Ogar, monster in de lucht...of...

Uhh, Dirk, moet je geen UP bijmixen als je kleppen trekt?
Nee, dan kan per kist anders zijn. Waaraan dat ligt ... ? positie van de remklep (meer voor of meer achter), profiel, stabilo en lengte van de staartboom, ...Ik weet het niet. Ik heb zowel kisten gehad die up als down nodig hadden.

Ik merk in principe niks als ik de kleppen uitdraai. Niet dat ik down moet sturen, of dat de kist rare bewegingen uithaalt. Geen nose up or down of wat dan ook. Geheel neutraal.
Dat is dus typisch verkeerd gedrag. Glijhoek besturing zei ik eerder. Dan moet je dus ook die glijhoek zien veranderen. Kennelijk krijgt hij nu een klein beetje up waardoor hij langzamer gaat vliegen, de weerstand wordt navenant minder want hij vliegt langzamer, Je ziet dus weinig gebeuren. Maar ... je merkt wel dat hij zompig wordt. Typisch voor langzaam vliegen.
 
Mijn ervaringen (en van vele andere die ik gezien en geholpen heb) is toch dat altijd, als er remkleppen of flaperons gebruikt worden er up gemixt moet worden.
En flaperons zijn zeer effectief om de lift eruit te krijgen, zelfs een paar millimeter up helpt enorm.
Misschien is dit profiel zo dik dat de weerstand al zo enorm is dat het beetje remkleppen amper helpt want ik heb even goed gekeken, ze zijn erg klein en zitten exact in de aanstroming van het stabilo.

GJ
 
Varieert per toestel als ik op mijn corsair de flaps laat zakken naar 70graden. Dan kan hij prima daarop zonder down mix mee de aproach doen. Echter hij wordt dan net te langzaam voor landings snelheid. Met 2 procent downmix komt hij mooi omlaag en kan ik met iets up spelen de daal hoek bepalen onder juiste snelheid. Landen is rotatie met up en gas van verhoogd stationair naar stationair. En touchdown.

Mijn carrera sb10 van 5 meter heeft verstoorde welke omhoog komen uit de vleugel. Ik zet de landing te hoog aan en heb de verstoorders op een schuif aan de zijkant van de zender. Met de verstoorders bepaal ik mijn daal hoek door te variëren en kijken wat hij doet. Deze zitten buiten het bereik van het stabilo. Ik kan hiermee perfect mijn daal patroon afregelen en super soepel landen.

Het is een kwestie van zien wat er gebeurt eventueel aanvoelen met hoogteroer (down of up) wat fijn werkt.
 
Bij mijn 1.5 meter vakantie zwever die alleen ailerons heeft gebruik ik die als remklep (of als daalhoek regel klep) door ze ongeveer 45° omhoog te zetten.
Dan heb ik ongeveer 1 á 1.5 mm down bij te mixen op de T-staart om redelijk mijn baan te houden. Wanneer ik dan harder wil dalen moet je up geven waardoor het vleugel middendeel lift verliest en de tippen nog goed sturen.
Dan kom je echt snel parachuterend naar beneden.
Ik heb tot 2002 op mijn F5B modellen altijd zo gevlogen.

Met de Raketenwurm en al mijn wedstrijd zwevers die 4 kleppen hebben moet ik flink omdenken bij de landing. Daar moet je het toestel echt op z'n neus zetten om flink te dalen.
En met die 4 kleppen heb ik flink wat down nodig ter compensatie, zeker 4 mm en dan in de eerste helft van de flap knuppel ongeveer 3 mm en de tweede helft ongeveer 1 mm meer.
 
Dat is dus typisch verkeerd gedrag. Glijhoek besturing zei ik eerder. Dan moet je dus ook die glijhoek zien veranderen.
Dat zie je ook wel... Maar in de orde van grootte van 1:20 met de kleppen in, en 1:15 of 1:10 of zo met de kleppen uit. En dat verschil zie ik pas na een aantal seconden, als ik merk dat de kist verder gedaald is dan zonder kleppen.
Want op 50 meter hoogte zie ik echt niet in één oogopslag of hij 1 meter per seconde daalt, of 2. Dat zie ik pas als ik 10 seconden lang observeer, dan zie ik het verschil tussen 30 of 40 meter resterende hoogte...
En als ik in de landing recht op me toe vlieg, zie ik ook echt niet in één oogopslag of ik 15 m/sec afleg of 13... Dat valt me pas op als ik ga denken "hee, ik had toch al boven de baandrempel moeten zijn???". M.a.w, dat is een kwestie van mijn hersens calibreren op dit voor mij nieuwe apparaat.

Maar je ziet hem niet duiken, of van neusstand veranderen of zo. Daarvoor is het effect te klein.
 
Laatst bewerkt:
dat het beetje remkleppen amper helpt want ik heb even goed gekeken, ze zijn erg klein en zitten exact in de aanstroming van het stabilo.
Ik zei al, dat ze niet erg duidelijk merkbaar zijn
en ik zei ook, dat het hoogteroer wat vaag wordt, en wel onmiddelijk, niet pas nadat er een snelheidsverandering opgetreden is
Misschien is dit profiel zo dik dat de weerstand al zo enorm is
Volgens mij valt dat reuze mee, als ik bekijk dat ik bij 6000 toeren (wat in de lucht beduidend minder dan 100 Watt is) al licht kan klimmen, en dat vind ik best indrukwekkend voor meer dan 5,5 kilo...
 
Het verschilt echt per model en dus moeten we niet alles met elkaar gaan vergelijken maar kijken naar wat bij het model past. Persoonlijk ben ik een beetje huiverig met het bij mixen van het hoogteroer als de remkleppen worden gebruikt. :)

De Ogar is een hoogdekker met een brede koorde en de nodige massa anders dan een middendekker met een slanke vleugel dus zal de Oscar minder gevoelig zijn om in een stall te raken als de snelheid te laag is. Maar als de vliegsnelheid te laag wordt dan kan de Oscar wel in eens flink gaan doorzakken. Het is dus een kwestie om zelf de juiste keuzes te maken wanneer het hoogteroer (erbij) te gebruiken of door wat minder remkleppen te gebruiken ook al is de ervaring van @brutes dat ze nu vrijwel niks doen.

Misschien is dit profiel zo dik dat de weerstand al zo enorm is dat het beetje remkleppen amper helpt want ik heb even goed gekeken, ze zijn erg klein en zitten exact in de aanstroming van het stabilo.

En dit is het moment als jullie een nieuwe vleugel gaan bouwen om de remkleppen aan te passen en ook te verplaatsen.
 
Deze post heb ik even gemist, sorry

Je hoeft ook niet door de geluidsbarrière voor de duikproef. 1,5 keer de basissnelheid is meer dan genoeg. En als hij daar niet tegen bestand is, dan sneuvelt hij na 10 van die keurige landingen uit het filmpje vanzelf ... :confused::(
Snap ik, maar dat zit tussen de oren. "Iets" in die grijze massa van mij blokkeert me die stick naar voren te duwen. Anders kan ik dat niet uitleggen. Ik heb exact hetzelfde bij nose in hooveren met een heli ("iets" blokkeert dat ik dan die hekrotor een schop geef) of loopings (datzelfde "iets" blokkeert dat ik die cyclic achterover trek). Dat heb ik bij deze kist met aanduiken.
De instel hoek van beide vleugel kan een haartje verschillen. 1/10e graad verschil doet al heel veel. Hoe staan de rol-roeren getrimd voor een nette rechte vlucht?
Min of meer neutraal, maar dat is wat lastig te zeggen vanwege de speling op de aansturing: vanaf rechts komend staan ze anders dan vanaf links komend. In de lucht al dat vanwege de winddruk vast anders zijn, maar op de grond kan ik er niet heel veel van zeggen. Tsja... ouderwetse constructie, he? :rolleyes:
 
ook al is de ervaring van @brutes dat ze nu vrijwel niks doen.
Ho ho... DAT zei ik niet... :D ze doen wel degelijk wat, en veel meer dan je denkt. Ik ZIE dat alleen niet.
Wat ik wéét, is dat wij bij ons veld een bomenrij hebben van een meter of 10~15 hoog, en met wat veiligheidsmarge vanwege turbulentie en afstand inschatten, zit je daar op 25~30 meter, als je nog ongeveer 250 meter tot het midden van de baan te gaan hebt. Zonder kleppen kom ik dan met geen mogelijkheid op de baan uit, OF ik kom veel te ver uit, OF ik ga veel te hard. MET kleppen krijg ik hem vanaf die hoogte en afstand probleemloos op het veld. Dat laatste is op de video prima te zien, dat dat lukt.
Dus ze doen echt wel wat, en ze doen ook "voldoende". Maar nogmaals, ik zie met het blote oog en in één oogopslag NIET het verschil tussen 1:10 en 1:15 daalhoek, en ik zie ook niet het verschil tussen 14 m/sec of 15 m/sec.
Jullie mischien wel, maar jullie zijn ervaren zweefvliegers. Ik niet.

En dit is het moment als jullie een nieuwe vleugel gaan bouwen om de remkleppen aan te passen en ook te verplaatsen.
Ik vind dit profiel eigenlijk prima vliegen, en voor het zelfde geld zie ik na een weekje of twee prima wat die kleppen doen. Mischien verwacht ik ook teveel, ik weet het niet.
Ik had vanaf het begin gevoelsmatig al het idee dat die kleppen te klein waren, en heb al spul liggen om ze te vergroten, maar ik twijfel, want ik heb er tot nog toe drie keer redelijk moeiteloos de baan mee gehaald zonder op haren en snaren te moeten vliegen.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees lekker mee, maar wilde even een kleinigheidje toevoegen.

namelijk dat mij is aangeleerd is om de "remkleppen" netjes verstoorders te noemen, ze verstoren immers het dragende vermogen van de vleugel.

Hierdoor komt je kist wat makkelijker naar beneden, misschien helpt het in het denk patroon (voor mij wel altans)

Ga zo door met dit prachtige project!
 
Wat ik wéét, is dat wij bij ons veld een bomenrij hebben van een meter of 10~15 hoog

Die bomen had ik ook gezien en ik zag een ervaren piloot aan de stuurknuppel die bekend is met die bomen daar. :)

Ik vind dit profiel eigenlijk prima vliegen, en voor het zelfde geld zie ik na een weekje of twee prima wat die kleppen doen. Mischien verwacht ik ook teveel, ik weet het niet.

Het profiel is prima ook al is het niet meer van deze tijd en het profiel hoort gewoon bij dit model. Neemt niet weg dat de remkleppen niet de werking van het stabilo mag beïnvloeden ook al heeft de Oscar een T-staart. Voldoende snelheid houden is misschien wel van wezenlijk belang voor een goede werking van het stabilo omdat de Oscar geen pendelhoogte roer heeft.

Nu kijk ik net nog even naar de foto op pagina 1 en ik moet zeggen dat het op de grens zit waar de remkleppen nu zitten, breed zijn ze wel en om ze dan te verplaatsen richting de tip lijkt mij esthetisch minder mooi.
 
Mijn ervaringen (en van vele andere die ik gezien en geholpen heb) is toch dat altijd, als er remkleppen of flaperons gebruikt worden er up gemixt moet worden.
En flaperons zijn zeer effectief om de lift eruit te krijgen, zelfs een paar millimeter up helpt enorm.
Misschien is dit profiel zo dik dat de weerstand al zo enorm is dat het beetje remkleppen amper helpt want ik heb even goed gekeken, ze zijn erg klein en zitten exact in de aanstroming van het stabilo.

GJ
Maakt het uit of er een beetje up of down bij gemixt moet worden, of niets?
Je moet dát doen wat nodig is voor het gewenste gedrag ...
 
namelijk dat mij is aangeleerd is om de "remkleppen" netjes verstoorders te noemen, ze verstoren immers het dragende vermogen van de vleugel.

Remkleppen verstoren en daarom worden ze ook (terecht) verstoorders genoemd maar remkleppen remmen ook zoals ik uit eigen ervaring heb meegemaakt. Maak maar eens een vluchtje op Terlet in bijvoorbeeld een ASK-13 en vraag netjes aan de piloot de remkleppen uit te doen, ben je toch blij dat je riemen om hebt. :)

Half open verstoren ze de lucht maar vol uit remmen ze ook flink.
 
Die bomen had ik ook gezien en ik zag een ervaren piloot aan de stuurknuppel die bekend is met die bomen daar. :)
Dan snap je dat ik na de maiden, toen er één klep losgeschoten was, geen tweede vlucht meer deed, want zonder remkleppen/verstoorders red je het anders niet, ben ik bang.
namelijk dat mij is aangeleerd is om de "remkleppen" netjes verstoorders te noemen ,<knip> misschien helpt het in het denk patroon (voor mij wel altans)

Normaal wel, maar als ik al weet hoe ze werken, dan maakt de naamgeving me verder niet uit.
 
Snap ik, maar dat zit tussen de oren. "Iets" in die grijze massa van mij blokkeert me die stick naar voren te duwen. Anders kan ik dat niet uitleggen. Ik heb exact hetzelfde bij nose in hooveren met een heli ("iets" blokkeert dat ik dan die hekrotor een schop geef) of loopings (datzelfde "iets" blokkeert dat ik die cyclic achterover trek). Dat heb ik bij deze kist met aanduiken.
Herkenbaar, heb ik met een looping voorover.....
 
Dan snap je dat ik na de maiden, toen er één klep losgeschoten was, geen tweede vlucht meer deed, want zonder remkleppen/verstoorders red je het anders niet, ben ik bang.


Normaal wel, maar als ik al weet hoe ze werken, dan maakt de naamgeving me verder niet uit.

Slippen werkt ook, maar dat vergt een beetje oefening.
 
Nou... Om de hele remkleppen discussie toch even een beetje te "be-eindigen":
Gisteravond weliswaar maar één vluchtje gemaakt, en niet heel erg lang (mischien 10 minuten max) maar wel een paar dingen gericht kunnen uitproberen.
O.a. de kist strak horizontaal getrimd, motor op 6000 toeren, ik weet niet wat de airspeed dan is, maar ik schat op 35~40 km/u. Kist op een track dwars voor me langs, boven de bomenrij aan de overkant van het veld, zodat ik goede referentie had, en dan de remkleppen uit en de kist zijn gang laten gaan.
Dan is, na een aantal seconden, duidelijk te zien dat de kist hoogte verliest. Geen rare pitchbewegingen, geen stuurcorrecties, hij begint gewoon rustig te dalen.

Maar op het moment van uitdraaien of indraaien van de kleppen "zie je verder niks", het gaat heel geleidelijk.
Mechanisch functioneren ze verder goed, ze komen gewoon allebei zonder mankeren naar buiten, ik vertrouw ze nu verder wel, en het gebruik in de landing is meer een kwestie van procedure volgen (juiste uitgangshoogte aan het begin van final, kleppen uit op final, kleppen weer in boven de baandrempel, en de kist uitflaren en neerzetten). Voor mijn kennis en ervaringsniveau is er nog geen sprake van "doseren" of een tikkie meer of minder, gewoon procedure aanhouden en dan zou het goed moeten komen.

Ik ben nu hoofdzakelijk bezig die motor te finetunen qua brandstoftoevoer, en dat gaat met kleine stapjes, maar ook steeds beter.
 
Back
Top