problemen met motor Banckert, boot is niet vooruit te branden

Discussie in 'Werkschepen' gestart door andy89, 7 okt 2012.

1. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Ik hoop dat daarop iemand anders kan antwoorden.
    Ik weet alleen dat er leveranciers zijn met een andere kijkrichting en je dan uitgaande van de ene richting je dan een verkeerdom schroef krijgt als je die zo bestelt.
    Ik heb zelf een schroef zonder draad erin en dus geen ervaring met schroeven die je op een as met draad kan schroeven.

2. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Een links draaiende schroef (van achteren gezien) zal zichzelf vast draaien op de as, terwijl een rechts draaiende zich in theorie los kan werken bij bijv. een dot gas vooruit. Maar als je met een contra moer werkt, en eventueel een beetje borgmiddel, komt ook een rechts draaiende niet vanzelf los.

De standaard door Billing Boats meegeleverde schroef is echt niets. Niet alleen omdat het kunststof is, want er zijn ook best bruikbare kunststof schroeven, maar omdat hij gewoon slecht gevormd is. Eentje met afgetopte bladen, zodat hij mooi in de straalbuis past, is al een stuk beter. Deze Robby Dynamic (wel de versie met afgetopte bladen nemen) is een optie:

Messing is mooier, en vaak wat beter, maar omdat de Banckert niet zo'n hele grote schroef heeft, waardoor het buigen van de bladen minder snel zal optreden, kun je het ook met een goedkopere schroef proberen. Wat je ook neemt, vrijwel alles zal beter zijn dan de meegeleverde schroef van Billing Boats.

3. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nope. Ik heb vanaf het begin, dus nog voor de verplaatsing, tot daar geen foto's gezien.

4. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    En Ron wat denk je hier dan van ?

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Die zie ik, en de foto bij bericht #12 Andy zie ik ook. Maar ik zag/zie geen foto bij openingsbericht van Andy.

6. andy89

andy89 Guest

klopt zaten ook geen foto's bij

mischein wordt bedoeld op het topic van mijn banckert

7. najade

najade

Lid geworden:
    20 sep 2012
    Die foto die gepost is door F.van.Gent is mijn banckert!
    toen ik hem overkocht zat dit zwarte 2 blads schroef erop.
    vervangen door een 3 blads plastiek schroef om te kijken of dit paste.
    ondertussen een 4 blads messing schroef besteld iets te groot maar deze zal afgetopt worden.

8. andy89

andy89 Guest

9. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Dat is een hele goede vraag.
    Bij dezelfde spoed en diameter heeft de vijfblad meer vermogen.
    MITS hij het water goed kan doorvoeren.
    Vooral bij de naaf is de afstand tussen de bladen geringer.
    Met erg veel toeren zou dat zoveel negatieve invloed kunnen hebben dat je beter een vierblad kan nemen.

Als iedereen met een vierblad vaart op eenzelfde motor als jij hebt, zou ik (zeker als je geen geld hebt) voor zeker gaan en de aangeraden vierblad nemen.

In plaats van te gaan experimenteren met andere schroeven, wat op zich wel leuk en leerzaam kan zijn.

De keuze is aan jou.

10. andy89

andy89 Guest

jha nee ok dan bestel ik de 4 blads afgetopt. kost me wel 10 euro extra is dit trouwens duur voor een afgetopte 4 blads messing schroef 35mm. 25,80

Laatst bewerkt door een moderator: 13 okt 2012
  11. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Van prijzen weet ik niets.
    Mijn vierbladschroef van rond 100 kostte aan materiaal iets van €10.00 incl. gas en zilver.
    Verder alleen veel tijd.

Je kan ook een volle schroef kopen en dan zelf aftoppen/ aftobben. (beetje afhankelijk van welk gereedschap je tot je beschikking hebt.)

12. andy89

andy89 Guest

nou ik heb een vijl en boormachine. zelf aftoppen word hem denk ik niet. ligt eraan want de messing is behoorlijk hard.

13. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  14. andy89

andy89 Guest

ziet er echt netjes uit zeg.

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  15. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Ik hoop dat je er wat tips/ideeën voor aftoppen van schroef uit kunt halen. Of zelf een schroef maken :worship: ;) ?

16. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Volgens mij kan het aftoppen van een prop best zonder complex gereedschap.
    Is wel handig als je een draaibank hebt, hoewel je de schroef niet verspaant omdat de bladen je dan om de oren vliegen... maar om af te tekenen en te fijnslijpen in de eindafwerking.

Zonder dat...Handig om een goede passer te hebben. Wat papier/karton om af te tekenen en scherpe podloodjes en stiftjes of kraspennetjes. Schuifmaat. En een dremelachtige-tool met schuurtonnetje.
    Verder goede fantasie met handige handjes.

Een propeller kan je inspannen in een boormachine. Een boormachine kan je inspannen in een boorstandaard of houder. Met schuurblokjes op een haakse constructie kan je met beleid materiaal wegnemen.

De eerste stap neem je materiaal grofweg af. Zo netjes mogelijk. In de tweede stap is de prop ingespannen en slijp je eindafwerking in model. Zuiver rond...

Messing is niet zo hard. Met een scherpe vijl schuur je het zo weg. Kan het met een juiste zaag onder de figuurzaag...

Trillingen hoef je ook niet echt bang te zijn... het toerental zal niet zo heel erg hoog komen te liggen. Werk je netjes, blijft het sowieso binnen grenzen.

Blijft. Goed gereedschap is het halve werk.

17. andy89

andy89 Guest

jha nou dan kies ik toch liever voor wat meer geld uit te geven en dan maar een al afgetopt weet ik ook zeker dat het in 1 keer goed is. anders als het misgaat ben ik alsnog duurder uit

18. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Waarom zou het mis gaan? Je leert continu. Per keer vergroot je je vaardigheid en inzicht.
    Is modelbouw. Gaat het mis, doe je het over... maar je moet jezelf wel zo goed mogelijk inleven in het probleem. (internet afspeuren, inlezen en vragen stellen en een voorstelling maken hoe je het zelf a 'l improviste in elkaar zet)

Als je denkt dat bij mij alles in een keer lukt... heb je het mis. Soms gaat het faliekant fout. Maar uiteindelijk krijg ik het gefixt. Je doet het ook omdat je niet anders kan.

Er zijn velen die zo denken. 'Lukt me niet'. Dat mag...
    Vandaar dat zo een afgetopt propje wat duurder is... dan kan je beter maar niet mopperen over de prijs... afstruinen of het elders toch net iets goedkoper is... tenslotte maar denken van termen van plezier dat je straks aan je model beleefd. Bedoel... ik bouw toch ook niet m'n eigen RC aparatuur? :) Anderen gaan weer heel ver in...

Je hoeft niet alles zelf te kunnen... (ook in brede zin des levens). Je grenzen verleggen kan geen kwaad!

Laatst bewerkt: 13 okt 2012
  19. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
  20. NielsdB

NielsdB

Lid geworden:
    19 aug 2007
    Je praat nu over een schroef van 35mm, de schroeftunnel van een banckert kan toch 40mm aan?
    Mij staat bij dat er een standaard een 40mm drieblads schroef in de beslagset zat.

Of staat de schroefas niet goed in het midden?

edit: Even gemeten, ik heb er een 40mm vierblads, niet afgetopt, inzitten met een paar mm rondom vrijloop.

Deel Deze Pagina