os 90 met pomp vs zonder pomp naaldsetting

hallo mensen.
ik heb 2 90er brandstofheli's.
op 1 zit een os 91 rz en op de andere een os 90 sz hyper pumped .
nu heb ik geen ervaring met een pomp. ik heb de motor nu slechts enkele tankjes laten draaien en wou hem een beetje uitmageren om zodoende aan iets meer headspeed te komen .
maarrr , het vreemde is , de naaldsetting , die staat al zo mager , terwijl de heli niet arm draait .
ik heb de stationair laten staan zoals fabriek , heli toert rokent op zonder te hoesten en proesten .
de midnaald staat helemaal dicht , en de hoofdnaald heb ik elke keer een paar klikjes dichter gezet , maar , de heli staat nog steeds rijk en de hoofdnaald staat nog maar driekwart slag van dicht !!!

bij mn andere ongepompte motor staat de hoofdnaald iets meet dan anderhalve slag open . de vraag is , komt die naaldsetting omdat de brandstof er met iets meer druk ingepompt word ? of kan het iets anders zijn ?
ik heb ovregens de uitlaatdrukslang gewoon opzitten , zoals de os handlijding voorschreef .
mvg ferry

hallo mensen.
ik heb 2 90er brandstofheli's.
op 1 zit een os 91 rz en op de andere een os 90 sz hyper pumped .
nu heb ik geen ervaring met een pomp. ik heb de motor nu slechts enkele tankjes laten draaien en wou hem een beetje uitmageren om zodoende aan iets meer headspeed te komen .
maarrr , het vreemde is , de naaldsetting , die staat al zo mager , terwijl de heli niet arm draait .
ik heb de stationair laten staan zoals fabriek , heli toert rokent op zonder te hoesten en proesten .
de midnaald staat helemaal dicht , en de hoofdnaald heb ik elke keer een paar klikjes dichter gezet , maar , de heli staat nog steeds rijk en de hoofdnaald staat nog maar driekwart slag van dicht !!!

bij mn andere ongepompte motor staat de hoofdnaald iets meet dan anderhalve slag open . de vraag is , komt die naaldsetting omdat de brandstof er met iets meer druk ingepompt word ? of kan het iets anders zijn ?
ik heb ovregens de uitlaatdrukslang gewoon opzitten , zoals de os handlijding voorschreef .
mvg ferry

Ik zou niet te veel aan die mid sproeier draaien.
En als je het al doet beginstand onthouden.
Ik denk ook dat dit de oorzaak is van je optoer probleem.(helemaal dicht lijkt me niet goed)
Want met de mid sproeier helemaal dicht heeft die even een brandstof dipje waardoor de motor er niet door komt met zo'n grote rotor op zijn hoofd.
Kan het fout hebben iemand andere iedeen.:confused::confused:

De carb van een pumped versie is anders dan die van een non-pumped.
Dat er een groot verschil is in naaldsettings klopt.
Of JOUW motor nu te arm of rijk loopt kan ik niet zo beoordelen.

Velen vliegen trouwens met de mid-naald dicht of bijna dicht.
Ik heb hem bv op mijn 91sz (zonder pomp) maar op 1/4 open.

ok , dank jullie voor je snelle input !
ik heb de midnaald vooralsnog helemaal dicht , en vlieg dan nu ook met een headspeed , waar de carb het echt wel op de hoofdnaald moet doen .
de heli loopt nog heel rijk , dat is niet het punt , het punt is vooral dat de naald al zover dichtstaat , en hij nog wel een stukje magerder mag , snap je. als dit niet raar is dan is er geen probleem , maar zoek even wat gemoedsrust :]
walter , wat is jou hoofdnaald setting bij je gepompte motor dan ?

Ferry, (ik ken je gezicht nu :p)

Ik heb zelf geen pomp motor. Allebij zijn het OS91SZ non-pumped versies.
Ik heb er alleen veel over gelezen op Runryder.
Een paar toppers zoals Colin Bell hadden hun settings daar gepost.
Wat me altijd opviel is dat de pomp versie veel magerder moet staan.

Mijn settings met de non-pumped versie (Wildcat 30%)
- Kleine naald 50%
- Midden naald 1/4
- Grote naald 1,3 - 1,4

Hier is een draadje over de non-pumped versie.
Ik heb er even geen over de pumped versie in mijn favorieten.
RunRyder - OS91SZ How many turns out on the main and mid are you using.....

Laatst bewerkt:
ok , dank je walter [weet wie je bent :] ]

bij deze dan de vraag aan mensen die een gepompte os 91 sz hebben , om je naaldsetting te posten .[eddie!! , laurens? ]

o , walter , ik heb trouwens uitgevonden , dat , toen ik mn motor [op mn mp , een rz91 ] eenmaal goed had staan , en de smartcarb het naar behoren deed , de midnaald wel invloed heeft op je temp bij lagere headspeed.
ik had dus alles fijn lopend , ook in idle 1 , wat ongeveer 1750 headspeed is , daar vlieg ik vaak in . het maakte voor het lopen , koppel/kracht , en roken niet veel uit of ik de midnaald dicht had staan , of 11/2 slag open . maarrrrr , toen ik de tempmonitor op mn heli had gezet , bleek dat bij deze headspeed de temp van de motor ver uit kwam boven de temp van de motor bij een headspeed van 2100 .
ik heb de midnaald dus afgesteld op de temp van de motor bij een lage headspeed en hij loopt prima .
mvg ferry

Ik heb geen pomp, ik vind het wel fijn als er zo weinig mogelijk toeters en bellen aan zitten.

ik weet niet welke olie er in zit , maar ik krijg niet de beruchte bruine meuk .
ik dacht eens gelezen te hebben dat die olie alleen nog in de 5% variant zat ?

He Ferro,

Ik gebruik ook een OS 91 SZ met pomp en een Hatori uitlaat. Het enige verschil is dat ik 5% nitro gebruik. De druk van de uitlaat gebruik ik ook. En ik kom uit op:

Hoofd naald=halve slag open
Mid naald= 7 klikjes open
stationair naald= fabrieksinstelling

Het is dus heel normaal dat de hoofdnaald zover dicht staat. Omdat jij meer nitro gebruikt kun jij de hoofd naald waarschijnlijk wat verder open zetten maar dat zal geen kwart slag zijn.

he reinse , dank je .
ja , ik kom nu uit tussen half en driekwart , 40 minuten zegmaar.
ik heb de motor nu zo goed als afgesteld en hij loopt erg mooi.
wat me alleen wel verbaasde is hoe rijk het middengebied loopt .
ik heb de midnaald dichtstaan , heb hem wel proberen af te stellen , maar als ik hem een kwart open zet , dan kapt de motor er al mee tijdens optoeren .
voor de rest ben ik er tervreden mee , hij lijkt tov mn 91 rz wel meer koppel te hebben , maar hij zit ook in een ander type heli dus appels met bananen denk ik.
mvg ferry

Back