RC airboat

hallo

ik ben van plan om een oude airboat met een methanol motor om te bouwen naar een electro.

RcAirboat

RcAirboat

Dit is de brandstofmotor, ik heb niet veel verstand van dit soort motoren maar er staat .20 op, zal wel iets met de inhoud te maken hebben.

RcAirboat

RcAirboat

RcAirboat

hij is 59cm lang, 30cm breed, en weegt zonder electronica 1,6 kilo
het ding heeft een 8x6 prop. Nu zou ik dus graag wat info willen hebben over welke electromotor de brandstofmotor goed zou kunnen vervangen.
Het liefst zou ik electronica willen hebben van hobbyking, want dat is lekker goedkoop en hij hoeft tog niet super profesioneel te worden, wil er gewoon leuk mee kunnen varen. Als motor heb ik al deze gezien:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT 35-42A 1450kv Brushless Outrunner (Eq: 2820)

Is deze een beetje geschikt? en ook nog een esc natuurlijk.
alvast bedankt,
Rolf

wow die gaat idd rond de 130 km/uur ! Voor de motor zou ik HobbyKing even bellen, afhankelijk van je boot denk ik dat deze motor te licht is in vergelijking met de brandstofmotor.

Hallo Rolf,

Ik heb je airboot even opgezocht in een oude Conrad catalogus (van 2002) en daar staat als electromotor een 600 motor aangegeven.

Samen met een smalle fast electric prop zal dit niet al te hard gaan.
Neem je dezelfde motormaat maar dan brushless, dan zal het aanzienlijk vlotter gaan.
De motor uit je link heeft al méér vermogen dan de .02 nitromotor die er oorspronkelijk op zat.
Daarnaast heeft een buitenloper een gigantisch koppel t.o.v. een nitro motor, vooral onderin, dus ik denk, dat die buitenloper ruim voldoende zal zijn om je airboot aan te drijven.

Even ter vergelijking; ik ga een Depron airboot van 65 x 26 cm aandrijven met deze motor:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 450/500 H2223 Brushless outrunner 3500KV
en een 7 x 3 APC prop.
(het motortoerental is aan de hoge kant, maar de motor had ik nog liggen, vandaar)

Groeten, Jan.

Ga je daar ook een bouwverslag van maken Jan?
Hallo Lex,

Ietwat OT, maar de (gestepte) rompen (één voor mij en een voor m'n zoon) zijn op het dek en het bekleden van de glijvlakken met ABS plaat na, klaar.
De roeren zijn klaar, maar moeten evenals de motorsteunen nog gemonteerd worden.

Ik was hier vóór de zomervakantie al mee bezig in een poging ze tijdig af te hebben zodat ze mee konden, helaas is dit niet gelukt.

Ik heb een aantal foto's van de bouw, dus een verslagje zou zeer wel kunnen.
Nu nog de tijd ervoor vinden...

Groeten, Jan.

Back