Projectplan 1:10 Loper (Standfast 27)

Hallo bouwers,

Ik zal me eerst even voorstellen omdat ik hier nieuw ben, hoewel ik al een kleine week bijna verslaafd ben aan dit forum.

Ik houd ervan om bezig te zijn, vooral technische dingen zoals verbouwen van mijn woonschip, ontwerpen en bouwen van audioapparatuur en verbeteringen aan mijn zeilboot (zie topic titel).

Ik loop al een hele tijd rond om een schaalmodel van de Loper te maken om langere tijd aan iets te kunnen werken wat niet direct af hoeft en niet in de weg ligt als ik een tijdje met andere dingen bezig ben ;) Na kennismaken met dit forum lijkt het me extra uitdagend een zeilend model te bouwen, ook leuk om vanaf het dek van m'n waterwoning mee te spelevaren.

Ik ban van plan een hardschuimen plug maken op basis van een triplex spantenframe wat ik opvul met roofmate en daarna shape en afwerk om er één hele of twee halve mallen van te trekken.

Helaas heb ik geen origineel lijnenplan van deze boot, maar wel iets wat tussen dat en een artist-impressie in zit, gelukkig wel op schaal.

Zouden jullie willen helpen met mijn eerste vragen?

Van het hele schip heb ik slechts 8 dwarsdoorsneden en 1 lengtedoorsnede (zie tekening, de nummering is zoals door de werf getekend en is in tienden van waterlijnlengte). Van de spiegel heb ik betrouwbare foto's die ik zou willen overtrekken (computer) en schalen. Spiegel is echter licht gebogen en bovendien schuin geplaatst. Ik mis dus helaas tenminste een doorsnede tussen boeg en spant 1 en een tussen hek en spant 9.

V: Zou dit doenlijk zijn of mis ik echt informatie om tot iets realistisch te kunnen komen?

Als je goed kijkt heeft de romp een bilge waaraan de kiel gebout is, deze S-spant achtige overgang is echter niet meegenomen in de dwarsdoorsneden.

V: Zouden jullie dit geheel al mee modelleren in de plug of eerste de romp (als rondspant) bouwen en later die overgang naar het gietstuk aanbrengen? Ik zou deze bilge evt ook in de kiel zelf (lood) mee kunnen gieten natuurlijk, al wordt dié vorm dan weer complexer, wat in polyester misschien nauwkeuriger te maken is dan in de gietmal voor de kiel.

V: Qua overgang romp-dek: Zouden jullie het origineel aanhouden (flens op deklijn) of een stukje van het dek meelamineren zodat het een stijver geheel wordt? Dit laatste vergt al wel een deelbare mal (werd in het echt ook gebruikt)

V: Model wordt 82 cm lang en 27 cm breed. Hoe dik zouden jullie de huid (epoxy/glas) lamineren? 2x160 g?

Waterverplaatsing origineel is 2400 kg; dat is bij een ontwerp-waterlijn die 1.50m diepgang heeft. Uitgerustte boot is minstens (naar mijn inschatting) 300 kg zwaarder: in het echt is de diepgang namelijk 1.60m: Onderste roerlager een paar cm boven waterlijn. Dit laatste zou betekenen dat het schaalmodel totaal 2.7 kg mag wegen. Originele kiel weegt precies 1000 kg (gietijzer), in lood zou de modelkiel dan max 1.57 kg kunnen gaan wegen.

V: Is dit realistisch of zou ik met een hulpkiel moeten gaan werken (wil ik eigenlijk niet)

Image00001_zps6714c96c.jpg.html
Image00001_zps6714c96c.jpg


Dit zijn mijn eerste puntjes waar ik jullie ervaring bij kan gebruiken. Ben benieuwd, ga nu verder brainstormen...

groet!

Edit: Heb lijnenplan gevonden in boek "De zeilsport"!! Ik kan nu meer spanten maken dan me lief is! Hoeveel spanten raden jullie aan bij deze rompvorm?
 
Laatst bewerkt:
Heb inmiddeld dus het lijnenplan gescand.

Wat zijn de voor en nadelen om de plug "horizontaal" op te gaan bouwen, dus door de plakjes hout van precies de juiste dikte uit te zagen op de maat van de getekende waterlijnen en deze precies gecentreerd op elkaar te lijmen?

Wordt dit weleens gedaan? Lijkt me eenvoudiger dan een spantenraam van de verschillende dwarsdoorsneden maken omdat er meer referenties zijn. Lastig punt lijkt me wel hoe de zeeg in de deklijn aan te brengen; zijn hier handige truckjes voor?

groeten Maarten

Afbeelding003_zps5e4ab5d7.jpg
 
"stapelen" werd vroeger veel gedaan, maar om daarna je waterlijn-planken lekker zuiver te schaven en schuren is een contra-spant als mal wel erg makkelijk.
Dit kan wel uit hardboord gemaakt worden, maar het is en blijft een berg werk.

Mijn baggermolen is zo ook gemaakt:

[102294] zelf-varende-stoom-baggermolen-camille-mortenol-10

Nadeel is dat de romp vreselijk zwaar is, maar als plug zeker niet onbruikbaar.


Je deklijn kan je van de "contra spant mal" (hoe noem je zoiets?) overnemen.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dankjewel Baggeraar,

Jij hebt in ieder geval wel een strak en mooi strokend resultaat behaald zeg!

Dank dat geduld een erg handige kwaliteit is!

Bij de waterlijnen van de Loper bevatten vooral de waterlijnen nabij de deklijn erg weinig nieuwe "informatie": in de buurt van het grootspant zijn ze bijna gelijk. Kan me voorstellen dat kleine zaag- of uitlijnfoutjes daar heel veel schuur- en plamuurwerk gaan betekenen om het strak te krijgen.

Omdat ik nu ook meer dan voldoende spanten heb: zou het slimmer zijn om met een bouwplank, lengtedoorsnede en spanten te gaan werken? Het gaat dus om een plug dus gewicht maakt niet uit. Ik zoek een optimale combinatie tussen snelheid en netheid, is mss ook wel persoonlijk ;)
 
Met een spantenraam werken gaat nauwkeuriger dan in lagen.
Als je model max 2.7 kg mag wegen met een kiel van 1,57 kg heb je 1.13 kg om je schip te bouwen, dat kan, maar je zal zeer licht moeten bouwen, voor een schaal model vind ik 821 mm lengte aan de kleine kant om er zonder ingrepen (diepere kiel) een goed zeilend model van te maken.
Een schaalmodel kan je zonder wijzigingen van tuig en gewicht zwaartepunt, met max 2 BF zeilen.
 
Hallo NV,

Ook ik ben van mening, dat je bij een 'schaalmodel' minimaal op een meter moet gaan zitten, wil je niet erg grote compromissen betreffende de vaarbaarheid moeten aangaan.

Het ballastaandeel van een modelzeilboot zit rond, of boven de 60% van het totaalgewicht, dus moet je erg licht bouwen wil je dat halen, iets dat voor een eerste model nog flink tegen kan vallen omdat je de ervaring mist om te weten waar je wél extreem licht en dun kunt bouwen en waar beslist niet.

Hoe groter je bouwt, hoe minder het licht bouwen een noodzaak is om überhaupt ermee te kunnen zeilen boven een zuchtje (2Bft).

Iets dat je sowieso moet overwegen, is de aangeboute kiel te vervangen door een kielkast in de boot en een vinkiel met bulb.
Voor het zeilen zet je de diep stekende kiel met bulb in de kielkast, voor op de kast zet je een dummy 'aanboutkiel' in diezelfde kielkast.

Reden voor de noodzaak van een diepstekende kiel met bulb is het feit, dat het water niet op schaal is, ook hier geld weer, hoe kleiner het model hoe 'extremer' de aanpassingen om een goed zeilend model te krijgen.

Groeten, Jan.
 
Dank voor de suggesties, ik denk dat ik in ieder geval in koolstof moet gaan bouwen om het geheel licht genoeg te houden. Een stukje verder opschalen zou ook nog kunnen natuurlijk, scheelt ook meteen miniatuurwerk in de detaillering :)

Ben weer een stukje verder in ieder geval: heb het lijnenplan "gedigitaliseerd". Niet automatisch maar een heleboel handwerk met Visio's bezier-curves (als het zo heet: volgens mij is dit het electronisch equavalent van strooklatten). Is heel aardig geworden, zelfs de "zak" in de romp boven het roer kon ik er met één extra controlepunt mooi in krijgen.

Heb ook de zeeg en bovenaanzicht deklijn overgetrokken om de 12 dwarsdoorsneden exact "na te kunnen schalen" op basis daarvan. Mijn model is nu in ieder geval consistent in alle dimensies. Zie wat foto's hieronder.

Denk dat ik nu eens goed na moet gaan op welke schaal ik precies wil gaan bouwen, vooral na jullie laatste opmerkingen. Wat ik daarbij niet begrijp is waarom de absolute lengte van een model zou bepalen of een hulpkiel nodig is in plaats van de schaalfactor. 1:10 Lijkt me op zicht niet zo extreem als ik naar de VO racers hier kijk. Of is daar de bulp extra groot gemaakt?

Heb nog een ander vraagje: de Loper heeft een negatieve spiegel. Ik heb die wel ingetekent maar nog geen "schuin spant" van gemaakt. Als ik de plug met negatieve spiegel zou maken lost die volgens mij niet meer. Ik kan dan dus de mal in 2 helften maken (delen in de lengte) ofwel de spiegel later aanbrengen (stukje van de achterkant afzagen dus).
Wat zouden jullie doen? Of zou het wel losbaar zijn als je bij de boeg begint met lossen?

In 1200 dpi gescande lijnenplan overgetrokken:
digitize_zps29d1690e.jpg


Tekeningen spantenraam en 3mm inkepingen:
secties_zps4b332fbc.jpg


groet Maarten
 
Laatst bewerkt:
Heb nog wat zitten rekenen qua schaling: het lijkt er inderdaad op dat een iets grotere schaal veeel meer marge geeft in toelaatbaar rompgewicht. Origineel ballastaandeel is 42% (gietijzer), als ik de kiel van lood giet wordt dit 65%, dit is onafhankelijk van de schaal.

Het toelaatbaar rompgewicht om tot de juiste waterlijn te komen neemt wel dramatisch toe (masthoogte helaas ook)...

schaling_zpsa3924ed8.jpg


Edit: getallen wijken af tov eerder genoemd omdat ik met ontwerpgewicht van 2400 kg heb gerekend. Worst-case zeg maar.
 
Hallo Maarten,

Stel je romp wordt 1 m lang, je kunt je dan oriënteren aan de regels voor de IOM, wat betreft het totaalgewicht en dat van de bulb aan de vinkiel:
http://www.iom-ned.nl/download/IOM_klassevoorschriften_2007_nl.pdf
Bij een IOM is het totaalgewicht 4000 gram en de bulb 2200 - 2500 gram.

Ga je groter, 120 cm, dan komt de M-klasse (Marblehead) als richtpunt in beeld.

Beide klassen hebben veel hogere masten dan jouw boot, dus het oprichtend moment valt gunstiger uit.

Je hebt het zelf al gemerkt, hoe kleiner je bouwt, hoe kleiner je marges worden en met des te minder wind kun je nog van zeilen spreken.

Groeten, Jan.
 
Thx allemaal, valt veel te leren hier. Voorlopig loop ik rond met 1.10m, dit scheelt een factor 2 aan rompgewicht t.o.v. 0.82 meter en het geheel blijft nog enigszins hanteerbaar!

Ben aan het stoeien geweest met Delftship. Fantastisch hoe dat in elkaar zit en voor zover ik heb kunnen merken helemaal bug-vrij! Ik was zelf de grootste bug, maar het leert vrij intuitief moet ik zeggen.

Ik worstel nog met de boeglijn: dit is geen scherpe knik, maar verloopt: bij het boegbeslag is de straal 3 cm, bij de waterlijn een stuk scherper. Heb wat extra controlepunten ingebracht maar hoe meer punten, hoe moeilijker het stroken weer wordt. Er zit nu een klein kuiltje onderaan de boeg: die moet nog weg natuurlijk...

Onderwaterschip is voor de kiel rond in het midden, achter de kiel wordt het een lichte V, dit is wel aardig gelukt.

Displacement berekeningen kloppen aardig: Delftship berekent een waterverplaatsing bij ontwerp cwl (diepte romp 41 cm) van 2300 kg, is volgens de ontwerper 2400 kg. Bij de door mij geschatte inzinking van 51 cm wordt 2800 kg berekent. Zelfde ordegrootte als ik zelf al dacht dus!

Hieronder wat mooie plaatjes...

Ronding in voorschip verloop richting boegbeslag:
boeg_onder_zps7e010b51.jpg


Kuiltje in de boeg:
hek_onder_zps08b12384.jpg


Dikke kont!
dikke_kont_zps2dda024e.jpg


Lijnenplan:
Loper_Linesplan_zps029985b6.jpg


groeten Maarten
 
Knap prog delftship, ben mijn 4 de jaar aan het tekenen met delftship en vind steeds nieuwe mogelijkheden.
Om je boeg af te ronden bovenkant op de gewenste breedte zetten, alle punten boeg op 1 lijn zetten, deze lijn extrueren en de nieuwe punten op Y = 0 zetten en kniklijn wegdoen, dan blijft het allemaal mooi stroken
 
bouwplan loper

Hoi nachtvlinder,

Heb mijn Loper een half jaar geleden verkocht aan dhr. Boot (echt waar!) die nu met de Loper in Willemstad ligt. De originele bouwplannen van de werf in Breskens heb ik op in de boot laten liggen, met bouwfoto's van de boot in 1976. Wellicht interessant om eens te rade te gaan in Willemstad.
Veel succes met de bouw!

Groet!
 
Back
Top