Ontwerp zwever

Hi Quint,
Je hebt op het ogenblik 4 problemen,:( maar goed oplosbaar.:)

1) tijd: als het mogelijk is vraag enig uitstel, onder andere omdat het de komende dagen niet echt prettig weer wordt om in te vliegen en je daar waarschijnlijk toch ook nog een verslagje van moet maken.

2) De verhoudingen voor de langsstabiliteit zijn niet meer in orde: of ik daar in de loop van het project iets gemist heb of dat jullie te veel met de maatvoering hebben gerommeld weet ik niet, maar gezien punt 1) doet dat er niet zoveel toe.
Oplossing: maten aanpassen, mogelijke suggesties;
A) je stabilo koorde vergroten naar 14cm (niet echt geweldig maar net voldoende)
B) de afstand tussen vleugelvoorkant en stabilovoorkant vergroten tot 60cm
C) het beste, je stabilokoorde vergroten naar12cm en de afstand vleugelvoorkant en stabilovoorkant vergroten naar 56cm.
In alle gevallen kan je het zwaartepunt leggen op 62 tot 64mm, zeg maar een derde van de koorde.

3) je romp is hoe dan ook te kort: oplossing: bestaande romp verlengen of een nieuwe maken.
Maak een rompneus van 30cm voor de vleugel: is dat uiteindelijk te lang kan er altijd een stukje af

4) de vleugelbevestiging: dit gaat in de praktijk niet werken: te ibbel.

Praktijksuggesties: je kunt je stabilokoorde eenvoudig vergroten door er een extra strook aan te lijmen.
Je zou je stabilo in een aardig symmetrisch profiel geschuurd moeten hebben; in dat geval eerst een strookje van de achterkant afsnijden tot je genoeg lijmdikte hebt en dan een passende strook er aan.
Gladschuren, klaar.
(overweeg de mogelijkheid om toch wat verlichtingsgaten aan te brengen)

Romp: opnieuw maken en afstand vleugel stabilo vergroten lijkt me duidelijk.
Kies je voor het verlengen/aanpassen van je oude romp: zie tekeningetje;
Bestaande romp heel schuin afsnijden/zagen, aanzetstuk schuin aanpassend maken, lijmen en dan de hele neus tot over de snij naad weerszijdig voorzien van een plankje (bv 4mm) als opdikking/overbrugging.
full

Suggestie vleugelbevestiging: maak van een plankje triplex het vormpje zoals op het tekeningetje.
Lijm dit goed op de juiste plaats op de romp, zorg dat als de vleugel er op zit het geheel goed parallel met het stabilo blijft.
Elastiek haak je om de nokjes en kruiselings over de vleugel.
De nokjes op deze wijze hebben het voordeel dat als je een erg harde klap maakt het elastiek naar voren van de nokjes afklapt en je hele vleugel is los.

full

Ik hoop dat dit helpt: stel vragen als het niet duidelijk is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hi Peter,

Bedankt voor alle oplossingen!

Hi Quint,1) tijd: als het mogelijk is vraag enig uitstel, onder andere omdat het de komende dagen niet echt prettig weer wordt om in te vliegen en je daar waarschijnlijk toch ook nog een verslagje van moet maken.

We hebben vooralsnog tot maandag a.s. uitstel gekregen. We verwachten dat dit genoeg zal zijn....

Quint

Hi,

kpwk.jpg

Stabilo uitgebreid naar 14 centimeter. In de speelt in het midden kan het kielvlak.

33xw.jpg

De vleugelbevestiging. Ééntje met gaatjes als een beetje gewichtsbesparing!

Quint

Neem de dichte maar, het gewicht besparen is echt niet nodig, en die dichte is toch echt pakken steviger! Je wil niet bij de eerste slechte landing het plaatje stuk hebben :) waarom de stabilo vergroot? Voelt het juister aan? Want je had al problemen met het CG omdat het vanachter te zwaar was.

De gleuf is wel goed zodat het stabilo wat vooruit kan... spaar ja wat gewicht mee in de neus.

Succes met de laatste loodjes!

@Fireforx: het stabilo vergroten had ik aanbevolen omdat met de maatvoering die ze hadden er uit het stabiliteits rekenprogramma geen fatsoenlijke stabiliteitsfactor kwam.
Dat zou tot het gevolg hebben dat bij een normale Ca waarde ze een heel klein instelhoekverschil zouden hebben en een heel beperkt afstelbereik.
Dientengevolge een erg kritisch vlieggedrag.

@Quint: ik begrijp hieruit dat jullie de afstand vleugel stabilo zo houden, omdat jullie kiezen voor 14cm?

Blijf ons op de hoogte houden, wellicht kunnen we nog nuttige opmerkingen maken.

14cm koorde en 53cm afstand is ok, maar zelf zou ik toch gekozen hebben voor 12cm en 56cm: doe gewoon wat je makkelijk vind in dit stadium, maar ga in ieder geval niet korter dan die 53 cm.

Extra gewicht in de neus hoef je niet zo bang voor te zijn: goede proporties en een correct zwaartepunt is het belangrijkst.

Met de aanbevolen grotere neuslengte kom je qua extra lood trouwens ook wel weer beter uit hoop ik.

Van mijn kant ook chapeau voor de interactie!
Ik geloof heilig in: If it looks good it probably is! En het ziet er goed uit! Beter dan mijn eerste bouwproject lang geleden.

Volgens mij is het voor het doel van het project niet zo heel erg super belangrijk of de prestaties achteruitgaan door een grammetje meer of minder. Niet te kritisch op zwaartepunt natuurlijk wel.

Maar vliegen gaat hij echt wel doen hoor! Ik heb in een heftige discussie met mijn zwager eens 2 stroken 1mm multiplex met voor en achterkant aan elkaar gelijmd, ertussen een willekeurige ronde stok op 1/3 van de koorde en alles met een fles CA aan elkaar gebakken. 2 kartonnen oren eraan en een oude hengel als romp. Geen hoogteroer.......geen richtingroer.....alleen die hengel zo dat cg op 1/3de zat en gooien.

Mijn standpunt was dat als je zwaartepunt maar een beetje goed zit je elk samenraapsel kan laten vliegen en toen we dit ding aan het eind van de straat uit de haag van de overbuurman moesten plukken was zwager het eindelijk met mij eens.

Quint....jullie project overstijgt de term samenraapsel ruim en ben benieuwd hoe de eerste handstarts het gaan doen!

Mooie woorden Justus!

Heel veel succes met de eerste vluchten mannen, zetten jullie de smartphone wel even op de video stand? :D

Jacob

Hi,

Vandaag nieuwe romp gemaakt. Alles weer bij elkaar gehouden, cg zit nu zelfs nog een stukje naar achter.... Romplengte voor vleugelvoorlijst is 38 centimeter. Afstand voorkant stabilo en voorlijst vleugel is 56 centimeter. Nu toch maar lood gebruiken?

Quint

Hi,

Goed, nog even verder gesleuteld. Door 53 gram op de neus te stoppen compenseer ik het gewicht van stabilo + kielvlak. CG ligt dan rond 6.5 à 7 centimeter van voorlijst. Total weight inclusief balast is dan 609 gram!

Quint

Hi Quint,
heel goed zo!:)
Je moet je echt niet zo druk maken om het (extra) gewicht, je zit op een vleugelbelasting van om en bij 21gr/dm2 en dat is helemaal niet verkeerd.
Zet je zwaartepunt door nog een beetje lood op 62mm tot 64mm; 70mm is geen goede uitgangswaarde.
(ik stuur je nog wel eens een kopietje van het resultaat uit het zwaartepuntprogramma, maar de discussie daarover kost nu te veel tijd.)
Dus, als het nu in elkaar zit: proefvliegen met die hap!
Wees niet teleurgesteld als in het begin af en toe iets gerepareerd moet worden of het niet in een keer gelijk goed vliegt: niet alleen ik maar meerderen hier zijn er van overtuigd dat je spul goed kan gaan vliegen.
Volg de tips over proefvliegen.
Misschien heb je gemerkt dat er nogal wat meelezers zijn met dit draadje, dus stel ons niet teleur en blijf verslag doen!;)
Vliegt het eenmaal behoorlijk en is de spanning van je project er af kunnen we nog eens gaan uitbreiden met wat je zoal meer kan doen met een dergelijk model dan alleen proefstarten.

Mooi om te lezen dit verhaal!
Mooi ontwerp, goede uitvoering en prachtig om te zien hoe een forum kan werken.
Dan meteen ook een tip:
Bij het vergroten van de koorde van het stabilo zag ik verstevigingsplankjes...
De nerfrichting hiervan loopt volgens mij precies 90 graden verkeerd.
Niet dat het nu niet houdt, maar een volgende keer mag het haaks op de nerfrichting van het stabilo zelf, dan creëer je mooi verband.

Succes met invliegen!
Letop, de eerste keer niet omhoog gooien!

Bedankt allemaal!

Gister hebben we een plakje lood gehaald en afgesneden tot het gewenste gewicht. Helaas is het weer nogal slecht en moeten we wachten tot het droog is en iedereen aanwezig kan zijn.

Quint

Hi gasten, dit is denk ik al wel een kleine felicitatie waard!:D:thumbsup:

zoals Dirk al zegt: maak een filmpje waar een vlucht beter op te zien is, want er kan nog een hoop verbeterd worden.
Jullie zijn echter al wel voorbij de eerste fase: het vliegt min of meer en is zo te zien heel gebleven.;)
Ik wil jullie aanraden het stabilo en kielvlak gewoon vast te lijmen: dat kan goed bij deze afmeting en scheelt je een hoop gelazer.
Hoe staat het met de oplevering van het project? Hoe is het door de beoordelaar ontvangen?

Kijk dat ziet er veel beter uit! Goed werk cameraman! :yes:

Nu kun je ook zien dat je een tikkie omhoog gooit. Daardoor verliest hij snelheid, overtrekt een beetje (neus weer naar beneden) waarna hij weer snelheid oppakt, maar voordat hij weer lekker vliegt 'moeder aarde' tegenkomt.
Een volgende keer evenveel NAAR BENEDEN richten, en een tikkie harder gooien (een klein tikkie!). Het zou me niet verbazen als je dan 2x zo ver komt. :D

Ik vind dat jullie een heel fraai staaltje projectwerk hebben neergezet. Je hebt een leuke kist gebouwd, die ook meteen de eerste keer vloog!
Maar het grootste compliment vind ik jullie projectmentaliteit. Goed luisteren, goede raad opvolgen, samenwerken! Het resultaat is er dan ook naar. :worship:

Dirk

Ik sluit me aan bij dirk... je zal versteld staan wat juist gooien precies doet met de afstanden die gevlogen zullen worden.

Wees wel voorzichtig in woonbuurten... een zuchtje wind en je onbestuurbaar vliegtuig kan zomaar draaien en tegen een auto knallen... een grote deuk of een kapotte ruit als gevolg....

Back