Ontwerp van eigen F3A kist

Goedendag,
Ik ben voor een paar weken terug erop gekomen om een eigen F3A kist te maken. dit omdat er ook 2 andere F3A vliegers dit hebben gedaan en ik er erg enthousiast van werd, en F3A kisten te duur worden voor mij.

Ik ben al begonnen met de basis lijnen (de vorm van de romp)
alleen kom ik nu al op veel vragen.
Hoe hoog moet de elevator in de romp? wat doet het?
hoe ver moeten de 2 vleugels van elkaar, en wat voor effect heeft dat etc.
 

Bijlagen

  • eigen F3A kist.png
    eigen F3A kist.png
    66,3 KB · Weergaven: 149
De hoogte van je stabilo t.o.v. de motor-trek-lijn heeft vooral invloed op meskant pitch up-/down. Maar is ook afhankelijk van de grote van je kielvlak en het deel onder je stabilo.
In meskant split je stabilo de aanstroming van je rudder. je wilt de druk onder en boven je stabilo niet veranderen als je rudder geeft, anders krijg je dat pitch-up/down moment.

Om die reden vlogen Ruud en ik in de 0-versie van onze kisten met meerder steek-gaten voor de hoogte van het stabilo, zodat we konden uitproberen wat de beste plek is.

Voor de afstand van de vleugel: Ik dacht dat Jason Schulman een keer een kist gebouwd had waar deze heel dicht bij elkaar stonden. Dat gaf wel wat problemen omdat de vleugels elkaar beinvloede.. je perst als het ware lucht geforceeerd tussen die kier door. Dus hier is geen wetmatigheid voor.

Dat uitproberen is deel van het traject. Omdat je alles in AutoCad hebt staan en CNC kan frezen kan je absolutete aanpassingen maken.

Belangrijkste is dat je op een gegeven moment gewoon gaat bouwen en accepteert dat de 0-versie niet meteen helemaal goed is.
En dan aanpassen tot dingen voor jouw naar je zin worden.
 
  • Like
Reactions: Yme
Die zag ik ook al staan. Er is ook een versie van een mono plane van.
Alleen weet ik niet of je hem dan onder de 5kg krijgt.
Zelf ontwerpen lijkt mij het leukste.
 
dat lijken mij ook twee verschillende doelstellingen:

- bij zelf ontwerpen weeg je alle mogelijke keuzes af, bestudeer je de invloed van keuzes en neemt uiteindelijk de beslissing wat je wel/niet gaat toepassen.
Als je de bekende basis instellingen aanhoudt mbt instelhoeken dan heb je zowieso iets dat vliegt. Dan produceer je je eigen kist, gaat vliegen en dan kan je gaan aanpassen.

- Bij het bouwen/printen van een model die een ander ontworpen heeft stap je over alle design keuzes heen.

Je moet je zelf dus een beetje afvragen waar je uitdaging in zit?
snappen wat de invloed is van bepaalde keuzes, zodat je steeds beter leert je model naar je hand te zetten?
of een goedkoper model kunnen bouwen

het is lekker weer om te puzzelen... helaas :koud:
 
  • Like
Reactions: Yme
Alle 2 de keuzes. Maar ik zie het ook meer als leer traject.
Straks 2 weken vakantie. Dan kan ik er mooi bezig
 
Ik zou verwachten dat er in de huidige F3A groep kennis aanwezig moet zijn over het ontwerpen van een dergelijk model.

Mocht dat niet het geval zijn dan zou je Giichi Naruke of Sebastiano Silvestry kunnen benaderen. Beiden kun je vinden via Facebook.
Met Giichi Naruke heb ik jaren geleden kontakt gehad over mijn zelf gebouwde Aurora. Een bijzonder aardige man die vele goed vliegende modellen heeft ontworpen. (Kijk maar naar de huidige Ascent)
Er is natuurlijk ook algemene literatuur beschikbaar over het ontwerpen van vliegtuigen, die zou je ook kunnen gebruiken. Dat geeft je inzicht.
Vele zaken kun je van tevoren berekenen, echter niet alles. Motordomping, zijwaartsstelling en instelhoeken moet je vrijwel altijd proefondervindelijk vaststellen.

Succes en grt,

Arnoud.
 
  • Like
Reactions: Yme
Ik zelf heb bijna geen verstand van vliegtuigen, ik weet hoe ze vliegen en hoe het werkt met zwaartepunt, druk punt etc. Maar wat zorgt er nou voor dat hij nou goed vliegt/ strak vliegt voor F3A.
Ik kijk veel naar plaatjes en bouw tekeningen om zo te kijken hoe en waar spanten moeten.
Voor de rest pruts ik er lekker mee om.
 
We zijn weer een stapje verder, het frame voor de vleugels is nu af.
 

Bijlagen

  • frame midden.png
    frame midden.png
    198,1 KB · Weergaven: 112
goed bezig... zorg ook tijdens het design dat je model 'bouwbaar' is...

daarmee bedoel ik dat als alles verlijmd is, de boel vaak meer dan stevig genoeg is, maar tijdens het bouwen kunnen de losse onderdelen wel eens heel fragiel zijn.
een oplossing kan zijn om dwars en kruis verstevigingen in je spanten te laten zitten,die je pas tijdens een latere bouwfase verwijderd.

Let ook op dat b.v. 1 mm meer radius bij een fillet behehoorlijk wat meer oppervlakte toevoegd aan de hoek, dus sterker.

tot slot, denk goed na over de nerf richting van je materiaal vs je onderdelen. Bij Balsa is dat wel duidelijk, maar o.a. populieren triplex is in 1 richting ook stijver/sterker als de andere.
 
bedankt voor de tip, ik kijk een beetje af van de bouw foto's van de Halo van Dan Workman in de hoop dat alles setvig is.
ook zorg ik ervoor dat alles mooi in elkaar past.
 
Ik heb weer de tijd om lekker te tekenen en kom weer tegen een paar vraagjes.
Ik vlieg altijd best wel langzaam en dat kan de Anthem gelukkig ook.
maar hoe zorg ik er nou voor dat ik dat ook behaal. Natuurlijk snap ik, hoe lichter hoe beter.
maar moet ik brede (spanwijdte) en dunne vleugels, of dikke vleugels ?
Graag jullie mening.
Ook hoorde ik van collega vliegers dat je het rudder zo hoog mogelijk wil, dit ivm het P factor met een contra drive?
Ik heb nu dat de cockpit cap bijna even hoog is als het rudder, moet ik het rudder hoger maken of de cockpit kap? Of zal dit geen geen problemen leveren en dat ik het zo hou?
 
Laatst bewerkt:
benodigde vliegsnelheid is vooral een functie van vleugelbelasting, dus indd licht bouwen en daar vleugels op af stemmen.
Bereken van je Anthem de vleugel belasting eens. Vergeet ook oppervlakte van je stabilo niet.

dikke romp, dikke vleugels blijkt geen goede basis om langzaam te vliegen, dat zorgt voor een onduiddelijke snelheids band.
Slanke romp, dunnere ( 10-12%) laat het model meer glijden, waardoor de motor/gas-stand dominant is in de vliegsnelheid .

Je andere vraag over hoogte rudder: De algemene concensus met Coax modellen is dat je je meer kielvlak oppervlakte nodig hebt (kielvlak + rudder ) als bij single drive.
Dit omdat juist bij de Coax de P factor minder aanwezig is en de kist meer aerodynamisch stabiel moet zijn.

Verder zijn er geen 100% geschreven regels, iedereen zoekt binnen bepaalde grenzen naar een optiumum, maar dat is voor de ene vlieger niet gelijk aan de ander,
dus ergens een streep trekken in designen, en dan gaan bouwen, vliegen en aanpassen
 
  • Like
Reactions: Yme
Ik ben weer bezig met ontwerpen. wat is het effect dat de bovenste vleugel meer naar voor komt dan de andere.
sommige ontwerpen het wel en de andere weer niet
 
Wat je omschrijft is 'stagger' van de vleugels. Veelal wordt dit gedaan voor stabiliteit.

Alleen.... dat wil je liever niet bij een f3a model.
Vandaar dat bij een f3a tweedekker meestal geen stagger wordt toegepast en de vleugels boven elkaar zitten.

Grt,

Arnoud.
 
Hallo Arnoud
Dat is wat ik ook dacht. Maar toch zie ik veel F3A kisten wie nog stagger hebben.
Proteus WC van Andrew Jesky, Stephan carrier zijn Velar. En de topstage Bipe.
Het gaat hier bij misschien maar op 2-5 cm wat de bovenste vleugel naar voor staat.
Wat denken jullie. Doen of niet?
 
Hallo Yme,
Als ik het zo op internet lees hangt het van veel factoren af.
O.a. vleugelprofiel, koorde, afstand van de vleugels t.o.v. elkaar, spanwijdte en pijlhoek zijn mede bepalend.
Daarnaast denk ik dat het heel persoonlijk is. (Wat de een heel fijn vind is voor de ander onwerkbaar / kijk ook maar naar de formule 1)
Wat ik zelf zou doen is een prototype ontwerpen en daarna zaken gaan aanpassen.
In 1 keer een model ontwerpen dat perfekt vliegt kan m.i. niet. (Dat geven zelfs topontwerpers aan)
Misschien dat dit linkje iets helpt : https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?4660263-The-science-of-F3A

Grt,

Arnoud.
 
zit nogal ingewikkeld in elkaar dus. denk dat ik het zo laat als ik het nu heb. de bovenste vleugel staat 2,5cm meer naar voren.
ik ben op dit getal gekomen door de afmeting van alle kisten wie stagger hebben te middelen.
 
Back
Top