poncelet 445 eerste kleine update

ik nu alweer een stuk op geschoten alle laten dwars op de kiel balk zijn gedaan.
en heb nu het eerste reepje fineer er op gelijmd. de eerste laag worden de laten 45 graden ten opzichten van de kiel balk gelegt. en de 2de laag evenwijdig aan de kielbalk.de stroken zijn 2cm breedte en zijn van mahonie.
ik moet zeggen dat het wel wat meer werk is dan dat ik dacht om die stroken fineer er in te lijmen.

ik heb nu 2 foto's zijn niet echt top dat komt omdat ze snel in de haast zijn genomen. maar beter iets dan niets donderdag zullen er betere en meer zijn.

poncelet2.jpg

poncelet1.jpg

dat laten heb ik gesneden maar helaas kartelde sommige laten toch nog in.
zo dat ik die weer weg kon gooien.
iemand tips om het fineer te snijden. ik dacht er aan om het met een scherper mes te snijden. want het mes was ik had was niet helemaal optimaal. en de instructeur had het er ook nog over om een rol mes te nemen.

Tja, als de instructeur het over een rolmes heeft gehad, wie ben ik om vervolgens mijn mening te geven. Wie is in G*%snaam die instructeur???

ik ga geen naam noemen weet niet of die dat wil maar hoezo zo boos?
meschien werkt het wel als je niet probeert weet je het niet.

Mijn advies: een scherp dun mes waarvan je de bladen eenvoudig kan vervangen. Bouwmarkt Stanley en co en meteen een setje nieuwe bladen. Persoonlijk vervang ik het blad om de haverklap om mooie presieze snedes te krijgen. Zo`n blad is namelijk erg snel niet meer op en top scherp.

ik heb zo een rolmes. ik heb hier het 1mm vliegtuigtriplex meer gesneden.
eerst heb ik met een stanleymes lang de lineaal een snee gemaakt, en daarna met het rolmes helemaal doorgehaald.

bij mij ging dit perfect

erik dat wat jij zegt hebben we op de club en ik moet bekennen dat het mes waar ik mee snee niet helemaal meer top was. terwijl ik dacht dat het wel zo was dus de volgende keer gewoon iets beter kijken proberen met wat voor mes ik te maken heb.

peyke ik dacht zelf om gelijk te beginnen met met het rol met. maar als jij zegt dat alleen de laaste keer voldoende de is doe ik dat ook.

maar ik ga gewoon jullie beide tips proberen we zullen zien welke de best is, misschien wel beide;)

zo hier bij weer en update heb nu vier strok fineer gelegd maar moet dat dat het best nog wel een uitdaging is;)

poncelet1-1.jpg

poncelet2-1.jpg

poncelet4.jpg

ik heb de vuren latjes vast gespijkert aan blokken dik balsa die ik onder er in vast heb geschroeft.
de eerste vier gehad nu nog de rest;)

Langzaam, maar zeker.... ik vind het een mooie manier van bouwen, even los van mogelijke bezwaren zoals het geopperde gewicht enzo. Ik zou er het geduld niet voor hebben.
Succes!

dankje wel eric nou hier mee doen aan zo'n powerboot wedstrijd lijkt mij geen goed idee. maar ik heb op de club nog wel een ander boot liggen waar mee ik meschien wel mee kan doen. hij heeft alleen nog nooit gevaren met de set up die er nu in zit, dat wordt dus spannend of die het gaat doen.

het heeft even geduurt maar hier een weer een update. de eerste laag mahonie is af. de eene helft is al geschuurt nu de andere kant nog dat kon toen:cool:
zoals je ook kunt zien is dat de vooral in het midden de strokken zijn gaan plooien en dat best moeilijk te verhelpen is. maar ik heb al gekeken de top laag sluit gewoon naad loos aan. dus dat de romp niet mooi word ben ik niet zo bang voor. alleen aan de binnen kant zul je nu iets een naad zien is dan niet anders.

miketelefoon12-6-2012178.jpg

miketelefoon12-6-2012177.jpg

miketelefoon12-6-2012176.jpg

miketelefoon12-6-2012175.jpg

miketelefoon12-6-2012173.jpg

miketelefoon12-6-2012172.jpg

zoals te zien op deze foto zijn de voorste paar stroken los gaan laten bij de kiel. dus die moet ik op nieuw vast lijmen.

Ik heb zelf enorm goede ervaringen met de combi: mahonie-fineer, secondenlijm, strijkijzertje. 't Ziet er al veelbelovend uit. Nog de laatste finetuning en na het aanbrengen van de laklaag wordt het zeker en vast genieten van de aanblik van een prachtige klassieker.

is dat zo maar het probleem is een plooi strijk je niet weg lijkt mij.
als het hout moeilijk buigt zou je een strijk ijzer kunnen gebruiken.
maar het buigen is het probleem niet maar we zullen zien hoe dit af loopt.
wat ook een optie zij kunnen zijn is voor de volgende keer de stroken smaller en dikker nemen.

Juist die vervelende plooien krijg je glad met een strijkijzertje... Niet te heet maken, wel een beetje geduld en Sekundenkleber (niet inademen).

als je de stroken dikker neemt heb je mee te schuren en je kunt de stroken beter vast spijkeren omdat de spijker meer grip heeft op het hout. en smaller de plooi wordt minder hoog. maar werk het echt eric maar dat is nu dan te laat alles zit er al op. de volgende keer probeer ik het zeker maar nog steeds ben ik niet zo van de seconde lijm. dat zet alles vast behalfe wat je vast wil hebben zitten. en het is heel dun en super bros vaak.

hello,

Ik hef de draad ...

Ik weet niet of de boot wordt gedaan!

presentatie: Marc Geerinck model maker en ontwerper van de 445 Poncelet

verduidelijking: de eerste laag is geplaatst in de andere richting ...

de tweede laag

Ik zou graag het afgewerkte model zien ...

M.v.g.
Gema

Back