probleen turnigy servo

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs deze servo gekocht voor de besturing in mijn boot. De eerste keer dat ik hem teste werkte hij prima.
Maar toen ik hem gister nogmaals wilde testen werd ie helemaal raar, hij vloog alle kanten uit :confused:

Ik heb hem een paar keer met de hand gedraaid om het een en ander te passen en te meten, zou het kunnen dat ie daardoor kapot is gegaan? en is dit nog te repareren of zou er iets anders mis kunnen zijn? Hij is aangesloten op een 2.4ghz assan met 5a etti bec welke zijn stroom uit een 2s 2200 mah lipo haalt.

Alvast bedankt,

Romke

180 graden heb ik hem nooit gedraaid, hooguit 90

edit heb net nog een testje gedaan, met een accu rechtstreeks op de ontvanger werkt de servo wel :S, kan iemand me uitleggen waarom een bec niet werkt?

Laatst bewerkt:
Het lijkt erop dat de BEC het niet aankan ineens een grote stroom te leveren en instort. Sluit alles aan met BEC en meet de spanning van de BEC naar de servo eens als je gaat bewegen. Misschien dat de spanning van de BEC en storing bevat (hoogfrequent prutteltje van de geschakelde voeding in de BEC) waardoor de servo op tilt gaat. Dit kun je oplossen door een ferrietkraal te nemen en de draden een paar keer er omheen te rijgen (bijv. deze.

aha, ik heb nog een paar testjes gedaan, als de servo beweegt gaat de led van de ontvanger op rood, dat hoort niet te gebeuren. ik denk idd dat de stroom toevoer vanaf de bec niet goed genoeg is.

Een servo met de hand draaien is meestal ook niet echt een goed idee! Deze heeft metalen tandwielen. Bij een servo met kunststof tandwielen loop je een goede kans dat je de tandwielen 'stript'.

Erik

Dat is een HELE stevige servo die, wanneer hij begint te draaien, een flinke stoot stroom uit de BEC zal trekken. Ik neem aan dat het roer van je boot een dergelijke hele sterke servo nodig heeft anders zou ik toch een kleinere servo nemen.
De BEC die opgegeven is kan volgens de fabrikant 5A leveren. Dat zou toch voldoende moeten zijn. Mogelijk is de BEC niet helemaal goed en kan hij die 5A toch niet leveren zonder een stuk in te zakken. Veel moderne 2,4GHz ontvangers hebben behoorlijke moeite met een niet voldoende stabiele voedingsspanning. Wanneer deze servo de BEC "onderuit" haalt zal de ontvanger vreemd kunnen gaan doen wat dan weer resulteert in vreemd gedrag van de servo, een soort cirkeltje.

Volgens mij gebruiken ze dit soort servo's voor het draaien van de zeilen.

Als bootroertje is hij misschien wel wat overdreven ja.

Probeer het eens met een ontvanger accu.

Servo's kan je best met de hand draaien maar wel met beleid en gevoel. Als ie niet wil moet je zeker niet door drukken. Dan gaan inderdaad er wat tandwielen aan. Omdat hij een redelijk grote overbrenging heeft is de belasting om hem handmatig rond te draaien behoorlijk.

3/28/2010
Customer (50%)

Like this?
this servo is massive, would probably be perfect fo the baja 1/5 series currently have it installed on a modified e-maxx. 3A bec is not quite enough. and you can hear the fan on the esc slow down when the servo stalls out

mocht het niet willen dan sluit ik gewoon een rechtstreeks de ontvanger accu aan. @ Ernst Grundmann ik denk dat u gelijk hebt, de lampjes op de bec beginnen onmiddelijk te knipperen zodra de servo beweegt.
En de servo is voor een speedboat ( zie in subforum speedboten het drifter xl electro topic ) met 8,4 kilowatt aan vermogen aan boord, op snelheid zal ik de kracht van de servo echt nodig hebben.

bedankt voor de hulp!

MVG, Romke

Back