NiMH accu's hoeven niet ontladen te worden voor je ze gaat laden. Het is zelfs beter om het niet te doen. Ook laad je ze behoorlijk snel, volgens mij te snel. NiMH vindt het veel fijner als ze geladen worden met een stroom tussen de 0,5 en 1C, dus laden met een stroom tussen de 0,8A en 1,6A.
Of jouw accu hier nu kapot van gegaan is durf ik niet met zekerheid te zeggen. De kans is er wel maar wel klein. Ergens heb ik meer het idee dat je een zwakke cel hebt getroffen. Door jouw beetje "stevige" manier van laden is die cel er gewoon eerder mee opgehouden. Waarschijnlijk zou die cel er toch al mee opgehouden zijn maar nu is het alleen eerder gebeurt.
Helaas is er hoogstwaarschijnlijk niets meer aan te doen. Je zou kunnen proberen om die ene zwakke cel een aantal keren appart te laden en te ontladen. Als je mazzel hebt zou hij weer helemaal mee kunnen gaan doen. Helaas is die kans niet zo groot.
Wel grappig, want er is veel verwarring omtrend het laden van NiMH ...
(Het is GEEN! LiPo ....)
Afgelopen winter een competite gereden met de Tamiya Tamtech GT-01.
6cellen sidebyside 2/3A vtec lrp 1400 erin.
Iedereen net zo voorzichtig laden als jij nu zegt, of tot maximaal 2,5A laden.
Behalve ik dan, want ik laad ze gewoon met 5A, wel actief gekoeld met pc-ventilator erop. (eerste keer was zonder koeling, en ze werden iets van 75 graden celcius :shock: )
Halverwege de competitie werden alle cellen van mijn clubgeneten wat minder, met hier en daar zelfs cel uitval, behalve bij mij dan want ik kreeg steevast de opmerking "wat heb je veranderd aan je auto, hij gaat veel sneller dan de mijne" .....
Mijn theorie omtrend NiMH :
Gebruik je enkelt servo's en een ontvanger, dan laadt je met 0,5A.
Gebruik je er een elektromotor op, dan laadt je hem zo snel mogelijk op, met een zo hoog mogelijke stroom.
Ergo:
Als je een NiMH langzaam leegtrekt, is het slim om hem langzaam weer vol te stoppen.Ga je hoge stroom trekken middels een elektrische aandrijving, moet je wel zorgen dat de cellen dat af kunnen geven, en dat doe je door ze zo hoog mogelijk te laden. Enige waar je WEL op moet letten is de temperatuur, ze vinden het niet fijn heet te worden, vandaar dat ik ze actief koel.
Sla mijn advies gerust in de wind, mij boeit het niet.
Maar ik doe het zoals ik hierboven omschreven heb, en mijn cellen zijn na bijna een jaar "misbruik" nog prima in orde.