Problemen met pluggen OS50

Zo'n temp.monitor is niet altijd 100% betrouwbaar omdat je ook nog eens te maken heb met de koellucht die door de koeltunnel gejaagd word....maar tis wel een handig hulp middel...
 
Die temperatuursensors, daar moet je een beetje mee oppassen: de sensor moet echt zo dicht mogelijk tegen het metaal aan zitten, en op en plek die zo veel mogelijk uit de luchtstroom van de koeling, want de meting is daar heel erg afhankelijk van.

Het is bijna onmogelijk een exacte temperatuur te geven, want de temperatuur die de motor zou mogen worden is op zich wel bekend, maar er valt geen zinnig woord te zeggen wat die sensor dan aangeeft.

Hang je die sensor in een Raptor, dan geeft hij anders aan, dan wanneer je hem in een T-rex of een SkyFox hangt, domweg omdat de omstandigheden anders zijn.

Het is dus niet mogelijk om te zeggen "bij 100 graden ligt de max", dat valt eigenlijk alleen te bepalen door éérst bij een bewezen goede afstelling te kijken wat hij aangeeft, en daarna die waarde als je richtwaarde te nemen.

Ik heb er mee gespeeld, en ik ben er mee opgehouden, omdat ik bijvoorbeeld in één heli (de watergekoelde Xtreme) absoluut 100% zeker ben van de koelwatertemperatuur na de motor (water kookt, DUS 100 graden) tijdens het vliegen verschillen zag van 20 graden in de gemeten temperatuur.

Zo'n sensor is handig, maar je moet je er niet te veel op vastpinnen. Je gehoor (en weten hoe hij hoort te klinken), zijn nog steeds de beste afstelmethoden...

Groet, Bert
 
Tuurlijk geeft ie in iedere heli iets anders aan , duhhh , iedere heli is anders gekoeld , maar dat dingetje heeft t echt wel goed gemeten .
Aan de zijde plaatsen waar de luchtstroom t laatste langskomt , bij een raptor is dat bovenop , dan is de lucht t warmste , en ja je moet contact maken met t metaal .
Ik lijmde m met die grijze rommel die geleidend is .
Ik heb er hele goede ervaringen mee , en zodra je de temp afleest en die is 130 of meer dan sta je gewoon te arm , zo simpel is t .
Ik heb er hele goede ervaringen mee in verschillende heli`s .
En ik heb nog NOOIT een kapotte motor gehad , en ik vloog uitsluitend de (volgens sommige zeggen) , slechte OS maxen .
En ik was geen rustige vlieger , en mishandelde m met 30% nitro .
 
Rustig maar Eddie, het is geen commentaar op jou...

Het is bedoelt als volgt: ALS iemand iets fout doet met het monteren van zo'n sensor, dan geeft hij uitlsuitend te laag aan. Nooit te heet.

Dus als je dan tegen jantje zegt "de motor mag 100 graden worden" en jantje plaatst die sensor verkeerd waardoor hij maar 60 graden aangeeft, dan draait jantje de motor magerder tot hij 100 graden aangeeft, en dan draait jantje zijn motor in poeier, en is boos op jou omdat zijn motor stuk is... hij is toch niet boven de 100 graden geweest???

Dat probleem en vergelijkbare, daar heb ik nu al zo vaak mee te maken gehad, dat ik er heel uitdrukkelijk voor waarschuw dat een sensor niet beter aangeeft, dan hoe goed de eigenaar die sensor geplaatst heeft.

Denk niet, dat dit alleen in de modelbouw voorkomt: drie jaar geleden is me een dieselgenerator in elkaar gelopen omdat de fabriek de koelwatertemperatuurbeveiliging op de verkeerde plek plaatste (als de V-snaar van de pomp brak en het water stopte met stromen zat de snsor niet in het blok, maar in de radiator: die word niet heet, blok wel, motor in poeier zonder alarm).

Je gaat nu zelf overigens ook de mist in, want bij de Raptor blaast de lucht van boven op de cylinder, daar meet je dus het koelst. De sensor hoort ONDER de cylinder (dus aan de kant van het landingsgestel) te zitten.

Groet, Bert
 
Daar hebben we trouwens nog iets leuks.
Governor...

Mijn probleem op curves: optoeren met afdalen.
Vlieg je voornamelijk pootjes omlaag, kun je een nette sport curve instellen.
No problemo.
Maar ga je echt inverted, moet er eigenlijk een grote v curve ingesteld worden.
Maar ga je met die v stevig afdalen, toert de motor verschrikkelijk op

Gevaar is dat je hem over de toeren jaagt, en alsnog iets opblaast.
Mijn vliegstijl wisselt nl nogal. Ik blijf wel eens even inverted hangen, om meteen weer met een normale vliegmanier weg te gaan.
Ik heb geen zin om continu te wisselen van vliegstand, dus heb ik een governor.

Die houdt de toeren in de peiling. Ik houdt de afstelling in de peiling.
Volgas climbout voor de hoofdnaald.
Rookspoor moet consequent zijn (dus niet minder worden naarmate je hoger komt)

Middennaald heb je niet, dus geen last van ;-)
Mengselschroef moet zodanig staan dat je oneindig stationair kan blijven draaien. Hij mag met oppakken een haartje vet klinken, als hij er maar geen last van heeft
goeie tip hiervoor is na een tijdje hoover neerzetten, en stationair laten draaien.
Brandstofslang afknijpen, tellen hoelang het duurt voor de motor iets doet.
minder dan 5 tellen, te arm.
Meer dan 5, te rijk.
rond de 5 moet goed zijn. In theorie heb je dan ook geen last van een verzuipende motor als hij lang stationair draait

Daarna de hoofdnaald weer checken. Dat is nu veranderd nl.
En let goed op dat optoeren..
 
temperatur meten betekend,
dat je steeds op de zelfde manier gaat meten
ev. met verschillen instellingen van de naalden,

da kan bij de ene methode 80 staan, bij de andere 100,
als je een keer een standard hebt, waar de motor goed lopt
en goed rookt , juiste verbruik,
en natuurlijk niet kapot gaat,
is het verder geen probleem,

ik hoef bij mijn heli niks meer de veranderen met de schroefen,
maar af en toe ga ik toch meten,
ook verschil van zomer en winter,
zit bij mij altijd rond de 80 graden ... dus voor mij o.k.
waar Eddie zegt bij mijn methode zijn dat 100 graden

@Student: in dit geval is een governor echt ideal !! +1

Groet
Uwe
 
Rustig maar Eddie, het is geen commentaar op jou...



Groet, Bert



Dat bedoelde ik ook niet Bert , hahaha , ieder heeft zijn eigen manier van meten , en een eigen manier van sommige dingen uitdrukken zegmaar .

Vandaar mijn onderschrift hè .
 
Een governor op een 50er is best aan te raden en maakt het je allemaal een stuk makkelijker.
Ga niet eindeloos temperaturen enz meten.. Tune by sound! naarmate je meer uren maakt, maak
je je ook eigen met de afstelling van de motor. Hou 'm wel ten alle tijden iets rijker als je het niet vertrouwd.
 
Ik heb gisteren de grens bereikt qua armer draaien (denk ik). Toerental ging omhoog, geland en 1 klikje rijker, zo liep ie volgens mij goed... Plug uitgehaald en gecontroleerd: hij is niet doorgebrand, maar wel vervormd. Mag ik daaruit concluderen dat ik het vol vermogen bereikt heb?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ga ook niet de grens opzoeken tussen arm en rijk..
Daar haal je ook niet meer vermogen mee en er zijn ook andere invloeden waardoor de motor armer of rijker loopt.
 
Ik heb gisteren de grens bereikt qua armer draaien (denk ik). Toerental ging omhoog, geland en 1 klikje rijker, zo liep ie volgens mij goed... Plug uitgehaald en gecontroleerd: hij is niet doorgebrand, maar wel vervormd. Mag ik daaruit concluderen dat ik het vol vermogen bereikt heb?

Als de plug vervormd is, ben je op enig moment toch te schraal geweest. (kan goed, je zegt dat je weer één tandje rijker bent gegaan)

Vervangen, want een vervormde plug kán zijn filament verliezen, en buiten dat je dan kans loopt op een paar irritante krassen in de cylinder, stopt je motor ook zonder waarschuwing.

Met de instelling die je nu hebt, nieuwe plug, kijken of die niet vervormt.
Als de nieuwe plug goed meegaat, is je afstelling OK, al vind ik persoonlijk één klik rijker vanaf "te arm" wel érg weinig veiligheidsmarge. Ik zou er minstens één, liever twee klikjes bij doen. Wat Floris al zegt: er is méér dan alleen die sproeiernaald, en daar moet je beter ook maar rekening mee houden...

Maar die keuze is geheel aan jou.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
+1 wat Bert schreef, ben ik mee eens,

en wat nog is bij de (bij mijn) OS50 / OS55,
de motor went aan bepaalde instellingen,
soms denk ik ook, loopt die de rijk?
...en dan laat ik hem 2 / 3 keer op en neer (klip-uit's)
en dan loopt de motor rond !

Groet
Uwe
 
Laatste keer dat ik een paar pluggen achter elkaar versleten heb kwam doordat het
grote krukas lager de geeft had gegeven. Lager met metalen kooi gaan niet lang mee naar mijn ervaring en metaal deeltjes kunnen in de cilinder komen en de plug vernielen.
 
Ok, ik zal hem nog 2 klikjes rijker zetten, hoewel ik moet zeggen dat ik over het geheel een beetje ontgoocheld ben over de prestaties... Het blijft wel heeeeel plezant hoor, maar het is het nét niet...

Dus komt nu mijn volgende vraag: overgaan naar een 700er heli? Of zal ik daar opnieuw op dit euvel stoten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het zijn bij lagerfalen niet de metaaldeeltjes die de plug vernielen, maar de hoogfrequent trillingen.

Maar inderdaad: als je motor niet te vet loopt, en hij begint opeens pluggen te vreten, dan is het hoofdlager de meest waarschijnlijke kandidaat.

Groet, Bert
 
Ik zou zeggen, dat de 700er een geweld is,
maar ook de 600er vliegt super,
en nu ik met de 500er nitro de headsped omhoog heb gedaan,
mis ik niet veel aan power met deze,

zeker niet of nooit vergelijken met elektro,

maar met je eigen vliegstyle voor nitro's .... super

Groet
Uwe
 
Ik heb ook vaak genoeg gehad dat de motor even te arm stond, maar de plug ging er nooit stuk van. Ik draai altijd net niet te rijk, en dat is ver van net niet te arm. Hal het cylinderkopje er eens af en kijk goed of je soms kleine kratertjes ziet rondom de plug. Zoja, is je lager stuk.
 
Back
Top