DirkSchipper
Forum veteraan
Aerodynamica is een heel groot en complex onderwerp. Als je dat toch wil, dan kun je hier je hart ophalen. Maar er staat errug veel info, en voor je de samenhang aardig doorhebt ben je 5 zomervakanties verder. 
Mijn advies: beperk je hoofdvraag tot hoe creëer ik een (redelijk) stabiel vliegend vliegtuig, en waarom.
Kortom aan welke voorwaarden moet een samenstel van vleugel, stabilo, kielvlak en romp voldoen om tot een vliegend geheel te komen. En wat zijn de basale principes daarachter.
Vwb. taps toelopende vleugeltippen (stabilo en kielvlak zijn ook vleugels!): vergeet dat. Gewoon rechthoekige vleugel, stabilo en kielvlak. Die tapsheid is alleen geïntroduceerd om de efficiëntie te verbeteren (minder tipwervel). Maar kan de boel ook verslechteren. Kortom voor je het weet is het een wespennest en bron voor (niet begrepen) problemen.
Bovendien resulteert een rechthoekige vorm in een veel goedmoediger vliegtuig (overtrek).
Dirk

Mijn advies: beperk je hoofdvraag tot hoe creëer ik een (redelijk) stabiel vliegend vliegtuig, en waarom.
Kortom aan welke voorwaarden moet een samenstel van vleugel, stabilo, kielvlak en romp voldoen om tot een vliegend geheel te komen. En wat zijn de basale principes daarachter.
Vwb. taps toelopende vleugeltippen (stabilo en kielvlak zijn ook vleugels!): vergeet dat. Gewoon rechthoekige vleugel, stabilo en kielvlak. Die tapsheid is alleen geïntroduceerd om de efficiëntie te verbeteren (minder tipwervel). Maar kan de boel ook verslechteren. Kortom voor je het weet is het een wespennest en bron voor (niet begrepen) problemen.
Bovendien resulteert een rechthoekige vorm in een veel goedmoediger vliegtuig (overtrek).
Dirk