ombouw 45 jaar oude vaanzeiler tot RC-zeiler

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door atarie, 9 aug 2013.

1. Kim

Kim

Lid geworden:
    5 dec 2004
    Vorig weekend heb ik tijdens onze toertocht een filmpje gemaakt. De camera stond op het dek van mijn A klasse ( die van Wim).

Kim van Zwieten

Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
    Bert V vindt dit leuk.
  2. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Mooi in beeld gebracht, handig zo een riem met haak om je schip uit het water te halen, want met zo een A classe is dat al een heel gewicht :koud:

3. Kim

Kim

Lid geworden:
    5 dec 2004
    23 kilo, schoon aan de haak :)

4. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Voordeel van zo een gewicht, kan heel wat meer wind hebben zonder zeil te wisselen.
    Ook stabiel beeld tijdens het filmen .

5. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    kan het filmpje niet kijken 2x geprobeerd maar mijn computer loopt er op vast,komt vast om dat hij al op leeftijd is.vgr tonsr.vgr tonsr

Laatst bewerkt: 29 nov 2015
  6. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    cc2.jpg
    de yellow boomerang in de spuit plamuur,en glad geschuurd nog maals spuiten en schuren tot ze spiegel glad is ,dan primer en weer schuren.vgr tonsr

Laatst bewerkt: 29 nov 2015
  7. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    na gezien te hebben wat een a klasse zeiler is ,is mij gevraagd of er nog iemand is die er een heeft en er niets meer mee doe,dus hij heeft erg veel intrsse.
    zoja wil je mij dan even een pb geven,dan zorg ik dat het bij hem komt.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    mijn schip,,de yellow boomerang,, staat nu in de primer te drogen dan kan ze p 1000 waterproof geschuurd worden.vgr tonsr
    dat schuren met een p1000 waterproof ook gedaan ,ze begint nu redelijk glad te worden echter toch nog een keer in de primer dan maar weer schuren tot het naar mijn zin is.vgr tonsr

Laatst bewerkt: 3 dec 2015
  8. Ard

Ard

Lid geworden:
    9 apr 2014
    Weer en wind vroegen er vanmiddag om de boot, waarmee dit draadje begon, toch maar uit de winterslaap te halen.De boot voelde zich weer prima in haar element op de roeibaan (nu een zeilbak van 2000*160 meter!) in Zevenhuizen in een volle zuidwester, maar met een kleiner tuigje.
    Het viel echter niet mee met de ene hand de zender en de andere de camera te hanteren.
    . DSCN6082-comp.JPG
    DSCN6078comp.JPG
    DSCN6086-comp.JPG DSCN6091-comp.JPG
    Aan Ton (de ' Vrijvaarder') : Maak die Yellow Boomeramg in orde en kom hier varen...
    Ard

joost vS vindt dit leuk.
  9. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    wat een schitterende foto,s,ard waanzinnig ,het schiet wel op met mijn schip ard ,de zeil winchen zijn besteld,en ze is bijna zover dat ze in de kleur gespoten kan worden,de rc er in en dan kan ik ook met mijn schip het water op.
    ard even vraag op mijn schip zit een relatief klein roer op,dat was voor vaan zeilen voldoende ,ik eet niet hoe dat bij jouw schip is ,mogelijk dat je het roer ivb met de rc groter heb gemaakt,ik vindt het roer nogal klein vandaar.vgr ton

10. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Verstandig om je tuig aan te passen, zeilen en fotograferen niet altijd gemakkelijk maar goed gelukt :koud:

11. Ard

Ard

Lid geworden:
    9 apr 2014
    ard even vraag op mijn schip zit een relatief klein roer op,dat was voor vaan zeilen voldoende ,ik eet niet hoe dat bij jouw schip is ,mogelijk dat je het roer ivb met de rc groter heb gemaakt,ik vindt het roer nogal klein vandaar.vgr ton[/QUOTE]
    Ton: het is het originele roer van ca 12,5 cm hoog en 6 cm breed.
    Wel zat er een lel van een scheg voor waarvan ik zeker de helft verwijderd heb.Nu tot mijn verrassing is de boot vrij wendbaar,zelfs onder de omstandigheden zoals vandaag.Ik kom hierop nog terug via een PB .
    Ard

12. wim bakker

wim bakker

Lid geworden:
    13 mrt 2006
    image.jpeg Ton
    Bij de NED 11 zat een vaanzeilroer met scheg. Ik heb dat verwijderd en een vrijhangend balansroer gemaakt en gemonteerd. Hiermee manoevreert ze heel goed. Met het originele roer/ scheg heb ik nooit gevaren.

De foto toont de polyester Highlander van Val Provoost met een balansroer. De maten heb ik gebruikt voor NED 11.

Groet
    Wim

Laatst bewerkt: 5 dec 2015
    joost vS vindt dit leuk.
  13. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    bij mij zit er ook een scheg niet zo groot 13 ctm hoog aan het vlak 7 ctm breed uitlopen naar 3 ctm in de hiel hier van zit een koperen ondersteuning van het roer is op zijn breedst 7ctmonderhet vlak3,5 ctmhoog 13 ctm,dus echt een vaan roer,waarvan ik dus denk dat het op rc weinig doet.nu ben ik geen wedstrijd zeiler,ik vaar echt voor plezier,bij een wedstrijd boot kan ik mij een groot roer voorstellen om kort te kunnen wenden.moet ik nu wel ingrijpen op het roer of niet ,ben mij er van bewust dat bij zoon groot schip met zoon klein roer de draaicirkel wel erg groot zal zijn.wim ook jij bedankt en ard ook voor jullie reactie. vgr tonsr.

14. ahcling

ahcling

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Afgelopen zomer werden na de Vaankampioenschappen de radiokampioenschappen gezeild in de A klasse. Hier werden een paar boten omgebouwd naar Radio.
    o.a. werden scheg met vaan roer verwijderd en een balansroer gemonteerd.
    Ik wil dadelijk wel een fotootje maken van mijn vaan en radio A naast elkaar met t roer.

15. ahcling

ahcling

Lid geworden:
    8 jan 2006
    vergelijk roer

Bijgevoegde bestanden:

16. vrijevaarder

vrijevaarder

Lid geworden:
    7 nov 2014
    ahcling bedankt, ik heb al zitten dubben hoe het op te lossen,ik schreef al eerder dat ik graag bijde intact wil hebben het vaan gebeuren ivb originaliteit,maar het rc om met haar op meer water te kunnen varen,en ja mogelijk moet ik dan toch aanpassingen uit voeren.het roer wat je ter vervanging laat zien op de foto,is echter niet veel groter als wat er bij mij standaard onder zit buiten de scheg dan vgr tonsr

Laatst bewerkt: 5 dec 2015
  17. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Ton,

Onderstaande is mede in overleg met forum lid ARD.

Mag ik je adviseren eerst eens met de bestaande setup van roer en scheg te gaan zeilen. Doe dat niet in teveel wind maar ook niet te weinig. BF 3-4 lijkt goed. De ervaring van ARD met zijn Nationale Reeeks (een soort kleine A klasser) is het volgende. Hij heeft de scheg wat verminderd zodat het oppevlak van de scheg ongeveer gelijk is aan dat van het roer.Deze combinatie voldoet goed zelfs bij wat meer wind. Gezien het profiel van Highlander zou ik daarom eerst de bestaande setup proberen. Een mogenlijk probleem krijg je met veel wind en teveel zeil waardoor het schip niet meer luistert naar de stuurman.Maar...

Er zit een fundamenteel verschil tussen een balansroer en een aangehangen roer met scheg. Een balansroer werkt goed mits de uitslag beperkt is tot 10, hoogstens 15 graden. Als het schip eenmaal draait mag de uitsl;ag wat meer worden. Dat heb ik zelf ondervonden bij Marblehead die ik recent naar RC omgebouwd heb. Een aangehangen roer daarentegen werkt nog goed bij grote uitslagen ARD melde dat het zelfs tot zo'n 35 graden nog goed stuurt. Dat komt natuurlijk omdat er maar een deel draait maar ook omdat dit soort roertjes minder snel zijn te overtrekken.

Een balansroer vraagt -mits een goede layout is gebruikt- weinig kracht van de servo. Een aangehangen roer vraag meer.

Er moet wel opgemerkt worden dat je een balansroer een mooi modern efficient vleugelprofiel kan geven. Een scheg en flap zoals bij de Highlander is niet zo efficient (lees lift/drag verhouding).

Overigens dient de spleet tussen scheg en roer wel zo klein mogenlijk te zijn voor een goede werking.

Zoals je ziet is niet alleen het oppervlak van belang

Daarnaast speelt bij vaanzeilen het snel kunnen manouvreren niet van belang. Bij RC wedstrijdzeilen wel. Maar als je "toerzeilt" is dat aspect dus ook niet zo van belang, zolang je de controle maar houdt.

Moch er toch een stuurprobleem zijn dat zij er diverse oplossingen Het uiterste is een balansroer, maar dan moet de scheg eraf (zie foto van eerdere bijdrage in dit forum). Het is dan ook erg makkelijk om een kleiner of groter roer aan te brengen.

Echter, je wilt de autheticiteit geen geweld aan doen en de scheg dus behouden.

In de scan heb ik wat mogelijkheden geschetst. Je zou het bewegende deel (roer) groter kunnen maken en tegelijkertijd de ruimte tussen schip en roer wat op kunnen vullen zodat er minder omstromingsverlies aan de bovenkant is. Let er wel op dat je roer nog tot zo'n 35 graden uitslag aan kan zonder vast te lopen. DE verbinding met de servo moet dat dus ook toelaten.

Een volgende stap zou zijn om het oppervlak verder te vergroten en onder de bestaande scheg uit te laten steken. Je kan dan nog steeds de bestaande ophanging gebruiken. Onderaan een pen erin zodat je de lagering aan de onderkant van de scheg blijft gebruiken.

Je krijgt zo meer oppervlak. Een kanttekening is dat het onderste deel eigenlijk maar effectief is tot de 10-15 graden als hierboven. Daar is wat op af te dingen omdat het niet echt een twee dimensionale vleugel is.

Succes met het geheel en we volgen je inspanningen met interesse,

Joost vs Roer Highlander.jpg

18. wim bakker

wim bakker

Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Een goed advies Joost: eerst eens proberen met wat je hebt.

Het is overigens onjuist dat je voor toerzeilen geen goed en makkelijk draaiend schip moet hebben. Heb in mijn 35 jarige toerzeil carriere al menig schip in het riet gezien. Voordeel van een groot roer is dat je je ook uit de narigheid kan wrikken.

Idee zou zijn eens met NED 11 te varen,nadat je met je eigen schip gezeild hebt.
    Kim vindt dat vast wel goed.

19. Ard

Ard

Lid geworden:
    9 apr 2014
    Ter illustratie bij het advies van Joost hierbij nog wat fotootjes van de scheg op mijn NR voor en na de verbouwing.Het roer draait in een messing gootje op de scheg , waardoor er nauwelijks een spleet overblijft.
    Bovendeks is de lagering van het roer uit de vaantijd gehandhaafd, echter wel met een nieuw helmstokje.De schegconstructie eindigt tegen dek (we keken niet op een plankje meer of minder destijds..) waardoor het servo voor de scheg staat.Ik wilde niet het dek slopen om alles er perse onder te krijgen.Uiteraard ligt er een kapje over tijdens het zeilen...
    Ard

Bijgevoegde bestanden:

20. joost vS

joost vS

Lid geworden:
    28 sep 2015
    Wim en de anderen,
    natuurlijk moet een toerzeiler ook goed te besturen zijn, maar dat hoeft niet zo flitsend als een wedstrijdmodel (lijkt me). De ervaring van ARD vind ik echter wel zinvol om te vermelden. Mogenlijk dat anderen ook ervaringen kunnen delen met eerst wel en dan geen scheg. Denk daarbij ook aan het verschil in roeruitslag om hetzelfde te bereiken. Ik denk dat een gedeelte van de winst van een balansroer meer komt door het modernere profiel dan de afwezigheid van de scheg.
    Mogenlijk dat als je de draaiing ingezet hebt, de scheg dan wat weerstand geeft tegen draaing. Een balansroer kan je tijdens de draaiing nog wat extra uitslag geven. Interessant om een wat gebruiks ervaring te vernemen!

Ik begrijp overigens dat jij tevreden bent met jouw balans roer wat niet zo groot is maak wel diep steekt ? Jouw foto laat zien dat een ander voordeel is dat je de roeras (roerkoning) loodrecht op de kiellijn kan zetten waardoor je de spleet bovenin bijna dicht maakt.

Uit het riet wrikken is een leuke opmerking. Werkt dat ook als je vastgelopen bent vanwege de diepgang :). Toch maar een intrekbare kiel maken.

Was dat aanbod voor mij ? ja graag hoor !

Joost vs

Deel Deze Pagina