ombouwen PC voedingen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ron van sommeren, 20 jun 2003.

1. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    In vrijwel elke voeding zitten één of twee stevige elco's die tot de piekspanning van het lichtnet worden opgeladen. Dat kan tot wel 330V oplopen. Als de voeding net uitgeschakeld is en de stekker uit het stopcontact is getrokken kan het heel lang duren tot die spanning weggelekt is. In veel voedingen is daarvoor een hoge weerstand over die elco's geplaatst zodat ze in 2 tot 3 minuten ontladen zijn. Des al niet te min kan het nooit kwaad om die elco's alsnog met een 5600 Ohm (niet 5000k) te ontladen. Vergeet die weerstand niet te verwijderen als je de voeding weer inschakelt anders krijg je rooksignalen. :rolleyes:

Cnn vindt dit leuk.
  2. Cnn

Cnn

Lid geworden:
    9 dec 2014
    Inderdaad had natuurlijk 5k/5000 ohm moeten zijn.

Ik blijf er vooralsnog maar vanaf.

Ik was wel benieuwd wat er mis was met deze. Maar ga er zelf niet aan klooien. Is het me wat te spannend voor.

Weet er genoeg van om te weten dat ik er beter kan afblijven;).

Open schroeven en kijken of er zichtbare schade is aan componenten lukt nog wel.

3. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Gelukkig wel. Helaas zijn er heel veel mensen die dit soort dingen op het internet lezen en dan denken dat ze het zelf ook makkelijk kunnen. Daar gaat het dus wel eens fout. Gelukkig meestal niet fataal maar wel met zeer onplezierige gevolgen.
    Vandaar dat ik altijd blijf waarschuwen, niet voor de mensen die wel de nodige kennis en gezond verstand hebben maar vooral voor die mensen die denken dat de die kennis hebben en dan niet naar hun verstand luisteren.

Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina