Pa stapt ook in de snelle schoenen, Hydromite in aanbouw!

Je regelaar en ontvanger kunnen evt. ook nog een compartiment verder naar voren, alle kleine beetjes helpen.
Ziet er verder mooi uit heren, ik ben benieuwd naar hoe het straks vaart!

We zijn weer een stukkie verder gekomen.
De gehele binnenkant is voorzien van een laag glasweefsel en epoxy. ook is de motorstandaard erin gelijmd, en is er wat drijfvermogen toegevoegd in de drijvers.
FEC19E8B-A9E9-4950-ADE3-5D6EC981864C_zpsbzrfzfhk.jpg

http://i803.photobucket.com/albums/yy315/samzijderveld/31E6FE8F-DFA6-452A-8A8E-288D3594B88E_zpsv1xle9to.jpg
9400BAE4-B913-4BB2-969C-66A8C052BC07_zpsbdwjvjdq.jpg

wel apart, aan het einde toen we net het laatste glasweefseltje erin gingen leggen, werd het overige epoxy in het potje hartstikke warm en werd het van vloeibaar ineens stroperig! had wel gehoord dat dit kon, maar heb ik nog nooit zien gebeuren,c terwijl ik weleens even lang bezig ben geweest met een potje epoxy en toen werd niks warm. maarja, het is aan het harden en alles lijkt prima de verharden, dus geen nadelige gevolgen.

Gr. Sam en joost

dat komt omdat er dan te weinig zuurstof aan de epoxy kon.
bij mij kwam er zo al eens rook uit de boot en het potje. direct naar buiten gelopen en het in de frisse wind gezet. toch even verschoten.

gr Brecht

Het heeft niets met zuurstof te maken, epoxy heeft geen zuurstof nodig bij de reactie bij mijn weten.
Het heeft puur te maken met dat je te veel in een klein potje hebt zitten, zeg maar de volume-oppervlakte ratio is te veel volume. Epoxy kent een exotherme reactie (het wordt warm als het uithardt), en die reactie gaat sneller als het warm wordt --> zie hier een mooie kettingreactie in wording :)

Volgende keer dus even in een bakje voor een verfroller gieten --> Groot oppervlak tov de inhoud, is meer koeling, is langere potlife en minder heftige reactie als het eenmaal aan het geleren slaat.

En niet te veel aanmaken. Wij ( erwin en ik ) deden het gewoon in een plastic bekertje, niets van vernomrn dat het erg warm werd

Laatst bewerkt door een moderator:
eeh idd an word het een mooie kettingreactie waardoor de epoxy steeds sneller gaat uitharden. vandaar ook dat het ineens zo snel ging gelleren! hoe dan ook, de epoxy is prima hard geworden. en het bootje voelt gelijk een stuk sterker aan.

Gr. Sam

Een exotherme reactie vordert trager naarmate het warmer wordt (dan wordt warmte afstaan moeilijker). Principe van le chatelier, elke verandering wordt tegengewerkt. Een exotherme reactie gaat sneller als de omgevingstemperatuur daalt omdat de reactie dan in de exotherme richting gedreven wordt.

Aangezien epoxy sneller uithardt bij hogere temperaturen moet deze reactie ENDOtherm zijn. Epoxy heeft inderdaad geen zuurstof nodig maar is een reactie van de 2 componenten, de harder en de hars. Als je meer reagentia hebt zal de reactie ook sneller lopen omdat de reactie (volgens het principe van le chatelier) in die richting gedreven zal worden omdat de concentratie aan reagentia dan zal afnemen.

Een exotherme reactie vordert trager naarmate het warmer wordt (dan wordt warmte afstaan moeilijker). Principe van le chatelier, elke verandering wordt tegengewerkt. Een exotherme reactie gaat sneller als de omgevingstemperatuur daalt omdat de reactie dan in de exotherme richting gedreven wordt.

Aangezien epoxy sneller uithardt bij hogere temperaturen moet deze reactie ENDOtherm zijn. Epoxy heeft inderdaad geen zuurstof nodig maar is een reactie van de 2 componenten, de harder en de hars. Als je meer reagentia hebt zal de reactie ook sneller lopen omdat de reactie (volgens het principe van le chatelier) in die richting gedreven zal worden omdat de concentratie aan reagentia dan zal afnemen.

Nu zit je er toch naast Roy! Als er bij een proces warmte vrij komt is deze exotherm. Wordt er warmte opgenomen (zoals bij het smelten van ijs) dan is deze endotherm.

Bij het uitharden van epoxy komt er warmte vrij, dus is deze exotherm. Dat epoyx sneller uithardt bij hogere temperatuur, maakt de reactie nog niet endotherm.

Het is ofwel, epoxy hard uit, geeft warmte af en is dus exotherm. In een warmere omgeving gaan exotherme reacties trager dus ook die van epoxy. Ofwel is het, epoxy hard uit, neemt warmte op is bijgevolg endotherm en gaat sneller bij hoge temperatuur. Een combo van de 2 is volgens bij onmogelijk omdat je dan ingaat tegen de basisbeginselen van de scheikunde lijkt me?

Een combo van de 2 zou willen zeggen dat ijs sneller zou smelten bij lagere temperaturen, je voelt toch aan dat dat niet echt kan. Het moet dus 1 van de 2 zijn denk ik. Als er iemand het wetenschappelijke antwoord kent :)

Ha Roy,

Ik vind dit een interessante discussie en wil hem graag voortzetten. We zijn alleen Sam's draadje een beetje aan het vervuilen. :oops:

Ik reageer straks wel via kletshoek de Speedy :-)

Nou , als je vader met bootjes bezig gaat houden, en jij met vliegtuigjes, ben ik wel benieuwd of je vader ook ineens last krijgt van het zogenaamde "vlieg-virus" :)

Misschien moet zoon dan ineens vader vliegles gaan geven, meestal is het andersom :)

Maar in ieder geval, vader.. succes met uw nieuwe hobby :)

Hahahaaha pieter idd tenzij je nie kan vliegennatuurlijk. Ik ga nu eerst met de sim oefenen en daarna ga ik een Bixler 2 van hobbyking kopen. Maar laten we het hier over bootjes houden en in mijn bixler topic over mijn vliegkunsten etc;)

Er is een switch gedaan, mijn vader heeft toch te weinig tijd om dit bootje af te bouwen voor de winter, dus heb ik de taak bouwer gekregen! mijn vader wil wel varen, maar er is gewoonweg te weinig tijd om het varend te krijgen, dus daarom mag ik het afronden.

dus, meteen de as in het bootje gelijmd met ingedikte epoxy:
D86B7EE3-A435-477C-B840-1BD3F986A9BB_zpsyj5k2glu.jpg

540740DA-A7B4-48CA-A56C-0479A5685A74_zpsqughhuoj.jpg

B658ACA1-5EA1-4970-B55C-DECD7B7E6A9C_zpsdc4neww6.jpg

Gr. Sam

Back