P-51 'Strega'

Peter Pankras zei:
flugzeug sperrholz is berken triplex jongens.

Wat ze liteply noemen is populieren triplex.

Maar dan multiplex , 3mmflugzeug sperrholz heeft een stuk of 9 a tien laagjes ipv 3 bij triplex.

bouwze.gif
 
Collegae!


We doen het even kalm aan; ik ben me oa. op het cockpitkapje aan het bezinnen . . .

Heb allerlei links (oa. van Appie); moet die maar eens eerst goed bestuderen. 8)

Stand van zaken:

afb10924.jpg


Ja, het gaat langzaam . . . :?

Binnenkort meer.


jan
 
@Gerard_nl en collegae.


Om nog even op de schuurklossen terug te komen.

Ik heb later wel begrepen wat Gerard bedoelde: dat je niet met een klosje van 1 bij 5 cm. moet gaan schuren, want dan wordt het natuurlijk nooit vlak.

(Toen de inspectie door de zweefvliegtechnicus van mijn schuur- en plamuurwerk aan een K-7 me iets te lang duurde, vroeg ik: "Nou! Is 'ie een beetje glad, of is het meer van langs berg en dal klinkt hoorngeschal?". Maar dit terzijde. :wink: )

Mijn kleinste schuurkloste is 2 bij 0,5 cm, de grootste een aluminium profiel van 1 m 8O lang.

Bij de neus van de Strega (die dus vooral bol en rond is) is een klos van 15 - 25 cm prima.

(En eerst nog even de Proxxon, want anders ben je echt uuuuuuuren bezig . . . :roll: )


jan
 
Collegae!


Voor wat betreft het afschuren van de neus nog even het volgende.

Neusje is toch nog redelijk fors.

afb10948.jpg



En dat klopt ook wel als we de mal (gebaseerd op de tekening van die Japanner) er even overheen leggen.

afb10949.jpg


Daar moet hier en daar nog zeker 3 mm af! (als het geen 4, zo niet 5 mm is) :?


De kielvlakken! :P

Grote gebeurtenissen werpen hun schaduwen ver vooruit . . . :?

Ribbetjes uit de plankjes losgesneden, en dan moeten er per rib 2 of 3 kleine oneffenheidjes afgeschuurd worden.

Dat doe ik als volgt.

afb10950.jpg


Zo ligt de rib recht, en dat schuurklosje denkt er niet over om scheef te gaan. :wink:

Misschien moesten we ons binnenkort maar eens aan het stabilo wagen. . . 8O


jan
 
Collegae!


Ik heb twee vragen.

1.
De twee helften van het hoogteroer moeten met elkaar verbonden worden.

Bv. met een 'U' van 1,5 mm staaldraad oid.

Aangezien het stabilo helemaal in de romp zit, ligt het voor de hand voor de aansturing iets te maken dat ook helemaal binnen de romp blijft.

Vraag: wat maak (soldeer?) je aan die U vast, wat als roerhorn kan dienen? :?

Zijn er alternatieven?



2.
Het plan is om de hele kist uiteindelijk met dun glasmat te bedekken.

Als ik stabilo en hoogteroer eerst als één geheel bouw (van voor tot achter ingedekt), en bedek met glasmat, kun je dan daarna stabilo en hoogteroer nog van elkaar scheiden?

Met een mesje? Zagen? Slijpen? :roll:

Dank.


jan
 
Jan, mijn Corsair wordt waarschijnlijk op eenzelfde manier aangestuurd. Zal even een fotootje plaatsen als ik weer thuis ben van de constructie die het moet gaan worden.
 
Nou . . . :?

Zo ga je in no-time richting de 10.000 keer bekeken, zo blijft het akelig stil. :roll:

Ik wil het echt graag weten!

Is met licht glasmat bedekt balsa nog te snijden/zagen/slijpen oid., of is er letterlijk en figuurlijk geen doorkomen aan?

(Ik heb zo'n klein cirkelzaagje dat in de flexibele as van de dremel tool past :D )

Dank.


jan
 
Nog ff Jan dan zit je op de 10.000 SUPER!

Je kunt met glasmat bekleed Balsa gewoon nog met een scherp mes of Dremel slijpschijfje snijden, geen enkel probleem.


Grts,

Appie
 
Collegae!


Ik zat een beetje te piekeren over de aansturing van de hoogteroeren, maar die Fransman van de DH2 Beaver heeft me wel op een idee gebracht.

afb10991.jpg


En dan natuurlijk geen koper, maar één (of twee aan elkaar gelijmde) buisje(s) aluminium.

En uiteraard maar één, doorlopend buisje, met één 'roerhevel'.

(Ben overigens nog wel benieuwd naar de foto van Arvid . . . :? :wink: )


jan
 
Sorry hoor..... 8)

Ik vraag me af of het bij jouw gaat werken, maar dit is de constructie voor het hoogteroer van de Corsair. Zo te zien heb je al een mooie constructie verzonnen. :)


afb11003.jpg
 
@Arvid!


Sorry hoor.....

Nee hoor, geeft niks. Zo snel ben ik toch niet. :?

Wat je op jouw foto ziet is exact wat ik in het achterhoofd had.

Maar van wat voor materiaal is de roerhevel nou gemaakt? :roll:

Gesoldeerd? :?


Overigens denk ik dat ik voor de constructie van die Fransman ga . . .

Binnenkort plaatjes van het stabilo in aanbouw! :D

(Ben gisteravond begonnen 8) )


jan
 
Volgens mij is het staal dat gelast is. Zat standaard in de doos van Top Flite.

Trouwens mooie manier van het aansturen van je richtingsroer! Mooi weggewerkt en toch direct aansturen.
 
Ziet er een beetje zwartig uit, het lijkt er meer op dat het gesoldeerd is en dat de S39 niet goed verwijderd is.
Of dat het gelast id een veel te heet geworden is.
Ik heb iets soortgelijks gemaakt van messing en verenstaal, en gewoon gesoldeerd.
afb10214.jpg


Maar de Franse methode heeft nog meer flair.
 
Is inderdaad gemaakt van verenstaal en messing..
Wel goed solderen.. Ik ken iemand die heeft door deze aansturing zijn 83" Taylor Spitfire verloren.. en geloof me... daar was ie niet blij mee..
Maar jouw strega is dan ook geen groot model.. anders had ik ook 1 stang per half stabilo gedaan zoals in de foto die je laat zien van die fransman..

Peter
 
@ Jacques, zoals Peter pankras aangeeft is iemand al zijn spit verloren om deze reden. :?

Dit komt omdat als je gewoon soldeer gebruikt dit te zacht is voor de krachten die er op komen.
Om dit te voorkomen kan je wel zilversoldeer gebruiken. Dit is namelijk wel hard genoeg :lol:

Succes met bouwen verder
 
Ik zal er nog eens goed naar kijken. Het spul wat je ziet, is oxidatie. Meteen weggooien?
 
Als je het losse materiaal wegpoetst hecht de lijm wel beter zo, de walshuid verdwijnt bij het oxideren.
 
Back
Top