Ornithos bouwproject 2021-2022 P51 Mustang

Ik denk het wel dat hij dit jaar de lucht in gaat.
Luchthapper is nu ook klaar.
20211220_225909.jpg
uit massief balsa opgebouwd, hier nog los.
IMG-20211221-WA0015.jpeg

Verhard met CA lijm, voorzien van alu tape en een streepje mat zwarte verf, hier nog nat..
Laatste puntje is de vleugel aansluiting op de romp, voor en de fairings.
 
.
Fraai werk weer Tjarko!

.
Ik ben vast begonnen met het zoeken naar afbeeldingen van het kleurenschema van m`n Miss Foxy Lady:

full


full


Binnenkort met photoshop aan de gang, eerst foto`s verzamelen op het internet van Miss Foxy Lady:

full


Deze P-51 droeg dit zwarte schema maar een jaar, namelijk in 1974 (mijn geboortejaar!).
Het jaar daarna werd ze een geheel witte Miss Foxy Lady met hetzelfde No. (34) maar andere graphics.
De jaren daarna omgedoopt tot Sumthin Else, Kentucky Babe en vliegt nu als Crazy Horse 2.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Wauw Tjarko, dat is een hele gave Club Pylonrace Mustang geworden :thumbsup:
De details als de cockpit, vleugelfairings en motor uitlaten maken de kist helemaal af!
Succes met de maiden, happy landings!

.
Aan de hand van fotos gevonden op internet van de echte Miss Foxy Lady het A4 decal vel schaal 1/12 gemaakt in photoshop voor mijn model:

full


Fijne dagen iedereen :bier:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Laatste ruwbouw klusjes nog te doen:
  • Motor inbouwen en de onderzijde van de neus afmaken
  • Ailerons uitsnijden en de aansturing daarvan maken

Eerst de vleugel afgemaakt.
De vleugeltippen nog iets afgeknot en in de vorm van het origineel gemaakt.
De spanwijdte van mijn Miss Foxy Lady is nu 94,5cm van tip tot tip.
Ik heb ook de tippen van de staartvlakken afgeknot zoals het voorbeeld ook heeft.

De ailerons bepaald en uitgesneden en de aileron torquerods geinstalleerd.
Ik zet de ailerons vast dmv een foliescharnier:

full


...en toen de rol zwarte Oracover toch op tafel lag...
De romp ook gelijk in de folie gezet op de neus na.
Het cockpitkapje zet ik vast met transparante bisonkit en aluminium tape.
Hier afgeplakt voor een zwart gloss Humbrol toplaagje:

full


Rest nog 1 ding te doen, dan is ze ruwbouw gereed en klaar voor de afwerking en rc inbouw:

Het inbouwen van de motor, in dit geval geen electromotor maar een tweetakt MVVS .15 GFS/R RC.
In de openingspost van m`n Caudron C460 Pylon Racer is te lezen dat ik nu twee van deze motoren heb.
Een gloednieuwe en een tweedehandse, die tweedehandse is nu nog een CL uitvoering (venturi ipv carburateur).
Ik heb inmiddels ook een gloednieuwe extra carburateur gevonden voor de CL versie, die wordt dus ook RC versie.
De nieuwe MVVS komt in de Mustang, de tweedehands MVVS in m`n Caudron:


full


De "tuned silencer" is draaibaar en staat iets schuin op de lenge-as.
Daardoor is het mogelijk de uitlaat schuin naar boven-, onder- of zijwaards te plaatsen:

full


full


Groeten, Ramses
.
 
...en toen de rol zwarte Oracover toch op tafel lag...
De romp ook gelijk in de folie gezet op de neus na.

Update Miss Foxy Lady:

Miss Foxy Lady is tot de neus voorzien van haar zwarte jasje:

full


Nu zijn de afgeknotte vleugel- en staartvlak tippen goed te zien:

full


Gewicht zoals ze nu op de foto`s staat is 446 gram:

full


De onderkant met belly scoop, en alles intern aangestuurd.
Geen hevels of servostangen buiten de romp of de vleugel:

full


full


Als straks de decals erop komen, dan komt ze echt tot leven...

full


full


Groeten, Ramses
.
 
Gaaf! lekker bezig Ramses, schiet lekker op en wordt een mooie bijzondere Mustang zo.

(..)

De ailerons bepaald en uitgesneden en de aileron torquerods geinstalleerd.
Ik zet de ailerons vast dmv een foliescharnier:

full


(..)
.

Mag ik vragen van welk materiaal je die torque rods gemaakt of gebogen hebt? Zijn dat kant-en-klare van DU-BRO of zelf gebogen?
 
Vanmiddag de Mustang ingevlogen.
Ramses was mijn helper , filmer en fotograaf waarvoor hartelijk dank.
Begonnen met zwaartepunt op 30% van de gemiddelde aerodynamische koorde, bij dit trapezium vleugeltje gemeten op 220mm uit de langsas. Roer uitslagen ca 10 mm in alle richtingen, 45% expo.
Ramses gaf een mooie worp en de kist ging volg gas er als een haas vandoor... meteen gas terug naar 50%.
De kist vliegt prima en er was maar weinig trimwerk nodig.
Wel waren de uitslagen naar mijn smaak wat groot, heb ik wat teruggezet in de 2e vlucht. Zwaartepunt was redelijk ver naar achteren, hoefde maar heel weinig down te geven in rugvlucht. Later de accu 2 cm naar voren gelegd, zwaartepunt ca 5mm naar voren.
De kist vliegt heel fijn. Wendbaarheid kan naar wens tot extreem worden opgevoerd. Ook bij heel kleine loopings breekt hij niet uit.
Landen gaat goed, zweeft mooi uit, maar het remp abrubt in het gras, ik vermoed door de luchthapper onder de neus.
4 vluchtjes gemaakt, gaat lekker als E2K door een pylon race circuit, met een whoosh geluid bij hard trekken op pylon 2 en 3.
20211227_151911.jpg

Naast broertje SeaFury, een ander Ornithos bouwproject..
Filmpje met dank aan Ramses.
 
.
Was een geslaagde maiden van een dito bouwproject :thumbsup:
Je hebt er echt iets moois van gemaakt en zo vloog het ook!
De details maken de Mustang helemaal af.

Hierbij nog enkele foto`s van vanmiddag.
De foto`s en het filmpje zijn met m`n telefoontje geschoten.
M`n telefoon kon moeilijk scherp stellen door de grijze lucht en de snelheid van de Mustang...
Maar het mooie vliegbeeld van Tjarko zijn erg fraaie QP-G is wel enigzins zichtbaar.

Inpluggen van de accu voor de maiden flight:

full


... en enkele foto`s van de vier vluchten van vanmiddag:

full


full


full


full


full


full


Maiden flight(s) geslaagd :yes:

full


Gefeliciteerd Tjarko :thumbsup:
Happy landings!

Groeten, Ramses
.
 
Bedankt voor de complimenten allemaal.

Een update over de afstellingen.
Zwaartepunt ligt nu op 26.4% van de MAC, mean aerodynamic chord. Deze heb ik grafisch bepaald met de trapezium methode.
20211228_152633.jpg

Het komt er kortweg op neer dat op 220 mm van de spanwijdte de vleugelkoorde genomen moet worden voor de zwaartepuntsbepaling. Koorde is hier 174 mm en zwaartepunt ligt 46 mm achter de neuslijst. Ik heb 2 korte speldjes in de vleugel gestoken op deze positie, dan kun je voelen of hij hier op je vingertoppen in evenwicht ligt.
20211228_153158.jpg

Je ziet nog de oude gaatjes, 5 mm naar achteren. Dan vliegt hij ook prima, erg wendbaar en gevoelig.

De roeruitslagen:
Hoogteroer up 8 / 5 mm dual rate hi / low
Hoogteroer down 5 / 3 mm dual rate hi/ low
Aileron up 10 / 6.5 mm dual rate hi /low
Aileron down 5 / 3 mm dual rate hi / low.
Expo: 40% op hoogteroer en ailerons
Mixers:
5% down gemixed op gas signaal.

De dual rate instellingen, hi is goed voor normaal vliegen, kunstvlucht, start en landing.
De dual rate low instelling is om te pylon racen, volgas hard en laag, strak om de palen sturen.

Veel succes allemaal met bouwen en invliegen.
 
.
Update Miss Foxy Lady:

Eerst de motor ingebouwd en een 0.6mm vliegtuigtriplex neusring achter de spinner vastgemaakt.
Daarna de neus verder in vorm geschuurd:

full


De carburateur komt mooi precies uit in de luchthapper straks.
Dit deel en de onderzijde van de motorkap moet later nog verder vormgegeven worden:

full


En toen het grote puzzelen... hoe en waar ga ik de uitlaat (opening) plaatsen...
Niet aan de bovenkant van de romp, dat vind ik niet zo mooi vlak voor de cockpit.
De onderkant vind ik niet praktisch i.v.m. opgooien van het model straks.
Het wordt dus een van de zijkanten.
De motor staat i.v.m. side-thrust iets schuin en dat komt voor de uitlaat mooi uit, dus positie bepaald.

Het gat voor de uitlaat bepalen was erg veel meten, passen en weer controleren, maar dit is het geworden:

full


Ik wil de uitlaat in een "geisoleerde" tunnel dus een vorm gezocht die als mal kan dienen.
De kartonnen koker van een rol Oracover bleek precies goed!
Voor de tunnel lamineer ik 2 lagen balsa met daartussen 2 lagen aluminium:

full


Met schilderstape vastgezet tijdens het drogen van de epoxy:

full


Twee ruwe stukjes tunnel, eentje extra voor als de eerste eventueel mislukt:

full


Zo komt de uitlaat in de romp te liggen:

full


... en zo steekt ze dan buiten de romp uit:

full


De tunnel voor de uitlaat op maat gemaakt en verder afgewerkt:

full


Ook in de binnenkant van de romp aluminium geplakt waar de uitlaat komt te zitten.
Verder een laagje plastic om de uitlaat om te voorkomen dat ik de uitlaat in de romp vastlijm.
De tunnel wordt met epoxy vastgelijmd in de romp:

full


Inmiddels is de epoxy hard en ik vind het geslaagd, het is een aan de binnenkant geheel aluminium tunnel geworden.
Wordt binnenkort vervolgd...

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Het is hoogtijd voor de laatste update van mijn p51 hij is nu ruwbouwklaar. De meeste van mijn bewerkingen zijn hetzelfde als die van Tjarko en Ramses maar hier nog even mijn foto’s

AD39B47B-0386-4026-83D8-52C11AF574BD.jpeg

Eerst de montage van de vleugel op de romp dit doe ik het liefste met een kruislaser. Op het oog vind ik het erg lastig om te zien en meten met bv een rolmaat dat wil ook niet altijd helemaal kloppen als 1 vleugelhelft 2mm langer is dan klopt het al niet meer.

0C4507AB-40A2-4949-A1F8-8E5267CA7AEE.jpeg

De bolle neus heb ik onder spanning van een bandje tape weer recht gekregen en deze heb ik met 2 vuren latjes gespalkt.

7258F660-32E6-4C1C-8BC0-132A6A4B7987.jpeg

Omdat Bepaalde bouwers de lat zo hoog leggen heb ik er ook maar voor gekozen om het extra knikje in de neuslijst te maken.

5695D9EA-76ED-4052-B582-D7AC8142C201.jpeg


4A2C764E-3E4B-4409-972E-BFDE6C20576E.jpeg

Het buikje van mijn P51 maak ik met het piepschuim blokje dat in de kit zit. Dit is niet de mooiste oplossing maar wel praktisch.

B98EA2D1-4795-46A7-8B38-41C531F63357.jpeg

klaar voor de folie.
 
Nu de meeste bouwers hun toestel ruwbouw klaar hebben wordt het hoogtijd om de cockpitkapjes te laten trekken. We hebben ervoor gekozen om de mallen van Ramses zijn Sea Fury te gebruiken, dit cockpitkapje past namelijk erg goed op de P51.

Ook had ik een mooie printfile gevonden van een Amerikaanse piloot, deze heb ik een aantal geprint en gisteren samen met Ramses geschilderd. Daarnaast heeft Ramses de mallen van de Sea Fury nog een klein beetje aangepast zodat ze beter “lossen”.

Foto’s spreken voor zich, het was weer een gezellige en productieve avond.


60F6B86A-6D81-418A-ABFD-E42E04A6CF3B.jpeg
E6B1013C-FA0C-451B-972E-95B4D441B94D.jpeg
E65B5A08-4CD5-4F6D-AA4B-3690D379038C.jpeg
3F7B1AA0-5522-4C79-96A2-45FA12415525.jpeg
5BDCCDF1-D781-4506-919D-C75C25CE850F.jpeg

4E8B7623-F2D6-47F1-8015-80FB44AD87C6.jpeg

De piloten zijn nog niet helemaal af de banden van hun parachute moeten nog geschilderd worden maar de zwemvest was nog nat
8E1661A9-10FD-4E53-A6F3-45C0D15980DF.jpeg
B2BEC3E3-A498-4B72-8596-1D9EBA10EBA6.jpeg
 
Dat ziet er uit als een geweldige bouwavond!.
Heerlijk die pilootjes, met snor.

Bij mij kwam vandaag de doos met Lipo accu,s binnen, kerstaanbieding van gens ace.
20211231_091443.jpg

Er zitten origineel erg lange kabels met deans connectoren aan, dus solderen maar.
Ik hem mijn kabels extreem kort. Zo min mogelijk spagetti in het vooronder.
20211231_173404.jpg

En 2 stukjes balsa met tape er op, daar zit de klittenband sluiting tussen, zodat de accu niet kan verschuiven.
Morgen testen, net 3 packs opgeladen.
Al de eerste reparatie aan de Mustang uitgevoerd.. De uitlaten vielen er af, CA plakt niet op de aluminium tape. Even alle uitlaten eraf, tape opgeschuurd tot echt blank aluminium, dan plakt het wel.
20211231_172753.jpg

En toch maar rolroeren er op, incl trimtabs uiteraard.
20211231_173019.jpg
 
Back
Top