PE

Wil een straalbuis maken van PE kunstof weet iemand welke primer hier op moet zetten om deze in de juiste kleur te spuiten?

Laatst bewerkt:
Dat is een goeie... Gewoon kunststof primer van motip kan niet op PE, Heb net even voor je gekeken, Ik denk dat een gewone normale primer wel voldoet,
Maar denk dat je het beste bij de dicht bijzijnde verf zaak of handel je eigen te laten informeren, Want je hebt een aantal verschillende polyetheen soorten..

Gewoon kunststof primer van motip kan niet op PE

PPE (Polyphenylene Ether) is geen PE (Polyethylene), Vincent, maar ik weet niet zo maar wat de verschillen zijn qua hechting.
Jan, kijk eens in deze pdf, daarin staat een primer voor PPE, en ook de andere kunsstoffen waar deze voor geschikt is.

Groet,

Ad

EDIT
Ik gaf deze reactie op grond van de tekst van Jan, waarin hij PPE noemde, nu zie ik dat hij dat veranderd heeft in PE!! De pdf die ik gaf zegt:

Note: Some grades of PE and PP are considered unpaintable. Polystyrene (PS) plastic is very solvent
sensitive.

Dus wordt moeilijk, zoals Vincent ook al aangaf. PE kiezen van de juiste kleur?

Zou gewoon grijs laten een optie kunnen zijn Jan ?

Verder heeft Histor een Super grondlak die hecht op hout-metaal- en kunststoffen, in wit en grijs.
Deze gebruik ik op alle kunststoffen en heb nog geen problemen daarmee gehad, wel eerst opruwen met een korrel 400.

grondlak die hecht op hout-metaal- en kunststoffen

Maar PE is echt een verhaal apart, Manus. Voor zowel primer als verlijmen. Kijk maar eens op verpakkingen, daar staat dikwijls op vermeld "niet geschikt voor PE".

@Jan
Je hebt je tekst wel gewijzigd maar niet je titel. Als je je bericht edit, en dan "meer opties" aanklikt kan je je titel ook wijzigen in bijvoorbeeld "PE primer".

Maar PE is echt een verhaal apart, Manus. Voor zowel primer als verlijmen. Kijk maar eens op verpakkingen, daar staat dikwijls op vermeld "niet geschikt voor PE".

Ad, nou wil ik niet eigenwijs of betweterig doen maar die aanduiding staat echt niet op de bus met Supergrondlak en bovendien heb ik er goede ervaringen mee.

EDIT: Deze producten zijn meestal op alkydbasis (terpetine). Grondverf op een alkydbasis hecht beter op een gladde PVC ondergrond dan grondverf op een acrylbasis (waterbasis).

Laatst bewerkt:
PE en PP zijn in de regel niet te lijmen, spuiten, lakken... etc.
Er zijn uitzonderingen, uiteraard, maar je kan voor onderdelen die gelakt of gelijmd moeten worden, als vuistregel, beter wegblijven bij deze plastics.

PE en PP zijn in de regel niet te lijmen, spuiten, lakken... etc.

Tja, ik kan niet anders dan dat beamen. De uitzonderingen ken ik niet, maar PE heeft een zodanige molecuulstructuur dat hechting altijd een probleem is.
Ik heb een eeuw geleden nogal wat onderzoek gedaan naar de vermoeiingseigenschappen van PE dat gebruikt wordt voor gaspijpleidingen. Waar we bij andere kunststoffen veelvuldig gebruik maakten van lijmen voor het ontwerp van de proefstukken, moest bij PE alles via mechanische verbindingen.

Maar proberen kan natuurlijk altijd!!!!!

Groet,

Ad

Schilder P.E. regenpijpen 1 ste laag met 75 % owatrol lak verdunner, levis lak 25% Staat daar al 8 jaar op buiten ;)

Kinderhand is gauw gevuld, Manus :D
Maar was dat wel PE. Veel pijpen zijn PVC, en dat is wel even wat anders./QUOTE]

Heb er geen moeite mee Ad om een kind genoemd te worden en die buizen waren zwart PE, kwamen als aftakking uit een aangrenzende boet op het erf van de stolp alwaar kippen en schapen hun drinkwater kwamen innemen.
Binnen de stolp waren die buizen met koppelingen aangesloten en geschilderd op eerder genoemde wijze.

PS: Die leidingen waren zwart met een blauwe streep.

Iemand een idee hoe je PE en PVC kan herkennen ?

Pff, René. In ieder geval is PVC voor huis- tuin en keuken gebruik meestal grijs (voor andere toepassingen zoals speelgoed is het ook in vele andere kleuren te vinden). Het is harder en brosser dan PE, dat liederlijk taai is. PE is er ook in diverse kleuren, die bij (gas)pijpleidingen bijvoorbeeld worden gebruikt om de range van de druk aan te geven. Het laatste (lage) druk gedeelte is dacht ik niet niet van PE maar van PVC (binnenshuis meest/altijd?? koper). Regen- en rioolwaterafvoeren ed zijn vrijwel altijd van PVC.

Groet,

Ad

EDIT
Ik lees net dat HDPE (hoge dichtheid PE) slangen ook voor gasleidingen binnenshuis gebruikt worden.

Heb net een pvc mof opgezocht lijm daar een eindje buis in. En schuur dit wel af ,afdraaien zal niet gaan denk ik .PE draait wel heerlijk allemaal slingers.

Back