Ontwerp zwever

Niets speciaals, gewoon beetje standaard een bolle bovenkant en platte onderkant.

Quint

't is maar dat er nogal een nadrukkelijke knik zit in de bovenzijde, maar misschien is dit een vertekend beeld.

Een volledig vlakke onderzijde is vanuit constructief standpunt misschien wel interessant, maar daardoor zal de staart waarschijnlijk wat gaan hangen. Dat effect zal verminderen door een klein stukje (de eerste cm's is voldoende) van de onderzijde af te ronden ter hoogte van de neuslijst.

Door voor een bekend profiel te kiezen zou je iets meer voorspellingen kunnen maken wat betreft vliegsnelheid, instelhoek, ...

Ook nog even dit: ontwerpen is per definitie in een spiraal lopen om uiteindelijk tot een eindresultaat te komen dat voldoet aan de gestelde eisen. Elk rondje is je ontwerp steeds weer een beetje bijschaven, controleren of die wijzigingen je een beter eindresultaat opleverenen en weer corrigeren, controleren, ... Eerst heel grof en steeds verder verfijnen.

Succes!
 
Hallo Quint,
Mijn opmerkingen:
Een massieve romp van 10mm balsa kan goed en is eenvoudig,
Of iets bewerkelijker: een box-doorsnede rompje van plankjes
De rompneus is in ieder geval te kort: neem iets van 1,5 tot 2 maal de vleugelbreedte (koorde): bij een massieve romp snij je er zo een stukje af als dat wenselijk is.

Over alles wat je er mooier aan maakt mag je je afvragen wat het bijdraagt aan je project.
Voor dit project een opgebouwd stabilo is volkomen zinloos en extra werk: gewoon een plat plankje balsa van 4 mm is prima, hetzelfde geld voor het kielvlak.

(Fireforx309 schijnt overigens vergeten te zijn dat het een vrijevlucht kistje moet worden: vergeet de opmerking over pendelstabilo maar)

Wat een normaal profiel is weet ik overigens niet maar je lijkt te bedoelen: een beetje bol aan de bovenkant en vlak aan de onderkant; niks mis mee hoor.:rolleyes:
In het voorbeeld wat ik je gaf zie je een zogenaamd Jedelski profiel en constructie: dit is een zeer eenvoudige en goede (en goed vliegende) constructie uit een in profiel geschuurd plankje zacht balsa aangevuld met een gewoon plankje van 1.5 a 2mm.
Als je liever een vlakke onderkant wilt kan dat heel eenvoudig door de onderkant dicht te bekleden.

Ik kan je aanraden om via deze lijnen (opbouw van balsa plankjes te denken, want nogmaals: voor een opgebouwde ribbenvleugel heb je meer tijd en nog op te bouwen ervaring nodig, kan natuurlijk wel als je dat leuk vindt, dat moet je zelf weten)

Daarom toch maar weer kritiek op het vleugel-konstruktietekeningetje:
Voorlijst is raar: zou in ieder geval afgerond/in profiel moeten worden.
Hoofdligger te klein/te laag en ook al gezegd: het zou veel sterker worden door een kontra-bovenligger: zonder iets dergelijks is dit niet torsie stijf genoeg en ja, dat is belangrijk.;)
De achterligger is heel vreemd(???) en ook weer raar om te bouwen: gekke losse priegelstukjes tussen twee al te lage liggertjes in, wat is hier de zin van?:confused:
Vleugel/tipverbinding is zo niet sterk genoeg.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.:)
 
De rompneus is in ieder geval te kort: neem iets van 1,5 tot 2 maal de vleugelbreedte (koorde).

Voor dit project een opgebouwd stabilo is volkomen zinloos en extra werk.

Ik kan je aanraden om via deze lijnen (opbouw van balsa plankjes te denken, want nogmaals: voor een opgebouwde ribbenvleugel heb je meer tijd en nog op te bouwen ervaring nodig, kan natuurlijk wel als je dat leuk vindt, dat moet je zelf weten.

Hoofdligger te klein/te laag en ook al gezegd: het zou veel sterker worden door een kontra-bovenligger: zonder iets dergelijks is dit niet torsie stijf genoeg en ja, dat is belangrijk.;)

De achterligger is heel vreemd(???) en ook weer raar om te bouwen: gekke losse priegelstukjes tussen twee al te lage liggertjes in, wat is hier de zin van?:confused:

Vleugel/tipverbinding is zo niet sterk genoeg.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.:)

Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie!

Neus wordt nu aangepast.

Stabilo wordt een plat plankje.

Hoofdligger wordt vergroot (is een buisje van metaal ofzo ook goed ipv balsa?).

Achterligger (ik neem aan dat je van die vier de allerlaatste bedoelt?) wordt verwijderd.

Vleugel/tipverbinding was een snel gemaakt stukje hout, gaan we niet gebruiken.

We willen graag een opgebouwde ribbenvleugel bouwen!

Quint
 
Hi Quint,
Neus wordt nu aangepast.
Stabilo wordt een plat plankje.
Vleugel/tipverbinding was een snel gemaakt stukje hout, gaan we niet gebruiken.
Prima!:)
We willen graag een opgebouwde ribbenvleugel bouwen!
Eigenwijs, maar dat mag ik wel; als de motivatie maar goed zit!:)
Hoofdligger wordt vergroot (is een buisje van metaal ofzo ook goed ipv balsa?).
Metal: als het licht genoeg is (dun aluminium) dan is het te zwak, niet doen dus.
Een fraaie constructie is een koolstof buis die voor vliegers gebruikt wordt: je hebt aan een 8mm buis voldoende. (bij een vliegershop te vinden)
Die moet dan midden door de ribben lopen.
(in mijn fotoalbums vind je onder Hanebijter voorbeelden van zo’n vleugel).
Achterligger (ik neem aan dat je van die vier de allerlaatste bedoelt?) wordt verwijderd.
Nou dat is wel een beetje drastisch:;) overweeg eens een achterligger van balsa in driehoekprofiel bv 6x25 uit de modelbouwshop.
Kijk eens in het draadje Bouw van een fijn zwevertje (vermeld in posting #15 en nee ik heb geen aandelen van Gurodewa) goed voorbeeld van het bouwen van een ribbenvleugel.
:)
 
Leg dan meteen een hoofdligger aan de bovenzijde van de vleugel ter hoogte van het punt waar het profiel het dikst is en een hoofdligger recht eronder aan de onderzijde ipv enkel één hoofdligger aan de onderzijde (die wat ver naar achter ligt).

En lijm tussen elke 2 vleugelribben, bovenop de onderste hoofdligger, een rechthoekje in balsa dat even hoog is als de afstand tussen de 2 hoofdliggers (en even breed als de afstand tussen 2 ribben).
 
Hoi,

Net hout gehaald in A'dam. Zijn beetje begonnen met de ribben:

jqvg.jpg


Voorop komt een voorlijst die een mooie gebogen vorm heeft. Daarachter zit direct een latje die o.a. dient als ligger. In het midden is een carbon buisje van 6mm. Aan het einde zit een achterlijst van 6mm bij 25 mm. Is dit acceptabel?

Quint
 
dat voorste liggertje zorgt alleen maar voor hinder... waarom niet gewoon 2 liggertjes op het dikste punt van het profiel? daar waar de ronde ligger komt?
daartussen wat webbing plaatsen...
dat is meer dan voldoende hoor.

je moet echt beter de basis van het opbouwen van een vleugel volgen, wil je een goed vliegende sterke vleugel krijgen.
zomaar liggers gaan toevoegen op plekken die totaal onlogisch zijn zorgt voor problemen.

zover ik het nu zie zit er een ligger op 1cm van de voorlijst van het profiel?
 
Hi,

Het zou er ongeveer zo uit komen te zien:

b2sk.jpg


Die ligger vooraan is meer een houder voor de voorlijst. Achteraan is een achterlijst.

@ron: zo te zien zijn er twee hoogliggers met ribben en nog wat kabels ertussen...
 
Q
... zomaar liggers gaan toevoegen op plekken die totaal onlogisch zijn zorgt voor problemen ...
Quint en consorten, kijk 's naar de foto hier, waar zit het meeste materiaal? En waar het minste?
Vakwerk (ligger) - Wikipedia

En op welk punt bevinden de liggers zich hier? Zie je de overeenkomst met vorige vraag/plaatje?
Spar_(aviation) - Wikipedia

Gebaseerd op bovenstaand principe, vergelijk de plaatjes maar eens:
Golfkarton - Wikipedia
Honingraatpaneel - Wikipedia
 
Ron, bij de bovenstaande linkjes staan:

2 hoofdliggers. De ribben die in een hoek van 90 graden van de hoofdliggers liggen. Bij de onderste twee linkjes heb je ook nog een soort ribben op 45 graden van de hoofdligger.

Die twee hoofdliggers zijn vereist in ons model en daarbij horen de ribben die op 90 graden staan van de hoofdliggers. Zouden we de 3de (van voren) ligger dan naar het midden moeten verplaatsen zodat er twee hoofdliggers zijn?

Quint
 
Hi Quint, ik vind dit helemaal niet slecht aangepakt.:)
In principe is deze constructie integer maar zoals de vorige sprekers al aangeven, in detail kan het nog ietsje beter.

Het latje direct achter de voorlijst is een beetje overkill, je kunt best zonder.

De vierkante ligger aan de achterzijde (nr. 3) is ook minder effectief: door de inzet van de koolstofbuis kan je best zonder, maar je kunt ook overwegen om de vierkante ligger achter iets naar voren te halen en wat kleiner in doorsnede te houden zodat hij wat effectiever meedoet.

Ik zou hem niet samen met de koolbuis boven elkaar zetten: een enkele koolbuiskonstructie is zoals jullie hier doen: de buis bepaald je buiging en buigsterkte.
De achterligger levert hier weinig tot geen buigsterkte op (daarom ook het commentaar hier), maar levert vooral wat torsiesterkte door extra ribbenverband: dat is niet klassiek, maar wel in orde.:)
Achterlijstdimensie: OK.
Wat wordt de onderlinge ribafstand?
 
QQuint en consorten, kijk 's naar de foto hier, waar zit het meeste materiaal? En waar het minste?
Vakwerk (ligger) - Wikipedia

En op welk punt bevinden de liggers zich hier? Zie je de overeenkomst met vorige vraag/plaatje?
Spar_(aviation) - Wikipedia

Gebaseerd op bovenstaand principe, vergelijk de plaatjes maar eens:
Golfkarton - Wikipedia
Honingraatpaneel - Wikipedia
Het ging mij erom dat je de twee liggers zover mogelijk uit elkaar plaatst voor zo hoog mogelijk vleugelstijfheid. Dus liggers daar waar waar het profiel het dikst is. Eventueel verkasten, nerf van verkasting verticaal! Ben even de goede Engelse term kwijt, D-spar, D-box?
 
Misschien even een verduidelijking : Ron, je wilt denk ik over het voetlicht brengen hoe een klassieke hoofdliggerkonstruktie in elkaar hoort te zitten.
je opmerkingen zijn juist maar het hoeft natuurlijk niet persee zo.
Kernvraag is: zijn sterkte , doorbuiging, torsie en gewicht in voldoende mate gewaarborgd.
Een centrale CF buisligger voldoet daaraan en heeft zo zijn eigen karakteristiek.
Die wijkt inderdaad af van de regels van de kunst voor een normaal-ligger in het algemeen maar is wel een ''moderne'' aanpak.
Indien handig toegepast levert het een vereenvoudigde manier van bouwen op die zeker voldoet.
Ik vind het wel leuk dat de jongens het hier uit zichzelf direct zo toepassen.
Het gaat best goed zo.:)

Ribafstand: kan wel aanraden om de ribafstand kleiner te houden: 5cm kan wel maar 4cm is alweer een stuk beter.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Quint,
Zoals het ontwerp nu is, komt de sterkte en stijfheid van je vleugel voornamelijk uit de carbonbuis. De rest van de constructie is alleen voor de vorm van je vleugel. Het is een prima aanpak, niets mis mee.

Voor het slagen van jouw aanpak is het wel belangrijk dat de ribben heel goed vastgelijmd worden aan de buis. hiervoor moet je een of andere zeer goed hechtende en evengoed hardende lijm gebruiken. Epoxylijm zou het beste zijn, secondelijm kan als je de gaten heel strak boort. Contactlijmen of constructielijm (PUR) zou ik hiervoor niet gebruiken, die zijn te flexibel.

De redenatie hiervoor is:
Je vleugel moet niet alleen sterk genoeg zijn zodat het niet breekt door de vliegkrachten (=buigsterkte) maar moet ook stijf genoeg zijn zodat het niet tordeert (=torsiestijfheid). Als de buigsterkte niet voldoende is knapt de vleugel dubbel (=zeer vervelend).
Als de vleugel niet voldoende torsiestijf is zal het flutteren. Zoek ff uit wat flutteren is en hoe het er uit ziet. Er zijn leuke filmpjes van te vinden. Flutteren kan er spectaculair uitzien maar het is ook nogal destructief (= ook zeer vervelend).

Je kan ervan uitgaan dat de carbonbuis voldoende buigsterkte geeft.
Voor de torsiestijfheid, kan je ook deels gebruikmaken van de carbonbuis maar daarvoor moeten de ribben dus zeer goed gelijmd worden aan de buis zodat ze niet kunnen torderen.
Een strakke bespanning verbetert ook de torsiestijfheid maar dat alleen is niet voldoende.

Succes, Sinan
 
Zoals het ontwerp nu is, komt de sterkte en stijfheid van je vleugel voornamelijk uit de carbonbuis. De rest van de constructie is alleen voor de vorm van je vleugel. Het is een prima aanpak, niets mis mee.
Nog een paar opmerkingen over dimensionering,

Omdat de carbonbuis al het werk moet doen, is het waarschijnlijk beter als je een dikkere buis neemt.

En, omdat de houten liggers en spanten voornamelijk voor de vleugelvorm zijn, kunnen ze veel lichter. Pak de dunste en lichtste latjes die je kan vinden.

Nogmaals succes, Sinan
 
Sinan heeft gelijk, inderdaad goed lijmen op de buis is belangrijk.
In tegenstellen met hem heb ik goede ervaring met PU-construktielijm.
Ik breng dat aan dmv een weggooipenseel: er ontstaat dan door het opschuimen een soort mofje om de buis.
Ik ben het er niet eens met dat de latjes veel lichter kunnen: voor- en achterlijst zou ik zo houden: technisch heeft Sinan wel gelijk, maar robuustheid is ook wat waard en qua gewicht heb je het niet nodig en gaat het ook niet veel opleveren.

De buis van 6mm is te dun voor deze spanwijdte, de krachten kan het wel hebben, maar het is te slap.
8mm zou ik doen: die 2 mm verschil scheelt een heel stuk.
 
Back
Top