Wat ik wel vervelend vind is dat je totaal het zicht verliest wie er eigenlijk verantwoordelijk is voor het pakket als het via USPS in Nederland binnen komt. Er is dan geen nieuw tr and tr nummer meer en is het pakket niet meer te volgen.
Weet iemand wat je kan of moet doen in dit geval?
Thanks in advance.
Ook niet waar. De vervoerder vanuit het buitenland heeft de plicht om de import goederen af te leveren bij een douane depot bij TNT. Tot het moment van vrijgave van pakketten door de Douane, zijn pakketten indirect traceerbaar.
NA vrijgave, moet POSTNL de pakketten omplakken, dwz een 3ssaga123456789 code koppelen aan de oorspronkelijke gegevens, ontvanger, T&T nummer, en de afmelding richting de buitenlandse vervoerder, die vervolgens weer meld aan de rc winkel in Finland dat het pakketje al dan niet is afgeleverd
Dit geldt echter niet voor zendingen die door DHL, GLS etc. Deze hebben andere regels.
(Ik heb zelf in een loods van TNT gewerkt destijds op schiphol, en weet hoe het werkt. Mijn partner heeft een jaar Pakketpost helpdesk gedaan, die weet nog meer)
Bel je met de PostNL klantenservice krijg je standaard de melding dat een pakket vanuit het buitenland bij de douane ligt, (een afgesloten kooi, BINNEN een PostNL depot), waar een aantal keer per week een beambte langskomt, en steekproefgewijs pakketten nader onderzoekt, zodra dat gebeurt krijg je handelingskosten, import etc...
DUS, zolang het pakket ergens ligt te verstoffen bij de douane, kan PostNL er niets mee doen