Ombouwen Monstertruck 2WheelDrive naar 4Wheeldrive

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met het ombouwen van een FG Monstertruck van 2 WheelDrive naar 4 WheelDrive?

Ik wil graag weten wat de effecten zijn op de rij-eigenschappen omdat mijn zoon graag zijn MT wil ombouwen. Ik wil hem uiteraard behoeden voor een grote investering die mogelijk op een teleurstelling uit zou kunnen draaien omdat niet brengt wat hij er van verwacht.
Zijn verwachting is ondermeer meer stuur, het mooi kunnen driften met de MT en eventueel Cycloondonuts maken.

Graag antwoord van ervaringsdeskundigen

groeten

Steve

hey

ik weet in iedergeval dat je hem moet sloopen tot het chassi.
want bij de wd kit krijg je boden plaat enzo en andere diff.

vogens mij maakt het niet uit of je hem 4wd maakt of 2 wd laat.
om dat het zware gewight van de auto hem toch goed te bestuuren. valt hoor
met 4 wd is die miss iets stabieler op de weg . maar het is toch een off road wagen dus als je off road gaat merk je daar niet zo veel van.

Google Afbeeldingen resultaat voor http://www.rc-car-online-shop.de/cosmoshop/pix/a/n/1234532437-8805.jpg

kijk de site maar even prijs 279 euro .

Beekman, SAM31 vraagt om de mening van een ervaringsdeskundige, oftewel iemand die zelf al eens een FG heeft omgebouwd van 2WD naar 4WD en/of ervaring heeft met het rijden met 2WD en 4WD bigscales.
Een ervaringsdeskundige is iemand die zelf (veel) ervaring heeft op een bepaald gebied. De kennis van de persoon in kwestie is dus niet gebaseerd op studie, maar op eigen ervaring.
Jouw opmerkingen zijn ongetwijfeld goedbedoeld, maar deze informatie kan hij zelf ook wel vinden (of heeft hij al gevonden).

Precies, goedbedoelde meningen zijn aardig maar kan ik niet zo heel veel mee. Ik wil graag van iemand informatie krijgen die een MT heeft omgebouwd.

Beekman, heb je zelf überhaupt wel eens met een MT gereden? Ik vermoed van niet. Als dat zo zou zijn dan had kunnen weten dat een 2WheelDrive MT niet lekker stuurt op de weg of offroad. Het gewicht heeft hier niets mee van doen. Het gewicht zit achter waardoor bij het nemen van een snelle bocht de auto veel onderstuur heeft. De vraag is of dat met 4WD verbetert en of er gecontroleerd te driften valt.

Precies, goedbedoelde meningen zijn aardig maar kan ik niet zo heel veel mee. Ik wil graag van iemand informatie krijgen die een MT heeft omgebouwd.

Beekman, heb je zelf überhaupt wel eens met een MT gereden? Ik vermoed van niet. Als dat zo zou zijn dan had kunnen weten dat een 2WheelDrive MT niet lekker stuurt op de weg of offroad. Het gewicht heeft hier niets mee van doen. Het gewicht zit achter waardoor bij het nemen van een snelle bocht de auto veel onderstuur heeft. De vraag is of dat met 4WD verbetert en of er gecontroleerd te driften valt.

hmm ik heb zelf een mt:rolleyes:

maar ik kan hem niet op de weg houden nee maar vogens mij is het ook niet de bedoeling om met een mt op de weg te gaan rijden

maar ik kan hem niet op de weg houden nee maar vogens mij is het ook niet de bedoeling om met een mt op de weg te gaan rijden

Beekman, leer eerst eens rijden voor je commentaar gaat geven. Als je de auto niet onder controle hebt, moet je minder gas geven. Alleen ervaren rijders kunnen volgas rijden en de auto onder controle hebben. Rij zelf ruim een jaar on-road, heb het al aardig onder controle, maar zie nog wel verschil met jongens die 4-5 jaar rijervaring hebben. Dus ben er nog lang niet. Ben ook begonnen met 40% gas en dat was volgas, toen ik dat te langzaam vond, langzaam opgevoerd, en nu staat ie weer op 100%.

een beetje camber en caster :)
je zou gewoon netjes recht moeten kunnen rijden.
alleen je moet de stand van de bandjes een beetje veranderen , want als ze allemaal kaars recht staan gaat ie volgens mij een beetje dweilen over de weg :mrgreen:

en sam31 ,
volgens mij gaan de rij eigenschappen wel omhoog ,je staat niet zo gauw vast in het zand , en er zijn vast nog wel meer dingen.
voor 240 euro zag ik al een ombouwset , ik ben zelf nog aan het twijfelen omdat je bijna een hele nieuwe auto krijgt en moet ik mij alu voortrein vervangen door de plastic die bij de ombouwset zit.
misschien moet Dr.Dre wel even replyen hier , want hij heeft zijn fg omgebouwd naar 4wd.:mrgreen:

groetjes
scott

Nou, laat Dr.Dre dan maar gauw langskomen.
Ik kreeg even het idee dat dit topic over de rijervaring en kundigheid van Beekman ging.

Ik ben het met je eens dat het zonde is dat de inmiddels aangeschafte aluminium delen weer vervangen moeten worden door plastick. Ik heb een Alu drivetrain op mijn MT waardoor voor mij een 4WD niet aan de orde is. Mijn zoon echter heeft wel nog een volle kunststof auto en dat biedt dus mogelijkheden.

Graag alleen reacties m.b.t. het ombouwen naar 4WD. Andere zaken kunnen elders besproken worden.

@ sam, was meer bedoeld als waarschuwing, dat Beekman geen ervaring en niet kundig is, en zomaar wat lalt, en dingen herhaalt die wij hem vertellen.

Hoi Steve,

Post bijna nooit iets op een forum en was dus ook mijn inlog gegevens kwijt, vandaar 1e post en nieuw hier :-)

Kijk anders even op het bigscaleforum, daar staat nu bij te koop een bijna complete kamitura 4wd alu set voor weinig(niet de mijne hoor) en die jongen kan je waarschijnlijk wel vertellen wat de grote verschillen zijn.

Mvgr Michel

Hoi Steve,

Post bijna nooit iets op een forum en was dus ook mijn inlog gegevens kwijt, vandaar 1e post en nieuw hier :-)

Kijk anders even op het bigscaleforum, daar staat nu bij te koop een bijna complete kamitura 4wd alu set voor weinig(niet de mijne hoor) en die jongen kan je waarschijnlijk wel vertellen wat de grote verschillen zijn.

Mvgr Michel

Hey,
die kamitiro set is de set die ik op het bigscaleforum aanbied inderdaad.
Dit is inderdaad een goede set, maar er moet enkel nog een differentieel bij gekocht worden. Dan heb je voor rond de 100,- een mooie set die goed te bouwen is en zeer degelijk is, en bovendien ook compleet aluminium.

Ik heb mijn mt ook omgebouwd naar 4wd. Ik vond dit erg leuk om te doen en moet zeggen dat de rijeigenschappen er ook wel op vooruit zijn gegaan (voor zover ik ermee gereden heb). Het was voornamelijk een show mt...
Ik denk dat het zeker een positief idee is om het te proberen!

Als je wat wilt weten, dan wil ik je graag voorlichten, maar ik weet niet wat ik er nog meer over moet zeggen..
Kijk maar eens op het bigscaleforum onder mijn bouwproject, Lars's MT.. Daar vind je wel wat foto's e.d.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Groet Lars

Hey Lars,

Ik heb met verwondering jouw project gelezen.
Wat mijn zoon wil kopen is een orginele FG ombouwset. Als ik jou bouwverslag zo lees dan komt er veel meer bij kijken. Het setje wat je me aanbiedt voor €100,-- is dan ook inclusief de problemen waar jij tegen aangelopen bent zoals een riem die ruzie krijgt met de stuurservo. Als ik zo brutaal mag zijn, wat heeft dat profect je in totaal gekost?

Overigens, heb je veel verschil kunnen merken met het rijden of heb je er niet echt mee gereden nadat hij klaar was?

Nog een reden, voor mij althans, om voor de orginele FG ombouwset te kiezen is dat de riem tussen voor en achter diff. in een gesloten behuizing zit. Aangezien de MT offroad rijdt zal er genoeg rommel in kunnen komen als het een open systeem is.

Ben nog steeds benieuwd naar reacties van mensen over het rijgedrag van een MT nadat ze een ombouw hebben gedaan van 2wd naar 4wd

Laatst bewerkt:
dat setje wat Lars heeft ,was de mijne ,ik was denk ik zo'n twee jaar geleden de eerste die dat heeft gedaan, ik heb ooit een FG marder/MT omgebouwd naar 4 WD, de kamitiro is van aluminium en belt aangedreven, de nieuwe set's zijn van Plastiek en ketting, Die van FG zijn zowel in plastik als in alu te verkrijgen , de plastiek variant kan je goed gebruiken voor recreatief rijden met de MT , echter zijn er wel een aantal zaken die je beter in aluminium kan uitvoeren, misschien is dat al het geval ,bv de motorsteunen en motorplaat.

Let wel op dat de meeste aanpassing die Lars heeft moeten doen ook kwam dat hij Elcon onderdelen had gebruikt ivm FG en dat de Kamitiro set was bedoelt voor FG.
Bij een kamitiro set voor bv FG , hoef je de meest van deze aanpassingen niet uit tevoeren

De Kamitiro set geeft idd wat problemen bij de stuurservo, dat is makkelijk op te lossen door de stuurservo opz'n kop te monteren en dan nog evt met 8 mm te verlagen , dan heeft de riem ongeveer 3 mm speling tov de stuurservo.

Ook is het raadzaam bij welk merk of uitvoering een tuningsuitlaat te monteren,dit ivm het vermogen wat de motor moet leveren, dat wordt met een tuningsuitlaat wat verbeterd in de trekkracht,hou wel rekening mee dat ook de stuurservo voldoende kracht moet hebben (min 20KG).

Ervaring met de FG set's heb ik niet , of deze duurzaam zijn is maar de vraag, zekers bij 0ff-road , denk aan vuil en zand.

Met de kamitiro heb ik on-road als off-road gereden , en was wel onder de indruk van de wegligging, echter bij on-road mis je toch een midden diff ,wat je eigelijk ook wel mist bij off-road.

Naar mijn mening is een aluminium uitgevoerde 4wd beter als de plastik 4WD dit ivm de krachten op de diverse delen.Je zoon kan beter het geld steken in een paar goede up-grade's en evt uitlaat en 2wd blijven rijden ,heeft ie denk ik minder sleuteltijd en meer rijtijd dan 4wd .
maar misschien zijn er al upgrade's toegepast.

Suc6

btw als je foto's e.d wilt van de inbouw van de set even PB-en.

Laatst bewerkt:
Hoi Q racing,

Mijn zoon heeft al een Samba uitlaatje op zijn auto en een Rhino (fikt lekker) digi4 stuur servo.
De wielophanging is op de Vlinder na nog origineel van kunststof en dat hou ik bij zijn auto graag zo. Hij is nog wel eens ruig en dan heb ik liever een kunststof draagarm stuk dan een aluminium draagarm krom. Scheelt aanzienlijk in de kosten. Mijn MT is wel al gedeeltelijk aluminium.
Hij wil zelf graag de ombouwset kopen en zijn MT aanpassen. Wat ik van de set van FG weet is dat alles afgesloten is dus komt er geen zand e.d. bij. Dat vind ik wel een prettig idee.
Mijn vraag is wat het effect op de rij eigenschappen is en het forum lezende ben ik er ook benieuwd naar of er mensen zijn die een FG setje hebben gemonteerd en wat ze van de kwaliteit vinden.

Je schrijft dat je op onroad ook met 4wd gereden hebt en eigenlijk wel het middendiff miste. Vervolgens beaam je dat dat bij offroad ook zo is.
Het ontbreken van het middendiff zal er toe bijdragen dat er meer gedrift moet worden om de auto de bocht om te laten gaan lijkt me.

Groeten

Steve

Dr.Dreeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee waar ben je
haha Dr.dre heeft zo een setje en volgens mij heeft hij er een topic over gemaakt ergens op een forum.

maareh , je zoon mag wel een paar krantewijkies hebben met zo een hobby:sleepy: of loop jij stiekum een wijkje :mrgreen:
deze hobby is owzo leuk maar kost handen vol met geld. :-)

groetjes scott

maareh , je zoon mag wel een paar krantewijkies hebben met zo een hobby:sleepy: of loop jij stiekum een wijkje :mrgreen:
deze hobby is owzo leuk maar kost handen vol met geld. :-)

Tja, wat zal ik zeggen, ben een aan Bigscale verslaafde vader van een zoon die ook een MT heeft. Dus............ samen rijden, samen lol.

Ik sponser hem in het onderhoud (auw, mijn portemonee):rolleyes:

Moet binnenjkort maar weer met de collecte bus langs de deuren:D

Ik heb mijn marder ook omgebouwd naar 4wd met de set van fg. De rij eigenschappen zijn wel veel beter, anders vliegt de kont alle kanten uit op zand maar nu ligt hij veel strakker op de baan. Vind wel dat het extra vemogen vraagt, komt misschien ook wel omdat de v-snaar nog wat moet inlopen want heb er ongeveer 30 min. mee gereden. En om nou te zeggen dat er geen zand bij komt, bij mij komt er wel zand bij. Maar al met al blijft het een leuk setje wat ondanks al het kunstof er solide uit ziet en bij mij nog niet stuk is gegaan

Back