RAYRZ Sailboat "Phantom 1m89" HK Topic

Zou toch nog wachten met het lood definitief vast te zetten, kwestie dat dat bij iedere boot verschillend is, gat kan tijdelijk met silicone worden gestopt tot je zeker weet welk gewicht je voorkeur draagt, kleine tip probeer eerst op een klein rustig water en gooi hem niet gelijk in het water maar kijk eerst eens naar het water waar je ev. de boot alsnog op het droge kan brengen bij problemen.
En laatste tip genieten ......
 
The phantom in elkaar zetten

Zo gister de hele avond gewerkt aan mijn boot.
Valt nog best tegen hoor, met al die draden knopen. Maar ik heb gemerkt dat de gewone platte knoop niet goed strak trek. dus misschien wel een andere soort knoop gebruiken.

20130627_002630.jpg



20130627_002652.jpg


heb de wrich afgesteld dat als de linker gasstick om laag is dat dan de zeilen strak in het midden staan. Ik neem aan dat ik dat zo goed heb gedaan.
Piepschuim in de romp volgepropt, kwam al gauw achter dat ik teveel schuim had zodat de touwtjes noet meer soepel lopen omdat ze tegen het schuim aan komen, dus dat ook maar vrij gemaakt. De kiel eronder geschroefd.
Servo's getest maar de grote servo werkt met 6 volt. mijn regelaar word aardig warm, dus maar een andere Ubec besteld bij rc-addict, die 6volt aankan.

tot zo ver....

gr raymond
 
Hoi Ray,

Ziet er goed uit, ik kreeg als tip om het fokzeil niet te strak te zetten want anders
schijnt het niet te varen.
Waar ga je varen, Wijchen of Nijmegen ? Ik moet de Optimist van mijn vader binnenkort ook weer te water laten.
 
Hoi Ray, is de wat op de foto te zien is, jouw basistrim?

Je grootzeilgiek moet bij dichtgehaalde schoten ca 10/15 graden met de lengteas maken, je fokkeboom nog een stukje meer.
Je zeilen lijken erg strak te zitten over de giek heen, zet ze eens iets losser, zodat er wat meer bolling (minder plank) in komt.
Over 't twisten van het zeil is op zo'n foto binnenshuis niks te zeggen, dat is pas te doen aan het water.

Veel succes met je maiden.


Arjan
 
Laatst bewerkt:
Hallo Raymond,

Heb je de verstaging gebruikt, die er bij werd geleverd?
Pas dan op met harde wind, want dat spul rekt 'een beetje'...
Voor je 't weet gaat je tuigage overboord.

Wat betreft de basis trim van je zeilen, hier een foto van m'n Voyager in harde wind, ik heb de zeilen normaliter iets meer gevierd, dit is met de trimming op de zender erbij, de giek staat dan bijna midscheeps en de fokkeboom wijst nét binnen de verstaging:

full


Met minder wind staat de boel er zo bij:

full


Nog eentje van voren, je kunt zien, dat zowel giek als fokkeboom beslist niet midscheeps getrokken staan, dat zeilt voor geen meter...:

full


Zoals Arjan al zei, zorg ervoor, dat de zeilen wat bolling krijgen, dan trekken ze aanzienlijk harder.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey, luigi,

Ik ga de zeilen even goed afstellen.
Maar ik wil eerst even hier in de buurt Lindenholt/wedesteinbroek op een groot slootje varen. Zodra er een beetje wind staat is al voldoende om de maiden te doen.
Ik moet eerst nog wachten op mijn loodjesv oor de bulb.
Maar in principe kan ik overal wel varen. Waar vaar jij dan?

gr ray

Hoi Ray,

Ziet er goed uit, ik kreeg als tip om het fokzeil niet te strak te zetten want anders
schijnt het niet te varen.
Waar ga je varen, Wijchen of Nijmegen ? Ik moet de Optimist van mijn vader binnenkort ook weer te water laten.
 
verstaging

Hey best Jan,

Bedankt voor deze goede info...dit wist ik ook niet. Ik had als eerste maar de zeilen strak gemaakt, maar ik zie al gauw dat dat niet goed is.
mooie zeil foto's trouwens!

[ vraag 1: ] Kun je me uitleggen wat "verstaging" is?

[ vraag 2: ] En ik wil eigenlijk na de eerste keer varen denk ik wel de lijnen vervangen naar andere soort lijnen, Wat gebruiken jullie voor lijnen? en waar haal ik die?

groetjes Raymond



Hallo Raymond,

Heb je de verstaging gebruikt, die er bij werd geleverd?
Pas dan op met harde wind, want dat spul rekt 'een beetje'...
Voor je 't weet gaat je tuigage overboord.

Wat betreft de basis trim van je zeilen, hier een foto van m'n Voyager in harde wind, ik heb de zeilen normaliter iets meer gevierd, dit is met de trimming op de zender erbij, de giek staat dan bijna midscheeps en de fokkeboom wijst nét binnen de verstaging:

Met minder wind staat de boel er zo bij:

Nog eentje van voren, je kunt zien, dat zowel giek als fokkeboom beslist niet midscheeps getrokken staan, dat zeilt voor geen meter...:

Zoals Arjan al zei, zorg ervoor, dat de zeilen wat bolling krijgen, dan trekken ze aanzienlijk harder.

Groeten, Jan.
 
plak letters

ow, ja aan allen....

nog een vraagje algemeen?
ik vind het leuk om plak letters het zeil te plakken.
Hoe maken jullie die?
ik heb wel wat geprobeerd uit te knippen (soort stickervel) a4), maar dat plakt niet zo goed op het zeil. laat soms los.
 
Verstaging ray, zijn die draden die de mast overeind houden.
Bij die foto van Jan zie je een heleboel draden naast de mast, dat dus.
Kunnen er ook veel minder zijn, een enkele draad bv.

Zelf heb ik, afhankelijk van de boot of staaldraad of dynema.
Link naar mogelijke winkels hebben anderen wel, die even niet bij mij.

Plakletters, niet te stugge nemen, dat hindert het profiel van je zeil.
Wanneer ik al iets in het zeil plak, is dat van dat dacronplakdoek.
 
[ vraag 1: ] Kun je me uitleggen wat "verstaging" is?
Google is your friend:
https://www.google.nl/search?q=vers...&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a

[ vraag 2: ] En ik wil eigenlijk na de eerste keer varen denk ik wel de lijnen vervangen naar andere soort lijnen, Wat gebruiken jullie voor lijnen? en waar haal ik die?
groetjes Raymond
Hallo Raymond,

De diamant verstaging op mijn Voyager is noodzakelijk, omdat de mast een konische carbon buis is, die niet al te star is, zonder die extra lijnen staat de mast er als een banaan bij...

Als ik het goed zie, is de mast van de Phantom van aluminium, dus dat zal niet gauw buigen en zijn er minder zijstagen per kant nodig.

Wat ik lees op andere forae, is dat de verbinding tussen de beide mastdelen kwetsbaar is, als de verstaging het niet houdt; de mast knikt dubbel...

Kijk in de vissereijbenodiigheden winkel eens naar stalen kunststof ommantelde voorlooplijn (pikewire) verkrijgbaar in diverse diktes (7-12 Kg) en wordt geleverd met stalen busjes om lussen in de lijn te maken.

Mits goed verwerkt (de draad terug steken door de bus als je een lus hebt gemaakt, om slip te voorkomen) is dit vele malen beter dan de kauwgom, die HK er bij levert.

Voorgerekte Dacron lijn (30 LBS) werkt ook goed, evenals de Dyneema, die Arjan noemde.

Groeten, Jan.
 
updates

Hallo, heren,

heb nog wat updates gedaan aan mijn boot, heb heb de zeilen een beetje afgesteld wat ik denk dat het goed is.

Als eerste heb ik in de top deze versteviging gemaakt. dat rade ze aan.
20130628_211110.jpg


Toen heb ik de zeilen wat losser gemaakt en geprobeerd als de stick helemaal omlaag is dat de mast 10% uitslag gaf.
kijk hier als de wind erin komt dan staat tie een beetje bol:
20130628_211329.jpg


20130628_211211.jpg


20130628_211408.jpg


20130628_211348.jpg



20130628_211305.jpg


20130628_211217.jpg


En ook de bestikkering gedaan.
20130628_211050.jpg


20130628_211607.jpg


tot zo ver...

Bedankt Jan voor de super tips..ik ga is kijken naar goede vervanging van de draden!
 
Hallo Raymond,

Dat ziet er al een stuk 'zeilwaardiger' uit!
Wanneer is de maiden?

Het is een kit, dus er valt altijd wel wat te zeuren/verbeteren, ga eerst maar eens zeilen, dan kom je de tekortkomingen van de boot vanzelf tegen en kun je stap voor stap er een beter zeilende boot van maken (als je dat wilt).

Als voorbeeld de bevestiging van de fok van de Phantom, de lijnen grijpen niet aan op de voorste rand van het voorlijk, maar een stuk naar binnen.
Komt er straks druk op van de wind, dan zal het voorlijk gaan krommen en de flow over de fok verstoren.

Op de foto de fok van m'n Voyager, waarbij de spanning op het voorlijk staat, zodat de fok kan bollen waar het hoort:

full


Kijk ook even goed naar de bevestiging/afdichting van het luik; bij de eerste exemplaren was dat behoorlijk lek en je elektronica zit er vlak onder...

Als je het niet vertrouwd, gebruik dan tape om de zaak zo waterdicht mogelijk te maken.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
gradameer

Dat ziet er al een stuk 'zeilwaardiger' uit!
Wanneer is de maiden?

Hey Jan,

Dat gaat heel snel binnenkort gebeuren, zodra ik mijn lood binnen heb. Ik heb 2 kg besteld bij shamrock, maar ze hadden ze niet op voorraad, dus moet ik nog even 10 dagen wachten. Hopen maar dat ze optijd zijn voor mijn vakantie. De maiden ga ik testen bij ons hier op een groot sloot meertje.

Want ik wil graag met mijn boot op het "Gardameer" gaan varen.
13553096-surfers-aan-het-gardameer-in-de-buurt-van-torbole-italiafa.jpg


Onze camping grenst precies aan het water. Dus lekker dichtbij.
Vorig jaar heb ik met mijn fubcub over t water gevlogen. En dit jaar wou ik eigenijk met mijn fpv-hexacopter vliegen, maar durfde t nog niet aan.

19-01-13%2520-%25207.jpg


Vorig jaar heb ik er ook duiters zien varen met rc zeilboten, dus dit word competitie!! haha. Vandaar dat ik hem maar even bestickerd heb met "NED 77"

Nou, ik neem zowiezo wel een bezoekje aan de viswinkel opzoek naar "pikewire" dan heb ik die alvast ik huis. Mocht t verkeerd gaan op t gardameer dan kan ik nieuwe verstaging draden maken.

tot zo ver....
gr raymond
 
tuig

zojuist maar even een bezoekje aan de lokale hengelsportwinkel gedaan.

20130629_150751.jpg


mooie pikewire...

Maar jah, hoe ga je dit verstellen? met de oude scheerlijn bevestiging?
 
Maar jah, hoe ga je dit verstellen? met de oude scheerlijn bevestiging?

Hallo Raymond,

Inderdaad, met korte stukjes met de verstelbare spanner erin.

Ik maak de stalen stagen zo'n 10 cm korter als ze moeten zijn en zet het verstelbare deel daar aan.

Als je de boot meestal op de stander afstelt, dan zet je die verstelbare stukken aan dek, doe je dat terwijl de boot in het water ligt, bij een wal van 80 cm hoog (zoals ik), dan zet je het verstelbare deel boven aan de mast.

Maar net wat het handigst uitkomt.

Daar je nog moet wachten op het lood, zou ik die tijd gebruiken om de zijstagen vast te vervangen door pikewire, want "mocht het verkeerd gaan op het Gardameer", dan ligt waarschijnlijk je mast in tweeën en heb je er weinig aan dat je reserve stagen mee hebt...

Bekijk ook de bevestigingen aan dek even goed, als dat plastic is, dan is de levensverwachting daarvan laag, vervangen door een metalen variant (een stukje aluminium hoeklijn van 10 x 10 bijvoorbeeld) zorgt voor een stuk betrouwbare bevestiging, waardoor je de boot aan de mast kunt optillen zonder dat de boot er onder vandaan valt...

Groeten, Jan.
 
Kun je een voorbeeld foto maken? snap er niks van...hoe je dit doet met dat verlengen enzo?

Ik heb nog 2 soort afstel stukken, die gebruikte ik in vliegtuigen. Zou ik deze kunnen inzetten bv als ik de 2 buitenste verstaging lijnen vervang? dat zijn de langste lijnen van top naar boot. zou dat voldoende zijn?
IMG_20130629_223019.jpg


ik hoor het wel....van iemand...

gr ray

Hallo Raymond,

Inderdaad, met korte stukjes met de verstelbare spanner erin.

Ik maak de stalen stagen zo'n 10 cm korter als ze moeten zijn en zet het verstelbare deel daar aan.

Als je de boot meestal op de stander afstelt, dan zet je die verstelbare stukken aan dek, doe je dat terwijl de boot in het water ligt, bij een wal van 80 cm hoog (zoals ik), dan zet je het verstelbare deel boven aan de mast.

Maar net wat het handigst uitkomt.

Daar je nog moet wachten op het lood, zou ik die tijd gebruiken om de zijstagen vast te vervangen door pikewire, want "mocht het verkeerd gaan op het Gardameer", dan ligt waarschijnlijk je mast in tweeën en heb je er weinig aan dat je reserve stagen mee hebt...

Bekijk ook de bevestigingen aan dek even goed, als dat plastic is, dan is de levensverwachting daarvan laag, vervangen door een metalen variant (een stukje aluminium hoeklijn van 10 x 10 bijvoorbeeld) zorgt voor een stuk betrouwbare bevestiging, waardoor je de boot aan de mast kunt optillen zonder dat de boot er onder vandaan valt...

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Raymond,

Ik zal morgen een voorbeeld/schets maken met wat ik bedoel.

Voor een ervaren bootjevaarder is het duidelijk wat ik bedoel, maar ik herken mijn eigen onzekerheid in dit soort zaken van toen ik zelf met modelzeilen begon...

Groeten, Jan.
 
Hallo Raymond,

'Morgen' is het niet gelukt, maar hier een schetsje van wat ik bedoel:
full


Het bovenste deel is pikewire, met aan weerskanten een lus, het onderste deel is dacron of dyneema (iets met weinig rek) en een spanner er in, zodat je de stag op spanning kunt zetten vóór je gaat zeilen en de spanning er ná het zeilen weer af kunt halen, je kunststof oog aan dek zal je er voor danken met een langere levensduur.

De rechter schets toont de manier om een lus te maken in de pikewire; één keer heen en terug om de lus te maken en een derde keer door de huls om doorslippen te voorkomen.
Dán pas de huls plat knijpen, waarbij je de tang niet op de uiterste rand van de huls zet, om beschadiging van de kunststof mantel te voorkomen (als die er op zit tenminste).

Zijn er nog vragen?

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zit ook al een tijdje naar deze instap-zeilboten te kijken.

Heb alleen een vraagje waar ik op internet geen antwoord op vind.
Is de kiel demontabel voor transport? Of, hoe hoog is de boot zonder mast(dus hoogte romp&kiel).

Heeft iemand hier er misschien een antwoord op?

Alvast bedankt. Gr. Eric.
 
Back
Top