probleem met een boot

• Topicstarter Topicstarter bennie
  • Startdatum Startdatum
B

bennie

Guest
Hallo,

Ik heb zelf een bootje gebouwd met twee graupner 500 motoren, twee graupner snelheidsregelaars en een v mixer.
Ik stuur met de boot door de motoren te schakelen, er zit dus geen roer op.
Er zit een 12 volt 7 Ah loodaccu in de zender en ontvanger zijn van spektrum, de dx5.
Als ik ga varen gaat het goed maar na ongeveer 100 meter gaat de boot steeds langzamer, als ik de boot eindelijk weer op de kant heb geeft de digitale voltmeter gewoon 12,1 volt aan.

Heeft iemand enig idee waar ik het moet zoeken?, als ik ga varen komt de accu net van de lading af en heeft deze ongeveer 13,5 volt.

Het water is op dit moment 13 graden en ik heb weinig zin om te zwemmen ;)

Alvast bedankt mvg Bennie

Weet je zeker dat de accu nog goed is :?:

Meet de accu eens onder last , dus gewoon in het water en tegenhouden.
Lijkt er op een inzakkende accuspanning onder last.

Oei,

Beide antwoorden lijken mij de oorzaak te kunnen zijn.
Heb je de boot recentelijk omgebouwd? M.a.w. vaar je nu voor het eerst met deze regelaars? Indien ze nieuw zijn dan denk ik dat dit eerder de oorzaak is dan de accu. Misschien handig om te vermelden welke regelaars je hebt?

De v-mixer, is dit een losse v-mixer in de boot of mix jij op jouw zender. Indien op de zender, realiseer je dan dat dit nooit 100% vooruit op zal leveren. Ik heb ook het probleem gehad dat de boot erg traag was, maar door een losse mixer in de boot te zetten gaat mijn boot eigenlijk nu sneller dan goed voor hem is. Buis water stroomt over mijn boeg :shock:.
Dit kan echter niet verklaren waarom de boot opeens na 100 mtr langzamer wordt.

Misschien moet je een soort van failsafe inbouwen, zoals die standaard ook op de baitcruisers zit? Hierbij gaat een van de motoren, bij slecht / geen radio ontvangst, langzaam vooruit terwijl de andere motor iets langzamer vooruit draait. In theorie gaat de boot dan (bij genoeg ruimte op het water) steeds grotere rondjes varen waarbij met gokt dat de boot op enig moment weer binnen bereik van de zender komt.

Hallo,

De digitale meter op de boot geeft 12,1 volt aan, maar keldert naar 10,4 volt als ik de boot laat varen.
Waarschijnlijk is er iets verkeerd gegaan toen ik de stekkers erop soldeerde :murder:
Heb inmiddels 2 nieuwe en iets zwaardere accu's besteld 9 Ah ipv 7,2 Ah
Laat nog wel even weten of het nu goed is.

Alvast bedankt voor de reacties

Hallo,

Ik ben gaan varen met een nieuwe accu en nu kan ik veel langer varen en hij is ook sneller.....

Ik heb nu echter het probleem dat de boot niet rechtdoor vaart, het ene moment trekt de boot erg naar rechts en dan weer naar links.
Zet ik de boot stil vaart hij weer gewoon rechtdoor en na een meter of 20 gaat hij weer sturen :confused:

Ik moet de boot nu constant corrigeren, wat ongelooflijk irritant is.
Zou het kunnen dat mijn v mixer loopt te eikelen?
De mixer is van graupner.

Hallo Bennie,

Als het pas na een meter of twintig optreedt, zou het ook de snelheid kunnen zijn, waardoor de boot gaat gieren.

Heb je een paar foto's van de boot, met name het onderwaterschip?

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Bedankt voor de reactie bij mijn profiel zit een fotoalbum waar foto's van de boot inzitten, volgens mij is het een "trimaran model".

@Marc, ik heb al een losse mixer in de boot zitten.
Ik denk dat deze het probleem geeft, maar ik weet niet of een kapotte mixer het ene kanaal meer kan geven als het andere.

Kan het misschien ook zijn dat ik de handzender en ontvanger opnieuw moet pairen?

Hallo,

Volgens mij heb ik het probleem gevonden :)
Als ik de handzender en vervolgens de boot aanzet en de linker stick niet precies in het midden staat, is er eerst niks aan de hand, maar na het sturen raakt ie de weg kwijt.
Heb het meerdere keren geprobeerd en steeds als ik de stick in het midden heb bij het aanzetten is er niks aan de hand.

Bedankt voor het meedenken

Back