Onze slepers verdwijnen.

Ad

Bos&Kalis / Smit is inderdaad nog steeds een grote naam in de sleperij , maar dan gaat het voornamelijk om de zgn. terminal diensten (dat is vooral tankers assisteren op de meest afgelegen plekken ter wereld) en de haven sleepdiensten. En voorlopig is Smit ook in de berging nog een internationale speler.

Echter wat deze aankondiging van Svitzer toch wel bijzonder maakt is dat het hier gaat om de laatste grote zeeslepers die Smit Internationale liet bouwen voor de lange afstands sleperij met een heleboel pk's en op het moment van in dienststelling de sterkste slepers ter wereld. Daarmee bevestigde Smit Internationale voor de laatste maal, dat ze koplopers waren in deze tak van sport.

Daarna is het helaas bergafwaarts gegaan omdat deze sleepboten niet de flexibiliteit hadden die o.a. gevraagd werd door de olie industrie, namelijk slepen, anchor handling en eventueel supplies varen. Ze konden namelijk geen ankers handelen. men heeft nog getracht omdat met de Smit Singapore (een uit de 22000 pk klasse) te corrigeren, maar dat is nooit echt een succes geworden. Ze hadden ook geen glad open achterdek, dus lading erop zetten ging ook niet. Bovendien zagen ze er nog echt uit als zeeslepers.

Vandaag de dag is het meer een kwestie van een afgeleide badkuipvorm, waarbij het voor- en achereind er ongeveer hetzelfde uitzien en er tussen in een heleboel pk's om nog meer bollard pull (trekkracht) te verkrijgen.

Hoop dat dit een beeld schetst waarom de ware liefhebbers wat tranen laten.

Groeten van Down Under

Wim

@wim52
Is het voor de wat minder geïnformeerde lezer mogelijk om eens een foto te plaatsen van zo'n sleper in een "afgeleide badkuipvorm" ? Bij voorbaat bedankt.
Gr. Joop

bedoel je dit gedrocht?

smit_panther1.jpg

Ad

Baggeraar was me voor met het plaatsen van een foto van zo'n afgeleid badkuipmodel. Weliswaar ergonomisch voor de bemanning en zeer efficient in het gebruik, maar op de keeper beschouwd een stalen kom met een heleboel pk's.

Mocht je in de gelegenheid zijn, dan raad ik aan om het boek "Hollands Glorie" van J.F. Korteweg te lezen. Het is weliswaar een enigszins wetenschappelijke benadering van de Nederlandse zeesleepvaart, maar het laat wel goed gezien wat de zeesleepvaart betekende voor Nederland als varende natie en onze positie internationaal gezien in deze tak van sport.

Baggeraar

"Great minds are alike" en bedankt voor het plaatsen van de foto

Groeten van Down Under

Wim

het boek "Hollands Glorie" van J.F. Korteweg te lezen. Het is weliswaar een enigszins wetenschappelijke benadering van de Nederlandse zeesleepvaart,

Is (van oorsprong) een proefschrift, maar daar schrik ik niet direct van omdat ik zelf technisch wetenschapper ben/was. Wel grappig dat een vrouw (historica uit Leiden) die studie naar deze typische mannenwereld heeft gemaakt!! Ik ken het niet, en heb het zojuist bij de bibliotheek aangevraagd. Bedankt voor de verwijzing!!

Maar toch begrijp ik de nostalgie niet helemaal. Techniek is vooruitgang, en die past zich aan aan de zaken die ermee uitgevoerd moeten worden. Het zijn tenslotte "werkschepen".

Zeker voor een modelmaker maakt het geen fluit uit of een bepaald type schepen uit de vaart verdwijnt of niet. Ik bouw ook schepen die niet meer in de vaart zijn, en daar is een aanwijsvbare reden voor. En juist schepen die nu uit de vaart verdwijnen zijn over het algemeen zo goed gedocumenteerd, dat de modelbouwer daar zijn hart aan kan ophalen.

De Rotterdam V bijvoorbeeld, dat vind ik nog steeds een schitterend schip qua lijnen en vormgeving. Maar ik snap best dat dit soort schepen nu niet meer rendabel is en vervangen zijn door van die hoekige drijvende hotels waar ik absoluut niets mee heb.

Groet,

Ad

Joop

Sorry maar ik had even de reacties door elkaar gehaald. De gevraagde foto over het afgeleide badkuipmodel zie je bij de reactie van Baggeraar. Ik hoop dat hiermee je vraag is beantwoord.

Ad

Natuurlijk begrijp ik dat de vooruitgang niet is tegen te houden, maar ook bij het onderwerp zeeslepers is er sprake van nostalgische gevoelens net zoals anderen dat hebben met bijvoorbeeld oude auto's of blijkbaar in jouw geval met passagiersschepen. Naar mijn mening is dat ook waar de postings in dit topic over gaan. En dat het voor een modelbouwer niet uitmaakt is ook duidelijk. Die bouwt gewoon wat hij mooi vind.

Veel genoegen met het lezen van Hollands Glorie en als je het gelezen hebt, dan hoor ik graag nog eens van je.

Groeten van Down Under

Wim

het is idd jammer dat er weer mooie schepen verdwijnen uit Nederland,

Ten de tijd dat mijn model van de London af is, vaart ze waarschijnlijk al weer in andere kleuren
echt heel jammer

gr
Koos

@Ad: techniek heeft vooruitgang nodig, dat ben ik met je eens. Maar deze zeeslepers vertegenwoordigen in ieder geval voor mij vele jaren van herinneringen en die zijn niet vervangbaar in nieuwbouw. Bovendien zijn de mannen vanaf 30 november werkloos omdat men roofbouw heeft gepleegd in het bedrijf. Zonder nieuwbouw is een bedrijf ten dode opgeschreven. We wisten het, maar het doet pijn nu het zover is. En het blijft een feit, dat hun uitstraling prachtig is en dat ze beroemd waren in hun hoogtijdagen.

het is idd jammer dat er weer mooie schepen verdwijnen uit Nederland,

Ten de tijd dat mijn model van de London af is, vaart ze waarschijnlijk al weer in andere kleuren
echt heel jammer

gr
Koos

Koos, ik vrees dat het al heel gauw scheermesjes worden.... Dus geen andere kleuren. Er wordt geen koper verwacht. Alleen voor de Singapore is er nog een kans.
De Rotterdam staat hier in de steigers en ik hoop, dat mijn man hem nog af wil maken.

Veel genoegen met het lezen van Hollands Glorie en als je het gelezen hebt, dan hoor ik graag nog eens van je.

Ik laat je wel weten wat ik ervan vind.
Ik zie trouwens net dat de titel luidt "Hollands Glorie?" (met een vraagteken dus), met als ondertitel "de Nederlandse zeesleepvaart als nationaal symbool". Het antwoord hoop ik er dan in te vinden!!

Groet,

Ad

Koos

Ik heb een varend model van de Smit Rotterdam wat nu al 35 jaar oud is. Recentelijk heb ik het helemaal gestript en opnieuw geschilderd. Toen ik ermee begon (3 jaar geleden) heb ik er bewust voor gekozen om de originele Smit kleuren te handhaven alsmede het Smit logo op de schoorstenen. Dat was ook uit nostalgische overwegingen (zie mijn vorige bijdragen aan dit topic).

Ik denk dat het meer gaat of je bent gegrepen door het model van een schip dan door de kleuren en wellicht kun jij later aan de modelbouw waterkant nog zeggen, zo zag de Smit London eruit voordat ze 'm naar de sloop brachten en er scheermesjes van maakten.

Succes met de afwerking.

Groeten
Wim

En het blijft een feit, dat hun uitstraling prachtig is en dat ze beroemd waren in hun hoogtijdagen.

Daar zeg je het dus "in hun hoogtijdagen". Mooie nostalgie, niets mis mee. Natuurlijk hoop ik dat de betreffende medewerkers weer ergens anders aan de bak kunnen!! Maar kennelijk is het tijdperk van dit soort schepen voorbij.

Als ex-medewerker van de RDM weet ik ook wat de teloorgang van een bedrijf teweeg brengt. Toen ik er in 1967 begon werkte er dacht ik zo'n 5000 man, gedeeltelijk in vol-continu. Toen ik in 1976 (gelukkig vrijwillig) vertrok ik dacht nog zo'n 500. Dat ze dat nog tot 1983 hebben weten te rekken kwam puur door de Marine orders.

Zeg maar tegen je man dat hij hem beslist moet afmaken. Het is/wordt tenslotte een stuk historisch erfgoed om trots op te zijn!!! Net zo goed als ik trots ben op de Rotterdam V, het grootste passagiersschip dat ooit in Nederland is gebouwd (en nog bij de RDM ook!!!).

Groet,

Ad

is er inmiddels al meer bekend wanneer de London naar Nederland komt? of is het allemaal nog onzeker

gr
Koos

De London gaat na aflevering van de dubble tow in de Golf van Mexico naar de Dominicaanse Republiek.
De Rotterdam ligt daar al met kleine bemanning en ook de Singapore komt daar naar toe.
In afwachting van verkoop worden ze daar opgelegd.
Sloop is ook een serieuze optie.

had in de planning staan om te gaan kijken bij de london, helaas zat het allemaal niet echt mee van de week. las net op internet dat ze alweer vertrokken zou zijn :(

helaas te laat :(

Back