@ZamBeZi
De persoon die mijn CB100 heeft overgenomen meldde mij dat hij niet juist was afgesteld (en dat er eigenlijk niet goed mee te vliegen was).
Waar het daarbij om ging waren de twee servo-links naar de swash plate.
Ik kan dat zelf niet beoordelen. Heb wel de voorste servo link wat korter afgesteld omdat na de start de helikopter duidelijk achterwaarts vloog (volle trim verhielp dit niet).
Als beginner zou ik het wel prettig vinden om te weten dat de helikopter goed is afgesteld.
Dan bestaat er in ieder geval duidelijkheid over je onkunde![]()
Ik begrijp je heel goed en snap ook dat het best moeilijk is als je totaal niet weet hoe zo'n ding zou moeten vliegen als ie goed is afgesteld. Een collega van mij heeft een CB100 en die loopt hier ook tegen aan.
Besef echter wel dat het gaat om een check van 2 minuten en een beetje draaien aan wat stangetjes; meer niet, want zelfs de gyro kan je meestal wel afblijven. Het "afstellen" van een simpel FP-tje wordt toch wel overschat want 3/4 van de klus heb je zelf uiteindelijk geklaard. Mijn mening is ook dat je met een niet-getrimde heli ook kan vliegen; je moet alleen niet denken dat ie dan op 1 plek blijft hangen als je de sticks loslaat. Dit heeft dus niets te maken met stabiel of instabiel; een CB100 is van zichzelf bijzonder stabiel en zal, eenmaal getrimd, met sticks los redelijk tot goed (meerdere seconden) op z'n plek blijven hangen. Een 4#3 is veel minder stabiel; die kan je trimmen tot je een ons weegt, maar zal continu aandacht vragen.
Ik zou zeggen: bekijk de filmpjes van Finless Bob eens op Helifreak en je ziet wat het afstellen van een collective pitch heli allemaal inhoudt; dan hebben we 't echt over afstellen.