Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Vandaag verder gegaan met het bepalen van de juiste mengverhouding van Ecoline zwart en bruin (sepia) om de gewenste kleur diep-donkerbruin te krijgen.....
en het resultaat is: .....
1% Talens Ecoline zwart (700) + 99% Talens Ecoline bruin (416) geeft samen diep donkerbruin.
Je hebt dus maar heel weinig zwart nodig.

Andy

masten geplaatst

Het touw voor de woelingen, dat zijn de touwen die circulair ter versteviging om de ondermasten van de grote mast en fokkenmast gedraaid zijn, is geverfd en na het drogen aangebracht.
Het aantal windingen van het touw om de masten is op de tekeningen van Corel per woeling verschillend.
De enige concrete bron die ik hierover kon vinden was Rolf Hoeckel (in: Modebouw van schepen 16de en 17de eeuw) en deze heb ik gevolgd: 7 windingen per woeling voor de grote mast en 6 windingen per woeling voor de fokkenmast.
De woelingen zijn gefixeerd met houtlijm en de ondermasten zijn geschilderd.
De grote mast en de fokkenmast zijn in de romp gelijmd. De hoek waaronder de bezaansmast en de grote mast achteroverleunen heb ik van de tekeningen van H. Ketting in Prins Willem overgenomen.
Vervolgens heb ik het waterpas zijn van de marsen gecontroleerd en zo nodig aangepast en de marsen op de zalingen gelijmd.

full

De masten zijn klaar :grin:
nu op naar de boegspriet

Andy

Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtig; een plaatje man.
Het lijkt er op dat hij elke week mooier wordt en je kunt nog fantastisch fotograferen ook!
Hij wordt nu wel kwetsbaar met die geplaatste masten. Je mag wel heel voorzichtig zijn. Ik heb je in ieder geval gewaarschuwd.

Heel strak gemaakt Andy. En nu langzaam aan naar het tuigwerk. Dan gaat de transformatie naar een echt schip nog harder.

Het aantal woelingen per mast wist ik ook al weer niet:(
Het ziet er geweldig uit hoor Andy:cool:
Maar zoals Bouwer al zegt; voorzichtig zijn nu het schip is nu ineens een stuk groter

Germt

Dank voor alle lof heren :worship:

Schitterend en strak werk Andy, ik ben jaloers op jouw nette stijl van bouwen.

Nou ja je moest eens weten ;)
....... ik breek weer eens wat af omdat ik het niet goed vind :help:
....... of ik plak er iets aan vast :hammer:
........of ik vijl of zaag er weer iets af :sleepy:
....... en ga pas verder als ik tevreden ben 8O.

Dat is mijn geheim om tot een net resultaat te komen.

:ontopic:

In navolging van Hans (Drububu van De Friesland) en Germt (Wappen von Hamburg) ben ik ook eens in "De Zeven Provinciën" van G.C. Dik gaan kijken en heb ik gezien dat daar (zeker ook voor het aanleggen van de tuigage) veel nuttige informatie in staat voor de bouw van 17de eeuwse schepen. Omdat het boek bijna 35x42 cm groot is waren de afdrukken van de bladzijde op A4 eigenlijk te klein om goed mee te kunnen werken.
Er zijn dan maar 2 oplossingen: afdrukken op A3 of het boek inclusief bouwtekeningen kopen.

full

En: Het boek is bijna nog groter als de Prins Willem :oops:

Andy

Ps
Het boek "De Zeven Provinciën"van G.C. Dik is momenteel volop te koop voor € 60 bij De Slegte. In nieuwstaat inclusief tekeningen! De originele nieuwprijs was ongeveer € 200
Een kleine lastigheid is dat het boek alleen via een omweg op de website van De Slegte te vinden is.
Ga eerst naar de site van www.boekwinkeltjes.nl zoek daar het boek en dan vind je alle locaties van De Slegte in Nederland en België waar het boek op voorraad is.

Hoi Andy,
knap werk :D. Wordt weer iets heel aparts....enne op de website van DeSlegte kun je de beschikbare boeken in al z'n vestigingen (NL en B) te pakken krijgen, maar dan moet je je zoekopdracht heel precies invullen.
succes met de bouw, experimenteer naar hartelust leren we allemaal van.
groet
Peter

Hoi Andy,

Je hebt wel je best gedaan, sjonge wat word hij mooi.
Toen je hier was en hij naast de Friesland stond was hij al mooi maar zo met de masten erop wordt het een echt schip.

Dank voor de link, ik heb zojuist het boek in Haarlem besteld.

gr. Ruud

puszzels....puzzels....puzzels

@ Peter en Ruud
Bedankt

@Amazone
Als er kanons in de kapiteinshut hebben gestaan dan zouden ze achter de luiken (16) onder de ramen van de kapiteinshut (10) hebben gestaan want die zitten achter de zitbanken die ook onder de ramen zitten. (Zie tekening Prins Willem bij bericht van Ad van 3 maart).
Een lastigheid is dat het aantal geschutspoorten van Corel niet klopt met het aantal dat de Prins Willem in de VOC tijd had maar ook niet klopt met het aantal ten tijde van de Eerste Engelse Oorlog. Ook het aantal kanons dat H. Ketting (in: Prins Willem) noemt schijnt niet te kloppen.

Weinig gebouwd vandaag maar wel uren gepuzzeld om uit te vinden welke puttingijzers er aan de jufferblokken in de rusten zitten. Lastig is dat je 3 tekeningen en de onderdelenlijst gelijktijdig moet bestuderen en er enkele storende fouten in de onderdelenlijst staan, de bouwbeschrijving zegt er helemaal niets over. Ik denk dat ik eruit ben maar voor de zekerheid zal ik er morgen nog maar eens naar kijken.
Verder nog 2 lijstjes (van 1x1 mm) onderaan de dakrand van de galerijen gelijmd (was ik indertijd vergeten). De laatste onderdelen, de oogbouten waar de blokken aan komen en de klampen waarmee de woelingen op hun plaats gehouden worden, aan de boegspriet gelijmd.

Morgen verder puzzelen met de puttingijzers en de blokken die voor het aanbrengen van de tuigage een de masten en het dek moeten worden vastgemaakt en mogelijk de boegspriet vastlijmen.

Andy

de diverse puttingijzers uitgelegd

Misschien wel wat erg veel moeilijke woorden in mijn vorige bericht daarom nu een plaatje om alles uit te leggen :teacher: :

full

Onderaan staan de verschillende modellen geleverde puttingijzers.
Puttingijzers zijn het ijzeren beslag waarmee de jufferblokken aan de romp of aan de marsen zijn bevestigd. Jufferblokken zijn de blokken waarmee de hoofdtouwen (= touwladders) van het staande wand mee op spanning gebracht kunnen worden.

Daarboven een schematische weergave van alle puttingijzers op het schip van links (achter) naar rechts (voor):
De 12 lange puttingijzers zijn voor onderaan de bezaansmast.
De 46 kortere puttingijzers zijn voor onderaan de grote mast en de fokkenmast.
De puttingijzers voor de blinde mars moeten zelf gemaakt worden van 0,5 mm koperdraad

Daarboven weer van links naar rechts:
De puttingijzers voor de bezaansmars moeten zelf gemaakt worden van 0,5 mm koperdraad.
De puttingijzers voor de grote mars en de fokkenmars.

Daarboven weer van links naar rechts.
De puttingijzers voor de mars bovenaan de grote steng en mars bovenaan de fokkensteng moeten zelf gemaakt worden van 0,5 mm koperdraad.

Op een aantal plaatsen moeten de puttingijzers aangepast worden omdat er geen hoofdtouwen met jufferblokken maar pardoenen met een ander soort blokken op zijn aangesloten.

Andy

Tsonge Andy, petje af. :worship: Ik volg je al een tijdje in stilte en ik moet zeggen dat je er volgens mij een aardig tempo in heb zitten. Je had het over puzzelen en als ik dit zie kan ik het wel begrijpen. En er zit nog het een en ander aan te komen. Beter een keertje extra puzzelen dan de fout in gaan. En bedankt voor de foto's, kunnen wij ons voordeel mee doen. Goed bezig! :p

Grt Kees

Puttingijzer aan de rusten

@ Baggeraar
Hé een kopie van mijn schip gevonden op Faceboek, wie heeft mijn schip nagebouwd?

De eerste puttingijzers zijn aan de bezaansrusten bevestigd.

full

De puttingijzers en de koperen spijkers moeten nog zwart geschilderd en er moet nog een afdeklijst op de rust gelijmd worden.

De puttingijzers horen in het verlengde van de hoofdtouwen gemonteerd te worden. Ik heb gebruik gemaakt van een hulptouwtje dat aan de mast ter hoogte van de mars is vastgeknoopt, als je dat draadje over de uitsparing in de rust houdt zie je gelijk de hoek waaronder de puttingijzer gemonteerd moet worden. Omdat alle puttingijzers dus onder een andere hoek staan zijn ze dus allemaal verschillend van lengte. Alle puttingijzers zijn daarom per stuk op maat afgezaagd en er is een nieuw gaatje geboord voor de spijker.

Andy

Binnenkort ga ik proberen of het lukt net zulke mooie wolken op het kleine blauwe deel van de fortuining te schilderen als op het originele model.
Eerst op een proefstukje;)

Puttingijzers

Tada
Eén kant klaar:
full

Het hulptouwtje is bij de fokkenmast te zien

Back