raptor OS Hyper 50 motor kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dinsdag wat aant vliegen.
1 tank is op, bijtanken van nieuwe fles
1/3 opgevlogen =>

bij het landen en naar lager toerental valt de motor stil.
Herstart lukt, maar vanaf ik de gloeiplug eraf haal valt ie terug stil.
dan maar gestopt

Donderdag, terug proberen.
plug erop, motor draait, geef wat gas, genoeg kracht. plug eraf: stil..
diverse keren opnieuw geprobeerd. result idem.
starter krijgt hem niet meer in gang, niet genoeg kracht? mss batterij plat
nu en dan een soort krakend/ratel geluid

terug thuis, alle batterijen geladen, bougie eruit, alle nafte eruit gehaald, result nada, nog steeds niet voorbij hardere motorpunt (compressie),

vanavond opengesmeten.
clutch vervangen (want de slipkoppeling is versleten)
en ik dacht ligt daaraan.
de motor heeft een hard punt, maar ik heb de indruk dat dat echt wel heel hard is, nochtans niets te zien en de piston gaat mooi heen en weer, ook over het harde punt, geen schrapende geluiden ook niet.

nu, alles terug samen, resultaat: nada.
motor terug niet op gang te krijgen, wel het pompend geluid, maar nu en dan krakend geluid (misschien het punt de startershaft in het vliegwiel dat doorgedraaid wordt?

kan mij hier iemand mee helpen aub

groeten

Ketnet

Laatst bewerkt:
De oorzaak dat je motor stil viel en daarna niet meer wilde draaien zonder de plugaansluiting is dat je gloeiplug "versleten" is. De plug is waarschijnlijk "versleten" doordat je een te hete plug gebruikt hebt. Uiteindelijk is de plug helemaal kapot gegaan waardoor je de motor nu niet meer gestart krijgt.
Vervang de plug maar gebruik dan één stapje koudere plug dan zullen die problemen vrijwel zeker over zijn.

Nadat je de motor uit elkaar hebt gehaald hoor je "schrapende" geluiden. Dat zou kunnen zijn doordat de krukas tegen het achterdeksel aan loopt. Ben je misschien een ring ergens vergeten? Jouw idee dat het de starter as is zou ook kunnen maar probeer wel de oorzaak te vinden en op te lossen. Als je de motor zo laat draaien zou er wel eens permanente schade kunnen ontstaan dus wees voorzichtig.

Kom je er niet uit ga dan met je spullen naar een ervaren modelvlieger. Hij/zij kan je helpen met de afstelling van de motor en het uitzoeken van de meest geschikte gloeiplug. Kijk eens rond in je omgeving, daar zal vast wel ergens een modelvliegclub zijn. Het is hoe dan ook verstandig om je bij een club aan te sluiten maar dat is een ander topic.

bedankt voor je reactie!

ik poste mijn probleem ook op de site van onze club en kreeg een soort gelijk antwoord.

ik had geen bougiesleutel en had die er dus met een tang afgekregen en terug op gestoken. daarna kreeg ik hem er niet meer af.
ondertussen eraf gekregen met een maat 8 dopsleutel.
de motor is vlot draaibaar en ook de spanning in de startshaft is verdwenen..

wat bedoel je met een "koudere" bougie?
in de club vliegen de meesten met een OS 8 of een enya 3.
ikzelf vlieg nogmaar pas met nitro en heb dus nog geen ervaring...

groeten

K

De spanning in de startshaft lijkt op een hydro-lock. Dit is inderdaad op te lossen door je gloeiplug even te verwijderen. De overtollige brandstof die de lock veroorzaakt kan dan weg en je kan weer gewoon starten.

De laatste weken heb ik ook flink lopen hannessen met gloeipluggen. Deze zijn er in verschillende temperaturen. Een zeer duidelijke uitleg hierover vind je hier: http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Helimotor afstellen v3.1.pdf.

Wil je even snel vergelijken hoe heet/koud jouw gloeiplug is, kijk dan even in dit overzichtje;
plugchart.jpg

Succes!

Ps. Link en afbeelding met dank aan wrobijns (Modelbouwforum.nl - Bekijk profiel: wrobijns)

het is opgelost.

het was een combinatie van: de glow plug die versleten was,
en de clutch die ik vervangen had was blijkbaar geen goede.

ondertussen kan ik verder oefenen!!

maar dit is idd een zeer goede hulp geweest.
in de club vliegen de meesten met os8 of enya3, maar in de tabel staat eigenlijk dat de enya 4 beter is? Ik gebruik zelf 10%nitro, maar wat verstaan ze onder "weinig" nitro?

K

Enya #3 en OS#8 worden het meest gebruikt, ik gebruik de Enya #3 met 20 a 30%

nou, duur beestje heb je daar!!

maar heeeeeeel mooi gedaan!

welke mufler is dat? en heb je die met of zonder bocht aangesloten? want volgens mij heb je je canopy niet moeten bijsnijden?

greetz

K

Pluggen hebben maar een re;latief kort leven en je moet ze sowieso tijdig vervangen. Wedstrijdvliegers (de goede) wisselen zelfs per wedstrijd)

het is opgelost.
het was een combinatie van: de glow plug die versleten was,
en de clutch die ik vervangen had was blijkbaar geen goede.
in de club vliegen de meesten met os8 of enya3, maar in de tabel staat eigenlijk dat de enya 4 beter is? Ik gebruik zelf 10%nitro, maar wat verstaan ze onder "weinig" nitro?

Weinig nitro is 10% of lager.
15% is gemiddeld 30% is het hoogste voor Heli vliegers.

Maar iedere pluggen fabrikant heeft een eigen definitie er van.
Ik kocht ook Rossi5 pluggen omdat hierop stond dat dit voor High Nitro was.
Ik vond mijn 10% al High nitro (toen).
En de motor liep voor geen meter. Rossi5 is meer voor auto'tjes of zo.
Maar veel te koud voor heli's in ieder geval. Zelfs met 30% Nitro.

Bij kou moet je plug wat kouder zijn voor optimale ontbranding.
Dus het kan zijn dat je motor in de zomer mooier loopt op een ENYA#3 en in de winter op een ENYA#4.
Maar nooit instellingen van anderen aannemen.
Luister naar je motor
controleer temperatuur
check gloeiplug.

Test wat gloeipluggen uit en kijk waarop hij het mooiste loopt.
Investeer 15-20 piek in 3 pluggen en ga testen.

P.S.
Het krakende geluid is vaak de one-way bearing van de koppeling die een beetje doorslaat.
Heel normaal overigens. Je gebruikt dit lager niet tijdens het vliegen dus maakt het niets uit.
Het geluid is overigens wel erger als je startmotor het minder vlot kan rondtrekken.

Laatst bewerkt:
Pluggen hebben maar een re;latief kort leven en je moet ze sowieso tijdig vervangen. Wedstrijdvliegers (de goede) wisselen zelfs per wedstrijd)

Dit lijkt me nogal onzin. Niet alleen omdat ik het niemand heb zien doen, maar ook omdat ik liever met een plug zou vliegen waarvan ik weet dat hij goed is dan er een nieuwe in te doen die misschien wel stuk is.

Dat is een veel te hete plug bij het gebruik van zo veel nitro. De motor lijkt waarschijnlijk goed te lopen maar levert toch een stuk mindere prestaties.

Wat is namelijk het geval bij een te hete plug? Om de motor toch mooi "rond" te laten lopen maken we bij het afstellen het mengsel rijker. Op deze manier maken we het brandstof/lucht mengsel minder brandbaar waardoor het ontstekingstijdstip toch weer juist komt te liggen. Gevolg: de motor klinkt goed en lijkt ook over een juist vermogen te beschikken echter, motoren met een te hete plug worden heter, zijn slechter af te stellen, leveren minder vermogen en tenslotte is het brandstofverbruik een stuk hoger. Hoe komt dit? Doordat we het mengsel rijker maken wil dit mengsel slechter ontbranden. dit betekent niet alleen dat het later ontsteekt maar ook dat het langer duurt voordat het gehele brandstof/lucht mengsel brandt. In de meeste gevallen houdt dit in dat een gedeelte van de brandstof pas verbrandt als de zuiger alweer bijna beneden is. Omdat in dit geval bij een tweetakt motor de uitlaatpoort alweer opengaat draagt deze verbranding niets bij aan het verplaatsen van de zuiger maar geeft daarentegen wel zeer veel warmte af! Ideaal zou zijn als we een plug konden vinden die past bij de optimale verhouding brandstof en lucht. In dit geval verspreidt de "vlam" zich zeer snel door de verbrandingsruimte met als gevolg meer vermogen en minder warmteontwikkeling in de motor.
Hoe komen we nu aan de juiste plug? wel dat is gemakkelijker gevraagd dan beantwoordt. Immers, het juiste ontstekingsmoment hangt niet alleen van de plug af maar ook van de brandstof, de eindcompressie en de werktemperatuur (afhankelijk van o.a. belasting, koellucht in het geval een motor in een kap werd ingebouwd etc.). De juiste plug is dan ook niet zomaar aan te geven. Wel enkele richtlijnen: Bij de meeste gloeiplug fabrikanten wordt de warmtegraad aangegeven met een nummer. Echter deze nummers zijn niet wereldwijd gestandaardiseerd. Eigenlijk zijn er twee standaards: een Europees/Japanse en een Amerikaanse. Maar ook fabrikanten onderling willen daar nog wel eens van afwijken. Zo hanteert O.S. al jaren een eigen warmte-codering. Omdat de meeste pluggen die in Nederland verkocht worden Qua warmte graad aanduiding overeenkomen met de Europees/japanse normen (Enya, Rossi, Webra enzovoorts pluggen) zal ik in de aanbevelingen hier van uit gaan. Vliegen we met standaardbrandstof (minder dan 5% nitro) en een "normale" (niet-vermogen vergrotende) uitlaat dan kunnen we uitgaan van de volgende waarden:

gloeipluggen tabel (europese norm)
1) Voor motoren van 0,8-1,5 cc
2) Voor 1,5-3 cc
3) Voor 2,5-6 cc
4) Voor 6,5-10 cc

Met andere woorden, hoe hoger de waarde, hoe kouder de plug. Gebruiken we brandstof met meer dan 5% nitromethaan dan tellen we bij deze waarde 1 op (We gebruiken dus een ,koudere, 4-plug in een 4cc motor als we brandstof met 10% nitro stoken) omdat nitromethaan ook het op gang brengen van de reactie tussen zuurstof en Methanol versnelt. Hebben we een motor die een zeer hoog toerental draait dan tellen we eveneens 1 waarde bij deze plug-waarde op omdat in dergelijke motoren de eindcompressie doorgaans hoger ligt. Gebruiken we een resonantie uitlaat dan moeten we eveneens 1 bij de standaardwaarde optellen. Motoren met een grote cilinderinhoud (meer dan 10 cc) moeten in de regel ook een grotere waarde voor de plug hebben.

Dus het kan zijn dat je motor in de zomer mooier loopt op een ENYA#3 en in de winter op een ENYA#4. [/QUOTE zei:
Dat moet dus net andersom. Een hetere plug in de winter en een koudere in de zomer.

Laatst bewerkt:

Ik vond hem idd ook wat heet voor 20% nitro maar toch loopt ie beter op de Enya #3 dan op de OS #8 en dit bij een lager verbruik, met de #3 staat ie armer. Welke Enya zou ik anders nog eens kunnen proberen?

Ik zou de Enya #4 zeker eens proberen en de #5 zou ik ook niet uitsluiten. OS 8 pluggen staan
erom bekend dat ze snel opbranden bij hoge percentages nitro. Enya pluggen zijn gewoon kwalitatief beter.

dit is een boeiende uitleg reinse
vlieg in dezelfde club als Ketnet en hij vliegt als enigste met een resonantie pijp op de OS-50 Hyper.
zelf wist ik niet dat je een kouder plug moet nemen bij gebruik ervan
dit betekent met pijp dat een Enya 5 dus beter zou zijn ?

heb vroeger altijd met Rossi 4 gevlogen en die bevielen me ook goed en waren een stuk goedkoper, maar ja de rest nagelopen en nu OS8

uw uitleg lijkt me begrijpelijk maar een tabel met gewoon 8,5 & 15 cc zou mss veel makkelijker te begrijpen zijn voor ons

maakt een Hatori, zimmerman, standaard TT .... uitlaat een verschil voor de plug ?

Ik zou de Enya #4 zeker eens proberen en de #5 zou ik ook niet uitsluiten. OS 8 pluggen staan
erom bekend dat ze snel opbranden bij hoge percentages nitro. Enya pluggen zijn gewoon kwalitatief beter.

Dat Enya beter was had ik idd al ondervonden, ik ga eens een paar #4 proberen

dit is een boeiende uitleg reinse
vlieg in dezelfde club als Ketnet en hij vliegt als enigste met een resonantie pijp op de OS-50 Hyper.
zelf wist ik niet dat je een kouder plug moet nemen bij gebruik ervan
dit betekent met pijp dat een Enya 5 dus beter zou zijn ?

heb vroeger altijd met Rossi 4 gevlogen en die bevielen me ook goed en waren een stuk goedkoper, maar ja de rest nagelopen en nu OS8

uw uitleg lijkt me begrijpelijk maar een tabel met gewoon 8,5 & 15 cc zou mss veel makkelijker te begrijpen zijn voor ons

maakt een Hatori, zimmerman, standaard TT .... uitlaat een verschil voor de plug ?

Dat zou kunnen. Proberen is de enige remedie. Ik denk dat je al aardig goed zit met rossi 4 omdat hij volgens de tabel net wat kouder is dan de enya 4.

ter info...
ik had ook een krakend geluid bij het starten.
Dat krakende geluid was de one way bearing van de clutch die eigenlijk kapot was. kon je goed als je de startpin in de clutch heen en weer bewoog...
kraken was enkel bij het aandraaien vd motor

Is een mooi verhaal, klopt ook als een bus voor vliegtuigmotoren.
voor heli motoren echter niet.

De heli motoren zijn ontwikkeld voor 15-30% nitromethaan.
daar lopen ze ook het lekkerst op.
ga je lager, gaan ze moeilijker lopen, slechter stationair, minder vermogen.
Ze draaien gewoon het beste op 30%

voor alle os HELI motoren .50 .90. altijd met de os8 of enya3 vliegen.

ps leest niemand de handleiding die bij de motoren komt?
daar staat dit duidelijk in vermeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back