Ox 5 v8 curtiss-wright motor

• Topicstarter Topicstarter Dickie
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Draaien van nieuwe kleppen de oude waren 9 mm steel 3mm, ben nu naar 12 mm gegaan met een steel van 4 mm verder veranderd er niet veel.
Alleen dat alles wat degelijker wordt,en dat de motor wat makkelijker kan ademen, je blijft lekker bezig zo.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Maak m maar hufter proof want de persoon die hem straks aan moet slaan is niet ene van gevoeligheid :lol:

Ziet er goed uit Dick, ga zo door.

WAT als die er lelijk naar kijkt dan:bad-words::bad-words::tank::bye:

De kleppen zijn gemonteerd nog wat nabewerking aan de cil.kop.
en weer verder.

full

@Hoi Dick.

Met deze doorlaten zal die motor best wel een hoog koppel kunnen leveren bij een relatief laag toerental, dacht ik zo.

Goed opgelost die opschroeftuimelaarhouder, (3X letterwaarde en 4X woordwaarde :wink: )

Houd je lekker veel vlees op de cilinderkoppen over.

Groet Ger.

Heb heel lang zitten kijken naar die kop en vroeg mij af hoe die 2de klep bedient gaat worden. Op de foto in de eerste post is wel iets te zien, maar voor mij nog niet genoeg. Ik wacht in spanning af hoe dat in elkaar steekt.

ps, ik zoek nog iemand die de door mij aangevangen 5 cilinder stermotor (2 stuks) af kan/wil bouwen.

De klepbediening van het orgineel.

full

Voor de liefhebber wat losjes in elkaar gezet de klep bediening.

full

Als ik het goed zie, word dus de linker klep door een stoterstang bediend die op de nokkenas staat, maar de rechterklep door een (holle en gevorkte) trekstang? Zal nog lastig zijn om die nokvolger voor de trekstang te construeren, denk ik?

Wel heel mooi gedaan, ben heel benieuwd naar het eindresultaat en het loopgedrag/vermogen.

Groet, Bert

Het geheim zit hem in een tweede veer van de holle stoterbuis.
Als je goed kijkt dan zie je dat de veer van de inlaatklep veel minder windigen heeft
dan de uitlaat.
De nokken as volgt in een later stadium, in en uit zijn compleet verschillend wat nokprofiel betreft.
De ene veer drukt de ander open van de inlaat.

full

Hmm, je hebt dus maar 1 nok per cilinder die beide kleppen aandrijft? Althans, de nok verzorgt de uitlaat en de achterzijde (non nok zijde) verzorgt de inlaat, daar is niet veel kracht nodig om de klep te openen.

Die vork is dus een beugel die de stoter(stang)buis en veer op zijn plaats houdt.

Dickie, zeg het maar als ik het goed zie: de dunne stoterstang drukt zijn klep open zoals bij alle andere motoren, en ik neem aan dat dat de uitlaatklep is.
een extra (sterke) veer wil de holle stoterstang op de nok drukken, en is sterk genoeg om de inlaatklep tegen diens veer in open te drukken, maar de holle stoterstang houd hem a.h.w. dicht als hij op de nokschijf staat.
Tenminste, ik neem aan dat de dunne stoterstang dan op een "normale" nok staat, en de holle stoterstang door weer een derde veer op een zogeheten "negatieve nok" (een ronde schijf met een kuilvormige nok)?

Kunstig mechaniekje, maar wel wat omslachtig.... of heb ik het nu verkeerd begrepen?

Groet, Bert

helemaal goed ik heb een tekening bijgevoegt om een en ander duidelijk te maken.
Deze tekening komt uit het werplaatshandboek van Curtiss.

Dick

full

Hier een film wanneer ik hem ergens anders in zou monteren,
als de curtiss toch niet alles zou zijn.
Deze motor werd overal toegepast.

[URL="
Prescott.The Mors, Curtiss OX5 Aero Engine - YouTube[/URL]

helemaal goed ik heb een tekening bijgevoegt om een en ander duidelijk te maken.
Deze tekening komt uit het werplaatshandboek van Curtiss.

Dick

full

dit verhaal kun je nalezen in post #175 en #212.
er staat ook in wat de kleptiming is.;)

groeten
dick

De opbouw van de cilinder begint al aardig te kloppen.
Ben de heel week bezig geweest om kleinere omderdelen te maken 120 stuks.

full

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back