Pilot Supra Fly 25

Deze week niet zoveel activiteit, want ik ben de hele week onderweg voor de job. 's Avonds dus wel tijd om een verslagje van het vorige weekend te maken, want ik heb niet stilgezeten :

@nico : Het buikgevoel zegt inderdaad om die nerf in de lengterichting te laten lopen, maar dat onderste balkje zit ( eens het op de romp zit) geklemd tussen 2 balkjes met de nerf in de lengterichting.

De truc met de spanlak heb ik nog toegepast om schuim vleugels te bekleden met balsa, maar dan gebruikte ik water-gebaseerde vernis. Die droogt snel, en als je heel licht schuurt nadien, heb je zowat geen extra gewicht toegevoegd. Daarop een superdun laagje epoxy, en dan de vacuumzak in. In dit geval dus geen vernis of spanlak. Ik werkte met een minimum aan PU lijm, en naar mijn gevoel mag die wel wat in het hout trekken wanneer ie opschuimt. Ik kon er echt niet minder op doen, alles heb ik nageschraapt met een oude kredietkaart.

Bedankt voor die opmerkingen, trouwens, daar leren we allemaal van bij! Keep them coming.

Hier het resultaat, de 2 rompkanten, met de locatie van de spanten erop getekend, en ook een zichtje op het triplexeffect.

20151204_191700

20151204_191726

Ik kon het niet laten, en kort daarna gingen alle spanten erin, en toen zag het er zo uit :

20151206_181253

Ondertussen heb ik ook servootjes besteld bij HK, minitjes van zo'n 30 gr omdat dit uiteindelijk een klein kistje is, met niet zo superveel power in de neus. Omdat de aansturing van de ailerons centraal zit met torsiestangetjes, en ik dat zo wil laten ( wegens : (1) het is nu zo gebouwd door de vorige eigenaar, (2) om 2 aileronservo's te installeren moet ik door alle ribben in het center boren, en die zijn beplankt, dus je ziet niet wat je doet (3) het is licht), is er heil weinig ruimte voor de andere servo's. De tekening geeft aan om het zo op te lossen, maar die afzichtelijke doos onder het cockpitkapje staat me tegen :

Supra Fly 25 0071

Mijn bedoeling is om hoogte en richting zo in te bouwen :

Supra Fly 25 007

@dries, HB Busking en Arnoud : ik vind het geen draadjesvervuiling, hoor. Het is gewoon "classic pattern planes"-talk, en daar hou ik van! En om mee te doen met jullie : ik heb een MK Magic half gebouwd staan ( en een Rossi RE in de motteballen daarvoor), er ligt een MK Aurora bouwdoos op zolder, en nog MK Silent 90 en 45 bouwdozen, een MK Chipmunk ( classic pattern in disguise), en een Olympia Flipper die bijna klaar is als "wintervliegtuig" ... ik word gek als ik zulke dingen zie. Moeilijk vliegen doen ze trouwens niet, ze vliegen wel graag en goed snel ( maar daar heb je het gas voor), en vooral ELEGANT.

Heeft iemand ervaring met HobbyKing bespanning? Hoe gedraagt die zich als je met nitro vliegt? Komt ie los? Ik wil niet voor nare verrassingen staan ...

classic pattern - Groetjes

Kris
 
Laatst bewerkt:
Reuh, probeer je ons jaloers te maken met je bouwdooscollectie? Wel 't is in ieder geval gelukt... ;-)

Snel vliegen? Dat heeft m'n dalotel ook: die vliegt ook graag snel

http://www.modelbouwforum.nl/threads/röga-dalotel-150.224762/


De hobbyking bespanning is tamelijk goed. Dunner dan de oracover, met lagere temperatuur aan te brengen (want hij krimpt als gek) maar qua kleurvastheid heb ik al mindere getuigenissen gezien (paars die naar lichtroze uitslaat). Qua brandstofbestendigheid weet ik het niet, vlieg enkel electro. Werk persoonlijk nog iets liever met Oracover, is handelbaarder. Maar slecht is 'm zeker niet, die HK folie.
 
Dries,

Ik heb wat van die HK film gekocht, en hij verwerkt inderdaad redelijk goed ( vleugel van die Olympia Flipper als testcase ). Oracover is beter, maar véél duurder. Ik hoop alleen maar dat ie het ook houdt bij brandstof, anders is het weggegooid geld en verloren tijd. Als niemand ervaring heeft ermee, gaan we het gauw genoeg zien eens die Flipper vliegt.

Kris
 
ik gebruik al enkele jaren de cover van hobbyking, en vind ze zeer goed. op sommige plaatsen behandel ik het hout wel met oracover hechtingsproduct, maar meestal zonder zeer goed al.
heb een benzine decathlon gehad en na 5jaar benzine erop(geen methanol) nog niets aan gebeurd.
 
Hi Kris,

Je gaat hard met bouwen ! Ziet er netjes uit.

Interessante collectie, die je op zolder hebt liggen, wees er zuinig op. De MK kits zijn zeer geliefd.
Classic pattern ben ik mij enige jaren terug voor gaan interesseren. Leuk om medestanders hierover te spreken. Ik vind de vorm van de modellen mooier dan de huidige modellen en ,zoals je zelf al aangeeft, vliegen deze modelllen elegant.
De meeste modellen zijn ook geschikt voor een breder publiek. Zoals Hanno Prettner ooit schreef : Plaats een kleine motor en iedereen kan ermee (recreatief) vliegen. Monteer een grotere motor en je zou er wedstrijden mee kunnen vliegen. De bouw van de modelllen is tevens eenvoudig en de tekeningen zijn makkelijk verkrijgbaar.

Succes met bouwen !

Grt,

Arnoud,
 
Ik heb niet gedisciplineerd gepost terwijl ik verder werkte :hammer:, en bij deze dus een langere update.

De vleugel is even ingepast, en het stab is in de haak gezet ( stab netjes horizontaal in beide richtingen, vleugel op 0 à 0,5°+). Voor zulke werken ben ik blij dat ik de keuken mag gebruiken. Groot is ie niet, maar je hebt toch wat plaats nodig om eens rond het hele ding om te kunnen lopen.

20151211_150132-20

Eens dat gebeurd was, kon ik het niet laten, en heb ik de bovenkant helemaal ingedekt. Er is wat water bij te pas gekomen om de plankjes rond de schotten te buigen, maar ik heb de truck met de ammoniak ( die je toelaat om nog meer te buigen) niet hoeven te gebruiken --> en zo mag ik nog steeds de keuken gebruiken :)

20151221_094838-kl

De servootjes zijn er ondertussen ook, en dus heb ik maar alles voorbereid om de hoogte- en richtingroerservo te monteren. Zoals gezegd, die komen net achter de vleugel ( en met een luikje erboven) :

20151221_094855-kl

Ik had me wat misrekend in de hoogte, en moest wat corrigeren, zodat de servootjes wat dieper zitten ( er was geen ruimte meer boven de heveltje, ze zouden tegen het luikje zitten), en de geleidingen voor de aansturing zitten er ook in. Ik heb alles zo recht mogelijk proberen te leggen om geen last te hebben van wrijving, en ik ben er wel tevreden mee, hoe dit is uitgevallen. Het is wel allemaal krap in zo'n vliegtuigje, ondanks de kleine servo's die we nu toch hebben. De hevels die ze erbij leveren zijn reusachtig voor die grootte van servo, en hoewel de servo's helemaal naar buiten zitten, moet ik de hevels toch behoorlijk kort maken ( wat ik niet zo graag doe). Ik wilde beide hevels naar binnen laten wijzen om de aansturing naar de roeren zo recht mogelijk te hebben.

20151221_113219-kl

De geleidingen liggen zoals gezegd behoorlijk recht. In ieder geval gaan de stuurstangetjes netjes licht erin.

20151221_113242-kl

Waar ze uit de romp komen, heb ik het ingewerkt in de rompzijkant. Makkelijk te monokoten.

20151221_113302-kl

De blokjes die het kielvlak op zijn plaats houden, zitten er ook in, en zijn al in de vorm van de romp geschuurd. Al de plamuur die je ziet is van die superlichte schuimachtige plamuur, heel licht dus. Ik plamuur liever zo gauw mogelijk, zodat alles geleidelijk kan drogen, en al deels meegeschuurd wordt.

20151221_145948-kl

Het kielvlak past netje, 't is wel nog niet verlijmd.

20151221_150038-kl

En dat is het, de foto's zijn op :bye:
 
Ik begin me wel wat bedenkingen te maken over de motorisatie : het plan was om mijn Webra .32 met reso-pijp te monteren, maar dit ding is wel klein daarvoor. Volgens de instructies is een .32 wel nog oké ( maar dus het grootste wat aangeraden wordt is een .35, ik neem aan dat ze dan zonder pijp vliegen). Mijn Mini Kosmo was toch wat groter dan dit, had een dikkere vleugel, en ging als een speer met een ASP .32 met die pijp ( op een 9x7 of 9x8 APC). Als ik wat gewicht kan sparen door een .25 te monteren, doe ik het misschien wel. Zo'n model mag best wat power hebben, maar ik heb het liever allemaal licht en in verhouding.

Volgens de gegevens zou ie 53-55 oz wegen ( 1590-1650 gr). Dat is ietsje minder dan wat ze opgeven voor de Mini Kosmo ( 1700 gr). Ik weet begot niet meer hoeveel mijn Mini Kosmo echt woog.

Jon Wold heeft er eentje gebouwd ( een Supra Fly 25 dus), en die vond dat het goed was met een OS 32 met tuned muffler ( geen pijp) : http://www.aerowold.com/topic/supra-fly/

Iemand ervaring met dit model? Of bedenkingen in verband hiermee?

Kris
 
Dag FStrating,

Bedankt voor de feedback, daar kan ik wat mee doen :-). En ik kan het me voorstellen, die combinatie is dynamiet in zo'n klein ding.

Kris
 
Back
Top