Weer wat verder geëxperimenteerd met "lasnaden"
Ik gebruik nu dunner draad en dit lijkt aardig op schaal te zijn.
De manier waar ik het nu op doe:
Ik kras eerst gleufjes of panel lines in het model om het draad in te leggen, anders steekt het te ver uit.
Vervolgens knip ik het draad op lengte en laat het weken in resin, zodat de resin er goed in trekt.
Dan de draadjes in de gleufjes leggen, desnoods nog wat aanstippen met resin en dan drogen onder de UV lamp.
Hierna kan het eventueel afgewerkt worden met licht schuren.
Ik maak de panel lines met de hand, niet langs een liniaal.
Op foto's is goed te zien dat bij de originele boot de lasnaden ook niet strak zijn.
Het was oorlogsproductie die met de hand werd gelast, uiterlijk was niet zo heel belangrijk.
Als het model te strak word ziet het er ook niet natuurlijk uit.
Nu verder experimenteren met klinknagels, die zijn nog niet mooi gelukt.
Verder het binnenwerk in de fairwater gelijmd en de fairwater in de spuitplamuur gezet en geschuurd.
En mijn dek probleem is opgelost
Blijkt dat Evergreen plastic platen verkoopt genaamd car siding voor trein wagons.
En laat dit nu precies de juiste maten te zijn voor de dek beplanking

Nu kan ik weer verder met het printen van het dek.
Ik wou dit eerst opgelost hebben want nu hoef ik niet meer het dek mee te printen, dat scheelt weer een boel werk.
De draad en het resin, hier heb ik de draad nog gewoon op het test model gelegd maar hierbij bleek het te hoog te worden. Dus nu maak ik eer panel lines.
En de draad even laten intrekken.
Na plaatsen en drogen is de draad goed hard en gesealed.
Dit ook geprobeerd op een stuk verkeerd geprinte romp, een mooi test object

Hier eerst de panel lines gemaakt, ze hadden iets minder diep gekund.
Hierna hed draad erin "gelijmd" met resin, wat verschillend draad geprobeerd.
De stukken in het midden zijn te dik en wollig, de naden aan de bovenkant lijken mij goed gelukt.
En na een laagje verf. Ik denk dat het onregelmatig gemaakte naad er zo best natuurlijk uit ziet.
De fairwater met het binnenwerk op zijn plek, gelijmd en gefixeerd met resin.
En het nieuwe dek materiaal, beetje slecht te zien maar ik kreeg geen betere foto.