Ornithos bouwproject 2017/2018 Hawker Sea Fury

.
Nieuwe pagina, even een beknopt overzichtje:
Het reglement voor onze Ornithos Club Pylon Races:

Fun klasse:
Deze klasse is bedoeld voor iedereen die het gewoon eens wil proberen en niet direct een snel vliegtuig heeft.
Snelheid onder de 100km/h (ook geschikt voor beginnende piloten).

Limited klasse:
Deze klasse is bedoeld voor de “echte” Pylon racers.
De toestellen moeten aan de volgende regels voldoen:

Toestel moet echt (pylon) geraced hebben!
Bijvoorbeeld de Hawker Sea Fury, P-51 Mustang, F4U Corsair, F8F Bearcat, Bf-109, etc, etc.


* Schaal 1/12 met een afwijking van +- 5%
_Spanwijdte 80cm tot 110cm
* motorisering:
-brandstof: maximaal 4cc tweetakt
-elektro: maximaal 4S 2200mAh, 1400 kv motor

Unlimited klasse:
Deze klasse is bedoeld voor de gevorderde piloten en er zijn geen beperkingen.
Geschikt toestel hiervoor is bijvoorbeeld o.a. de Multiplex Dogfighter, etc, etc.

.
De kisten in dit bouwverslag zijn dus allemaal kisten voor de "Limited klasse"!

full


Maiden electro powered Hawker Sea Fury Pylon Racer van Tjarko:


Maiden electro powered P-51 Mustang Pylon Racer van Frans:


Tjarko en Frans zijn trouwens ook de initiatiefnemers van onze Ornithos Club Pylon Races :thumbsup:
Met de kisten welke inmiddels vlieg klaar zijn en de kisten welke nog in aanbouw zijn wordt het een mooi deelnemersveld!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Zeker Dries!

HA1112-Messerschmitt.JPG


Groeten, Ramses
.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20171027-140615.png
    Screenshot_20171027-140615.png
    590,7 KB · Weergaven: 400
Laatst bewerkt:
En een Hughes H-1? Tijdens de 'Reno National Championship Air Races' in 2002 heeft zij speed runs gedaan. Telt dat ook mee?

Gr,

Mark
 
Laatst bewerkt:
Mmmm, via Google vind ik niet veel over "racen met een 109". In 2002 in Reno stond ze een hele week stil op de tarmac, verder vind ik niets.

Ik kon vroeger een 109 maar matig appreciëren qua vorm, maar dat is geleidelijk aan verbeterd met de jaren. Het machtige duo (er zat wat Bouchon bij) op Duxford 2016 heeft me over de streep getrokken.
Nu vind ik 'm gewoon bloedmooi...
 
.
@Santman : Hughes H-1 is zeker gaaf!! :thumbsup:


@tjarko : Inderdaad tijd dat de Sea Fury`s de Mustangs gaan verslaan!

@dries_neyrinck : In dit document kan je vinden dat er toch echt met een 'Bf-109' (HA-1112) is geraced in RENO (in `81):

HA-1112-M1L C.4K-77 T. G. "Hamish" Mahaddie, London 7.66
(successful tender for 28 HA -1112s offered for sale by Spanish Air Force at Tablada AB, Seville, 18 flyable)

N700E
Harold Beale/ On Mark Aviation, Knoxville TN 76
(planned to be raced at Reno 9.76 by Don Whittington as Miss Florida II)

0a4adcfdda10a7a7c2af71b68222ebb3.jpg

Hispano Aviación HA-1112-M1L, work number. 120, C.4K-77, N700E, N109D.

full


With this fictitious "D-ISLU paint" flown in 1977 by Don Whittington (1976 Miss Florida II)


N109DW
Harold Beale, Knoxville TN 78/81
Ground-loop landing, gear collapsed, El Paso TX 21.8.78
(rebuilt, Race 109; #5) crashed during air races, Reno Stead NV 18.9.81

N700E
Air Museum/ Planes of Fame, Chino CA 9.81/15
(trucked Reno-Chino 9.81, rebuilt Chino .89 with Merlin in Bf109 style cowls, ff 19.5.89; displ. as Luftwaffe “Yellow 5")
(rest. to fly Chino for movie Pearl Harbor, ff 3.7.00, airfreighted to UK, arr. Duxford 10.8.00)
dam. ran off runway landing after filming, Lydd 2.9.00
(trucked to Duxford 4.9.00, returned to Chino 10.00, stored pending repair, under rest. to fly 09/12)
Planes of Fame Grand Canyon, Valle AZ 13/16

Het schema gebruikt door Don Whittington in 1977 was losjes gebaseerd op de D-ISLU racer uit 1937 gevlogen door Ernst Udet:

2f7dc00456a7fd354a60592920e2ee70--hava-kuvvetleri-military-art.jpg

Foto`s uit 1937 tijdens een race competitie in Dübendorf, Switzerland (met karikatuur over Ernst Udet rechts onder ;))

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
.
@dries_neyrinck : En hier eenzelfde verhaal uit een andere bron:

.
Hispano Aviacion HA-1112-M1L C.4K-77


1976 war die Maschine mit dem Anstrich als "Miss Florida II" versehen worden. Sie war bei dem Reno Airrace von den Whittington Brüdern in der Unlimited Class gemeldet worden.

thumb_bf109_1456562561m6trw6.jpg


Vor 1980 hatte sie die Registrierung N109DW. Sie trug auch zeitweise einen Anstrich in "Royal Blue" mit der Kennung "D-ISLU".

thumb_bf109Ha-1112-m-1-l_422-swfoto.jpg


Am 18.9.1981 verunglückte die Maschine in Reno bei einer Airshow und wurde beschädigt.
Sie trug zu dieser Zeit einen deutschen weissen Wintertarnanstrich mit Einheitskennzeichen (Grünherz) vom Jagdgeschwader 54 und der Kennung "gelbe 5".

thumb_bf109Ha-1112-m-1-l_424-farbfoto.jpg


Im Bereich der Motorhaube ist sie derzeit extrem verändert, um sie an eine Bf 109 G optisch anzupassen.
Im September 2000 war die Maschine für Dreharbeiten zu dem Film "Pearl Harbour" in Duxford (England). Sie bekam dafür einen neuen Anstrich mit "Doppelwinkel" Kennung.

thumb_bf109Ha-1112-m-1-l_333-farbfoto.jpg


Bei diesen Dreharbeiten kam es am 02.09.2000 zu einem Landeunfall mit Schaden. Die Maschine hatte ein schon während dem Flug bekannt gewordenes Bremsenproblem. Darum versuchte der Pilot Steve Hinton ein gewagtes Manöver. Er landete die Maschine mit stehendem Propeller und wollte beim Ausrollen auf eine Piste lenken, welche leicht bergauf ging um die Maschine zum stehen zu bekommen. Da die Maschine jedoch während des Lenkmanövers noch zu schnell war, versagte ein Fahrwerkbein und sie landete auf dem Bauch. Der Pilot konnte ohne Probleme das Flugzeug verlassen.
Am 12.09.2000 wurde sie wieder zurück in die USA verschifft und wird seit dem wieder Restauriert.

Ein Foto von Mai 2009 zeigt die entlackte Maschine bei der Reparatur.

thumb_bf109Ha-1112-m-1-l_288-farbfoto.jpg


Das folgende Foto zeigt die Maschine Ende Dezember 2010.

thumb_bf109Ha-1112-m-1-l_435-farbfoto.jpg


Das untere Foto zeigt den Zustand im März 2013. Die Maschine wurde für den Film "Above and Beyond: The Birth of the Israeli Air Force" von Playmount Productions in den Farben einer Israelischen Avia S-199 lackiert. In dem Trailer ist sie teilweise so zu sehen.

thumb_bf109Ha-1112-m-1-l_451-farbfoto.jpg


Im Frühjahr 2016 ging es plötzlich schnell voran. Anfang Mai stand eine große Airshow im Planes of Fame Museum an. Im April wurden die ersten Motortestläufe in der Zelle durchgeführt.

Und Ende April bekam die Maschine einen neuen Anstrich. Erwartungsgemäß natürlich wieder einen zur Maschine unpassenden der Deutschen Luftwaffe, der an eine Bf 109 E aus der Luftschlacht um England 1940 erinnert. Gelbe Motorhaube und als Kennung eine "schwarze 2".
Inzwischen wurde bekannt, dass der Anstrich für die Dreharbeiten zum Dünkirchen-Film aufgebracht wurden.

thumb_bf109Ha-1112-m-1-l_196-farbfoto.jpg


.
Oftewel, een Messerschmitt Bf-109 (HA-1112 / Buchon) mag dus ook meedoen! ;)

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Over the years the classes have changed a little, Formula One, Bi-Plane, T-6, Sport, but the Unlimited class has been the main event.
Until the last couple of years, the Unlimited class has been the fastest with winners reaching that magic 500 mph barrier.
Names like Red Baron, Miss America, Dago Red, Voodoo, Strega and Candace/Jeannie /Galloping Ghost (all the same airframe) leading the way for the Mustangs, Dreadnaught, Riff Raff, September Fury, Spirit of Texas champion the Sea Furys contingent, Bud Light Corsair and leading the way for the Grumman group is Rare Bear and the unique F-8F Bearcats of Big Boss Man, El Jefe, and Here Kitty Kitty and the YAK aircraft of Steadfast and Czech Mate.
Other aircraft to have raced in the Unlimited Class at the National Air Race Championships at Reno include P-38 Lightning, F-4U Corsairs, T-28 Trojans, BF-109 and FW-190, Spitfire, Curtiss P-40s and more.

In rood enkele types welke in onze Ornithos Club Pylon Races gaan deelnemen.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ja gaaf hé Dries!

Sinds dit draadje is opgestart kijk ik ook met meer interesse naar racers.
Afgelopen zomer in een Pools museum een Me-209 gezien.
Sinds die tijd probeer ik de bouwtekeningen te verzamelen.

Kom ik toch via dit draadje de Tsunami tegen!
134FDDB5-27C8-4D2A-B880-223549EB6164.jpeg

Groet:Robin
 
.
Die zwaar verbouwde P-51Tsunami heeft inderdaad behoorlijk wat weg van de Messerschmitt Me-209 V1 racer!
Wat gaaf dat jij de echte Me-209 V1 in het museum hebt gezien Robin, daar ben ik wel jaloers op...
'Jonkje' hier op het mbf had een mooi rc model van de Me-209 met 15cc motor te koop alweer even geleden.
Ik heb toen flink getwijfeld....

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Afgelopen drie weken (sinds de laatste bouw update) helaas bijna geen tijd meer gehad voor de hobby.
Veel te druk geweest met andere dingen,... maar de eerste Ornithos Pylon Race is dit weekend....!!
Vorige week zondagmiddag gelukkig wel wat tijd vrij kunnen maken om wat te bouwen aan de Sea Fury`s.
En afgelopen week af en toe ook `s avonds nog wat aan de sea Fury`s kunnen werken.

Update:

Eerst de tankjes in elkaar zetten:

full


Uitsparing voor de uitlaat van de OS Max .25 FX gemaakt in de romp:

full


full


En uitsparing voor de uitlaat van de OS Max .25 FX gemaakt in de motorkap:

full


Klaar voor de inbouw:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
Om te voorkomen dat er lood in de neus moet wil ik de accu`s onder de motorkap plaatsen.

Een stukje boven de motor heb ik een triplex plankje gemaakt met aluminium 'schil':

full


Het triplex plankje met aluminium 'schil' boven de motor:

full


Test passen van de accu:

full


De accu`s definitief op hun plek met thermische isolatie ertussen:

full


Nog wat tie-wraps om de accu`s extra te zekeren:

full


Uitlaten vast gezet:

full


En de aansturing van de carburateurs gemaakt, aangesloten en afgesteld:

full


Inmiddels ook de aansturing van de hoogteroeren en ailerons gemaakt, aangesloten en afgesteld.
Helaas "jitterde" opeens de ailerons van de 6-7 en ik snapte niet waardoor dat ineens kwam.
Wanneer ik de vleugel van de 6-7 op de romp van de 6-8 aansloot was het probleem weg...
Het zat dus niet in de vleugel (servo`s) van de 6-7, maar de ontvanger of de accu van de 6-7 moest het euvel zijn...
De accu van de 6-7 losgekoppeld en een andere eraan gehangen en toen was het jitteren voorbij.
Gelukkig was het euvel dus de accu van de 6-7 en niet de ontvanger!!

Morgen een nieuwe accu halen voor de 6-7 en dan zijn beide Sea Fury`s vliegklaar :yes:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
..
Prachtig Tjarko, nu is ie echt af! :thumbsup:



De bouw van de Hawker Sea Fury`s in dit verslag zit erop!

Tjarko zijn Sea Fury heeft al succesvol meerdere vluchten gevlogen en mijn Sea Fury`s zijn klaar voor de maiden flight.
.
Vandaag een nieuwe Eneloop 4.8V 2000 mAh accu opgehaald voor de 6-7.

Dat bleek nogmaals het euvel te zijn geweest want alles werkt prima nu!
Beide kisten hebben nu dus ook dezelfde ontvanger accu`s, ze zijn echt geheel identiek ;)

Vanmiddag de Sea Fury`s in elkaar gezet, vol getankt en de motoren laten lopen.
Alles werkt naar behoren en de motoren vast afgesteld voor morgen...

De MLD Hawker Sea Fury 6-7 leeft :yes:


En de MLD Hawker Sea Fury 6-8 ook :yes:


Morgenochtend de maiden flights.... en direct daarna deelname aan de eerste Ornithos Club Pylon Races!
Ben zeer benieuwd!!!!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Mooi Ramses.
En spannend. Eerste dag meteen racen!
Ik hoop dat we wat mooie momenten hebben met de kisten samen in formatie om de pylons.
 
Back
Top