Problemen met mijn nieuwe O.S. 55AX

Ik heb net een nieuwe O.S. 55AX gekocht maar hij loopt niet helemaal lekker.
Tijdens de vlucht valt de motor stil.
Bijna elke vlucht valt hij stil.
Bij het taxiën is de motor al bloed heet.

Ik heb op de O.S. 55AX een APC 12x8 prop.
en ik vlieg met een Calmato Sport 40.

Ik hoop dat jullie daar een verklaring voor hebben.

M.V.G.

Hallo,

Wanneer valt de motor uit? Bij welke gas stand?

Wanneer je het model met de neus omhoog houd bij volgas gaat de motor dan uit?
Zo ja draai de grote sproeier naald dan uit, dus linksom.
De motor zal dan rijker gaan lopen.

Groet,
Dennis

Hallo,
Probeer eens een 12x6- of desnoods een 11x6 prop.Een 12x8 is erg veel voor een motor van nog geen 10 cc.
Lamberto

Een 12x8 is erg veel voor een motor van nog geen 10 cc.
Lamberto

13 x 7 gaat er volgens boekje nog op dus zal het niet aan de prop liggen.

Meer een instellings probleem .

Is de motor al ingelopen ?

Als je op de club vliegt zijn er vast wel meer piloten met ervaring die effe kunnen kijken.

Mvg Johan

Met brandstof van vorig seizoen is niks mis als die in een afgesloten kan heeft gestaan dus daaraan zal het niet liggen.
Lijkt mij dat de afstellingen niet juist zijn.

Met brandstof van vorig seizoen is niks mis als die in een afgesloten kan heeft gestaan dus daaraan zal het niet liggen.
Lijkt mij dat de afstellingen niet juist zijn.

Mij is geleerd dat een eenmaal geopende kan max een half jaar tot een jaar goed blijft.

Mij is geleerd dat een eenmaal geopende kan max een half jaar tot een jaar goed blijft.

Ik heb voor 1 jaar zo,n 6 liters brandstof weggeven die ik al zeker 5-6 jaar hat staan .

De motor heeft er niks van gemerkt dat de sprit al ouder was (irvine 13cc ongeveer)

Wel moet je het vorstvrij bewaren.

Mvg Johan

Hallo,
Probeer eens een 12x6- of desnoods een 11x6 prop.Een 12x8 is erg veel voor een motor van nog geen 10 cc.
Lamberto

Dit klopt. iemand bij ons op het verd had deze motor ook, en die presteerde niet geheel naar verwachting. Dus probeer eens een kleinere prop, en kijk dan eens.
Als je op internet zoekt op de diverse fora, zie je vaak dat ze op deze motor dezelfde props gebruiken als op 7.5cc OS motoren....
Voor mijn gevoel kan deze motor de grote props alleen aan met veel nitro (20%)..

Was de motor ook arm afgesteld? Dat kan ook nog schelen.
Welke olie, en welke percentages? Olie en nitro...
Zit de carburateur vast. Schijnt ook nog wel eens lost te komen.... Zou dan ook na een paar minuten afslaan..

Hallo iedereen,

Ik zit op een club en ik heb er al mensen naar laten kijken.
Er is nu al veel aan de instellingen verandert maar verschil is er niet.
De O.S. 55AX is een 9cc en in het boekje staat dat een prop van 12x8 aan de kleine kant is want er kan namelijk nog grotere props op.

-------------------------------------------------------------------------------------

Hallo Dennis, (Sprokkel)

De motor valt het meeste uit als ik de neus om hoog houd.
Ik vlieg het meest op half gas maar heel soms doe ik volgas maar dan hoor ik het verschil niet.
Maar soms als ik volgas vlieg dan hoor ik het weer wel.
Bij opstarten, looping en klimmen valt de motor het meest uit.
Aan de sproeier naald is al een aantal keer gedraaid maar verschil is er niet.

-------------------------------------------------------------------------------------

Hallo (Arno78 ),

Ik heb de brandstof nog geen 3 maanden
Net als de motor en het vliegtuig.

M.V.G.

Zit de brandstof slang wel goed. Van de carb naar de klunk?

Als je onderste boven gaat, slaat ie dan ook uit?

Dit kan wel de oorzaak zijn van het uitvallen, niet van de hete motor....
Hoe heet is bloed heet? Iemand met een infa-rood thermometer op je vliegclub?

Hallo (Sanka),

Dat is ook goed.
De temp weet ik nog niet.
Maar ik kan je vertellen dat je de motor nog geen sec. kan vasthouden.

M.V.G.

Laatst bewerkt:
Ik vlieg het meest op half gas maar heel soms doe ik volgas maar dan hoor ik het verschil niet.

Hoi K. Jansen,

De prop is echt te groot. Dit is typisch het gedrag van een motor als het teveel weerstand ondervind van de prop. Ik vlieg zelf met een os 60 fx (10cc) met een 11x8 met een extra 300 s.
Keuze prop is afhankelijk van type kist. Langzame kist vereist grote diameter en kleine spoed.
Snelle kist andersom. Dus ik denk dat je sowieso uitkomt op een 10x8 of 11x6. Misschien nog een 11x7. Proberen is de enige remedie.

Gr. Reinse

Ik heb zelf ook een 55AX en het is een probleemloze motor. Gewoon afstellen zoals in het boekje.

MAAR ... motor moet wel iets rijker staan als andere die ik heb, de 55AX houd niet van arm staan, wordt ie idd heet van. En die 12x8 vergeet die maar! Boekje zegt veel, maar groter als een 12x6 zou ik niet gaan. 13x4 eventueel maar dat is op het randje.

Voro een 9cc stelt ie teleur ja. Maar wel betrouwbaar :)

motor valt stil

vlieg jij toevallig bij wblc de grondpiloten ??? zo ja pb dan effe spreken we wat af ik vlieg al jaren bij die club gr alex

had met mijn 46 ax het zelfde probleem bij mij bleek de eerste keer mijn vilt klunk verstopt te zitten en de tweede keer klein knikje in me brandstof slang.
mischien heb je der wat aan.

gr

vlieg jij toevallig bij wblc de grondpiloten ??? zo ja pb dan effe spreken we wat af ik vlieg al jaren bij die club gr alex

Hallo Alex,

Ja ik ben lid van WBLC de Grondpiloten.
Als het weer mee zit dan ben ik er op zaterdag.
En misschien op vrijdagavond.
Ik spreek u dan nog wel.

M.V.G.

zaterdagmiddag

ik ben er zaterdag aan het einde van de middag het schijnt mooi weer teworden of mooi mooi redelijk ik heb verschillende props bij dan kunnen we eens kijken al denk ik nie da het daar aan ligt zie je zaterdag gr lex

Ik heb ook een 55 ax gehad super-motor als hij niet te heet wordt.
De Dechatlon waar hij zat, daarin werd hij te warm en viel iedere keer na een minuut of drie uit.
Nadat ik de motorkap eraf gehaald had bleef hij wel draaien. Ik heb dus grotere gaten in de kap gemaakt vooral in de onderkant om hitte af te voeren.

Die van mij heeft eerst met een 13x6 prop gedraaid later met een 12x7 prop waarmee hij veel beter optoerde.

motor

Ik heb net een nieuwe O.S. 55AX gekocht maar hij loopt niet helemaal lekker.
Tijdens de vlucht valt de motor stil.
Bijna elke vlucht valt hij stil.
Bij het taxiën is de motor al bloed heet.

Ik heb op de O.S. 55AX een APC 12x8 prop.
en ik vlieg met een Calmato Sport 40.

Ik hoop dat jullie daar een verklaring voor hebben.

M.V.G.

hallo

IK heb dat zelfde probleem met precies de zelfde motor gehad... dat is gewoon niewigheid als hij 10 liter brandstof erdoor heen gejaagd dan doet hij het wel tot die tijd moet je hem heel vet zetten anders is het slecht voor de motor... en ik advieseer je een viltklunk de kans is groter dat het daaraan ligt dus zou ik wel doen

Back