Deze week niet zoveel activiteit, want ik ben de hele week onderweg voor de job. 's Avonds dus wel tijd om een verslagje van het vorige weekend te maken, want ik heb niet stilgezeten :
@nico : Het buikgevoel zegt inderdaad om die nerf in de lengterichting te laten lopen, maar dat onderste balkje zit ( eens het op de romp zit) geklemd tussen 2 balkjes met de nerf in de lengterichting.
De truc met de spanlak heb ik nog toegepast om schuim vleugels te bekleden met balsa, maar dan gebruikte ik water-gebaseerde vernis. Die droogt snel, en als je heel licht schuurt nadien, heb je zowat geen extra gewicht toegevoegd. Daarop een superdun laagje epoxy, en dan de vacuumzak in. In dit geval dus geen vernis of spanlak. Ik werkte met een minimum aan PU lijm, en naar mijn gevoel mag die wel wat in het hout trekken wanneer ie opschuimt. Ik kon er echt niet minder op doen, alles heb ik nageschraapt met een oude kredietkaart.
Bedankt voor die opmerkingen, trouwens, daar leren we allemaal van bij! Keep them coming.
Hier het resultaat, de 2 rompkanten, met de locatie van de spanten erop getekend, en ook een zichtje op het triplexeffect.
20151204_191700
20151204_191726
Ik kon het niet laten, en kort daarna gingen alle spanten erin, en toen zag het er zo uit :
20151206_181253
Ondertussen heb ik ook servootjes besteld bij HK, minitjes van zo'n 30 gr omdat dit uiteindelijk een klein kistje is, met niet zo superveel power in de neus. Omdat de aansturing van de ailerons centraal zit met torsiestangetjes, en ik dat zo wil laten ( wegens : (1) het is nu zo gebouwd door de vorige eigenaar, (2) om 2 aileronservo's te installeren moet ik door alle ribben in het center boren, en die zijn beplankt, dus je ziet niet wat je doet (3) het is licht), is er heil weinig ruimte voor de andere servo's. De tekening geeft aan om het zo op te lossen, maar die afzichtelijke doos onder het cockpitkapje staat me tegen :
Supra Fly 25 0071
Mijn bedoeling is om hoogte en richting zo in te bouwen :
Supra Fly 25 007
@dries, HB Busking en Arnoud : ik vind het geen draadjesvervuiling, hoor. Het is gewoon "classic pattern planes"-talk, en daar hou ik van! En om mee te doen met jullie : ik heb een MK Magic half gebouwd staan ( en een Rossi RE in de motteballen daarvoor), er ligt een MK Aurora bouwdoos op zolder, en nog MK Silent 90 en 45 bouwdozen, een MK Chipmunk ( classic pattern in disguise), en een Olympia Flipper die bijna klaar is als "wintervliegtuig" ... ik word gek als ik zulke dingen zie. Moeilijk vliegen doen ze trouwens niet, ze vliegen wel graag en goed snel ( maar daar heb je het gas voor), en vooral ELEGANT.
Heeft iemand ervaring met HobbyKing bespanning? Hoe gedraagt die zich als je met nitro vliegt? Komt ie los? Ik wil niet voor nare verrassingen staan ...
classic pattern - Groetjes
Kris
@nico : Het buikgevoel zegt inderdaad om die nerf in de lengterichting te laten lopen, maar dat onderste balkje zit ( eens het op de romp zit) geklemd tussen 2 balkjes met de nerf in de lengterichting.
De truc met de spanlak heb ik nog toegepast om schuim vleugels te bekleden met balsa, maar dan gebruikte ik water-gebaseerde vernis. Die droogt snel, en als je heel licht schuurt nadien, heb je zowat geen extra gewicht toegevoegd. Daarop een superdun laagje epoxy, en dan de vacuumzak in. In dit geval dus geen vernis of spanlak. Ik werkte met een minimum aan PU lijm, en naar mijn gevoel mag die wel wat in het hout trekken wanneer ie opschuimt. Ik kon er echt niet minder op doen, alles heb ik nageschraapt met een oude kredietkaart.
Bedankt voor die opmerkingen, trouwens, daar leren we allemaal van bij! Keep them coming.
Hier het resultaat, de 2 rompkanten, met de locatie van de spanten erop getekend, en ook een zichtje op het triplexeffect.


Ik kon het niet laten, en kort daarna gingen alle spanten erin, en toen zag het er zo uit :

Ondertussen heb ik ook servootjes besteld bij HK, minitjes van zo'n 30 gr omdat dit uiteindelijk een klein kistje is, met niet zo superveel power in de neus. Omdat de aansturing van de ailerons centraal zit met torsiestangetjes, en ik dat zo wil laten ( wegens : (1) het is nu zo gebouwd door de vorige eigenaar, (2) om 2 aileronservo's te installeren moet ik door alle ribben in het center boren, en die zijn beplankt, dus je ziet niet wat je doet (3) het is licht), is er heil weinig ruimte voor de andere servo's. De tekening geeft aan om het zo op te lossen, maar die afzichtelijke doos onder het cockpitkapje staat me tegen :

Mijn bedoeling is om hoogte en richting zo in te bouwen :

@dries, HB Busking en Arnoud : ik vind het geen draadjesvervuiling, hoor. Het is gewoon "classic pattern planes"-talk, en daar hou ik van! En om mee te doen met jullie : ik heb een MK Magic half gebouwd staan ( en een Rossi RE in de motteballen daarvoor), er ligt een MK Aurora bouwdoos op zolder, en nog MK Silent 90 en 45 bouwdozen, een MK Chipmunk ( classic pattern in disguise), en een Olympia Flipper die bijna klaar is als "wintervliegtuig" ... ik word gek als ik zulke dingen zie. Moeilijk vliegen doen ze trouwens niet, ze vliegen wel graag en goed snel ( maar daar heb je het gas voor), en vooral ELEGANT.
Heeft iemand ervaring met HobbyKing bespanning? Hoe gedraagt die zich als je met nitro vliegt? Komt ie los? Ik wil niet voor nare verrassingen staan ...
classic pattern - Groetjes
Kris
Laatst bewerkt: