Prins Willem 2 *Zelfbouw* 1:50

Hoi allemaal. Sommigen van jullie kennen mij wel. Mijn naam op het digitale netwerk is Furioza. Hier is ook een website van. Zie mijn website www.furioza.nl.

Ik ben dus al aantal jaartjes bekend met het modelbouwen en heb verschillenden bouwsels gebouwd en zo op een steeds hoger niveau kunnen klimmen. Ik heb hierin uitzwaaiers gemaakt naar verschillende takken van de modelbouw maar kom dan altijd terug naar de historische scheepsbouw. Ik heb dit altijd in de woonkamer op een stukje werkbank mogen doen en dus was dit altijd tobben met stof enz.
Omdat ik nu de beschikking heb over een volledige eigen ruimte waar ik kan bouwen heb ik besloten een VOC schip te bouwen. Het idee is om hier in alle rust aan te kunnen bouwen en om die reden zal het bouw proces dan ook niet snel gaan. Dit omdat er vaak ook nog andere projecten door heen zullen komen.

Het doel is om een admiraliteitsmodel te bouwen en deze niet met masten uit te voeren. Het gaat hier immers om de structuur van het schip ipv dit volledig weer te geven. De reden is dat dit voor mij een heuse uitdaging is.

De gereedschappen die ik hiervoor heb is enkel handgereedschap en een dremel. Dus ook de spanten zullen met de hand uitgezaagd gaan worden.

Ik heb dan ook niet alle handgereedschappen die ik nodig heb en deze zijn vaak ook niet of heel duur te koop. Dus het begin zal worden dat ik mijn eigen gereedschappen zal gaan maken. En dat zal dan ook het begin worden van het verslag. Zo komen dan ook alle stadia hiervan op dit forum.

Omdat dit toch al een flink intro is zal ik de geschiedenis achterwege laten aangezien dit toch al een aantal keren is vermeld in ander topics over de PW2.

Eerste opdate de gemaakte klemmen.

Groet,

Furioza aka Rik

Laatst bewerkt:
Welkom Rik,
Ik ben je naam al vaak tegen gekomen, vaak als kijker op dit forum deel.
Je website ken ik, en heb daar mooie dingen voorbij zien komen, met name de instrumenten:cool:

Een Admiraliteits model, schitterend, hebben we hier nog niet, maar ik vindt dat schitterende modellen, en zal voor mij zeker leerzaam zijn!!

Maar vanwaar de schaal; 1:100, is niet al te groot?
Is daar een specifiekereden voor?

Ik volg Germt even met de schaal.
1 op 50 geeft een heel mooi formaat boot (ruim een meter), maar zeer gedetailleerd te maken. Mijn Batavia is verkleind van 1 op 50 naar 1 op 72 (70% verkleining) en dit geeft ook nog een aardige schuit.

Maar bij 1 op 100 sta je af en toe wel te friemelen hoor!

(niet dat ik me zorgen maak, maar toch...)

Hoi allemaal.
Ik snap de zorg over de schaalvoering. Echter heb ik een andere manier van modelbouwen waarbij ik altijd in de schaal 1:100 moet bouwen. Dit zijn wel moderne schepen. Om die reden heb ik het besluit genomen al mijn modelbouw schepen dus ook deze in de schaal 1:100 te bouwen. En dan word het toch nog wel een aardig scheepje. Dit is dan zo'n 54 cm als romp. En 64 van Spiegel tot einde boegbeeld.

Verder zoals beloofd de eerste foto's.

Eerste%20klem.jpg

De klem zoals ik deze mag gaan gebruiken om straks de spanten te klemmen. Er komen nog kleinere bij met een enkele bout.

Werkruimte%20goed.jpg

En dit is dan waar het allemaal mag gaan gebeuren. De werkplek is nu eindelijk klaar.

BTW.... Een andere reden voor de langzame bouw is dat ik net verhuisd ben en dus nog veel aan het huis moet doen. Maar gelukkig het is leefbaar. :p

Laatst bewerkt:
Hey... Newbee.... Wow, dat is idd lang geleden. Leuk dat ik weer wat van je lees. En dank voor het welkom.

En alle anderen ook bedankt voor het warme welkom.

Welkom op het forum. Voor mij een nieuw gezicht. Ik ga je zeker met veel belangstelling volgen.

Ik kan de foto's ook niet zien en de link naar je website in je handtekening geeft een foutmelding zonder de www.

Op de site zelf ben ik al eerder gestuit dus toch al een beetje bekend :)

Hmm... Vreemd.
Ik kan op een andere pc wel de foto's zien. Deze staan gewoon via mijn webspace gehost. En ik kan ze zelfs zien wanneer ik niet ben ingelogd.

Kunnen jullie eens kijken wat er gebeurt als je CTRL en F5 indrukt. Dan zou je ze gewoon moeten zien. Als dit niet zo is. Wat zie je dan wel? Een vierkantje met een kruisje?

Edit... de website was idd niet te benaderen. Ik had de vooraf ingevulde http// niet verwijderd en stond er dus twee keer in. Dit is nu in het geheel aangepast.

Oke ik, de schaal is duidelijk:D

De foto's zijn niet zichtbaar, maar er is ook geen album, dus die moet je eerst aanmaken via de knop gebruikers instellingen links boven.
Daar zet je de foto's van uit je pc in je album.
Vandaar uit kun je ze in je verslag zetten door de knop mijn foto's (toevoegen) aan te klikken
Het kan ook via de MBF foto upload of photobucket e.d.

Okee. Duidelijk. Dit werkt niet.
Ik gebruik een soort van Photo bucket en heb dit nog nooit gehad op andere fora. Ik heb de url aangepast. En kan de foto's op meerdere apparaten zien.
Mogelijk dat jullie deze nu wel kunnen zien... Hoop ik in iedergeval. :rolleyes:

Ik denk idd dat dit het probleem is geweest. De code komt dan in de knoop omdat dit dubbel is. Maar gelukkig is het nu wel te zien.

De reden dat ik de foto's niet op de server van een forum wil is dat ik deze ook voor mijn eigen website gebruik en dus moet ik dat dan vaker uploaden. Ik vind dat ik al te veel achter een pc zit en meer zou moeten bouwen. :D:D:D:D Daarbij verklein ik ze wel weer vanwege de webruimte die ik huur en de code die ik gebruik in mijn eigen website. (is maar html-4 dan is deze voor iedereen leesbaar). :cool:

En oh ja... hobby ruimte is dus 2,75 X 4,75...

En ben blij dat de foto's te zien zijn.

Prima opgelost!!
Wat mij betreft kun je beginnen, chips, cola, en mijn pijp staan klaar;)

Back