PE

1 straalbuis diameter binnen 130 mm

full

zo.n straal buis heb ik nog liggen
Maar hij is taps en loop van 10 naar 11 cm
mvg
Frederik
Is van nijlon

Laatst bewerkt door een moderator:
btw op m`n werk gebruiken wij PP020S primer van Integrated Chemicals, deze geeft hechting op PE... (niet geweldig, maar het geeft hechting)

Schilderen PE

Heb voor eigen interesse de vraag ook gesteld bij Pipelive Belgie.
Zie onderstaand hun antwoord in bijgesloten email bericht.
Misschien is het goed ontvetten van de PE in combinatie met de PP020S primer van Integrated Chemicals zoals Kuperus voorstelt de best haalbare oplossing.

full

Gr. Joop

Laatst bewerkt door een moderator:
persoonlijk vind ik PE een weinig geschikte kunststof voor ons modelbouwers

zoals hier al gesteld valt het eigenlijk niet deftig te lijmen of te schilderen

bijkomend nadeel van PE is dat het een grote linaire uitzettingscoefficient heeft , ongeveer 2 tot 3 keer groter dan andere kunststoffen
maw als het opwarmt of afkoelt gaat het eigenlijk wreed veel uitzetten of krimpen;gegarandeerd veel meer dan je verflaag
warme zomerdag ... boot in de zon ... dan in het relatief koele water en logischerwijze onstaan er dan krimpscheurtjes in je verf , verf gaat onvermijdelijk afbladeren, omdat je al vertrekt van een slechte hechting op PE
je hebt wel primers , je hebt wel weekmakers voor je verf maar waar ben je dan eigenlijk mee bezig vraag ik me dan af

kortom ,alles is beter dan PE, ik zou er ver van wegblijven

mvg

persoonlijk vind ik PE een weinig geschikte kunststof voor ons modelbouwers

Of je moet PE in z'n kleur gebruiken waarin deze is gepigmenteerd. Zo maakt Wavin rode PE buis met een inwendige diameter van 125 mm. Er is alleen één probleempje: minimale afname 50 meter.......

Groet,

Ad

Pvc is een hardere kunstof dan PE
Pvc kun je niet met je nagel indrukken PE wel.
Tevens breekt Pvc en PE kun je gewoon buigen.
Ook als je een buis doorzaagt is Pvc vlijmscherp als je met je vinger langs gaat,met PE kun je gewoon met je vinger langs gaan.
Tevens gebruikten we op ons kunstofbedrijf de brandproef.
Pvc kun je lijmen en PE niet.
PE kun allen stuiken:confused:of lassen
Groetjes,
Frankwin

Back