Ornithos bouwproject 2021-2022 P51 Mustang

Maar ik denk dat je de oracover nooit meer kan naspannen als het model een keer goed in de zon heeft gestaan waardoor er wat ribbeltjes in de folie komen? Helemaal met een zwart model wat lekker warm kan worden in het zonnetje.

De Tiger ziet er eigenlijk nog steeds erg strak uit en de zwarte oracover blijft ook mooi strak in de volle zon!
Misschien juist omdat er nog een laagje over de oracover zit?
Ik heb haar in ieder geval nog nooit na hoeven strijken oid :thumbsup:

Voor het spitje heb ik een OS25 met hattori pijpje liggen of een complete E2K setup zoals Tjarko ook gebruikt heeft.
Maar mijn voorkeur gaat uit naar brandstof:)

Yessss! Vooral die laatste zin :yes:

Groeten, Ramses
.

Zo nu is ze echt af..
20220108_162101.jpg

Hoe zit dat bij de echte, heeft die een profiel koorde die bij die "knik" groter wordt?
Het zal voor dit kistje niet veel verschil maken maar zo'n dunne voorlijst ziet er overtrekgevoelig uit.
Om het netjes te doen is natuurlijk een stuk lastiger met balsa indekking in 1 stuk.

.
Dinsdag club bouwavond update:

Randall, Patrick en Bernard bezig met de vleugelkernen:

full

Jeroen heeft de vleugelbevestiging aan de voorzijde gemaakt:

full

Ik heb de uitlaatjes afgemaakt, geschilderd, geweathered en op de neus gelijmd:

full

full

Frans heeft ook nog een mooie update, die zal hij zelf plaatsen.

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
.
Vanmorgen nog een nieuw, extra gemaakt, decal vel op m`n werk geprint met de laserprinter:

full

Ik was de gouden accenten met rode randjes op de vleugeltips en stabilo vergeten...
Tevens m`n RDW exploitantnummer op dit decal vel gezet, was ik ook vergeten op het eerste vel.

Ik denk dat ik het no. 34 ook op de linker vleugeltip ga maken, dat heeft het origineel niet en is dus niet schaal.
Maar veel andere Reno Mustangs hebben dat wel, ik vind het mooi en het helpt bij oriëntatie.

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Het origineel heeft ook geen aluminiumkleurige spinner.

Klopt, ik wilde de spinner ook eigenlijk nog zwart spuiten!
Maar deze blank aluminium spinner vind ik ook erg mooi staan...
Zag in m`n documentatie trouwens dat de echte Miss Foxy Lady ook niet altijd een zwarte spinner had:

full

Mijn Miss Foxy Lady heeft dus voorlopig een blank aluminium "replacement spinner" ;)
Misschien spuit ik de spinner nog zwart, ik twijfel nog even tot de 2K laag erop gaat.

Groeten, Ramses
.

Mijn Miss Foxy Lady heeft dus voorlopig een blank aluminium "replacement spinner" ;)
Misschien spuit ik de spinner nog zwart, ik twijfel nog even tot de 2K laag erop gaat.

Ik zou die spinner lekker blank aluminium houden, liever een mooie spinner die die helemaal schaal is dan een afgebladderde spinner.

Zeker omdat jij hem op brandstof gaat vliegen, propje zal in de landing echt wel een keer breken en als je dan de spinner eraf moet halen om de prop te vervangen word het er niet beter op..

Frans heeft ook nog een mooie update, die zal hij zelf plaatsen.

Zoals aangekondigd mijn update:

Afgelopen week heb ik bij de vakman uit Waalwijk onze cockpitkapjes laten trekken. Met de 3 mallen van Ramses zijn Sea Fury heb ik 21 mooie cockpit kapjes laten maken.

1DF8CD94-36B0-4ABD-A869-0E99A092DE4B.jpeg
54174C1A-7B83-4649-8668-1DEE62C2AFA3.jpeg

Nu de kapjes klaar zijn kunnen de modellen allemaal afgemaakt worden, ik ben benieuwd wie de volgende is die zijn kistje klaar heeft. :)

Hoe zit dat bij de echte, heeft die een profiel koorde die bij die "knik" groter wordt?

Hoi Hein,

Ik heb het even opgezocht en de echte heeft inderdaad een grotere koorde te hoogte van de “knik”

6677C2C6-FDED-49FC-A21F-7F09E0201CF0.png

Wij hebben dit in de combatmodellen vroeger nooit toegepast omdat er toestellen bij waren die niet langer dan een week leefde.. Ik heb modellen gehad die al in de vuilniszak zaten voordat de lijm en verf uitgehard was. :rolleyes:

2BD83716-213E-476E-A53F-CFCC57F49C38.jpeg

.
Inderdaad een erg leuk club winter bouwproject Bart!

.
Update Miss Foxy Lady:

De decal van het No. 34 op de bovenkant van de linker vleugel geplaatst.
Ook de onderkant van de vleugeltips d.m.v. de decals 'goud' gemaakt.
Hier liggen de decals voor de rode randjes klaar om opgebracht te worden:

full

Ik wilde toch iets van lijnen kunnen zetten om bijvoorbeeld de motorkap beplating en de roeren te kunnen accentueren.
Op internet gezocht naar wat me geschikt leek, een Edding 0.8 zilverkleurige pen leek me het proberen waard.
Een stukje Oracover op de bouwplank met tape vastgezet en de pen uitproberen, prima geschikt voor m`n doel:

full

Dan beginnen op het model, hier eerst de flaps en ailerons.
Te enthousiast begonnen en veel te dikke en aanwezige (dubbele) lijnen:

full

Ik heb het later afgezwakt met zwarte Humbrol, toen zag het er beter uit.
Daarna nog de lijnen van de staartroeren getekend en wat motorkap beplating.
De gehele kist ontvet en daana met een kleefdoekje alles afgedaan.
Klaar voor de transparante 2K brandstofbestendige eindlaag :yes:

full

Het is buiten (en op m`n bouwzolder) veel te koud, dus m`n rommel/opslagkamer vanmiddag even als spuitplek bestempeld.
Alles afgeschermd met plastic, de verwarming op 22 graden en de spuitbus en kist op temperatuur laten komen.
Een ijzerdraad lijn gespannen en de motorkap, vleugel en romp daaraan opgehangen, en dan beginnen... "actie foto":

full

Alles hangt nu uit te harden, daarna verder met de inbouw van de electronica, het branstoftankje e.d.

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
.
Dank je Rob :)

.
De 2K lak voelt inmiddels al droog en behoorlijk hard aan.
Ik heb de Mustang voor en na het spuiten van de 2K lak op de weegschaal gezet.
Was benieuwd hoeveel gewichtstoename deze toch wel royaal opgezette laag toevoegt.
De Mustang woog 499 gram voor de 2K eindlaag, nu met de 2K eindlaag erop...:

full

... 508 gram, een gewichtstoename van 9 gram voor de 2K laag, dit op een geschat vlieggewicht van ca. 900 gram.
Ik laat de P-51 even een paar dagen goed uitharden voordat ik verder ga met de inbouw van electronica en het brandstoftankje.

"The art on the fuselage was done by an artist named Vaughn Bode"

full

Een als 'obscuur' en 'sinister' beschreven kleurenschema...
Ik vind het jammer dat ze maar een jaar ´74/´75 in deze kleuren gevlogen heeft.
In ´75 werd ze namelijk geheel wit:

0000101578.jpg

Voor degenen die het interessant vinden, op deze pagina staat de gehele geschiedenis van Miss Foxy Lady.

Met de huidige versoepeligen kunnen de club bouwavonden op gepaste wijze weer doorgang vinden!
Dinsdagavond staat er weer een Ornithos Club Mustang bouwavond geplanned :thumbsup:

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Heel interessante historie.
Ennnee dus niet crash landen, dan moet je ze herbouwen als Kentucky Babe, een stuk minder spannend..

Back