Plaat voor landingsgestel, hoe te lijmen???

Ik sta op het punt de onderplaat vast te lijmen waar het landingsgestel aan bevestigd wordt, ik ben van plan dit met epoxy te lijmen. Nu vraag ik mij het volgende af; de onderplaat die ik gemaakt heb is 6mm triplex en behoorlijk sterk vergeleken de vorige plaat (die ik er al helaas een aantal keren uitgeketst heb), nu kan ik de plaat compleet vastzetten (helemaal rondom lijmen), dan zal het landinggestel er niet meer vanaf komen... Dat lijkt handig, maar als nu toch te hard land, breek ik mijn n romp in tweeen ben ik bang... Zijn hier geen handige vuistregels voor ofzo?

Al vaak genoeg gehad dat ik achteraf hoor dat iets beter kan, dat is altijd zonde, Dit lijkt me best een belangrijk onderdeel mbt de integriteit van de gehele constructie etc... dus vraag het maar even voor de zekerheid! Hier een foto voor de situatie...

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Tsja, het eeuwige dilemma. Er is niet echt een sluitende regel voor.

Wat je zou kunnen doen, is die plaat zo goed mogelijk verlijmen (driehoekslatjes rondom) maar dan het landingsgestel zelf er met voldoende dikke breekbouten opzetten.

Mocht het dan onverhoopt een keer ECHT misgaan, breken die, ipv je romp.

Tsja, het eeuwige dilemma. Er is niet echt een sluitende regel voor.

Wat je zou kunnen doen, is die plaat zo goed mogelijk verlijmen (driehoekslatjes rondom) maar dan het landingsgestel zelf er met voldoende dikke breekbouten opzetten.

Mocht het dan onverhoopt een keer ECHT misgaan, breken die, ipv je romp.

Hehe, daar was ik al bang voor!

Breekbouten is ook een optie, maar dan zou ik wel aardig wat breekbouten moeten hebben, je bedoelt die plastic boutjes?

Of gewoon vanaf nu alles strak landen... :mrgreen:

Dat laatste is wel de beste optie.

En niet getreurd, er zijn weinig mensen die niet het landingsgestel onder hun trainer weggevlogen hebben.. ik denk ik die van mij zeker 20 keer ofzo.

Dat laatste is wel de beste optie.

En niet getreurd, er zijn weinig mensen die niet het landingsgestel onder hun trainer weggevlogen hebben.. ik denk ik die van mij zeker 20 keer ofzo.

HOHO! Dit is geen trainer meer hoor! :cool:

Maar de eerste dag een dead stick gehad op een pittige plek, toen is het landingsgestel eraf gekomen. Nooit echt goed gerepareerd, daarna is het er nog twee keer vanaf gekomen... Niet dat ik zo geniaal kan landen, maar het landingsgestel eraf was wel een beetje overdreven gezien de landing de laatste twee keer ...

full

Zie je nu wel de foto trouwens?

Als ik dit zo lees en bekijk sinds wanneer jij begonnen bent met deze hobby denk ik dat je te snel bent overgestapt naar een "moeilijker" toestel.
Maar dat geeft niet, door schade en schande wordt je wel wijs.
Dit kan je allemaal lijmen met witte houtlijm, dan enkele driehoeks latjes erbij zetten en klaar. Wel alles weer brandstof bestendig maken en zorgen voor zachtere landingen. Niet je kist tegen de grond aan vliegen, maar netjes neerzetten met mooie driepunts landingen.

Die foto komt inderdaad luid en duidelijk over :)

Ook hier geef je zelf het antwoord al.. je hebt 1 keer het landingsgestel er onderweg gevlogen na een dead stick en daarna is het nooit goed vastgezet geweest. Dat het er dan weer onderwegkomt, is vrij logisch.

Dus.. goed vastzetten en gaan met die banaan :)

Ik heb het nu met epoxy gelijmd, ik hoop dat dat ook voldoet!

Ik was zo'n beetje tegelijk met Bas roR begonnen en we zijn inderdaad snel overgestapt naar wat heftigere kisten. Maar we hebben er best wat uurtjes opzitten en ik heb er zeker geen spijt van! Maar moet wel leren om meer vliegend te landen, de trainer was juist moeilijk om aan de grond te krijgen, die bleef gewoon doorvliegen en moest je echt aan de grond zetten, dat moet je met deze extra niet doen. Maar goed, de dead stick eerste dag hielp ook niet, mijn klunk was binnen losgeschoten en de brandstof leiding die ik gebruikte was veel te stijf en stak zo boven de brandstof uit zonder klunk. Na dit gefixed te hebben is de saito 125 nooit meer afgeslagen, echt een super ding!

Dat is wel wat Theo bedoelt ja..

Een trainer moet je ook echt niet 'aan de grond zetten' dan doe je nog iets fout. Ik zou zeggen blijf lekker met deze kist vliegen, maar ga met je trainer landingen oefenen. Bij een goed getrimde trainer hoef je eigenlijk niet veel meer te doen dan na het passeren van de threshold (begin van de landingsbaan) het gas er volledig af te halen en 'm zichzelf laten landen. Is dat niet het geval, dan heb je er een veel te zware motor op gezet of verkeerd afgetrimd.

Mijn F3A kist was pas lastig te landen wat dat betreft, een belachelijk vleugeloppervlakte bij een laag gewicht.. stationair wilde die nog circuitjes vliegen :P

Dat is wel wat Theo bedoelt ja..

Een trainer moet je ook echt niet 'aan de grond zetten' dan doe je nog iets fout. Ik zou zeggen blijf lekker met deze kist vliegen, maar ga met je trainer landingen oefenen. Bij een goed getrimde trainer hoef je eigenlijk niet veel meer te doen dan na het passeren van de threshold (begin van de landingsbaan) het gas er volledig af te halen en 'm zichzelf laten landen. Is dat niet het geval, dan heb je er een veel te zware motor op gezet of verkeerd afgetrimd.

Mijn F3A kist was pas lastig te landen wat dat betreft, een belachelijk vleugeloppervlakte bij een laag gewicht.. stationair wilde die nog circuitjes vliegen :P

De trainer leeft niet meer. Daar heb ik van alles mee uitgeprobeerd totdat het fout ging, misschien zonde, maar wel erg leerzaam! Achteraf had ik mijn stationair onhandig hoog staan, was altijd bang dat de motor anders af zou slaan, maar die moest gewoon iets anders afgesteld worden. Daardoor maakte ik vaak hele lange landingen en heb ik mezelf aangeleerd om hem meer naar de grond te sturen... Maar dat heb ik nu weer even hard afgeleerd! Al aardig wat uurtjes knutselen aan over gehouden. Maar ook daar wordt je steeds handiger in, dan wordt het best een bevredigende bezigheid...

Zijn hier geen handige vuistregels voor ofzo?

Leren landen is de enige optie .

Je kan de plaat wel goed inlijmen met epoxy en driehoeks leisten zoals al aan geraden maar als je niet leert landen trek je die er ook weer uit .

En hoe meer verstevigt word hoe groter de schade is .

Mvg Johan

Wat je zegt is overigens niet helemaal waar denk ik, als ik het kistje wat je op de foto hebt staan goed inschat, is het juist wel een kistje wat je vliegend moet landen.. als je die gaat uitmelken tot op het bot zou ie wel eens gemeen kunnen zijn?

Het landen valt eigenlijk wel mee, ik heb het onderstel er eigenlijk maar met 1 half slechte landing onderuit geketst, terwijl die slecht gerepareerd was... Ik klink nu net alsof ik elke week mijn onderstel eraf kets. Eerste keer had ik een dead stick op de eerste dag, op een rotplek, de tweede keer raakte ik paniek omdat ik canopy niet had vastgezet en die vloog eraf net na opstijgen, ik denk ik zet hem gelijk weer aan de grond, was alleen beetje aan het einde van het veld en de extra reed net te snel het hoge gras in waardoor het landinggestel afbrak (achteraf had ik rustig door moeten vliegen en een nieuwe landing inzetten. En de derde keer is het landingsgestel er bij een 'normale' landing afgekomen, omstanders zeiden ook dat het landingsgestel met zo'n een landing er niet af hoort te komen...

Moest even voor mezelf opkomen... hehe

Moest even voor mezelf opkomen... hehe

Waren wel 3 teveel . :mrgreen:

Het inschatten van de lande snelheid is heel belangrijk bij het landen .

Zware modellen hebben een grotere snelheid nodig .
Lichte modellen kan je heel langsam maken .
Deze gele schat ik in de midden in .

Vaak helpt het bij nieuwe modellen als er een ervarene modelvlieger naast je staat bij de landing en direkt tips geeft .

Zo help ik (en ook andere) onervarene piloten als ik merk dat ze gaan twijvelen en nerveus overkomen .

Het werkt dan als een loods in de haven . :D

Mvg Johan

ik heb ook al verschillende keren mijn onderstel er vanaf gevlogen, maar enkel bij dit toestel. Extra 330l van CMPRO, vliegt als een baksteen. :(

full

Wat je zegt is overigens niet helemaal waar denk ik, als ik het kistje wat je op de foto hebt staan goed inschat, is het juist wel een kistje wat je vliegend moet landen.. als je die gaat uitmelken tot op het bot zou ie wel eens gemeen kunnen zijn?

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben, ben aardig wat aan het experimenteren om zo langzaam mogelijk te vliegen, richting harrier, dan af en toe floept de kist ineens de andere kant op! Veel sneller dan de Camato sport deed. Al begon ik ook al door te krijgen dat ik soms per ongeluk me rudder die kant op duw, dat versterkt dit effect enorm, sinds ik hier beter op let heb ik er wel minder last van.

Het is niet zo dat ik zenuwachtig of krampachtig ben tijdens de landing, het is eerder dat ik er te makkelijk over denk en de landing beter moet inzetten en afmaken...

Gewoon een klein beetje gas er op houden bij de final.. en geen paniek inderdaad :)

ik heb ook al verschillende keren mijn onderstel er vanaf gevlogen, maar enkel bij dit toestel. Extra 330l van CMPRO, vliegt als een baksteen. :(

Ik heb afgelopen weekend een maiden gehad van een cessna ook van cmpro, de kist had een zeer nette prijs, alles was erg netjes afgewerkt en verzorgd, maar ik kreeg ook al meerdere opmerkingen dat de vliegeigenschappen de cmpro kistjes wat te wensen over laten... Ze zijn wat zwaar gebouwd... Ik vond de cessna zelf overigens prima vliegen...

Zaterdag heeft de Extra van Roel weer gevlogen, de reparatie was keurig, hij leert het wel:thumbsup:

Back