Lang, lang geleden had ik eens een toestel afgebouwd..
hij lag goed verstopt achter in de hangar..
gerepareert. afgelopen jaar wat rommelig rond alle ziektebeelden en zooi.
recent (zaterdag) kwam hij weer omhoog..
Nu wil het geval dat de wind volgens de voorspellingen goed stond op ons veld..
Ik voelde me sterk..
dus waarom niet mee?
Dus mee dat ding.
Na een aanpassing aan mijn lanceer installatie (langer elastiek), een test gedaan.
Eerste lancering:
prachtig recht van het frame af.
door het langere elastiek ditmaal voldoende vaart.
Eigenlijk heel netjes, mooi, rechtuit.. geen stress nodig.
motor aan, geen gekke invloeden in de romp.
eerste bocht, zwaartepunt en uitslagen zoals RBC voorschrijft, alles verloopt prachtig.
persoonlijk vond ik hem wat tam op zijn uitslagen, ik hou er niet van om een groot deel van mijn hele uitslag te moeten gebruiken in een normale bocht.
maar, dat is persoonlijk.
Dingetje is (voor mijn doen) vlot zat.
Landing, kwam mooi vlak binnen.. relatief langzaam..
kreeg hem alleen niet meteen netjes op het veld, hij bleef in het grondeffect hangen en wilde niet lekker omlaag.
Door ervaringen in het verleden geleerd op te passen met zo'n vleugel zo ding bij de grond..
niet helemaal vlak = grote klap.
maar, hij stopte precies in het hoge gras net achter het veld.
2e lancering:
uitslagen 10% opgehoogd.
technisch geen probleem.
wederom de lancering volledig stressloos.
Dit keer had ik voor het gevoel het ding beter in de hand.
dus, gas erop.
volgens RBC zou hij met deze setup de 250 km/u moeten halen.
ik heb geen maatstaf, ik heb geen andere toestellen die deze snelheid kunnen halen..
wel een paar die 160 km/u redden...
ik kan melden: op basis van mijn ervaring, gaat dit toestel serieus harder.
250 km/u zou zomaar kunnen kloppen.
Gas erop, en in no time zie je het hele ding niet meer.
Geluid op volle snelheid valt me trouwens alles mee.
ik had een gigantische snerp verwacht, bonk met herrie.
maar eigenlijk was het een heel mooi toontje. niet hard. gewoon leuk.
Maar dan de landing.
dit keer op het veld geland.
alleen op het laatst trok hij een tikkie scheef, tikte de grond aan met 1 kant.
meteen een agressieve radslag.
en dus meteen wat onderhuidse schade in de vleugel.
net naast de aileron..
kleinigheidje.
opengemaakt, spar en rib gelijmt. nieuw hout erop, glasvezel erop.
hij was met een uurtje werk weer net zo sterk als voor de rare landing.
Mentale notitie voor volgende vluchten: landen in hoog gras, is minder kritisch.
of er moeten mensen zijn met tips om de radslag te voorkomen?
Toestel verder..
Vliegt geweldig.
zware motor etc is snel, maakt het leuk
hij was voor mij erg spannend.. is toch een erg snel ding.
Maar het viel 100% mee qua vliegen.
alleen zorgen dat je goed vlak land.