Recht boren

Je hebt nu de motor in sterschakeling aangesloten.

Leuk dat je reageert Henk.
Dit is een vrij kleine motor (0,25Kw) die heel zijn leven in ster gelopen heeft.
Getuigen de drie zwarte draden met klemmen.

upload_2022-6-11_20-1-17.png
upload_2022-6-11_20-1-26.png

Foto w.p. 6-2022

Onder andere omdat deze als ster aangesloten is volg ik dit.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Ster-driehoek motor

Grotere motoren, boven 4 Kw worden ster gestart en doorgestart naar driehoek.
Tegenwoordig doen we dat niet meer, we gebruiken ook omdat het verplicht is een frequentie regelaar die het opstarten regeld.
De grote stroompieken zijn daarmee uit de tijd.

En voor de tijd van automatische ster-driehoek schakelaars moest je dit van hand schakelen.
Grote machine starten in ster totdat het toerental okee klonk en dan doorschakelen naar driehoek.
Was daar het toerental okee kon de machine gebruikt worden.

De relais geschakelde ster driehoek schakelunit schakelde ster via een timer door naar driehoek.
Ook meestal bij onbelaste machine.
Ik heb deze schakelingen nog wel eens gebouwd, net als draairichting omkeer schakelaars.
Dat waren nog eens tijden.

Veel modelbouw plezier,
Willum
 
Dit is een vrij kleine motor (0,25Kw) die heel zijn leven in ster gelopen heeft.
Getuigen de drie zwarte draden met klemmen.
De vonkentrekker ziet dat niet aan die 3 zwarte draden, maar aan de horizontale doorverbinding, daar worden de wikkelingen in ster mee gezet.
Zouden die (3) plaatjes afzonderlijk verticaal gemonteerd zijn, dan stond de motor in driehoek.

Doordat de spoelspanning 230V is, zal de motor in driehoek alleen in ster op een 3 fase 400V aansluiting werken.
In driehoek fikt of de motor er uit of de zekeringen gaan stuk en of de automaat flatst er uit.

Grotere motoren, boven 4 Kw worden ster gestart en doorgestart naar driehoek.
Tegenwoordig doen we dat niet meer, we gebruiken ook omdat het verplicht is een frequentie regelaar die het opstarten regeld.
De grote stroompieken zijn daarmee uit de tijd.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, hoeft een motor niet traploos geregeld te kunnen worden, dus gewoon zijn nominale toerental te draaien.
Dan is het opstarten met een softstarter (bakje met elektronica) ook helemaal prima.
 
"hobbyist,
Je eerste antwoord is zonder meer duidelijk, dat stond ook al in mijn verhaaltje.
Alle motoren hier in mijn werkplaats en andere met dit typeplaatje zijn op deze manier aangesloten.
De bungelende snoertjes laten dat zien.

Je tweede antwoord,
Heb ik een vraag:
Zijn frequentie regeling en softstart altijd apart zoals jij schrijft?
Zijn er regelaars die beide kunnen?

Veel modelbouw plezier,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Je tweede antwoord,
Heb ik een vraag:
Zijn frequentie regeling en softstart altijd apart zoals jij schrijft?
Zijn er regelaars die beide kunnen?
Een frequentieregelaar en softstarter zijn 2 afzonderlijke apparaten met elk hun eigen specifieke eigenschappen.
Een frequentieregelaar is als softstarter te gebruiken.
Een softstarter is geen frequentieregelaar.

Afhankelijk van het aanloopkoppel is het soms handiger om voor een frequentieregelaar te gaan omdat een softstarter gewoon een uit de kluitengewassen dimmer met fase aansnijding is.
Waardoor het aanloopkoppel lager uitvalt als dat dezelfde motor op getoerd wordt met een frequentieregelaar.
 
O-ringen

Mijn NBR O-ringen smeer ik al jaren met zuurvrije vaseline/petroleum vet.
Vaseline bekend als:
Petroleum gelei, petrolatum, witte vaseline, zachte paraffine of multi-koolwaterstof.


Siliconen kan ook:
In olievorm of pastavorm, uit spuitbus, flesje of potje.

Een beschrijving van een pasta:
upload_2022-6-12_12-46-30.png


Griffon heeft het onder de naam kranenvet in een tube.
Zie bijlage:

Het smeren van O-ringen is wel aan te raden zeker als de O-ring een bewegend onderdeel is.
Bijvoorbeeld in een kraantje als spindelafdichting.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 

Bijlagen

Meetklokje

Nog voor het gebruik stelde ik een traagheid vast in mijn klokje.
Aftaster indrukken geen probleem maar kwam met een slechte start terug.
Een vertraging dus.
Kunnen we niet gebruiken.
Klokje opengemaakt en bekeken.
Niets bijzonders of abnormaals gezien.
Schoongeblazen en lichtjes in de siliconen spray gezet.
Dit had ook wasbenzine kunnen zijn, deze smeert door haar vetheid, ook over lange tijd.

upload_2022-6-12_19-15-9.png
upload_2022-6-12_19-15-19.png

Foto w.p. 6-2022

Meerdere keren op en neer laten gaan over de volle schaal verdeling.
Meetklokje is weer bruikbaar. Goedkoop ding maar dat maakt verder niets.

Zorg goed voor je gereedschap.
Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Motor in ster of driehoek hangt af van de spanning waarvoor de wikkelingen geschikt zijn.

Een 230/400V (was 220/380) motor heeft spoelen die geschikt zijn om permanent / langdurig op 230V aangesloten te zijn.
Zo'n motor dus in ster aansluiten op een 230/400V net.

Een 400/690V (was 380/660) motor kan je dus in driehoek aansluiten op een 230/400V net.
De laatste kan je in ster/driehoek laten aanlopen. Dit om de aanloopstroom te beperken.

(lang geleden dat ik dit op de MTS geleerd heb, dus als ik fout zit, laat het weten).
 
O ja, ik las:
Ook naar aarde gemeten en dat is nul.
De enkele wikkelingen hebben alle drie 33,8 Ohm.

Naar aarde zal het hopelijk oneindig hoog zijn, anders staat het machinehuis onder spanning.
Nul Ohm is een doorverbinding, vele mega Ohms een isolatie zogezegd.
 
Ook naar aarde gemeten en dat is nul.
Naar aarde zal het hopelijk oneindig hoog zijn, anders staat het machinehuis onder spanning.
Nul Ohm is een doorverbinding, vele mega Ohms een isolatie zogezegd.

Oneindig hoog meet geen waarde.
Volledige scheiding.

Willum
 
Beitelhouder.

Op mijn "nieuwe" draaibank zit een snelwisselhouder. Een heel simpel ding, met zwaluwstaart opname en geschikt voor één schuitje, maar prima bruikbaar.
Ik had echter gemerkt dat, als dat ding onder een hoek op de beitelslede stond (bijv. 90 graden met een binnendraaibeitel), deze slecht ging schuiven. Heel irritant en niet goed.
Houder eraf gehaald en de onderkant goed bekeken.
Het bleek dat deze onregelmatige slijtvlakken had; het merendeel van de onderkant was zwart (net als de rest) en slechts een enkele punten langs de zijkanten waren blank geworden door het gebruik. De onderkant was dus niet vlak.
Dat leek me de oorzaak; door de kracht waarmee de houder op de beitelslede getrokken wordt, vervormt de slede mogelijk. Dat ongetwijfeld minimaal, maar wellicht voldoende om de passing enigszins te laten klemmen.

De onderkant van de beitelhouder moest dus vlak worden.
Ik heb een mooie, vlakke graniettegel (helaas geen vlakplaat), ooit gebietst voor dit soort doeleinden.
Met waterproof schuurpapier belegd is dat een mooie schuurtafel.

Zo gedaan en na de nodige schuurbewegingen (veeeel) was de hele onderkant blank geworden, voor mij het teken dat hij nu vlak moest zijn.
Alle schuurmeuk eraf gewassen en de houder weer op de beitelslede vastgetrokken.

Resultaat: de klemming is verleden tijd, onder elke hoek loopt de beitelslede nu zoals het hoort, zonder "zware"punten.
 
..... Dit had ook wasbenzine kunnen zijn, deze smeert door haar vetheid, ook over lange tijd.
Dat is nieuw voor mij. Voor zover ik weet is wasbenzine juist een heel goede ontvetter en laat het zo goed als niets achter. Ik heb het altijd als schoonmaak en ontvettingsmiddel gebruikt. "Vroeger" deed je dat allemaal met je blote handen en als ik met wasbenzine bezig was geweest had ik altijd heel droge en schrale handen omdat al de huidvetten weg waren. Maar een klein beetje vaseline deed wonderen. ;)
Schiet me net te binnen, bedoel je misschien diesel olie?
 
Schoongeblazen en lichtjes in de siliconen spray gezet.
Dit had ook wasbenzine kunnen zijn, deze smeert door haar vetheid, ook over lange tijd.

Meetklokje smeren mechaniek.
De meetpen die door indrukken beweegt bewoog stug.
Nu heb ik een siliconen spuitbus die echt fijn nevelt.
Het had ook gekund met siliconen olie, maar die is vaak weer dikker.

Wasbenzine, terpentine of zelfs petroleum had het kunnen zijn.
Omdat dit vloeibaar is met een klein kwastje op de juiste plek aanbrengen.
De drie genoemde zijn aardoliedestillaten en min of meer vettig van aard.
Zo vettig, als ik glas ermee zou schoonmaken ik het glas met veel zeepwater moet ontvetten.
Dit vet in deze producten is soms net genoeg om fijn te smeren.
En wat je ook gebruikt het mag op lange termijn niet opdrogen en stroef worden of verkleven.

Eigenlijk het werk van een klokkenmaker?

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Ergens begreep ik @wllum.
Als mijn vader vroeger de Friese klok smeerde, dan nam hij een druppel naaimachine olie en verdunde deze met wasbenzine.
Hij had nu een hele dunne olie, die mooi tussen het lager en de tap vloeide.
Door de verdunning was het aandeel olie klein en na verdamping van de benzine bleef er een minuscule hoeveelheid olie in het lager.
Het aanbrengen werd gedaan met een aangepunte lucifer.
Henk.
 
Wasbenzine en terpentine zijn vettig

Ik heb een test gemaakt met wasbenzine en terpentine op een absoluut vetvrije en schone glasplaat.
Links de "T" met opgedroogde vlek Terpentine.
Rechts de "W" met opgedroogde vlek Wasbenzine.
Het water eiland en rondom de vlekken daar hecht water.

upload_2022-6-13_17-48-58.png

Foto © w.p. 6-2022

Conclusie, Wasbenzine en terpentine zijn vettig en laten deze vettige laag op de ondergrond achter.

Voor de gezondheid van een mens kun je eigenlijk wel stellen dat deze destillaten schadelijk zijn. Bij de een eerder, bij de ander later.
Inademen is slecht, huidcontact is slecht.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Dat terpentine enigszins vettig is wist ik, maar wasbenzine?
Ik gebruik dat spul weleens om iets te ontvetten.
Bijv. een binnenband die geplakt moet worden.

Het mengen van olie en wasbenzine om een dun smeermiddel te maken wist ik niet; weer wat geleerd!
 
Als spuiter gebruikte ik thinner om te ontvetten.
Wasbenzine en terpentine zijn prima om kwasten schoon te maken.
 
Back
Top