Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Geachte zeilers,
Op de boot , waarmee ik alweer 3 jaar geleden dit draadje begon, heb ik afgelopen winter een fokkeboomneerhouder geplaatst , gemaakt van RVS en messing.
Hoewel de 2 proefvaarten naar tevredenheid verliepen rees toch de volgende kwestie bij me.
Ik kan mij vergissen, maar krijg de indruk dat wanneer het achterlijk te strak aangespannen wordt door de spanschroef de fok in zijn geheel ook strak komt te staan deze dan minder lift genereert dan wanneer , zoals in de oude situatie de boom iets gelicht werd en er wat extra bolling in de fok kwam .Is het wenselijk het achterlijk toch wat meer ruimte te geven?
Gaarne jullie reacties en 'words of wisdom'...
Ard
Bij een 'standaard' keerfok gebruik je een dirk om de boom te lichten zodat het achterlijk een bolling krijgt, in jouw geval volstaat het de neerhouder minder strak te zetten.
even niet bezich met varen ,vrouw ligt ziek,en aangezien mijn zeil schepen allen vaar klaar zijn ,ben ik maar tussen de,, verzorging door ,, aan mijn stoom sleper,,de aggrip,, bezich met kleine dingen zoals de trappen plaatsen,de kleine mast voor zien van takel boompje en zo meer kleine dingen.vgr tonsr
door omstandigheden staat de yellow boomerang nu hier op de tekoop site,dit omdat ik ik haar niet meer kan hendelen ivb gewicht
dit omdat mij knieen het begeven en deze gereviseerd moeten worden.vgr tonsr
Hoi Ton,
Wat ontzettend sneu voor je.Ik sluit me bij Joost aan met eveneens de hoop uit te spreken dat dit memorabele modeljacht een goede thuishaven krijgt.
Ard
Ik snap je echter wel. Ook ik kon mijn Highlander niet meer in en uit het water tillen.
Verkocht en toen een Tenrater gekocht. Die boot is 165cm lang en weegt minder dan 6 kilo. Boot heeft heel mooi vaarbeeld, niet zoals een A...
De witte Tenrater op de foto is meer dan 2 meter lang en weegt ca 8 kg.
kijk wim 8 kilo is een heel ander verhaal.en nogmaals ik heb de boomerang met hart en ziel er weer voor gezet ,met haar vane mechaniek op zicht werkend gemaakt om haar zo origineel mogelijk te houden en dan komt dit om de hoek kijken en dan gaat het in ene niet meer ,dan moet je keuzes maken en dat is in dit geval niet fijn geloof me.vgr tonsr