Ennnnn....
We hebben het lek boven, denk ik.
Ik kan er niet omheen: de motor HEEFT koeling nodig. Best raar, want ik heb het ding nooit ver boven de 100 graden gezien (ik heb dezelfde motor in een vliegtuig, dat ding draait probleemloos de hele dag op 135 graden) dus verklaren kan ik dat niet. Ook al gezien het brandstofverbruik, ZOU het ding eigenlijk met gewoon afstraling aan de omgeving eigenlijk niet veel heter dan een graad of honderd mogen worden. Er wordt namelijk niet meer energie toegevoerd. (halve ml benzine per minuut is 300 Watt aan totale stookwaarde, 20 Watt gaat aan de as naar buiten, 150 Watt aan de uitlaat, zou dus ongeveer 130 Watt afgestraald moeten worden. Met dat oppervlak zou dat zat moeten lukken bij een temperatuur rond de 100 graden.
Dus daar gebeurt iets wat ik OF niet kan meten, OF wat ik domweg niet begrijp. Iets van een warmtestuwing of zo.
Maar hoe dan ook, Hij heeft koeling nodig, ik had destijds op pokkebootje I ook electrisch aangedreven koeling (meer omdat ik dat leuk vond, want die heeft nooit laten merken dat het echt per sé nodig was. Op Pokkebootje I zat dus een electrisch fannetje, temperatuurgeregeld, draait van koud tot ongeveer 70 graden op minimum snelheid, om dan van 70 tot 100 graden naar volle kracht te regelen. Aangezien ik dat fannetje toch nog had liggen, heb ik dat ding maar ingebouwd.
Is best wel redelijk gelukt, vind ik zelf:
Is een losstaand unitje wat met twee schroefjes op de motorfundatie staat, en er in een oogwenk afgehaald kan worden, draait op een 3S LiPootje, en een 1300 mAh (die ik nog had liggen) draait ie de hele dag op, letterlijk. Dus ik hoef me geen zorgen te maken om of ik het ding vergeet aan te zetten, ik kan hem gewoon aan laten staan

Maar ik denk dat ik terugga naar eentje van rond de 300 mAh of zo. Meer dan genoeg.
Verder had ik een brainwave met betrekking tot de carburatie:
Het ziet er uitermate knullig uit, maar het werkt uitstekend.
Dit carburateurtje is een uitermate knullig ding. Het is een gasklephuisje met één enkele naald, en verder geen enkele vorm van mengselregeling. Met Methanol en een HELE hoop Nitro werkt dat blijkbaar, en in deze set-up werkt het dus, aehm... volkomen kut... Maar dat wist ik al.
Gek genoeg werkte het in pokkebootje 1 "min of meer" maar nu dus niet. Wat mij doet vermoeden dat die kort-straalbuis invloed heeft op het vermogen wat de schroef op wil nemen. Blijkbaar draait die schroef nu zwaarder (om eerlijk te zijn is het schroefwater nu ook behoorlijk wat indrukwekkender dan destijds met nummer 1).
Dus dat betekent dat de gasklep verder open moet, en blijkbaar red hij het dan niet om het mengsel op peil te houden.
Onbelast draait de motor met ongeloofelijk kleine gasklep opening, als er vermogen gevraagd wordt gaat die klep (duh) open, en blijkbaar verliest hij dan bij die lage toerentallen zijn vacuum, en geen vacuum=geen brandstof.
Dit rare dingetje is een messing buisje van ongeveer 2,4 mm binnendiameter en een lengte van 3 cm, en dat levert bij toenemende luchtvraag wat weerstand op.
Bij laag vermogen en nagenoeg gesloten gasklep vrijwel geen effect (ik kan dan tenminste geen verschil ontdekken) maar bij volle kracht heeft hij net voldoende aanzuigweerstand om niet de motor van lucht te beroven maar wel carburateurvacuum te houden.
Ik kan nu de naald wat dichtschroeven waardoor de motor beduidend schoner loopt (kan ik zien aan de kleur van het uitlaatresidue, is niet meer zwart) terwijl hij bij volle kracht toch voldoende brandstof krijgt.
Het koelfannetje zorgt er voor dat hij ook door BLIJFT lopen, en het schralere mengsel maakt dat de motor volgens mij toch wel beduidend rustiger loopt.
Affijn, kijk zelf maar: video is gestart na ongeveer 4 minuten opwarmtijd.
PS: de schroef verzet meer water dan het STOOMbootje... Niet "pokkebootje"...
En ik ben niet doorgegaan tot de tank leeg was, maar heb wel het brandstofverbruik bekeken: gedurende deze test (4 minuten vóór de video, en nog een minuut of vier erna) heeft 7 ml brandstof verbruikt... Yup... 7 ml van de in totaal 17 aan boord... Dus 30 minuten varen moet kunnen...