ombouwen PC voedingen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ron van sommeren, 20 jun 2003.

1. Gert-JanP

Gert-JanP

Lid geworden:
    17 okt 2011

En klaar!

2. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Klaar?

Goed, het werkt, maar persoonlijk zou ik passende stekkers aan de laadkabel solderen in plaats van klemmen (die je ooit eens per ongeluk verpoold zult aansluiten...) voor de kabel van de lader naar de voeding geldt hetzelfde.

Groeten, Jan.

3. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Is bij mijn weten nog niet aan de orde geweest hier, maar zou je de 12volt lijn van PC voedingen wat zwaarder mogen belasten? Dit aangezien de andere spanningen nauwelijks/niet belast worden. En zo ja, met welk percentage?

4. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Dat is maar vrij weinig Ron, het probleem is in dit geval vooral de gelijkrichter diode(s) na de transformator. Die diode moet bij iedere schakelpuls de elko van de uitgang opladen plus de uitgangsstroom leveren. Die piekstromen kunnen dus makkelijk het dubbele zijn van de continue stroom. Die stroom verhogen tot boven de door de fabrikant opgegeven stroom is naar mijn inzicht vragen om problemen.

5. Xtinction

Xtinction

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Ook al heb ik hier 0 antwoorden gekregen op mijn vraag, het eindresultaat :

Alleen de weerstand wordt nog weggewerkt, door middel van een extra 'omhulsel' met een fan erop.

6. Gert-JanP

Gert-JanP

Lid geworden:
    17 okt 2011
    Zo zie je maar weer, eerst zoeken dan vragen ;)

7. Xtinction

Xtinction

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Had het hele forum al nagespit. Helaas niks kunnen vinden over datgene waar ik op vast liep.

Circuitsonline daarentegen :thumbup:

Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  8. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Heb je linkje naar dat circuits-online verhaal?

9. Gert-JanP

Gert-JanP

Lid geworden:
    17 okt 2011
    Had je graag geholpen ware het niet dat mijn kennis niet toerijkend genoeg was :)

Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  10. BC-deGraaf

BC-deGraaf

Lid geworden:
    4 aug 2013
    hoi na dit forum door te hebben gelezen heb ik mijn oude pc van boven gepakt
    de voeding er uit gehaald. de groene (aan signaal) met een aarde (zwarte verbonden) 2 weerstandjes van 1 Komh in de 5 volt gemaakt
    hij levert nu netjes 12.6 volt alleen nu komt het probleem als de voeding aan staat en ik plug me lader er in (robbe no8560 max 4 cell lipo 3 amp) dan slaat de voeding uit. de voeding die ik is een elanvital green energy: evp-4007-00
    12volt 15 amp max
    5volt 33amp max
    3.3volt 30amp max

er zit ook een on/off switch op de achterkant.
    nu heb ik het ook geprobeerd om de lipo lader er aan te doen en dan pas inteschakelen alleen dan gaat hij met de switch op de achter kant niet aan dus dat ding weer open geschroefd en groen en zwart weer tegen elkaar aan doen (een aantal keren zelfs)

wie zou mij kunnen helpen doe ik iets verkeerd of een andere voeding zoeken.

gr
    brian

11. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Je moet de 5V voeding belasten om te zorgen dat de 12V, onder belasting, op de juiste spanning blijft. Je hebt 2 weerstandjes van 1 kOhm in de 5V gemaakt. Wat je daar precies mee bedoelt weet ik niet zeker maar als het is wat ik denk is dat echt niet voldoende. De 5V voeding moet STROOM leveren! Dat doe je door een weerstand van 10 Ohm tussen de +5V en de 0V aan te sluiten. Er gaat dan 0,5A lopen, dat is meestal voldoende maar deze 5V voeding kan 33A leveren. Die 0,5A is dus maar een klein beetje stroom.
    Als de +12V nu stabiel genoeg is om de lader goed te laten werken is alles prima zo. Blijft de lader uitschakelen omdat de 12V te ver inzakt dan moet je meer stroom uit de 5V gaan trekken.
    Neem dan een 5 Ohm 10Watt weerstand en sluit die op de +5V en 0v aan. Er gaat dan 1A lopen, nog steeds weinig maar misschien voldoende.
    Uiteindelijk zou het kunnen zijn dat je een 1 Ohm 30Watt weerstand moet gaan aansluiten om voldoende stroom uit de 5V te trekken.
    Waarom dit nodig is gaat veel te ver om hier uit te leggen. Je moet ook enige kennis van de elektronica hebben om dat te begrijpen.

12. BC-deGraaf

BC-deGraaf

Lid geworden:
    4 aug 2013
    Oke duidelijk dan gaan we daarnaar op zoek.
    Die 2 weerstanden geven elk een waarde van 980 aan op de multimeter, de Elektriciein zei dat ze 1 kilo ohm stuk waren, Misschien weet je nu welke ik gebruik, (lkkr vaag ik weet het mijn kennis is niet zo sterk kwa stroompjes...)
    Maar bedankt voor de info!!

13. MickFly

MickFly

Lid geworden:
    29 mei 2013
    Vandaag heb ik een AC/DC adapter op de kop kunnen tikken.

Deze wil ik voor mijn Lipo lader wil gaan gebruiken. De output van de lader is perfect, 12V - 18 A.

Echter heeft deze adapter een aparte outputplug. Vooral de pin 'remote' vind ik apart.

Dus voordat ik wat verkeerds doe, wil ik dit aan jullie voorleggen.
    De plug heeft 8 pins.
    Pin 1: Vo (RESERVED)
    Pin 5: Vo (REMOTE)
    Pin 2,3,4: Vo
    Pin 6,7,8: GND

Mijn idee is om de plug te verwijderen en hier of een rode en zwarte draad uit te laten komen. Nog mooier zou zijn om direct een charge plug van 5.5 mm er op te zetten, maar de kabeldikte is 8 mm.

Maar goed, eerste uitdaging is dus achterhalen welke draden ik moet gebruiken voor de + en -.

Jullie een idee?

14. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Is dit een grap?

Zo niet, dan weet ik niet of het verstandig is dat je zelf pogingen gaat ondernemen om dit om te bouwen.

Verbind de rode draad aan 2, 3 en 4.
    Verbind de zwarte draad aan 6,7 en 8.

Het schema wat je toont is toch spathelder?

15. MickFly

MickFly

Lid geworden:
    29 mei 2013
    Nee natuurlijk is het geen grap. Ik heb weinig kaas gegeten van electronica, dus neem liever het zekere voor het onzekere. Ik weet alleen dat rood + is en zwart -. De rest heeft me tot voor kort niet echt geïnteresseerd.

Ik had inderdaad al wel het idee dat 2,3,4 op een rode draad moesten en 6,7,8 op een zwarte, maar bij twijfel altijd vragen toch?

Wat doet pin 5 dan? Het is een voeding voor een pc. Zou dit een signal pin voor communicatie tussen het moederbord en de voeding zijn?

Omdat ik me nu toch wel heel dom voel, ben nu aan het leren @ http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electric/watcir.html ;)

16. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Even zoek op het net en daar vond ik DEZE site. Als je iets naar beneden scrolt vind je exact de uitleg wat welke aansluiting doet.
    De REMOTE aansluiting is nodig om de powersupply in de adapter aan te schakelen. Dat doe je door die REMOTE met de GROUND door te verbinden.

17. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Openschroeven van die DELL voeding gaat beter!
    (Als je geen passende torx hebt kan je met een klein schroevendraaiertje makkelijk het pinnetje in de kop van de schroef uitbreken)

Uiteindelijk zie je dan 2 grote soldeer-eilanden en een dun draadje. Dat dunne draadje moet je aan de massa leggen voor het activeren van de voeding. Aan die grote soldeer-eilanden kan je verse draden solderen.

Ik heb zelf 2 blokken met wat 4mm gaten eraan gemaakt.

18. MickFly

MickFly

Lid geworden:
    29 mei 2013
    Top heren! Bedankt voor deze info. Zonder REMOTE dus geen actieve adapter. Ik zal hem ook nog even openmaken, om te zien wat je bedoelt Roelof. Wat bedoel je met die twee blokken. Heb je daar een foto van?

19. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Dit zijn aardeklemmen die ik nog had liggen. Daar 4mm goudbussen in geperst

20. bel10

bel10

Lid geworden:
    28 jun 2012
    Hoi het is me gelukt de voeding werkend te krijgen,foto`s in m`n fotoalbum,ik heb er nog een paar liggen eens kijken of dat ook lukt,bericht er nog over,gtz Bel10

Deel Deze Pagina