Prins Willem 2 *Zelfbouw* 1:50

Om niet direct op Cruijffiaanse gezegden terug te grijpen over voor- en nadelen, denk ik dat elke schaal wel z'n charmes heeft.
Wat ik wel twee sterke argumenten van jezelf zelf vond om het wél in 1:100 te maken waren:

1) je hebt er ervaring mee en
2) je hele vloot is al op schaal 1:100.

Het lijkt me ook wel wat hebben als je een schip uit de 17e eeuw tussen een moderne vloot kunt leggen en vergelijken in dezelfde schaal.

1/100 gaat denk wel mijn dio s zijn op 1.87 en dat viel best wel mee.
dus 1/100 kan denk zeker wel ,alleen de dunne balkjes tussen de dekbalken gaan wel erg klein worden

Tja wat is de beste schaal om een model op te bouwen?
De schaal 1:50 levert een model van 160 cm en geen 100 cm zoals Germt aanneemt.
Ik bouw de Prins Willem in de schaal 1:100 en dan wordt ze in het totaal 80cm en blijft daarmee goed hanteerbaar en met enig zoeken zijn kikkers blokken en korvijnagels op die schaal best te vinden is mijn ervaring.

Veel succes met de bouw

Andy

Tja wat is de beste schaal om een model op te bouwen?
De schaal 1:50 levert een model van 160 cm en geen 100 cm zoals Germt aanneemt.
Ik bouw de Prins Willem in de schaal 1:100 en dan wordt ze in het totaal 80cm
Andy

Dat klopt als je haar volledig bouwt, maar het gaat hier om een Admiraliteits model, de boegspriet komt dus niet veel verder dan het boegbeeld.
Aan de achterkant zal er ook niets uitsteken, want er komen geen masten op.
Ze zal, ik weet het niet precies natuurlijk, maar iets boven de meter uitkomen

"Admiraliteitsmodel" daar had ik even overheen gelezen.
Mijn Prins Willem meet van hakkebord tot en met galjoensleeuw 62 cm in de schaal 1:100 bij 1:50 wordt dat 124cm.

Andy

Heb even zitten rekenen
Uit het boek;
Lengte tussen de stevens was 181 Amsterdamse voet.
1 Amsterdamse voet is 11 Amsterdamse duim.
1 Amsterdamse duim is 2,5739...... cm.
1 Amsterdamse voet is dan 28,31 cm.

181 voet x 28,31 cm = 51,24 m. (wat ik dan best groot vindt, maar dat zegt het boek van Ketting)
Kom je in schaal 1:50 ongeveer op een meter, zal ietsjes meer zijn ivm stompje boegspriet, maar achter gaat er weer ietsjes af .
Dus zo grofweg.... (tenzij ik iets over het hoofd zie natuurlijk;))

En dan is het de vraag of ik de "lengte tussen de stevens" goed interpreteer natuurlijk.
Sommige maat uitdrukkingen zijn voor mij ook lastig te onthouden

Ik heb geen idee Andy ik weet ook niet precies wat lengte tussen de steven precies betekend.
Ach, maakt ook niet zo veel uit. Ik denk dat Rik zelf wel weet wat dan ongeveer de lengte zal zijn:)

Overigens; Wikipedia zegt dat ze 42 meter is:confused:

Naar mijn weten is lengte over de stevens gemeten vanaf hoogste punt achtersteven tot voorkant ronding voorsteven. Da's dan exclusief (een deel van het) roer en hut en zonder galjoen en boegspriet e.d.

Even een plaatje van Dirk geleend

c7f2c814-03a3-44c3-9538-03af7ac1e337_zps733ca092.jpg

De 134 is de lengte tussen de stevens

Ook wikepedia: Het schip had een lengte van 68 meter, een breedte van 14 meter en een laadvermogen van maar liefst 1200 ton Ik ga er van uit dat de 68 meter hier de totale lengte is.

Lengte over de stevens:
In de zeventiende eeuw werd de lengte gemeten vanaf de voorkant van de voorsteven - zonder galjoen - tot aan de achterkant van de achtersteven.

Oké, heb nog eens in Ketting gekeken, en er staat echt 181 amst. voet tussen de stevens.
Als ik uitga van een drukfout?? en er 118 van maak kom ik op ruim 30 meter tussen de stevens.
Dat zou dan in totaal (incl. galjoen, boegspriet e.d ) best 42 meter kunnen zijn zoals Wiki zegt.

Als de lengte van de Prins Willem 42 m geweest zou zijn dan is mijn model van met 80 cm lengte op schaal 1:50 en geen 1:100 zoals Corel zegt, vreemd dat nog niemand dat eerder opgevallen is!

Andy

Laatst bewerkt:
Van de VOC site: Waarschijnlijk is dit het grootste (51 (68 oa) m) spiegelretourschip dat ooit door de VOC werd gebouwd. De Prins Willem (of Prins Willim) is gebouwd onder leiding van scheepstimmerman Cornelis Spelderman. Het schip was 68 meter lang en de twee hoofdmasten 54 meter hoog.

Dat lijkt Ketting te bevestigen. Tussen de stevens 51 meter en totale lengte 68 meter. Ik heb de 42 meter niet terug kunnen vinden.

Dan klopt Ketting, en heb net bij de Engelse Wiki weer gekeken, en daar staat 42 meter.
Die Engelsen snappen er ook niks van hé;)

Nederlandse wiki zegt 68 meter. Tijd dat de engelsen overgaan op het metrische systeem.

Ohhh en Rik, je kan deze posts verwijderen met het rode kruisje als je je verslag op wil schonen. Soms draven we wat door ;)

Man, man, man... Wat een verwarring hier allemaal.
Ben even druk geweest met een spijkertje dat ik door een waterleiding sloeg. Dus muur nat omdat het niet direct zichtbaar was dat de leiding lek is.

Ik verwijder de posts niet omdat ik dit zelf ook een interessante discussie vindt. Het verwonderd mij overigens ook niet. Dit komt omdat er zoals aangegeven is vaak met verschillende maten gewerkt wordt. En dat geeft verwarring vooral wanneer deze door elkaar heen gehaald worden. En dat is nog wel eens gebeurt.

In het kort is mijn besluit dus geworden. schaal 1:50. Dan kan ik de details er mooi in aanbrengen. En ik heb dit soort modelbouw nog niet eerder gedaan zoals ik al schreef. Ik wil graag een uitdaging hierin. En dat betekend dan ook dat het een uitdaging moet zijn en geen frustratie. Ik ben dus blij met jullie reactie dat de schaal dan te klein zou zijn. :D

Helaas ben ik nog wel even zoet, met huis en klemmen maken. Maar dat mag de pret niet drukken. Binnenkort wel een paar foto's van plan van aanpak met tekeningen.

Back