Paraglider/paracopter ???

Hoi,

Wie heeft er ervaring met een paraglider/paracopter.
Ik heb er een gekocht.
Door het slechte weer heeft hij nog niet gevlogen.
Ik ben benieuwt wat dit ding gaat doen en hoe hij te sturen is.

Wij kan hier iets meer over vertellen.
para.jpg

Groet van Boy

Laatst bewerkt:
Ik wou me eerst ook zo een ding gaan aanschaffen.Maar heb van de verkoop afgezien.Dit is een flauw afkooksel van het Graupner type

(https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=6221).En die ook veel duurder is.En het is geen speelgoedje.
Ik zou er dan ook eerst degelijke rc spullen inplaatsen:betere motor,andere ontvanger,betere lipo.Zo ben je zeker van je ontvangst en van de degelheid van je apparatuur die je gebruikt.

Jan kan natuurlijk de paramotor eerst zo gaan gebruiken tot alles stuk gaat.Maar zou de betrouwbaarheid in twijfel nemen.Ik kan natuurlijk ook verkeerd zijn in die dingen.

Wezze, heb je er zelf 1???

een vriend van mij heeft er 1 en daar heb ik een aantal keren mee gevlogen. Je kan het schermpje als het goed is in een paar standen afstellen. beetje proberen om voor het goede weertype de juiste instelling te kiezen. soms komt wil hij niet lekker stijgen en gaat erg hard, dan moet je de voorste lijnen wat langer zetten (zo kon je hem volgens mij verstellen).
Met standaard RC vliegt ie prima. motor levert genoeg vermogen voor een leuke stijgvlucht. hou het gas er een beetje op in de bochten, je hebt namelijk geen hoogteroer! rustig aan met de bochten ook, zowieso rustig sturen en rustige bewegingen met het gas maken. Vol gas en over je hoofd weggooien.

Ik zou doorgaan met standaard RC tot er wat stuk gaat eerlijk gezegd. hoop lol kan je dan hebben. Die ik ken heeft toevallig na lang vliegen net zijn borstelmotortje eruit gefikt en is nu overgestapt op lipo/brushless. Is nog redelijk goedkoop te doen met een simpele fietsbel enzo.

De standaard accu gaat niet heel lang mee (qua vliegduur), als oplossing kan je eventueel extra accu's kopen, OF overstappen op lipo (moet je wel nieuwe lader waarschijnlijk en een lipo-safe)

Zoek ook eens op "skysurfer" en "parapente" op dit forum. is best wat info te vinden al!

Hallo Sietse,

Dat is mooie informatie die je geeft daar kan ik wat mee.
Nu nog afwachten dat het weer mee werkt.

Ik ben trouwens bekend met de betuwse vliegclub.
Met winssen niet, ik ben begin van de zomer pas begonnen met vliegenvlieg.

Groet van Boy

Hoi,

Zo eindelijk wintstil weer en een uurtje vrij om de paraglider te testen op ons veld.
Daar eenmaal aangekomen kwam ik tot de ondekking dat ik men zwembroek vergeten ben. Wat een water zeg op dat veld.
Maargoed ik had men rubbere kaplaarzen mee genomen.

Het handeltje opgebouwd even testen, ja alles werkt.
Tegen de wind in van achterlangs omhoog trekken over je hoofd gas er vol op en daar ging hij dan 3 meter verder vol tegen de grond. Dat was het dan.
Nog eens proberen. Maar nee weer het zelfde.
Hij wind geen hoogte, dus de achterste lijnen van de para zijn te lang.
Ingekort maar die handel. Nog eens proberen en ja dat ging al beter maar de lijnen moeten nog korter de para slaat over het karretje dus dat is niet goed.
Na de tweede keer inkorten ging het weer beter maar nog niet goed genoeg om hoogte te krijgen dus storte hij weer neer en brak de prop.
Helaas nu is het afgelopen en moest ik noodgedwongen naar huis.

Ik ga de lijnen nog verder inkorten en een nieuwe prop er op zetten.
En wachten op het volgende moment om hem te testen.

IMG_0426-1.jpg

Gister was het weer weer goed.
De lijnen hebben de juiste lengte.
Dus het veld op en vliegen maar, ja wat denk je ik hoor je denken.
Hij vliegt goed en wint hoogte maar dan, na 10 meter valt de motor uit en land de para zacht.
Wat nu weer nog eens proberen. Weer het zelfde.
Het lijkt op slecht ontvangst dus dat maar eens testen.
Conclusie de elektronica is bager echt bager. Hoe kunnen ze zoiets nou verkopen.

Wat ga ik doen: goede electronica kopen en er in stoppen en op mijn eigen zender instaleren.

Wordt vervolgt

Goed idee :).
Lag dus toch aan de afstelling van het schermpje. das altijd ff klooien idd.
De RC is niet geweldig, maar daar kan je net pech/geluk mee hebben denk ik. die waar ik mee vloog had ook een zendertje die je nog niet voor een autootje vertrouwd. toch kon die echt tot aan de zichtgrens :).

Als je al een andere zender heb, is het natuulijk een kleine moeite (met veel voldoening) om ff een ander ontvangertje erin te gooien.
wel tof dat hij het toch doet.

Vrienden,

de "pente" is niet het scherm maar is de helling. Papapente is eigenlijk hellingvliegen met een scherm (para). Vol de pente is Frans voor hellingvliegen.

de "pente" is niet het scherm maar is de helling.
Tja... maar in het Nederlands parapentejargon duidt men met "pent", "pente" of "pentje" NOOIT de helling aan maar altijd het scherm...
Parapente is eigenlijk hellingvliegen met een scherm (para).
De Franse aanduiding voor een schermzwever komt weliswaar van Parachute, maar dat is ook niet erg correct. Parachute zou je kunnen vertalen met anti-vallen, of In verband met vallen, of zoiets. Parapente zou dan iets van, antihelling betekenen...
Bart

Tja... maar in het Nederlands parapentejargon duidt men met "pent", "pente" of "pentje" NOOIT de helling aan maar altijd het scherm...
Bart

Daarom dat wij Vlaamse parapenters het scherm ook steeds aanduiden met de term "scherm".........
Tsja, de combinatie Nederlander/Franse taal is nooit echt een succes geweest.......

Groeten,

Jo

Dag Boy,

Ik heb onlangs dezelfde "skysurfer" gekocht en kom nu deze topic tegen. Hoeveel cm heb je de achterste schermlijnen moeten inkorten?

Sietse,
Was dit ook het geval bij de skysurfer van je vriend?

Gr.
Patrick

nee, die vloog met de standaardinstellingen al goed gelukkig :).
maar tis snel te zien of ze korter moeten. gewoon proberen :) (of de voorste lijnen langer maken...)

Ik heb in mijn geval de voorste lijnen langer gemaakt met 6 cm
Dit heb ik gedaan met kleine peperklips,
die kun je makkelijk er af halen of er een bij zetten.

Hoe is de electronica bij die van jou.

Groet v Boy

peperklips? die van het peper- en zout-clips-stelletje wat op tafel stond? ;)
late we het houden op paperclips? wel handig, maar niet echt sterk. maar goed. misschien beter vervangen door een stukje vliegerlijn t.z.t.

Dag Boy en Sietse,

Bedankt voor de reactie.

Betreft het zendbereik kan ik je informeren dat het op +/- 100 m nog werkt, afwachten wat het in de lucht doet. (geen obstakels tussen zender en ontvanger dus moet in theorie goed gaan. Gevlogen heeft hij nog niet want het werd donker.

Denk dat ik vooraf de voorste lijnen verleng met ca 3 cm of raden jullie dit mij af ivm stallen of "klappen" van het scherm. Komenede week maak ik wat accupacks van 1800 mAh om langer te kunnen vliegen.

Gr
Patrick

Laatst bewerkt:
Back