Opzoek naar een nieuwe CP heli. Advies gevraagd

Dag iedereen,

Sinds kort ben ik begonnen met heli vliegen. Na mijn Trex 100x heb ik een MCPX gekocht. Die heb ik ondertussen ook goed onder knie. Rond vliegen lukt goed zonder crashen. Inverted hoveren doe ik nog met crashen :p

Ik zoek nu een pittigere heli. De Logo 500 zou ik heel graag aanschaffen, maar ik ben nog een beetje te bang om die machine te crashen. Ik ben nog opzoek naar een tussen stapje.

De Blade 130X spreekt me erg aan, maar daarbij heb je nog kans op issues... Bij de lokale modelbouwshop staat er een Blade 450 3D te koop voor 175euro waarmee 3x gevlogen is.

Ik ben een beetje fan van flybarless heli's nadat ik met m'n mcpx gevlogen heb want dat is echt super! De prijs van die Blade 450 3D lijkt me erg goed, want die kan ik achteraf terug verkopen met weinig verlies. Houden ga ik waarschijnlijk niet doen want het 450 formaat spreekt me niet echt aan. Ofwel moet het groter zijn ofwel micro :p Ik vraag me af hoe die heli zicht verhoud tegen over een flybarless heli.

Een vriend heeft ook nog een Trex 600 staan (1e generatie met flybar) met servo's en gyro waarmee niks meer gedaan wordt. Ik mocht hem hebben voor 200euro, wat erg weinig is. (ontvanger + 6s lipo en vliegen) Alleen ben ik bang voor erg hoge crashkosten met zo'n machine.

Wat zou nu volgens jullie de beste tussenstap zijn voordat ik overstap naar een Logo 500? 400euro aan Trex 450pro wil ik niet echt uitgeven want lang blijft ie niet. En over de 3GX hoor ik zeer uiteenlopende meningen, dus daar begin ik liever niet aan. De Blade 450 3D upgraden is ook nogal nutteloos (kop + Beast X zal +- 200euro zijn vermoed ik, dus ben ik weer duur uit)

Alle voorstellen, ook andere, zijn welkom!

Je hebt het over de kosten van een crash en als je met die gedachte aan het vliegen bent wordt het misschien moeilijk om verder te komen. Die mikado's zullen wel goed vliegen maar zeker niet goedkoop zijn en ook niet goedkoop crashen ;)

Als die trex 600 verder prima in orde is zal dat veel goedkoper zijn van een logo vliegklaar. Eigenlijk zelfs goedkoper dan een Align 450 want die zit ook zo op 3 a 400,-. Hoe groter de heli hoe gemakkelijker je ook wat hoger kan vliegen zodat je meer kans hebt om een fout te herstellen; tip, oefen dat ook veel op de sim :)

Dan zou ik voor de Trex 600 gaan, lekker stabiel en kan behoorlijk wat wind hebben! Een 600 is in ieder geval een stuk minder windgevoelig dan een 450, je zal verstelt staan! Daarnaast is 200 euro een weggeefprijs voor een 600, hou je wellicht nog wat over voor extra onderdelen ;)

Succes met je keuze!

Het klinkt alsof een 500 precies aan je eisen voldoet. Aanmerkelijk groter dan een 450, maar toch klein genoeg om A) enigszins normale crashkosten te hebben en B) Niet te groot om intimiderend te wennen (de directe overstap van een micro naar een 600/700 is erg groot en raad ik dan ook niet aan).

Een 450 3D heb ik geen persoonlijke ervaringen mee, maar je leest er veel slechte verhalen over (De 450x daarentegen schijnt wel weer prima te zijn, maar daar is de prijs ook naar). 200 euro voor een Trex 600 is inderdaad weinig, maar die heeft weer geen HV setup. Allebei de opties zijn het net niet, mijn advies zou dan ook zijn om in een keer iets echt leuks te kopen.

Flybarless zijn 500 heli's erg stabiel en ze zijn groot genoeg om goed zichtbaar te zijn in de lucht. Leuke opties binnen de 500 klasse zijn de MSH Protos, de Compass Atom 500 (ben hier zelf ontzettend over te spreken) en de Logo 400 (Logo 500 is oviergens een 600 klasse heli). Kies een goed flybarless systeem en leuke servo's erbij uit en je kunt eigenlijk geen verkeerde keuze maken en dan heb je een heli die jaren mee zal gaan.

Inderdaad, kleiner dan een Logo 400 moet het niet zijn voor me. Ik heb de Logo 400 zien vliegen in 4bf met een Vbar en dat ding was gewoon super stabiel met zoveel wind er bij!

De Logo 500 heb ik zien staan in de shop (gebouwd) en die vond ik niet zo heel veel groter. De 500 kun je als super combo kopen, waardoor het goedkoper wordt als een 400 zelf samen te stellen.

En HV setup heb ik eerlijk gezegd liever niet want dan moet ik ook een nieuwe lader aanschaffen. Met mijn Hyperion EOS 0720i NET3 kan ik tot 7 cellen laden aan 2-3C. Voor een HV setup moet ik dan al m'n lader inruilen voor z'n dual channel broertje om deftig te kunnen laden.

Ik zou graag met iets vrij goedkoop nog een maandje vliegen en dan de Logo 500 in huis halen. Liefst Flybarless omdat dat mij het meeste aanspreekt. De Blade 130X zou wel een blijvertje zijn denk ik, maar dat is nu weer niet zoveel groter als m'n mcpx.

450 size FBL CP heli's zijn weeral +- 500euro incl. elektronica en das me net iets te duur om een maandje te leren. De stukken van zo'n heli zijn dan wel weer goedkoop in vergelijking met de grotere broertjes.

Moest ik nu weten dat ik een Logo 500 niet in brokken zou vliegen, dan zou ik hem al bestellen. Maar ik denk inderdaad dat m'n zin snel over zal zijn als ie binnen de kortste keren terug de grond ligt :(

Het klinkt alsof een 500 precies aan je eisen voldoet. Aanmerkelijk groter dan een 450, maar toch klein genoeg om A) enigszins normale crashkosten te hebben en B) Niet te groot om intimiderend te wennen (de directe overstap van een micro naar een 600/700 is erg groot en raad ik dan ook niet aan).

Een 450 3D heb ik geen persoonlijke ervaringen mee, maar je leest er veel slechte verhalen over (De 450x daarentegen schijnt wel weer prima te zijn, maar daar is de prijs ook naar). 200 euro voor een Trex 600 is inderdaad weinig, maar die heeft weer geen HV setup. [...]
Het is inderdaad wel een grote stap, wel het beste om er iemand met ervaring bij te hebben als je daarmee aan de slag gaat.
Een HV setup is niet vereist, op 6s zal het ook goed vliegen en zelfs voor wat "3d" nog wel te doen al kan je op dat moment misschien beter over naar een 12s setup omdat dat efficienter is (weet niet wat er mogelijk is met een trex 600).

wat ik zou zeggen is:

naar een sice 600 is echt een heel groote stap,
die idee zo'n ding van een vriend of een club laten zien vliegen is goed,
anders om crash je met een kleine heli vaker als met een groote,
je kijkt veel geconzentreerter op de groote duure heli,
maar helaas, als die crasht, kost het €os, soms veele.

Ik ben van een micro naar een 450 sice,
en dan toch voor oeffenen op een 250.

Dan een 600er
en een jaar later verder met scale 2,5m 18 kg,
maar dat is een ander verhaal.

Lat het weten wat het woord.

s6, Uwe

Blijkbaar wordt er niet ingegaan op de vliegeigenschappen die met de size meegaan, los van de kosten...

Een grotere heli zal door z'n massa een PAK stabieler zijn.

Om te leren is een 600 size helemaal geen gek idee, ALS je inderdaad al deftig kan rondvliegen met een mCPx. Wat deftig is, dat moet je wel even bedenken. Je moet kunnen hooveren in elke oriëntatie, je moet kunnen zonder ook maar een halve seconde na te denken in elke richting kunnen reageren (nose in ook dus...)

Verder natuurlijk gezond verstand gebruiken... Niet in de lucht steken op een meter of 2 van je voeten, hulp vragen aan clubleden als je voelt van jezelf dat je er nog niet klaar voor bent, ...

Los van het feit dat je met een 600-size heel goed KAN leren, is er ook een bijzonder groot verschil tussen een kleine heli (tot 450 size) en een 600-achtige in gevoel en indruk die je er door krijgt. De eerste keer dat je een grote in de lucht steekt, krijg je wel een spreekwoordelijke bruine streep in de broek...

Als je dan nog zoals ik de gyro in de verkeerde richtig laat werken, krijg je het fenomeen dat je een maandje de heli terug aan de kant zet en toch maar nog even met een kleiner modelletje vliegt :)

Op hoeveel tijd ben je van niets naar T100 naar mCPx gegaan?

Als je geen club in de buurt hebt, ben je hier ook altijd eens welkom. Heb hier mCPx, 130X, (binnenkort 250), 450, 500 en 600 staan.

Verder is een 500 idd een pak groter dan een 450. Een 600 is dan terug een stuk groter dan de 500. Verschil tussen 550 en 600 is (wat mij betreft) zo goed als verwaarloosbaar, op de packs na. Een recente 600 vliegt op 12S meestal, waar een recente 550 het met 6S packs doet. Ook over na te denken als je denkt aan uitbreiding later. Veel mensen met een 550 gaan naar een 700, waar ik de 500 en 600 heb om packs te sharen.

Laat maar weten of het je interesseert om eens langs te komen, ze geven nu toch al iets beter weer :D

goede antwoord fr0stbyt3

dat zijn ook mijn ervaringen geweest.
Maar zet echt een grens voor oeffenen,
ik bedoel na 3 jaren heli kochte ik een 700 fbl,
dat is geen speelgoed of oeffen-heli meer.

Anders wel, ga naar een club en bekijk zo'n ding (600er)
en vraag je zelf af, of je dat aan kunnt.

Blijkbaar wordt er niet ingegaan op de vliegeigenschappen die met de size meegaan, los van de kosten...

Een grotere heli zal door z'n massa een PAK stabieler zijn.

Om te leren is een 600 size helemaal geen gek idee, ALS je inderdaad al deftig kan rondvliegen met een mCPx. Wat deftig is, dat moet je wel even bedenken. Je moet kunnen hooveren in elke oriëntatie, je moet kunnen zonder ook maar een halve seconde na te denken in elke richting kunnen reageren (nose in ook dus...)

Verder natuurlijk gezond verstand gebruiken... Niet in de lucht steken op een meter of 2 van je voeten, hulp vragen aan clubleden als je voelt van jezelf dat je er nog niet klaar voor bent, ...

Los van het feit dat je met een 600-size heel goed KAN leren, is er ook een bijzonder groot verschil tussen een kleine heli (tot 450 size) en een 600-achtige in gevoel en indruk die je er door krijgt. De eerste keer dat je een grote in de lucht steekt, krijg je wel een spreekwoordelijke bruine streep in de broek...

Als je dan nog zoals ik de gyro in de verkeerde richtig laat werken, krijg je het fenomeen dat je een maandje de heli terug aan de kant zet en toch maar nog even met een kleiner modelletje vliegt :)

Op hoeveel tijd ben je van niets naar T100 naar mCPx gegaan?

Als je geen club in de buurt hebt, ben je hier ook altijd eens welkom. Heb hier mCPx, 130X, (binnenkort 250), 450, 500 en 600 staan.

Verder is een 500 idd een pak groter dan een 450. Een 600 is dan terug een stuk groter dan de 500. Verschil tussen 550 en 600 is (wat mij betreft) zo goed als verwaarloosbaar, op de packs na. Een recente 600 vliegt op 12S meestal, waar een recente 550 het met 6S packs doet. Ook over na te denken als je denkt aan uitbreiding later. Veel mensen met een 550 gaan naar een 700, waar ik de 500 en 600 heb om packs te sharen.

Laat maar weten of het je interesseert om eens langs te komen, ze geven nu toch al iets beter weer :D

Mijn Trex 100x heb ik half april gekocht. Daarmee heb ik af en toe wat rond gevlogen in huis, maar niet zo vaak aangezien ik het toen nogal druk had. Mijn mCPx heb ik nu 3 weken en daarmee vlieg ik vrij vlot rond (0'en, 8'en, flips, rolls) en inverted hoveren ben ik nu aan het oefenen, maar dat lukt niet altijd even super :p

Ik heb zeker en vast zin om eens langs te komen. Waar vlieg je precies?

Mijn Trex 100x heb ik half april gekocht. Daarmee heb ik af en toe wat rond gevlogen in huis, maar niet zo vaak aangezien ik het toen nogal druk had. Mijn mCPx heb ik nu 3 weken en daarmee vlieg ik vrij vlot rond (0'en, 8'en, flips, rolls) en inverted hoveren ben ik nu aan het oefenen, maar dat lukt niet altijd even super :p

Ik heb zeker en vast zin om eens langs te komen. Waar vlieg je precies?

Ik ben een illegaal! Ik vlieg wild! (ik vlieg boven een veld van een boer hier op een paar km van m'n deur (in Roeselare) , de boer in kwestie heeft mij toestemming gegeven... )

Ik ben een illegaal! Ik vlieg wild! (ik vlieg boven een veld van een boer hier op een paar km van m'n deur (in Roeselare) , de boer in kwestie heeft mij toestemming gegeven... )

Wildvlieger .. ??

(ik ook, vind ik mooi, en zo dicht bij,
niet iedereen op dit forum is da met eens, na ja .. vlieg ze):???:

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om een Trex 450 Pro v2 aan te schaffen, maar dan tweedehands.

Zondag ga ik hem ophalen. Hebben jullie tips waar ik op moet letten? De heli gaat voorgevlogen worden en zelf ga ik er denk ik een trainings kruis onder monteren voor landen, opstijgen en hoveren te oefenen.

Ik kan wel vlot rond vliegen met m'n mcpx, maar ik vermoed dat de trex toch wel helemaal anders zal aanvoelen.

Als je iemand mee kan nemen die er verstand van heeft is dat het mooiste.

anders;

Letten op speling, kop zowel links/ rechts als boven naar beneden (zachtjes trekken aan de head
Of ballinks niet helemaal uitgesleten zijn te soepel bewegen (eigenlijk met wat speling op de balletjes zitten
Speling in de staart, loopt alles soepel of veel speling,
Kijken naar de gears of deze net half gestript zijn zowel maingear als de TT
voelen of er geen speling op de servoarmpjes zit.
Kijken alles origineel align is (staat overal align op).
zijn bladen niet beschadigd
na voorvliegen hoe warm is de lipo, motor, ESC.

Kijken tijdens vliegen of er geen gekke bewegingen zijn.

En vast nog meer dingen.............:D

suc6 met de koop

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om een Trex 450 Pro v2 aan te schaffen, maar dan tweedehands.

Zondag ga ik hem ophalen. Hebben jullie tips waar ik op moet letten? De heli gaat voorgevlogen worden en zelf ga ik er denk ik een trainings kruis onder monteren voor landen, opstijgen en hoveren te oefenen.

Ik kan wel vlot rond vliegen met m'n mcpx, maar ik vermoed dat de trex toch wel helemaal anders zal aanvoelen.

:banana:

De post hierboven vat het meeste samen. Gezien je gewoon bent van met op vier wielen dingen te onderhouden, gewoon je gezond verstand gebruiken en zeker zeer goed opletten bij het voorvliegen.

Succes!

(fbl of fb trouwens?)

:banana:

De post hierboven vat het meeste samen. Gezien je gewoon bent van met op vier wielen dingen te onderhouden, gewoon je gezond verstand gebruiken en zeker zeer goed opletten bij het voorvliegen.

Succes!

(fbl of fb trouwens?)

fbl :D Dat vliegt zo strak, zelf wanneer er 3bf wind is, vlieg ik nog buiten met m'n mcpx.
Met welk systeem vlieg jij op jouw heli's? 3GX of iets anders?

1.2 op de 450, 500 en 600 momenteel. De nieuwe 250 is met 2.1 uitgerust, en daar lees ik veel positiefs over. Kans is groot dat ik naar 2.1 ga op allemaal.

USB link zit gratis bij de kits, en is absoluut de moeite. Ze vliegen zonder aanpassingen ook, maar de aanpassingen zijn mijns inziens zeer nuttig, als je er je weg wat begint in te vinden.

Back