Paar vragen bij het afwerken van een epoxy romp

• Topicstarter Topicstarter Igwe Aneke
  • Startdatum Startdatum
I

Igwe Aneke

Guest
Voor mijn 'Global Hawk' moet ik de romp nog afwerken en spuiten, en aangezien ik hier nog weinig ervaring mee heb, heb ik hier nog paar vraagjes over. Op het forum is aardig wat informatie te vinden, maar zo langzamerhand zie ik door de bomen het bos niet meer. :?

Wat is een goede en vooral lichte plamuur om de oneffenheden in de (epoxy) romp mee af te werken? De Easy supervuller van Alabastine kan ik helaas niet gebruiken aangezien deze alleen met watergedragen verf behandeld mag worden.

Ook ben ik nog niet helemaal zeker hoe ik het spuitwerk het beste kan aanpakken en met welke primer ik de romp eerst moet behandelen.
In eerste instantie was ik van plan 2k-lak (in spuitbus!) te gebruiken, maar aangezien de plaatstelijke verfwinkel dit niet (meer) verkoopt, wordt het een beetje lastig hier aan te komen...zonder dat het uitgehard is wanneer ik het wil gaan gebruiken :wink:

Als alternatief ben ik van plan Acryl-lak te gaan gebruiken omdat de romp toch niet brandstofbestendig hoeft te zijn. Blijft alleen nog de vraag over welke primer ik hier het beste voor kan gebruiken. :?

Microballoons met dikke epoxy ?

Kun je foto's plaatsen van je romp, ben erg nieuwsgierig hoe
die is geworden !!

Er zit al een laag epoxy en microballoons op, maar toch hier en daar nog wat oneffenheden. Voor een foto kan je het best even in dit topic kijken. :)

Wat ik altijd gebruik is twee componenten auto plamuur, droogt snel en goed op en laat zich gemakkelijk schuren. En eventueel doe je het nog een keer over. Het zuigt ook geen verf op dus meer spuiten hoeft ook niet.
Maar of dat echt het lichtste is wat je kunt krijgen weet ik niet, dit bevalt mij in iedergeval zeer goed.

Groeten Maarten

Afgelopen weken net een oude graupner Birdy opgeknapt. Als plamuur heb ik twee componenten epoxyvuller van Winsor gebruikt. Kleur is wit. Daarna flink schuren met watervast schuurpapier voor een spiegelglad resultaat.
Gespoten met een spuitbus van Motip. Twee dagen laten drogen en daarna cleaneren. Super resultaat!!

Theo, naast de plamuur heb je niks anders gedaan om de romp voor te bereiden op het spuiten? Die plamuur van Winsor alleen is genoeg? :)
Kan je trouwens ook iets zeggen over het gewicht t.o.v. andere vullers?

Mijn tip zou zijn; gewoon direct spuiten op epoxy.

Mocht je oneffenheden hebben, heb je in mijn ogen niet genoeg geschuurd (600 papier). Maar ik maak dan ook (alleen maar) gebruik van een "plug" en niet met de Lost Foam methode.

En Acryl lak is prima, voor de kleur dan. Voor andere eigenschappen zul je inderdaad een "betere" lak soort moeten gebruiken.

Jonathan.

Ik smeer hem eerst in met putty van motip of ander merk.. dit is om oneffenheden weg te halen, en schuur hem dan met water helemaal tot alleen de putty nog in de oeffenheden zit.. zo heb je dus weinig gewicht extra.
Als dan alles met water is glad en strak geschuurd, spuit ik hem in een spuit plamuur.. daar kan je best die van alabastine voor gebruiken. Die is lekker fijn, en droogt snel.
Die schuur ik weer met water en heel fijn schuurpapier.
Dan moet ie toch echt wel al eens heel strak zijn.
Als primer kan je ook gewoon die spuitplamuur gebruiken. Voordeel van die van alabastine is dat ie vrij fijn is en dus niet een dikke laag achterlaat op je romp, en dus ook niet zoveel extra gewicht..

Dan.. spuiten maar..

Peter

Je kunt gewoon op het epoxy spuiten zonder plamuur of primer.
De tweecomponenten plamuur van Wilsor heeft een soortgelijke structuur als gewone epoxy. Na het lekker glad schuren met veel water krijg je na het spuiten geen oppervlakteverschil.
Betreffende het gewicht kan ik alleen zeggen dat het natuurlijk wel een plamuur is. Dus de bedoeling om kleine oneffenheden te vullen. Dan praat je over tienden van grammen.
Je kunt er wel hele knikkergaten mee vullen hoor!!! Geen enkel probleem!! Maar een beetje bouwer houdt het netjes.

@ Eric: de lost foam methode is wel makkelijk en snel, maar heeft als nadeel een minder mooi resultaat dan een plug. Schuren heb ik al veel gedaan en ben bang er teveel af te schuren. :sad:

@ Peter & Theo: bedankt voor de tips. Ik heb zojuist bij de verfwinkel ( Bossina hier in Groningen) de twee componenten plamuur van Wilsor gehaald en een spuitplamuur van Motip (alabastine hadden ze daar niet).
Ligt het aan mij of is dat spul gewoon zo duur? :? 22 euro (50 gulden!) voor 400g wilsor plamuur en een spuitbus motip-filler. :o :oops:

Anyway...dit weekend hopelijk de romp maar eens spiegelglad maken. 8)

tja.. spuitplamuur is iets van 10 euro.. en plamuur makkellijk 14.. ben je nog goedkoop uit ook ;O)

maar ben je een plug aan het maken voor een mal, of is dit je uiteindelijke romp al??

Peter

Dit wordt de uiteindelijke romp. Na het aanbrengen van de plamuur en het schuren haal ik via de opening van de canopy al het schuim eruit (=lost foam :wink: ).

Back