Ornithos bouwproject 2016/2017 Tiger 2

.
Pagina 4 van dit verslag; De huidige stand van mijn Ornithos Club Tiger 2:

full


De onderzijde van de neus moet nou vormgegeven worden.

full


Ik wil de uitlaat wat verzinken in de romp en moet even kijken of en hoe dat mogelijk is i.v.m. het neuswiel en de aansturing daarvan.

full


Ik ben van plan de cockpitkap af te werken met wat aluminium tape.

full


De wielen krijgen waarschijnlijk nog wheelspads, net als m`n CG Super Chipmunk.

full


Dan de electronica inbouwen.

full


Ik ga m`n Tiger geheel zwart folien met grijze biezen en Tiger logo.

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Jawel, die heeft al een neusje!

De electromotor wordt tegen (achter) het voorste motorschot gemaakt (anders dan bij mijn brandstof versie dus).
Een spinner erop en de neus is af!
Zo is het trouwens ook bij de orginele Tiger 2, en trouwens ook voor brandstof (alleen wangen).
Zo zit het eigenlijk bij vrij veel sport modellen, ik ben daar wat vanaf gestapt omdat ik ook aanpassingen heb gemaakt voor m`n brandstof motor.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Note: Deze kitjes welke Berry heeft her-ontworpen op basis van / geïnspireerd op de CG Tiger 2 zullen vanaf volgende week te verkrijgen zijn bij Hobby-In in Waalwijk.

Groeten, Ramses
.
 
.
Note: Deze kitjes welke Berry heeft her-ontworpen op basis van / geïnspireerd op de CG Tiger 2 zullen vanaf volgende week te verkrijgen zijn bij Hobby-In in Waalwijk.

Groeten, Ramses
.

Ow daar ben ik wel benieuwd naar. Ik wou daar misschien de Sig Fourstar 20 bestellen, maar dit lijkt me ook een mooie kit. Al is het wel mijn eerste bouw sinds 25 jaar.
 
Als je de uitlaat wilt verzinken... dan zul je de romp moeten weg-plannen... beter is er een verlengstukje tussen te plaatsen met langere draadeinden en borgmoeren. Dat zal even zoeken worden, of iemand van de club is aluminium voor je kan verspanen.
Die vulstukjes tref je bijkans op e-Bay USA. (Voor OSjes). Bij de Super Tigre hebben ze daar mooie verlengde spruitstukjes voor.... Zie plaatje wat ik op eBay.USA trof... Zo een pijpje zou net lang genoeg kunnen zijn dat het net onder de romp uit komt.
Ook zoiets is natuurlijk met enige energie na te maken. En kan je de buis direct op juiste lengte afkorten. Wel vind ik al die verlengingen een belasting voor de motor bij een onzalige landing.
En anders zou je een compleet reso-demper systeem, bocht en tuned pipe, Hatori style bij JustEngines kunnen bestellen. HobbyIn levert de pijpen jammergenoeg niet meer. De JustEngines zijn nagenoeg gelijk.


De Super Tigre als voorbeeld, van het net geplukt...


s-l1600.jpg



JustEngines heeft 3 verschillende lengtes. Hieronder alles Hatori. De Bochten van Just zijn eigenlijk net iets mooier en praktischer in te bouwen...


IMG_2899-LR.jpg



Hier een middenmaat van de JustEngines bocht. De flappen zijn inmiddels van de Calmato Sport weg genomen en ben bezig een plug te vervaardigen voor een complete nieuwe epoxy kap. De onderstaande prent geeft iets inzicht in hoe de zaak loopt. Voordeel van het systeem is dat het de helft stiller is dan een conventionele uitlaat. (mijn suizende oren dulden geen overbelasting meer)

DSC_3026-LR.jpg


Die calmato kap in wording... maar ik ben nog wel effe zoet... (waar ben ik aan begonnen...) Alleen maar omdat ik de uitlaat onderlangs het cabineruitje wilde laten lopen, boven de vleugel langs... (minder kans op butsen en deuken...)

IMG_1394-LR.jpg


Ik hoop dat ik je aan wat ideetjes heb kunnen helpen...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
.
Zeker Bas, bedankt! :)
Oorsuizen... oei... toch geen tinnitus hoop ik voor je?
Jouw Calmato kap ziet er zeer goed/strak uit! :thumbsup:
Is dat een zelfbouw epoxy kap gemaakt over een balsa kern?

Wel vind ik al die verlengingen een belasting voor de motor bij een onzalige landing.
.


(de Big Lift-Hellcat Mistel zoals te zien in het filmpje op 2.30 minuten is samen met vliegmaat Femmo zijn Big Lift en vliegmaat Frans (AirCombat kampioen) als 3e paar ogen)

Dat snap ik Bas en daar heb je ook gelijk in, vandaar dat wanneer de uitlaat verzonken wordt in m`n Tiger die verlenging dus ook juist niet nodig is.
Sterker nog, het moment (de arm) van de uitlaat t.o.v. de motor wordt juist korter door het verzinken.
Ik heb (alweer even geleden) het .25 OS-je in m`n AirCombat F6F Hellcat ook zijwaards ingebouwd (met dus een hangende uitlaat), zie bovenstaand filmpje.
Ik bouw trouwens eigenlijk altijd de motoren zijwaards of hangend in, nooit staand.
Toen werd ik veel gewaarschuwd dat een hangende uitlaat op een AirCombat model zonder landingsgestel vragen om problemen was...
De uitlaat aan de onderzijde terwijl de kist altijd een buiklanding moest maken was eigenlijk "not done".
Ik heb m`n Hellcatje zo`n 6 jaar met heel veel plezier gevlogen en nu hangt hij op de slaapkamer van `mn dochter en is onbeschadigd en nog steeds vliegwaardig.
De motor heeft nooit een klap gehad van de uitlaat door een buiklanding ondanks de afwezigheid van een landingsgestel.
(na 6 jaar vliegen met het Hellcatje heb ik er wel een landingsgestel onder gemaakt zoals in het filmpje te zien is, ook weer alleen voor het oog...)
Bijkomend voordeel bij de Tiger 2 is de neuspoot, dus hoef ik überhaupt niet bang te zijn dat de uitlaat een tik krijgt bij een harde landing.

.
Maar de lengte van het spruitstukje is ook niet het probleem waarom ik de uitlaat wil verzinken in m`n Tiger....
De uitlaat past ook gewoon zo zonder aanpassingen, maar ik vind verzonken gewoon mooier ;)
Ik heb het lange spruitstukje zoals je liet zien ook bij mijn Super Tigre .45:

full


Deze past prima en ik zou de uitlaat zo "standaard" kunnen plaatsen:

full


Alleen vind ik de uitlaat dan te ver onder de romp uitsteken...
Vandaar dat ik de uitlaat graag wat in de romp wil verzinken.
Ik heb de te maken uitsparing op de romp grof afgetekend met stift:

full


Wanneer ik die sparing maak kan de uitlaat wat in de romp zakken en ziet e.e.a. er wat mooier uit.
Het is dus weer puur voor het oog, niet nodig anderwijs... maarja... het oog wil soms ook wat ;)
Nu even kijken of en hoever ik kan verzinken i.v.m. de aansturing van het neuswiel en de brandstoftank die daar ook in dat compartiment ligt

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ha! Je hebt de motor geheel compleet! Dat is superdesupermooi!
Die verzinking wordt dan wel zeer netjes zo. Wel rekening houden met de tank. Dat je minimaal een 260cc tankje kan laten zitten. ;) Maar dat hoef ik je niet te vertellen.

De bochten van de Hatori geven veel minder dat crash koppel af aan de motor, zijn wat dat betreft een stuk safer, en geven mee zonder dat het de motor beschadigd... Weer recht te buigen na een event... dan... bijvoorbeeld de vulstukken die je bij OS treft. Je trof die oplossingen ook bij de Puma's met de motor dwars gemonteerd, soms wel twee vulstukken. Reuze link.
Wel had ik mijn Stik-onderstel er ooit een keer af, met nylon breekbouten... pardoes een buts in de mooie pijp. Daarna de motor kwartslag gedraaid, zodat de pijp net onder de vleugel doorliep. Hing daar stukken vrediger en veiliger. Zo ook bij m'n Calmato trainer, net onderlangs de vleugel... Hielp ook nog een het CG iets beter op orde te krijgen met minder lood in de staart.

Landingsgestel vangt zeer veel op. Maar die voorzieningen waren voor een toen iets minder ervaren bestuurder. M'n landingen zijn ernstig verbeterd.

Het kapje is hier mee begonnen, afgietsel van het styreen friemeltje dat bij de kit hoorde, in gips, daarvan het epoxy kopietje. Een vorm van houvast. Met bijna papierdun epoxyplaat verder opgebouwd, de rest balsa... Gestitched... met deze methode kan je een aan barrels gemiepte motorkap weer fixen. Balsa schuur je later weg als de boel van binnen weer geglast is.

IMG_1370-LR.jpg



En dan maar balsaboterhammen smeren met PU-lijm en wachten....

IMG_1386.jpg


Volgekliedert... van binnen versterkt op de de binnenkanten, nadat ik zeker wist dat het mooi fitte... afplamuren.... schuren etc...met de schuurlat en een rol schuurlinnen tot het genoeg leek... nu staat het in de eerste laag G4... had ook epoxy kunnen wezen... om naar een gladde finish te werken... het balsa te verzadigen...

IMG_1393-LR.jpg


Nog een nifty tip... dat vierkante gaatje in de romp blijft straks glashelder met folie (polyesterfilm), vast gezet met Oracover strijklijm... Met de kist op de vleugeltip kan ik dan goed zien hoe vol de tank nog is... Da's best prettig...
Ik heb al die plaatjes maar neer gezet voor ook anderen. Wie weet geeft het wat inspiratie tot iets nieuws :-)

Die oorsuis is door overbelasting van geluid gekomen, ondanks dat ik oordopjes in had... verkeerde dopjes... Soms heb je van die concerten...

Snel weer on toppic!
Gr Bas

PS: Dat Hellcatje is MBF historie! Ik herinner em nog :) Top!
 
Laatst bewerkt:
Da's een mooi kapje Bas! Ik leer bij, helder!

Helaas is er bij mij ook permanente oorsuis.
Van een verjaardagsfuif. Sommige dagen is het erg aanwezig, sommige dagen nauwelijks. Maar over gaat het nooit.
 
.
Hierbij enkele productie filmpjes van onze ruim 20 exemplaren van de Ornithos Club Tiger 2 door clublid Berry.
De kwaliteit van het laser snijwerk van Berry is beter dan ik bij verschillende andere "markt kits" ben tegengekomen!
Hulde Berry :thumbsup:

Lasersnijden van enkele vleugel onderdelen:


Lasersnijden van enkele romp onderdelen:


De helft van het aantal kits van de romp voor het Ornithos clubproject:

f038758de7763bb5d87702ac176a817e.jpg


Het vacuüm trekken van de cockpitkappen, twee tegelijk:


De helft van de aantal kappen voor het Ornithos clubproject:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard zie ik hier al mooie modificaties (fairings, cockpit, ... :) )

Thanks, ik heb er een tweezitter van gemaakt, heel losjes en door de oogleden geïnspireerd op een Pilatus PC-9 o.i.d.:

full

Maaaar er zijn er meer hoor! :yes:
Clublid Jos heeft zijn Ornithos Club Tiger 2 cockpit geïnspireerd op een P-51 cockpit :thumbsup:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
H
.
Verder met het bekleden van de vleugel.
Ik ben begonnen met de bovenzijde:

full


full


Nadat de bovenzijde geheel bekleed was alles goed laten uitharden en daarna begonnen met de onderzijde.
Ik heb ervoor gekozen om 1,5 graad wash-out in te bouwen.
Dat is niet nodig, zonder wash-out vliegt de Tiger 2 ook prima, maar ik heb dat gewoon graag.
Wanneer je geen wash-out inbouwt dus zorgen dat de vleugel mooi vlak ligt tijdens het indekken.

De wash-out wordt pas stijf en definitief na het bekleden van de D-box.
De vleugel dus eerst fixeren met de juiste wash-out op de bouwtafel.
Let op, de vleugel ligt hier dus op zijn kop!!
Daarna de D-box beplankt en het geheel zo de nacht laten uitharden:

full


full


Hoge nok bij de wortelrib:

full


Laag nokje bij de tiprib:
(nogmaals, de vleugel ligt dus op z`n kop!!)

full


full


Idem voor de andere vleugelhelft:

full


full


Tiger 2 in wording:

full


full


Zo,... nu even wat anders te doen, ik ga straks weer verder met het verslag.
Voel je vrij om te reageren of vragen te stellen, daar is dit verslag voor!

Groeten, Ramses
.

Hallo Ramses,

Vraagje: als ik het goed begrijp wordt met jouw methode de washout over de hele vleugel verdeeld. Van 0 graad ad wortel, tot 1,5 graad ad tip. Klopt? Heb je daar een speciale reden voor? Ik lees vaak dat de washout alleen bij de vleugeltip wordt aangebracht, vanaf bv 75% vd vleugel tot aan de tip.

Freek
 
.
Thanks Brutus en Bas!


.
@freekt : Lees deze pdf eens: http://www.mnbigbirds.com/images/PDF Files/Washout Article Final Lo_Res 4_21_12.pdf

"Where:
Typically, washout is distributed uniformly from root to tip. But not always.
Consider the following exceptions ..."


In de pdf staan enkele uitzonderingen van washout in het laatste deel van de vleugel(tip) zoals jij aangeeft.
De reden daarvoor staat er ook duidelijk in beschreven en heeft vaak dus een constructieve oorzaak.

Maar meest ideaal ,en zo wordt het vrijwel ook bijna altijd toegepast, is dus over de gehele lengte van de vleugel.
Zowel bij structural washout als aerodynamic washout (op m`n Tiger zit structural washout).

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Een update van/door clubgenoten.
Weer een vleugel in de folie, top werk Jan en Hans-Jurgen! :beer:

full


De tweede Tiger geheel in de folie:

full


Foto van clublid Jos, het vlakschuren van de aanstuurbuis, flush met de rompzijkant:

full


Jos bouwt twee Ornithos Club Tigers 2.
Hier zijn Ornithos Club Tiger 2 met de op een P-51 geïnspireerde cockpit (zie eerdere post), start van het folien van de romp:

full


Jos zijn tweede Ornithos Club Tiger 2 krijgt een cockpit geinspireerd op een Messerschmitt Bf-109:

full


Jos zijn twee Ornithos Club Tiger 2`s gebroederlijk naast elkaar.
P-51D Mustang en Messerschmitt Bf-109 inspired:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
Zojuist een tekeningetje (dwg`tje) voor Berry gemaakt van de romp onderzijde (het stukje romp onder de vleugel):

full


Dit stukje romp:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
Omdat ik de uitlaat van m`n Super Tigre een stukje wil verzinken in de romp eerst de sparing gemaakt.
Nog genoeg ruimte daarvoor ondanks de plaatsing van de brandstoftank.
De brandstoftank ligt wat hoger in de romp, in een lijn met de carburateur.
Hier vrij grof de eerste hap in de romp gemaakt:

full


De romp weer dicht gebouwd met wat lite-ply en een stukje lithoplaat:

full


Aangesmeerd met wat verdikte epoxy (voor vloeiende overgang en brandstofbestendigheid):

full


Daarna alles in het motorcompartiment en de uitsparing voor de uitlaat ingesmeerd met (zwart gemaakte) epoxy voor brandstofbestendigheid.
Het lijkt wel of er een dikke laag zwarte teer overheen gesmeerd is, maar dat wordt nog mooi afgewerkt straks.
Belangrijkste is nu dat het allemaal heel goed brandstof bestendig is:

full


De motor weer terug op z`n plek.
Het elastiekje is om de carburateur tijdens het bouwen goed gesloten te houden:

full


En de uitlaat op z`n plek, ligt toch een stuk dieper dan "los onder de romp":

full


full


De onderzijde van de neus nu ook dichtgemaakt, dit met een stukje lithoplaat.
Ziet er nog wat rommelig uit vanwege een laagje verdikte epoxy op de randen, maar wordt nog mooi strak geschuurd later.
Neuswiel en de aansturing daarvan evenals de gas aansturing langs de brandstoftank inmiddels ook ingebouwd in de neus:

full


Nu alles weer goed laten drogen.
Daarna alles in vorm schuren en afwerken:

full


full


Groeten, Ramses
.
 
Back
Top