paracopter zelf bouw (modificatie P3)

goede avond allen,
ik ben bart, ben 29 en kom uit ammerzoden.

ik ben weer begonnen met de rc hobby,

onlangs had ik thuis nog een sapec 330l extra staan
780683.jpg

die naar diverse vluchten neergestort is,
alles was kapot:(
nu zat ik vandaag te denken met de spullen die ik thuis heb van dat vliegtuig moet toch een paracopter te maken zijn????
na 2 uurtjes prutsen is dit het resultaat tot nu toe:
full

full

full

de specs van de electronica zijn:

Motor: B2025. KV4000 in-runner brushless motor
ESC: 20A brushless ECS
Propeller: 13X6.5
Battery: 11.1V 1500MAH Li-polymer battery
Charger: 12.6V/1A Lipo battery charger
R/C System: PPM 4-channel transmitter
4-channel micro receiverServo: 9g high speed and precision micro servo

zoals op de foto te zien is heb ik een "gewone" 2 lijns besturing vlieger
nu heb ik al gevlogen vandaag ,
na een aantal pogingen kwam hij alleen naar beneden
toen de voorste lijnen wat korter gemaakt,
daarna maakte hij "alleen" een salto en daarna met wat extra gewicht
vloog hij redelijk "stabiel".

hoe kan ik er het beste achter komen wat de "beste hoek is waaronder hij eronder hangt?
de stuur draden zitten aan een servo met verlengings stangetjes
en sturen gaat goed!

het gewicht is goed verdeeld en hij hangt er nu kaars recht onder

ik hoop dat jullie dit interesant vinden.

groetjes bart

heeft iemand tips of truuks???

Laatst bewerkt door een moderator:
Bart,

Dat is modelisme en dat zien we graag:D

Tips en truks genoeg maar met die paramotors moet je vooral via vliegen de afstelling doen maar daar was je al mee bezig lees ik

Succes

Stevo

ik zat er eigenlijk aan te denken dat ik een soort systeem op wil maken dat ik hem als vlieger ophoog kan laten, dan het touw los laten gaan en dan verder vliegen als copter.

dan heb ik iig de hoogte dat ik kan gaan spelen met de afstelleng.

wat zou de beste prop zijn die ik kan gebruiken????

ik heb hier de:

11x4,7 liggen en de gws EP0843

met de gws heb ik al gevlogen.

@stevo,
ik zal eens kijken of het me lukt om hem vandaag "goed" vliegend te krijgen dan zal ik wel ff filmpje schieten

grtz bart

p.s (weet niet of ie in het goede topic staat maar dat hoor ik wel als dat niet zo is)

LOL zeer leuke transformatie. Waar heb je die parachute vandaan? Is die gemaakt om als paraglider te gebruiken of zou dat perfect werken met zo'n strandvlieger parachute?

Je zou een extra servo kunnen plaatsen en met het idee van een soort sleep koppeling.
Voor het idiaale punt kun je eens kijken waar bij parapenters het sleep punt zit.

LOL zeer leuke transformatie. Waar heb je die parachute vandaan? Is die gemaakt om als paraglider te gebruiken of zou dat perfect werken met zo'n strandvlieger parachute?

dat is een normale strand vlieger,
ben er alleen wel achter gekomen dat als ik teveel gas geef de vlieger stall geeft.

miss moet ik morgen eens proberen er kleine gaatjes achter in de vlieger te maken zodat er ook wat lucht erui kan stromen zodat de stall wat minder wordt,

maar salto's trekken doet ie als de beste :p

Geen idee of die achteraan open moet zijn. Bij HK verkopen ze een scherm hiervoor en dat ziet er achteraan toch ook dicht uit. Anders kan het toch niet meer bol komen te staan?

Op die productpagina staat ook een foto over hoe de koorden te verbinden. Daar hebben ze wel een pak meer lussen dan ik op m'n strandvlieger heb denk ik.

AOA_Adj.jpg

Parashoot-3(1).jpg

link naar productpagina

Geen gaatjes maken, je hebt gewoon veel te veel power voor dit ding. Dus, heel weinig gas geven, óf het karretje verzwaren.
Voor de goede instelhoek moet je wat experimenteren... in elk geval moet het scherm iets voorover gekanteld zijn als het hele spul in de lucht hangt. Niet te veel, een paar graden. Het beste kan je proberen of hij zonder motorvermogen een beetje aardige glijhoek heeft; duikt hij te steil, dan minder instelhoek; stallt hij, dan wat meer. Als de glijhoek een beetje klopt kan je de motor er zachtjes bij aan doen.
Het zou nog wel eens lastig kunnen zijn om bij een gewone twee lijns vlieger de instelhoek goed te krijgen....

Om 'm te starten kan je het makkelijkst het karretje in je hand nemen, en met een zwaai van je arm het scherm boven je hoofd ontplooien.
Succes!

inmiddels heb ik al wat geexpirimenteerd,
mijn 2e eigen creatie heeft het net lang genoeg vol gehouden om hem vliegent te krijgen:rolleyes:

gisteren maar gelijk de 3e creatie gebouwd:D

full

full
full

hoop dat de stuur inrichting nu wel goed is,
wat gisteren vloog ie wel maar omdat ie al diverse keren flink naar beneden was gekomen deed de stuur servo het niet meer.

maar 1 ding kom ik wel gisteren en dat was salto's maken:D:D

dus vandaag maar eens verder kijken en proberen.
mocht ie vliegen vraag ik de vrouw vanmiddag om een filpje te maken

thnx voor de tips:cool:

grtz bart

Dat vind ik nou een heel leuk projectje!

Ben zelf een jaar of tien vol goede moed begonnen met een of ander Conrad-matrasvliegertje, maar dat ding was volledig ongeschikt. Project opgegeven.

Het zou leuk zijn als je in elk geval hier vermeld welke vlieger je voor dit project gebruikt hebt, en op welke lijnlengte/instelhoek je uiteindelijk uitgekomen bent.

Ik heb vanwege dat project nog steeds een 2.5 cc OSje liggen wat hooguit 2 draaiuren heeft, en wat ik eigenlijk best wel eens eindelijk zijn werk zou willen laten doen....

Groet, Bert

Zoals ik de opstelling nu zie kun je deze niet goed vliegend krijgen. Ik mis de "2 handen naar beneden" functie om hem te flaren.

Stevo

Ik mis de "2 handen naar beneden" functie om hem te flaren.
Tja maar die is alleen maar nodig om te landen... da's voor een model niet het noodzakelijkste, zeker als er wielen onder zitten.
Ik ben meer benieuwd hoe die tweelijns vlieger nou eigenlijk aan dat frame zit, dat wordt niet zo duidelijk op de foto's. Zijn er afzonderlijke stuurlijnen of stuur je door de hele zaak links of rechts te trekken?
(Ik heb zelf ook nog een tweelijns matrasje liggen met het idee dat het misschien ooit es wat is voor indoor...)

heb nog de nodige modificatie's uitgevoerd vandaag,

maar er is goed nieuws hij heeft gevlogen:D:D:D
het was een vlucht van zeker 15min!!!!

alleen ik heb een crash gehad waarbij me ontvanger de geest gegeven heeft:-|:-|:-|

alleen deze was op 36hrz, en ik begreep in de winkel dat dit niet echt gebruikelijk is in nl (beetje illigaal dus)

heb het complete frame vast gezet want ik kon alleen maar sturen als ik geen gas meer gas (servo te zwak)

ik heb nu alleen gevlogen en dan de buitenste lijnen als stuur lijnen gebruikt

dit gaat zeer goed, de stuuruitslag op de lijn is +-8 cm met 1 servo

de vlieger is een rainbow 160 matras
160cmx55cm
Matras Vliegers
(deze linkt staat hij bij als 3e)

picture.php

BEWIJS;)

full

de servo met de 2 stuur lijnen eraan

ok de lijn indeling

full

ik heb 5 gaten

links boven zijn de middelste lijnen,
rechts boven zijn de voorste lijnen
en onder zijn de achterste lijnen (deze hadden ook in 1 gat gekund)

daqn diegene de diagonaal tussen de schroeven doorloopt,
dat is de stuur lijn en die loopt voor alle lijnen langs

dit is boven aanzicht he!

hij vliegt redelijk stabiel, alleen zodra ik ook maar iets te veel gas geef dan komt hij gelijk in een stall terecht bij meer dan 1/3 gas, bij meer als 1/2 gaat hij salto's trekken (das best een gaaf gezicht)
en hoe meer gas ik geef hoe verder ik hem moet trimmen om hem recht uit te laten vliegen

verder is hij vrij stabiel, en ik hoop dat ik de stuur inrichting nog verder kan verbeteren zodat hij straks strakker de bocht om wil.
ik ga echt proberen voor jullie een filmpje te maken (srry is vandaag niet meer gelukt)

ik zal alles is een beetje gaan opmeten,
maar welke hoek hij vliegt????????????? geen idee

gr bart

p.s hoezo flaren??? dat heb je toch niet nodig om te vliegen;);)

Als je die foto's van de hobbyking matras bekijkt dan heeft die uiteindelijk ook maar 2 stuurlijnen. Enige verschil is dat je daarmee de afzonderlijke lijnen tov elkaar wat kunt aanpassen om de juiste hoek te bekomen. Hetgeen jij hier doet met die balk als ik het goed begrijp. Is het dan niet interessanter om die ook allemaal samen te nemen op de stuurlijnen zoals de HK matras? Zie eerdere foto's die ik in dit topic zette.

Een 1:1 parapente heeft de lijnen doorgaans gegroepeerd in 8 groepen, links en rechts vier. Van voor naar achteren corresponderen die met de voorkant, midden en achterkant van het scherm, en de stuurlijnen. De piloot hangt aan de voorste 6, de stuurlijnen heeft hij in zijn handen.
Op deze manier komt er veel minder kracht op de stuurlijnen; vooral belangrijk als je die met je handen moet bedienen...
Door het op jouw manier allemaal bij mekaar te doen, daar is weinig tegen als je servo het trekt (en dat zal geen probleem zijn). Een tweelijns vlieger reageert tenslotte ook gewoon als je aan één van de twee lijnen trekt. Aerodynamisch iets minder mooi, maar wat zou het...

Thanks voor de info bdoets. Heb mijn vlieger hier ook gevonden. Zal dit weekend es zien of een karretje kan fabriceren. Elektro heb ik wel liggen.

Zo'n ring rond de prop lijkt me wel interessant. En direct 2 servo's om ontwerp wat te vereenvoudigen en kracht te verdelen. Ben benieuwd.

goede morgen

ik denk idd dat als je servo's hebt die krachtig genoeg zijn dat je het beste met alle voorste lijnen kan sturen.
(ik ben geopereerd, mag geen auto rijden, dus vandaar dat ik het ook echt wou doen met de spullen die ik had)
buiten mijn nieuwe ontvanger om dan

@hance zoals ik de besturing eerder had op de hele balk te sturen,
wou hij alleen maar als de vlieger in de lucht hing en ik de motor stil zette,
sturen dus dat was geen optie

alleen bij het gebrek aan beter, en omdat ik het wou doen met het materiaal wat ik had liggen heb ik besloten om uiteindelijk alleen maar de buitenste lijnen te pakken als stuur lijnen,

dit komt echter wel heel erg precies

gisteren morgen stond er een klein beetje wind,
toen ik hem opgooide vloog die mooi rechtuit.

smiddags was de wind gaan liggen en wou de vlieger alleen nog maar links om:confused:

ik denk idd wel dat je het beste 2 servo's kan hebben voor de besturing
om de krachten te verdelen idd

ik ga vandaag nog proberen de voorste 2 buitenste lijnen erbij te nemen voor de besturing. dan heb ik 4 besturings lijnen

ik heb helaas nog geen tijd gehad om een filpje te maken maar ik beloof dat ik dat zal doen.

ik wil de hoek van het scherm wel bepalen maar ik weet niet goed hoe ik dat moet doen:oops::oops:

grtz bart

p.s bedankt voor jullie input

ik heb helaas nog geen tijd gehad om een filpje te maken maar ik beloof dat ik dat zal doen.

Back