QX-9 Full Carbon Acro FPV Quad (bouwbeschrijving)

Die van mij is super wendbaar.....er is geen stick input waar ik me zorgen over moet maken in alle situaties :)

max: ik heb gemerkt dat je de fc niet exact in het middenpunt van de quad hebt staan. Is dat niet beter of maakt het niet veel uit.
De FC staat namelijk ca. 2cm uit het centerpunt van de quad.

Klopt idd, zoals Boris aangeeft maakt 't niet of nauwelijks verschil.
Heb getest met een fc 10/ 15 en 20mm naar voren "uit 't lood" en heb de cnc versie op 20mm gehouden. Heb zelf 't idee dat ie bij snelle voorwaartse vlucht beter "spoort". Een vergelijkbaar effect krijg je als ie voor zwaarder is dan achter.

Goed.. Ik een heel verhaal gemaakt vanmiddag, poef.. weg..
Maakt niet uit, we beginnen gewoon opnieuw..

Een goede kennis van me wil de qx-9 gaan freesen. Eerst uit polycarbonaat, en later als alles klopt eventueel uit carbon. Eerste tests zijn gedaan en waren niet erg goed gelukt. Met de tekeningen zoals ze standaard zijn, komen de sleuven en de gaatjes er niet uit. Beetje aangepast en dit was het resultaat:

20130511_134356_zps611b7003.jpg

Tekeningen zijn ondertussen aangepast en zouden er perfect uit moeten komen. Ik zal om een kopietje terug vragen en de tekeningen hier posten.

Momenteel is m'n maat aan het proberen met polycarbonaat het zelfde resultaat te behalen als met carbon qua stijfheid en crash bestendigheid, zonder gewicht toe te voegen. Hiervoor moet alleen de constructie enigzins aangepast worden om de flexibiliteit uit de decks te halen. Meer qx-9 foto's (in dit draadje) zijn dan ook erg welkom om hem een beter idee te geven welke ruimte essentieel is, en waar er bv wel constructieve veranderingen aangebracht zouden kunnen worden.

Verder.. Het idee was in eerste instantie om de 3 frame decks en motormounts uit carbon te halen, en omdat grotere platen goedkoper zijn, is het het verstandigst ze per 4 te freesen. In mijn omgeving gaven al 3 mensen aan geinteresseerd te zijn, dus 4 frames zijn al gereserveerd, maar ik hoorde van Max dat er meer mensen belangstelling hebben.
Daar m'n maat geen fabriek heeft, en alles vrijwillig doet zet ik voor nu de limiet op 2x 4 frames, waarvan er nu dus 4 gereserveerd zijn, en 4 nog beschikbaar. Let wel dat ze alle 4 besproken moeten worden, de stukprijs van een frame ligt aanzienlijk hoger. Dit zijn dus alleen de deck delen en motormounts.. Exacte prijzen weet ik nog niet, maar de schatting ligt op een euro of 40. Laat bij interesse even iets weten!

Ziet er mooi uit!
wil ook beginnen aan eentje bouwen maar vind het carbon nog vrij duur... @Lennie, hoe dik polycarbonaat heb je gebruikt? heb hier nml nog wat van staan, en dat kan ik wel in de lasersnijder doen, Carbon werkt niet echt...

@KoekieMonster
je kan het ook proberen met een snijplank.
Volgens mij kosten deze 2 / 3 euro bij de action.

Ik denk niet dat het polycarbonaat bedoeld is om mee te vliegen...

klopt, maar een snijplank is gelijk een stukje dikker en dus zwaarder, en ik weet zo niet van wat voor plastic die zijn en hoe dat gaat onder de laser...
en denk dat polycarbonaat wel vliegt, iig op mini frames: Mini Y6 Classic | BambuCopter
ze maken oa een Y6 en een mini quad, dit is uit 2mm maar denk dat dat te dun is voor iets van het formaat QX-9

Ik moest het even terugzoeken, maar je zou moeten kijken of je PET-G kunt vinden ipv polycarbonaat. Ik heb van dat materiaal wel eens folderbakjes laten maken en daar kun je mee gooien en smijten en buigen wat je wilt zonder dat het breekt. :cool:

Het plan was om inderdaad carbon te gaan gebruiken. het polycarbonaat (3mm dik..) was bedoeld om te testen, maar omdat hij er elke dag mee werkt heeft hij wel wat ideeen.. Beetje R&D is niet weg toch? Volgens hem scheurt dit materiaal niet op de gaatjes door als het een klap krijgt of onder spanning komt. sterker nog, hij beweert dat ik het van een flat af kan gooien zonder dat het breekt of scheurt. het probleem is alleen dat het te flexibel is. hier is hij nu mee bezig..

Ruwe schatting van de kosten..:

1 enkel qx-9 frame exact volgens de links in het draadje zou 136 euro gaan kosten. Als we ze per vier laten maken wordt dat 118 euro. Als we dan geen kyosho gunmetal spacers à 20 euro per 4 nemen, maar bv die van goodlukbuy van 8$ per 6, word het 114 euro. Ik heb de motor mount plaatjes uitgetekend zodat deze ook gefreesd kunnen worden, scheelt ook weer een tientje.. dus als ik alles goed heb berekend komt het op ongeveer 105 euro per frame als we er vier tegelijk laten maken.

Materiaal lijst (goekopere bronnen gewenst) tot nu toe:

Bottemdeck 2mm, groot genoeg voor 4st.: http://www.carbon-shop.eu/xtcommerce/pr ... 20-mm.html €48,90

Bottemdeck 1, 5mm, groot genoeg voor 4st. (optioneel voor makkelijkere layout voor freesen. Weet niet hoe erg dit de stijfheid beinvloed, maar als dit teveel is volgens onze testpiloot gaan we gewoon voor 2mm: http://www.carbon-shop.eu/xtcommerce/pr ... 20-mm.html €39, 90

Middeck 1, 5mm, groot genoeg voor 4st.: http://www.carbon-shop.eu/xtcommerce/pr ... 20-mm.html €39, 90

Topdeck 1mm 2x, groot genoeg voor 12st. of 4st+ alle motor mounts: http://www.carbon-shop.eu/xtcommerce/pr ... 70-mm.html €27, 80

Armen per 4: 25 cm, CFK-Rundrohre (3k) MATT €31, 60

Plastic boom holders en schroef waar van flyduino voor 1 frame: €28,60

26mm m3 spacers van kyosho: Untitled Document ... earch.y=3# €19,90
Dit kan veel goedkoper natuurlijk..

En nee, carbon laseren gaat niet zo goed..

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb navraag gedaan bij een winkel waar ze carbon verkopen:

- 750 x 550 mm carbonplaat 2mm
- 2500 mm carbon K3 buis 16mm
- voldoende boomclamps en motorplates

Voldoende voor 4 frames komen dan op €96 per frame.

Dat is een zeer nette prijs! Ik heb eventueel interesse om mee te doen voor die prijs. Carbon laat zich niet zo makkelijk laseren, ook in Lennie's filmpje te zien. Ik heb de mogelijkheid om te laseren. Maar ik vrees dat carbon geen optie is.

Wat zou het ding kosten als je het van glasfiber maakt? 96 euro voor een frame vind ik (nog) een beetje prijzig :)

scheelt idd weer een paar euro. Maar waar dan? En heb je dan dezelfde materialen gebruikt als in mijn lijstje? Anders is het natuurlijk logisch dat het wat verschilt..

Ennuh, 96 euro voor een full carbon frame is echt geen geld..

Heren,..

Zit net even mee te lezen omdat ik via de foto's op de homepage hier terecht kwam.

Lees de discussie over prijzen van carbon net.

Die kan nog bijna gehalveerd worden door het zelf te maken.

Voor 2mm heb je ongeveer 8 tot 10 lagen 160grams nodig. Dat kost bij hk $25 per rol van 1m.

Met epoxy c van de carbon winkel ben je nog eens €35,- kwijt.

Tussen 2 glasplaten en 24 uur later heb je een keurige plaat. Juist bij grotere hoeveelheden wordt het dan goedkoop.

Ik was op die manier €70,- kwijt voor een plaat van 15x90cm. Heb een halve fles epoxy en harder overgehouden. Volgende plaat van dezelfde afmetingen zou me nu dus nog maar €35,- kosten. Het verbaasde me hoe makkelijk het was.

Wie weet is dat een optie.

Ps. Overige benodigdheden zaten ook al in de prijs begrepen.

Back