Vanmiddag appte een clubgenoot of ik soms nog een bungee nodig had, zo ja, had hij er nog wel eentje.
Dat was een bungee voor ongeveer een 1,5 kilo zwevertje, maar wel een heel flinke peeslengte, dus die heb ik dubbel opgetuigd.
Daarmee had ik ruwweg op 20 meter rek, ongeveer 10 kilo lijntrek.
Volgens mijn eigen (eigenwijze) berekeningen schatte ik 5 kilo nodig te hebben, maar de praktijk was het daarmee niet eens.
De wind was tussen de 1 en 2 Bft ongeveer.
Een proefstartje zonder motor op 10 meter (5 kilo trek) liet zien dat daar weinig van te verwachten viel.
Een eerste poging op 15 meter rek met lopende motor, tsja, niet erg succesvol, maar het leek al wel ergens op, en ging zéér beheerst eigenlijk.
Een tweede poging met 17 meter rek en lopende motor was echt NÉT op het randje van net wel, net niet. Uiteraard viel de dobbelsteen op "net niet"...
De derde poging (op video) met 19 meter rek, liet een heel mooi gelijkmatige versnelling zien, en een dikke dame die zonder nare onverwachte bewegingen prachtig soepel loskwam.
Affijn, oordeel zelf:
Video: Henk Mietus.
Twee heel mooie vluchtjes gemaakt, elk iets van 5 minuten en er moet nog wel wat aan de motorloop gebeuren, maar dat komt wel, daar wil ik eigenlijk toch sowiso eerst nieuwe lagers in zetten van de week.
Waar ik heel erg aan moet wennen, is dat een langzaam vliegende 3,5 meter span in wat "bubbelig" weer (verschillende kleine thermiekbelletjes) fors op zijn kant gegooid word als je met één vleugel door zo'n bel vliegt. Daar heb je met 1,5 meter span en een hoop snelheid veel minder last van, dus ik was daar niet zo heel erg aan gewend, en schrok er aanvankelijk nogal van omdat ik dacht dat door storing de rolroeren de hoek in gingen...
Ik had het stabilo aan de voorkant plm 3 mm opgehoogd, en nu vliegt de dame redelijk neutraal, het dolfijnen was eigenlijk helemaal weg.
Al met al, heeft deze dame een prachtig vliegbeeld, en op matige hoogte met pruttelend motortje rustig voorbij komend, ziet het er gewoon "statig" uit.
Geweldig!
Dat was een bungee voor ongeveer een 1,5 kilo zwevertje, maar wel een heel flinke peeslengte, dus die heb ik dubbel opgetuigd.
Daarmee had ik ruwweg op 20 meter rek, ongeveer 10 kilo lijntrek.
Volgens mijn eigen (eigenwijze) berekeningen schatte ik 5 kilo nodig te hebben, maar de praktijk was het daarmee niet eens.
De wind was tussen de 1 en 2 Bft ongeveer.
Een proefstartje zonder motor op 10 meter (5 kilo trek) liet zien dat daar weinig van te verwachten viel.
Een eerste poging op 15 meter rek met lopende motor, tsja, niet erg succesvol, maar het leek al wel ergens op, en ging zéér beheerst eigenlijk.
Een tweede poging met 17 meter rek en lopende motor was echt NÉT op het randje van net wel, net niet. Uiteraard viel de dobbelsteen op "net niet"...
De derde poging (op video) met 19 meter rek, liet een heel mooi gelijkmatige versnelling zien, en een dikke dame die zonder nare onverwachte bewegingen prachtig soepel loskwam.
Affijn, oordeel zelf:
Twee heel mooie vluchtjes gemaakt, elk iets van 5 minuten en er moet nog wel wat aan de motorloop gebeuren, maar dat komt wel, daar wil ik eigenlijk toch sowiso eerst nieuwe lagers in zetten van de week.
Waar ik heel erg aan moet wennen, is dat een langzaam vliegende 3,5 meter span in wat "bubbelig" weer (verschillende kleine thermiekbelletjes) fors op zijn kant gegooid word als je met één vleugel door zo'n bel vliegt. Daar heb je met 1,5 meter span en een hoop snelheid veel minder last van, dus ik was daar niet zo heel erg aan gewend, en schrok er aanvankelijk nogal van omdat ik dacht dat door storing de rolroeren de hoek in gingen...
Ik had het stabilo aan de voorkant plm 3 mm opgehoogd, en nu vliegt de dame redelijk neutraal, het dolfijnen was eigenlijk helemaal weg.
Al met al, heeft deze dame een prachtig vliegbeeld, en op matige hoogte met pruttelend motortje rustig voorbij komend, ziet het er gewoon "statig" uit.
Geweldig!
Laatst bewerkt: