Recht boren

Foto's © w.p. 8-2022

upload_2022-8-13_20-21-28-png.506007

Foto's © w.p. 8-2022

En toch kom ik veel van mijn foto's op bijvoorbeeld Google tegen.

Dit is niet gewenst.
Niet kopiëren en verspreiden op het net.

Deze foto's zijn exclusief voor "Het Modelbouwforum".
Wil je mijn foto's toch gebruiken of rondstrooien kost dat geld.
Kom ik mijn foto's vanaf nu
ergens ongevraagd tegen
gaan wij stappen ondernemen.

Veel modelbouwplezier,
Willum

Bijlagen

• upload_2022-8-13_20-21-28.png
    upload_2022-8-13_20-21-28.png
    377,8 KB · Weergaven: 67
Van mij heb je gelijk Willum..
Jammer genoeg heeft ie dat niet...

Deze foto's zijn exclusief voor "Het Modelbouwforum".
Wil je mijn foto's toch gebruiken of rondstrooien kost dat geld.
Kom ik mijn foto's vanaf nu
ergens ongevraagd tegen
gaan wij stappen ondernemen.

Als je een picture search doet op google, en je komt daar jouw foto tegen, dan komt dat omdat google ook op MBF kijkt (google kijkt in principe OVERAL waar jij ook kunt kijken, en iedereen kan MBF lezen zonder in te loggen). Dus dat hoeft helemaal niet te komen omdat iemand jouw foto verspreid, en zelfs ALS je die foto op iemand anders zijn site tegenkomt via google picture search, is het heel goed mogelijk dat die persoon jouw foto via datzelfde google hier op MBF opgepikt heeft.

Een ander dingetje: op het moment dat jij er voor kiest een foto hier op MBF te uploaden, dan IS HET JOUW FOTO NIET MEER...
Want alles wat jij hier op het forum plempt, wordt juridisch (auteursrechtelijk) eigendom van het forum. Jij kunt, bijvoorbeeld, als jij besluit het forum te verlaten, hoog springen en laag springen, maar jouw texten worden NIET verwijderd, met hoeveel advocaten of rechtszaken je ook dreigt.

Als je per se zeggenschap over jouw foto's wilt houden, moet je ze hosten bij een hosting site zoals photobucket of wat dan ook, en dan hier links naar die hosting site plaatsen. Dan heb je volledige controle over wat er met je foto's gebeurt. Door rechtstreeks te uploaden heb je dat recht opgegeven.

Foto's © w.p. 9-2022

Beste kerel

Dank je voor jouw antwoord.

Heel makkelijk,
Als MBF
mijn en onze
foto's en teksten
niet kan beschermen.

Stop ik met plaatsen.
Einde verhaal.

Veel modelbouwplezier
© w.p. 9-2022
Willum

Dat zou heel jammer zijn Willum

Zeker jammer.
We zien wel waar het schip strand.

Dank voor je reactie Potter.
Veel modelbouwplezier.

En verder is het natuurlijk helemaal ### dat dit forum MBF dit gejat niet tegengaat.

Laatst bewerkt:
Een ander dingetje: op het moment dat jij er voor kiest een foto hier op MBF te uploaden, dan IS HET JOUW FOTO NIET MEER...
Want alles wat jij hier op het forum plempt, wordt juridisch (auteursrechtelijk) eigendom van het forum.

In de voorwaarden van het Forum staat in tegenstelling tot de voorwaarden van het maandblad "De Modelbouwer" niets over eigendoms- / auteursrecht.
In de voorwaarden van het Forum wordt ook geen link gelegd, expliciet verwezen, naar de voorwaarden van het genoemde maandblad.
Ergo, geen overdracht van rechten.

Jij kunt, bijvoorbeeld, als jij besluit het forum te verlaten, hoog springen en laag springen, maar jouw texten worden NIET verwijderd, met hoeveel advocaten of rechtszaken je ook dreigt.

Wel gevonden wat klopt.
2.3 Verlaten van het forum
Mocht u op enig moment het forum willen verlaten blijven uw bijdragen staan. Het is niet toegestaan om uw postings of foto's te verwijderen. Dit in verband met de leesbaarheid van het forum. Mochten er toch omstandigheden (o.a. vanuit privacy- of afwijkende redenen) dan kan er in overleg altijd worden afgeweken van de regel.

©
Hier gelden gewoon de © copywrite regels.

En copywrite wil zeggen:
dat je tekst en foto zonder toestemming van de maker/eigenaar
niet mag kopiëren en ergens anders plaatsen.

Het is mijn intellectueel eigendom, foto's en teksten.
Dus afblijven.

Veel modelbouwplezier,
Willum

Stoommachines in Steyl

Nu zondag is het ketelhuis in Steyl open voor bezoekers.
Er is weer hard gewerkt door de museummedewerkers/vrijwilligers
om het museum nog completer te maken.

upload_2022-9-1_18-48-28.png
Foto © w.p. 9-2022

Een modelbouwvereniging is aanwezig met stoommodellen.
Er staan in het museum meerdere modellen werkend opgesteld.
Er zijn mensen aanwezig die vragen kunnen beantwoorden.
Er is veel te zien.
Er is een leuke koffiekamer waar ook verse vlaai bij de koffie is.

In heel oud Steyl is deze dag gewoon enorm veel te doen.

Veel plezier in Steyl
Willum

©
Ik wil de mening van de NVM forumleiding wel eens horen.
Bij deze graag een antwoord...

Willum

Zonder iemand te kort temwillen doen, de mening van de NVM forumleiding maakt niets uit. Het gaat niet om een mening maar om hoe dit wettelijk zit en dat is heel eenvoudig.

als fotograaf het jij het eigendomsrecht/ intellectueel eigendom van jouw foto’s. Niemand kan dus zomaar Jouw foto’s copieren en ergens anders plaatsen. Daar is altijd expliciete schriftelijke toestemming van jou voor nodig. Dus dat kan ook niet zomaar door voorwaarden van dit forum anders zijn. De NVM forumleidng heeft niets te zeggen over jouw foto’s, en kan ook niets doen tegen mensen die ze illegaal copieren en ergens anders publiceren. Zelfs als ze dat met bronvermelding doen is dat zonder jouw expliciete toestemming niet toegestaan. Identiek als bijvoorbeeld op Facebook. Er zijn speciale website waar je rechtenvrije foto’s kunt downloaden. Maar dan heeft de respectievelijke fotograaf daar expliciet toestemming voor gegeven.

voor wat betreft jouw teksten ligt dat iets anders. Ook daar heb je uiteraard het eigendomsrecht / / intellectueel eigendom. Maar met bepaalde grenzen en bron vermelding kunnen die tot op zekere hoogte wel worden gebruikt.

In de praktijk maakt het ook nogal uit of gekopieerde zaken voor commerciële doelen of bijvoorbeeld hobby worden aangewend. In zijn algemeenheid zal voor niet commerciële doeleinden (dus bijvoorbeeld hobby) minder problemen opleveren als dat een bedrijf jouw teksten in bijvoorbeeld hun advertentie zouden gebruiken.

De forumregel dat bijdragen van een formulier niet worden verwijderd als dat lid niet meer aktief is en eigenlijk wil dat zijn/haar bijdragen worden verwijderd is is correct. Dit is ook vastgelegd in de uitzonderingen op de AVG. Dit is specifiek gedaan om historie op forumdiscussie te kunnen blijven weergeven. De foto’s en de teksten zijn nog steeds van jou. Maar de forumleiding hoeft ze niet weg te halen als ze dat niet willen. Geen mening, gewoon hoe de wet werkt.

Heel simpel, het hele internet en ieder forum en of andere publicatie werkt zo. Dit forum is net als alle andere forums aan precies dezelfde regels gehouden. Het probleem is niet zozeer de forum-eigenaar/beheerder maar diegene die ongevraagd jouw bijdragen op andere plekken op het internet delen.

Jeroen

Rondellen

upload_2022-9-6_20-27-25.png
upload_2022-9-6_20-27-35.png
upload_2022-9-6_20-27-47.png

Foto's 3 x © w.p. 9-2022 Kopie niet toegestaan, foto's uitsluitend en alleen voor NVM forum

Rondellen maken uit 2 mm koperplaat.
Het moeten centerloze rondellen zijn.

Gemaakt met een gatenzaag.
Een extra grof getande gatenzaag voor non-ferro metalen.
Dus de centerboor is weggehaald.
Dit vraagt een stevige opstelling.
Alles moet muurvast zitten.
Ik heb een hulpmiddel gemaakt voor in de beitelhouder.
Zagen maar...

Veel modelbouwplezier,
Willum

En trouwens van de forum leiding tot nu toe niets gehoord
over het jatten van foto's hier.

Als ik ook deze foto's tegenkom op bijvoorbeeld google
stop ik met het maken en plaatsen van foto's bij de artikelen.
We gaan het zien.

Laatst bewerkt:
Over schroefdraad

Vandaag een afgebroken vetnippel uit een stalen scharnierpunt gehaald.
Iemand had al zijn beste gegeven aan dit probleem.
De zeskant van de nippel was totaal vernacheld.

De draad in het gat was een cilindrische gasdraad.
Deze voor de zekerheid met een tap 2 nagesneden.

De nieuwe nippel had een licht conische draad.
Nou dat sluit dan altijd mooi af.

Nog een keer na moeten snijden
want de nippel ging er in eerste instantie niet ver genoeg in het draadgat.
Gelukt. Het vet zal zeker niet naast de schroefdraad naar buiten geperst worden.

upload_2022-9-6_20-46-32.png
upload_2022-9-6_20-46-17.png

Foto's 2 x © w.p. 9-2022 Kopie niet toegestaan, foto's uitsluitend en alleen voor NVM forum

Veel modelbouwplezier,
Willum

Wat is het probleem?

Het is mijn probleem dat ik er niet aan kan wennen.
Ik schrijf voor hier "Het Modelbouw Forum".
Ik maak foto's bij de artikelen.
Ik vermeld bij de foto's dat ze van mij zijn.
Er staat een copyright teken bij de foto's.

Willen mensen lezen en foto's kijken kunnen ze dat hier doen
en bijvoorbeeld lid worden.

Veel modelbouwplezier,
Willum

Google verwijst alleen maar naar waar over een bepaald onderwerp of voorwerp wordt gesproken.
Google ziet ook de foto`s dus zet die ook in het zoekresultaat. Daar doe je niets tegen.

Daar doe je niets tegen.

Ik zie dat selectief foto's staan lang niet alles.
Dit zal niet automatisch gaan.

Daar doe je niets tegen?
Zeker wel.

Wat ik al eerder schreef,
Geen foto's meer maken bij de artikelen.
Of gewoon verder gaan als stille lezer.

Als ik mijn copyright claim © w.p. 9-2022 dan heb je dit te respecteren.
Eigen gebruik is iets anders,
ergens anders dan hier op het forum plaatsen kan niet.

Volgens mij is het wel duidelijk zo.
Veel modelbouwplezier,
Willum

Je kan de foto's in een media map van dit forum plaatsen. Die map kan je zo instellen dat alleen leden van dit forum die foto's kunnen bekijken. Alle andere mensen zien dan alleen een icoontje met (IMG) erbij.
Volgens mij zou je zo kunnen voorkomen dat anderen jouw foto's kunnen zien en dus ook niet downloaden.

Back